€500 Challenge 2019: CoenoX en de glimmende CX500

CoenoX

MF veteraan
6 aug 2001
1.206
450
Ede (Gelderland)
De bezoekers van het M-F testweekend hebben hem al gezien. Hoogste tijd om Gimli hier ook te presenteren,

Proloog
De 500 euro challenge sluimert al langer bij mij. Dat is niet raar (en ook niet bijzonder). Borisz en Jottum zijn actief binnen de CX club waar ik voorzitter van ben. Ze hebben daar al eens een inspirerende presentatie gegeven van de vorige editie. Ik zit bovendien al sinds 17 - jawel zeventien - jaar op Motor-forum. Bij mij ontstond ook een diepgewortelde wens om me bij dit elite clubje avonturiers te horen. Maar had ook mijn twijfels. Heb ik de tijd? Heb ik voldoende technische kennis? Kan ik er vrij voor krijgen? De druk werd opgevoerd nadat Jottum tijdens ons jaarlijkse clubweekend mijn dochter Stephanie enthousiast maakte. Zij rondt volgend jaar haar studie af en 2019 zou het laatste jaar kunnen zijn dat ze - aangezien ze het onderwijs in gaat - buiten de schoolvakanties weg kan. Ze wil mee als support mee op haar CX500 Custom.

Einde aan de twijfel
Op 13 april kreeg het bestuur van de CX club een mail van Peter. Hij wilde via ons zijn CX 500 Custom te koop aan bieden. Aan een liefhebber, voor 500 euro. Even overlegd met mijn vrouw Lieke, maar die steunde me gelijk. Haar CX500 Custom was net klaar. Zelfde kleur. En even contact gezocht met mijn medebestuursleden of zij het ok vonden. En foto’s opgevraagd. De volgende dag gebeld en de motor telefonisch en vanaf de foto’s gekocht. De motor heeft voor de vorige eigenaar een hoop emotionele waarde. Ik hou van onderhandelen, maar dat vond ik in dit geval niet sjiek. Betekent bovendien dat ie - in tegenstelling tot veel andere challenge bikes - niet verbouwd of verkocht gaat worden. En dat was voor mij een extra reden voor de koop: veel CX’en worden verbouwd tot caféracer. Niks op tegen als het goed gebeurt, maar ik ben blij dat ik deze als origineel kan behouden. Hiermee slaat wel het N+1 virus in ons gezin in alle hevigheid toe: 3x CX500 Custom, 2x GL500 Silverwing, 1x CX500 oermodel, 1x GL1000, 1x NT650V Deauville en een 90cc Vespa.


Gimli, de veilige keuze?
Het lijkt een veilige keuze: een goed uitziende CX500 die tot vorig jaar nog reed. En sowieso de muilezel onder de motoren en gemakkelijk aan te sleutelen. Maar voor mij de enige keuze. Ik kan wel wat, maar ben geen technisch wonder. Ik rij al sinds 1986 CX (heb mijn eerste nog) en heb één en ander aan kennis opgepikt, heb onderdelen liggen en een netwerk aan technische know how en eventueel hulp. Voor mij de enige juiste keuze. En wat is veilig. Als de stator het begeeft gaat er een hap uit het budget. Al onze motoren hebben namen en een aantal die met tovenaars en of Lord of the Rings te maken hebben: Merlijn, Guinevere, Gaius, Gandalf. Deze is door mijn vrouw ‘ Gimli’ gedoopt. Naar de sterke, strijdlustige roodharige dwerg uit Lord of the Rings.


Staat van de motor
Ík heb de motor op Hemelvaartsdag opgehaald. Olie en koelvloeistof gecheckt. Hoofdzekering vervangen, die was kapot. Voorrem losgeklopt. Verse accu erin en starten. In één keer. Het blijft een Honda en een jaar stil staan is te overzien. Toen een kofferset erop gesleuteld. De dag erna op naam gezet, verzekerd en naar het M-F testweekend gereden. Op de benzine van de vorige eigenaar. Toerrit zonder problemen meegereden? is er dan niks mee mis? Tot nu toe weinig. Remschijf links loopt aan. Moet ik dit weekend even naar kijken. En ik heb het idee dat de knipperlichten/koplamp combinatie wat scheef zit. Stuurgedrag is prima, dus de voorvork is niet krom. Tot nu toe vooral goede berichten dus.

Budget

Aankoop motor CX500 Custom (1982): €500
Koelvloeistof: €0,10
Accu: €40 (ervan uitgaande dat ik mijn eigen accu moet opvoeren)

Nog over:
€109,90

En nog een paar foto's


 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit. En voor je budget, remmen en banden tellen niet mee.

Kon op de foto niet ziennof de remleidingen al eensvervanhen zijn. Mijn ervaring is dat vervangen van de originele geen luxe is. Remt (vertraagt) net wat beter. En dat is in een gebied met bulten altijd handig.

Alvast veel plezier met het rijden op je glimmende Gimli.
 
Leuke fiets! "Krap" budget, maar als er niets kapot is -> des te beter.

"Naar de sterke, strijdlustige roodharige dwerg uit Lord of the Rings."

Dat doet me veel denken aan Mitkah _O- Maar misschien beter dat je daar niet voor 2 weken op kruipt, is hij niet zo'n fan van denk ik :+
 
Leuke fiets! "Krap" budget, maar als er niets kapot is -> des te beter.

"Naar de sterke, strijdlustige roodharige dwerg uit Lord of the Rings."

Dat doet me veel denken aan Mitkah _O- Maar misschien beter dat je daar niet voor 2 weken op kruipt, is hij niet zo'n fan van denk ik :+


We kennen elkaar. Vindt ie vast niet erg. Maar voel zelf de behoefte niet zo 8-)


Ziet er goed uit. En voor je budget, remmen en banden tellen niet mee.

Kon op de foto niet ziennof de remleidingen al eensvervanhen zijn. Mijn ervaring is dat vervangen van de originele geen luxe is. Remt (vertraagt) net wat beter. En dat is in een gebied met bulten altijd handig.

Alvast veel plezier met het rijden op je glimmende Gimli.


Dank je. Zitten nog geen staalflex leidingen op. Ik ken het verschil, heb ze op mijn andere CX. Ga ik even over nadenken. Rem is inmiddels weer in orde. Was vooral geoxideerde rommel achter de rubber ring die in de remcup zit. Cilinder bleef daardoor hangen.
 
Laatst bewerkt:
Hey Coen, leuk dat je hier je topic hebt.
Ja, ik beken volledig schuld dat ik je dochter enthousiast heb gemaakt. Ik heb er geen spijt van! Denk dat jij er ook niet zo mee zit!

Gezien de staat van je CX hoef je er niet al te veel aan te doen. Mooi man!
 
Ben je nou toch je 8 + 1 vehicle aan het opknappen _O-

Ik vrees van wel. Betekent dat ik nu ruimte zoek op nog 1 vehikel te stallen...


Hey Coen, leuk dat je hier je topic hebt.
Ja, ik beken volledig schuld dat ik je dochter enthousiast heb gemaakt. Ik heb er geen spijt van! Denk dat jij er ook niet zo mee zit!

Gezien de staat van je CX hoef je er niet al te veel aan te doen. Mooi man!

Ik neem het je ook niet kwalijk hoor. Het ergste is nu wel dat aan de support motor van Stephanie meer gedaan moet worden dan aan de challenge motor.. :P
 
Laatst bewerkt:
Yep. Ook een Custom. Niest en trekt slecht bij lagere toeren. Vandaag de carbs gesynchroniseerd maar lost het niet op. Binnenkort maar eens helemaal uitbouwen.
Check vooraf even op valse lucht, als t blok loopt.

Mocht dat ok zijn, dan reinigen, mn stationairsproeier en kanaal van de luchtmengselschroef.
 
Check vooraf even op valse lucht, als t blok loopt.

Mocht dat ok zijn, dan reinigen, mn stationairsproeier en kanaal van de luchtmengselschroef.

Ik wil ook de aanzuigrubbers vervangen. Die vertrouw ik niet. Ga ik denk ik eerst maar eens proberen. En als de boel gereinigd moet worden stuur ik het hele zwikkie naar Borisz en zijn ultrasoonbad.
 
Ben benieuwd of het probleem opgelost wordt met de aanzuigrubbers. Moesten de Carbs van Stephanie nou ook gereinigd of is dat inmiddels opgelost?
 
Ben benieuwd of het probleem opgelost wordt met de aanzuigrubbers. Moesten de Carbs van Stephanie nou ook gereinigd of is dat inmiddels opgelost?

Nog geen tijd gehad. Vechta en zo. Beetje (veel) werken. Maar ik wil de carbs sowieso laten reinigen. Staat het bad al klaar in jouw nieuwe sleutelplek? 8-)
 
Nog geen tijd gehad. Vechta en zo. Beetje (veel) werken. Maar ik wil de carbs sowieso laten reinigen. Staat het bad al klaar in jouw nieuwe sleutelplek? 8-)

Nog steeds een beetje druk neem ik aan daar in Denemarken. Het badje staat klaar, dit weekend gaan JiMi's carbs onder het mes. Schijnen hem nogal wat hoofdbrekens te bezorgen!
 
Nog steeds een beetje druk neem ik aan daar in Denemarken. Het badje staat klaar, dit weekend gaan JiMi's carbs onder het mes. Schijnen hem nogal wat hoofdbrekens te bezorgen!

Nou ja 'druk', het is eigen keuze. En bij terugkomst moet ik nieuwe stallingsruimte zoeken. Maar binnenkort krijg je twwe setjes van me, van de Groene Draeck en van mijn Ouwe Rooie. Succes met die van JiMi.
 
Even oma wakker maken. Vanochtend Gimli - na een maand of 5 rust - uit de schuur getrokken. Paar keer starten en lopen. Ben er mee naar mijn werk gereden. Lijkt allemaal prima in orde. Ik wil nog iets met bagage doen en mogelijk nog met de remleidingen.
 
Deze week heb ik de grote topkoffer die ik op mijn GL1000 heb, tijdelijk op Gimli geïnstalleerd. Handig voor spullen. Heb hem redelijk ver naar voren gezet zodat het gewicht wat richting achteras komt. Beteken nu wel minder ruimte voor een bagagerol heb ik gemerkt. Tijdens het testweekend maar eens kijken hoe dat uitpakt.

Verder twijfel ik nog over het scherm. Best groot - daar hou ik van - en mooi beschut. Alleen een beetje getint en met een rubberen beschermrand. Ik weet steeds niet of ik er doorheen of er overheen moet kijken. Heb nog een klein schermpje liggen. Minder bescherming, maar wel meer zicht.





 
Terug
Bovenaan Onderaan