R1 2009 Big Bang koppeling stuk

bengrootde93

Die hard MF'er
18 nov 2013
462
38
leeuwarden
Hoi,

Ik heb vandaag mijn koppeling gedemonteerd omdat ik het vervelend vond dat deze niet volledig ontkoppelde. Ik heb hiermee net een weekendje sauerland mee gereden en ook op de testbank gehad met een paasshow van een motorzaak.
Eigenlijk reed ik al heel lang met dit probleem, ik heb er ooit een racekoppeling van EBC in gezet, dit loste het probleem niet op.

Vandaag gedemonteerd en ik kwam dit tegen:
eVyY0Vl.jpg

H61lMZX.jpg

19R5jWL.jpg

5v3Pqvy.jpg



Hoe kan ik dit het beste oplossen? zonder gelijk heel veel geld kwijt te zijn.
Kan ik alleen het binnenste tandwiel vervangen, die gebarsten is? Of kan ik beter ook het hele huis vervangen? Of is dit nog bij te vijlen? Of heeft iemand toevallig nog onderdelen liggen?
 
Interessant, ik heb exact hetzelfde probleem. Binnenste wiel is bij mij op 3 plaatsen gebarsten, dus dat ga ik vervangen. Korf en koppelingsplaten waren nog goed en ruim binnen de slijtage marges, dus dat gaat allemaal terug.

Betreft het onderdeel, via een Yamaha dealer in NL kost dat ding >600 euro. Ik heb em bij partzilla.com besteld voor 138 dollar. Pakking ook, vervangen is een kleine moeite.

Betreft de oorzaak, is er iemand die hier wellicht iets zinnigs over kan zeggen?
 
Interessant, ik heb exact hetzelfde probleem. Binnenste wiel is bij mij op 3 plaatsen gebarsten, dus dat ga ik vervangen. Korf en koppelingsplaten waren nog goed en ruim binnen de slijtage marges, dus dat gaat allemaal terug.

Betreft het onderdeel, via een Yamaha dealer in NL kost dat ding >600 euro. Ik heb em bij partzilla.com besteld voor 138 dollar. Pakking ook, vervangen is een kleine moeite.

Betreft de oorzaak, is er iemand die hier wellicht iets zinnigs over kan zeggen?


Zelfde motorblok ook? En thanks voor de tip met partzilla, denk dat het daar inderdaad een stuk goedkoper is.
 
Interessant, ik heb exact hetzelfde probleem. Binnenste wiel is bij mij op 3 plaatsen gebarsten, dus dat ga ik vervangen. Korf en koppelingsplaten waren nog goed en ruim binnen de slijtage marges, dus dat gaat allemaal terug.

Betreft het onderdeel, via een Yamaha dealer in NL kost dat ding >600 euro. Ik heb em bij partzilla.com besteld voor 138 dollar. Pakking ook, vervangen is een kleine moeite.

Betreft de oorzaak, is er iemand die hier wellicht iets zinnigs over kan zeggen?


:Y
 
Lijkt mij een gevalletje fabrieksfout,misschien dat Yamaha in hun streven naar steeds
meer motor onderdelen zo licht mogelijk te maken wat te ver gegaan is,of gewoon
een materiaalfout,aangezien het vaker schijnt voor te komen bij deze motoren
zou je de Yamaha importeur kunnen vragen wat hun er van vinden en of
hun je nog in de kosten tegemoet willen komen,ja heb je nee kan je krijgen,want bij normaal gebruik mag dit niet gebeuren,ik heb het in als motorfietsmonteur nog niet eerder meegemaakt bij een motorfiets van welk merk dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd wat ze hierover te melden hebben,waarschijnlijk het standaard antwoord,
of hij altijd aantoonbaar bij de Yamaha dealer in onderhoud is geweest en dat ze het nog
niet eerder hebben meegemaakt.
Is hij niet altijd bij de Yamaha dealer in onderhoud geweest kan je sowieso fluiten
naar een coulance van hun uit,maar dat kan je nu toch als je zelf aan het sleutelen ben geweest.
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd wat ze hierover te melden hebben,waarschijnlijk het standaard antwoord,
of hij altijd aantoonbaar bij de Yamaha dealer in onderhoud is geweest en dat ze het nog
niet eerder hebben meegemaakt.
Is hij niet altijd bij de Yamaha dealer in onderhoud geweest kan je sowieso fluiten
naar een coulance van hun uit,maar dat kan je nu toch als je zelf aan het sleutelen ben geweest.

Ga ik wel vanuit, maarja proberen kan altijd. Ik ga in ieder geval niet lopen wachten tot een ander mijn motor gaat repareren. Ik heb de onderdelen besteld, en zodra het binnen is, kan ik zsm weer rijden.
 
De onderdelen krijg ik vandaag binnen.
Het frame kan ik niks aan ontdekken.

Achteraf blijkt wel dat ik de koppelingskorf niet had hoeven vervangen.
Dus die koppelingskorf ga ik verkopen.

Ook de koppelingsplaten hoef ik niet te vervangen, aangezien deze nauwelijks beschadigd zijn.
Dus deze ga ik gewoon terugplaatsen.
R7kM7Pb.jpg


Morgen ga ik de boel weer inbouwen.

Edit: Verder nog geen reactie gehad van yamaha
 
Laatst bewerkt:
De onderdelen krijg ik vandaag binnen.
Het frame kan ik niks aan ontdekken.

Achteraf blijkt wel dat ik de koppelingskorf niet had hoeven vervangen.
Dus die koppelingskorf ga ik verkopen.

Ook de koppelingsplaten hoef ik niet te vervangen, aangezien deze nauwelijks beschadigd zijn.
Dus deze ga ik gewoon terugplaatsen.
[afbeelding]

Morgen ga ik de boel weer inbouwen.

Edit: Verder nog geen reactie gehad van yamaha

Koppelingsplaten kunnen goed lijken, ook qua dikte, en toch kunnen ze dan slippen!
 
Maatje van mij heeft dit ook al gehad op zijn R1 big bang. Shit happens. Yamaha gaat hier technisch gezien echt niks aan doen. Ze zijn blij dat ze weten wat er stuk gaat, kunnen ze er meer op voorraad leggen voor de verkoop. Money in the bank.

Zelf heb ik het niet zo op aftermarket koppelingsplaten, al vaak genoeg ellende mee gezien. Pakket diktes die niet kloppen en andere opbouw van pakketten.
 
Laatst bewerkt:
Meet je koppelingsplaten ook even en let goed op de volgorde en positie. Ik weet van Suzuki dat de laatste (buitenste) plaat anders in de korf zit dan de rest.

Is bij een RN22 ook. Voorste en achterste frictieplaat is een ander type. Daarnaast zit de voorste als enige versprongen in de korf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan