Welke GPS laptimer?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.534
36.018
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Ik had een Starlane gps4 lite maar na 2 jaar bleek die niet waterdicht en is compleet gecorrodeerd.

Een nieuwe dus, maar welke?

Ik wil per se gps, geen gekloot/gesleep met een baken.
Mogelijkheid zelf je finish/split punten aan te geven.
Duidelijke weergave of je sneller of langzamer bent.
Onder 300 euro

Qstarz 6000 is bijvoorbeeld erg mooi maar een beetje prijzig.
 
Racechrono op de mobiel. Ding of op de kroonplaat zetten, of lekker in je binnenzak.

Werkt perfect. Kost niks, is binnen 0.05 sec nauwkeurig met metingen via transponder. Verder geeft het je zoveel extra analyse mogelijkheden dat ik echt niet begrijp waarom iemand nog voor een standalone GPS laptimer kiest.

Mits je de standaard 1hz refresh rate te laag vind, dan kan je er ook nog een externe GPS receiver aanhangen van rond de 85 euro. Je kan er zelfs nog een OBD dongel aan koppelen om je gasklep opening etc te registreren.

Succes met de keuze.
 
Aim solo, denk wel iets duurder maar echt zwaar het geld waard! Superfijn ding en helemaal instelbaar wat jij op beeld wil hebben
 
Racechrono op de mobiel. Ding of op de kroonplaat zetten, of lekker in je binnenzak.

Werkt perfect. Kost niks, is binnen 0.05 sec nauwkeurig met metingen via transponder. Verder geeft het je zoveel extra analyse mogelijkheden dat ik echt niet begrijp waarom iemand nog voor een standalone GPS laptimer kiest.

Mits je de standaard 1hz refresh rate te laag vind, dan kan je er ook nog een externe GPS receiver aanhangen van rond de 85 euro. Je kan er zelfs nog een OBD dongel aan koppelen om je gasklep opening etc te registreren.

Succes met de keuze.

Mijn telefoon is ook niet gratis ;)

Heb hier wel naar gekeken maar denk dat ik het niet fijn vind werk om een telefoon waterdicht op de motor te zien zetten. Bediening zal dan ook lastig zijn.
 
Je hebt ook geen garantie meer?
Ook niet vanuit Starlane zelf?

Ik weet dat ze vrij schappelijk zijn bij defecten buiten garantie.

Nou puur via de mail wisten ze mij te vertellen dat ik hem niet goed gemonteerd zou hebben en dat de printplaat kapot zou zijn...

Daarna heb ik hem alsnog zelf open getrokken...
Heb nog niet terug gemaild, dat ga ik nu even doen.


Edit: Wel een schappelijk geprijsde AIM Solo gevonden nu...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus die Qstarz 6000 gehad...voor een trackday of 6. Daarna reed ik de motor inclusief de laptimer kapot. Ik had hem 2e hands gekocht voor 200e. Erg fijn ding en zou hem zo weer kopen. Alleen voor de nieuwprijs is het me ook te duur. Ben benieuwd wat alternatieven zijn.

Ik volg dit onderwerp dan ook graag.
 
Ben van plan zo'n GPS reciever van starlane te kopen zodat ik de laptimer op het originele dashboard (RSV$)kan gebruiken. Zijn volgens mij alleen niet voor alle modellen beschikbaar.
 
Ik heb de PZ Racing Start Next. Soort tegenhanger van de Aim Solo DL.

Kost wel meer dan 300 euro en ik heb er pas 1 keer mee gereden waarbij die het niet goed deed. Dat ligt volgens mij aan mijzelf omdat ik het boekje niet goed gelezen had en Zandvoort er niet standaard in zit (Assen wel).

Er is van alles op aan te sluiten zoals op de Aim Solo, maar ik heb het idee dat het naar verhouding iets minder kost (of dit ook zo is weet ik niet).

Je hebt ook PZ Racing Start Basic. Die is hetzelfde, maar dan zonder loggin funties. Dus een soort Aim Solo (niet DL versie).
Die kost rond de 300 euro.

De laptimer is waterdicht, maar het scherm is wel krasgevoelig!
Het is een touch screen die je met handschoenen kan bedienen en dat werkt prima, maar nagels, zand\grind of alles wat niet zacht is laat krasjes achter.
 
Laatst bewerkt:
PM mij even als je een AIM wilt dan kijk ik wat ik voor je kan betekenen.

Dank je, maar gezien je profiel vermoed ik dat je gewoon nieuwe verkoopt en heb al een 2e handse voor een schappelijk bedrag gezien.

Ook een zacht geprijsde Qstarz 6000 die me nog mee aanspreekt.

Ik heb de PZ Racing Start Next. Soort tegenhanger van de Aim Solo DL.

Kost wel meer dan 300 euro en ik heb er pas 1 keer mee gereden waarbij die het niet goed deed. Dat ligt volgens mij aan mijzelf omdat ik het boekje niet goed gelezen had en Zandvoort er niet standaard in zit (Assen wel).

Er is van alles op aan te sluiten zoals op de Aim Solo, maar ik heb het idee dat het naar verhouding iets minder kost (of dit ook zo is weet ik niet).

Je hebt ook PZ Racing Start Basic. Die is hetzelfde, maar dan zonder loggin funties. Dus een soort Aim Solo (niet DL versie).
Die kost rond de 300 euro.

De laptimer is waterdicht, maar het scherm is wel krasgevoelig!
Het is een touch screen die je met handschoenen kan bedienen en dat werkt prima, maar nagels, zand\grind of alles wat niet zacht is laat krasjes achter.

Even gegoogled, ben niet overtuigd vind het scherm nogal Gameboy tijdperk en erg onrustig. Plus zoals je dan zelf aangeeft nogal kras gevoelig.
 
Racechrono op de mobiel. Ding of op de kroonplaat zetten, of lekker in je binnenzak.

Werkt perfect. Kost niks, is binnen 0.05 sec nauwkeurig met metingen via transponder. Verder geeft het je zoveel extra analyse mogelijkheden dat ik echt niet begrijp waarom iemand nog voor een standalone GPS laptimer kiest.

Mits je de standaard 1hz refresh rate te laag vind, dan kan je er ook nog een externe GPS receiver aanhangen van rond de 85 euro. Je kan er zelfs nog een OBD dongel aan koppelen om je gasklep opening etc te registreren.

Succes met de keuze.

Dit. Rijd al een paar jaar met racechrono met gps transponder via bluetooth gekoppeld. Meeste moderne telefoons zijn waterdicht en gps transponder heeft al de nodige buien meegemaakt maar nog geen problemen gegeven. Daarnaast is het naast goedkoper ook nog veel uitgebreider en nauwkeuriger dan een laptimer met gps omdat je de gps antenne op een betere locatie op je motor kunt plaatsen.

Als je je motor een keer in de week in de grindbak parkeert en daardoor je telefoon afschrijft wordt het een ander verhaal qua kosten.
 
Daarom moet je of je oude GSM gebruiken, of die van de zaak ;-)

Maar serieus, ik begrijp niet waarom dit alternatief niet serieus wordt genomen.
 
Daarom moet je of je oude GSM gebruiken, of die van de zaak ;-)

Maar serieus, ik begrijp niet waarom dit alternatief niet serieus wordt genomen.

Ik denk dat jullie niet weten hoe nauwkeurig een AIM SOLO is en wat je er allemaal nog meer mee kan doen. En de bouwkwaliteit.

Tenzij jullie liever een smartphone in je "binnenzak" (hebben race pakken dat uberhaubt) hebben of oop de kroonplaat. Ik weet zeker dat de AIM SOLO heel blijft na een crash en dat een smartphone minimaal matglas heeft ;)
 
Ik heb tot vorig jaar gereden met een losse GSM en bluetooth GPS ontvanger icm RaceChrono.
Het werkt en is goedkoper dan een knappe GPS laptimer, maar daar is ook alles mee gezegd.

Het is niet prettig. Ten eerste heb je 2 apparaten nodig. Een smartphone en een bluetooth GPS ontvanger. Daarnaast kost een kleine smartphone nog best wat waardoor iets uitgeven voor een knappe laptimer dan ook een lagere drempel wordt en een grote is onhandig vind ik.

Ik had een 4" Samsung (dat is groot) en deze kon ik nergens monteren. Op mijn kroonplaat kon niet en op het balhoofd ook niet, want daar zat de stuurdemper in de weg. Dus in de binnenzak van de overall.


Dit jaar besloten de boel te vervangen voor 1 apparaat welke ik in het gat van het contactslot kon monteren. Ik was mijn bluetooth ontvanger namelijk kwijt geraakt dus ik moest sowieso geld gaan uitgeven.

Kost een hoop meer zo'n laptimer, maar is toch prettiger vind ik zelf.

Moet het op z'n aller goedkoopst dan is RaceChrono de beste optie. Wil je wat meer gemak dan niet.
Daarnaast is een knappe laptimer vaak ook uit te breiden tot een datalogger zoals de Solo DL, Start Next of Starlane GPS variant.

Het kost meer maar dan krijg je ook iets meer afhankelijk van wat je wenst.
 
Laatst bewerkt:
De AIM SOLO doet standaard al datalogging (gps data) en de SOLO DL kan je externe sensoren op aansluiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan