Honda CB-1 start problemen en valt uit

Drieske81

Die hard MF'er
16 okt 2009
471
155
Briltil
Ik heb mijn verhaal reeds ook in het CB-1 topic geplaatst, maar lijkt mij geen typisch CB-1 probleem, vandaar ook hier geplaatst.

Mijn Smurf laat mij de laatste tijd een beetje in de steek. Hij slaat af en toe niet aan. Ik kan starten totdat ik een ons weeg, maar hij slaat niet aan. Vandaag aan de loop gekregen door aan te duwen. Zodra hij loopt, loopt hij ook aardig stationair. Echter zodra ik gas geef of ga rijden dan valt hij bij 6000 toeren uit. De naald van de toerenteller valt dood naar 0 en uit. Pas na lang laten lopen loopt hij goed en valt er mee te rijden. Vervolgens ook geen problemen meer.

Alle 4 bochten worden heet, accu is goed, laadspanning is goed, zodra hij loopt en blijft lopen klimt hij goed in toeren en trekt hij in alle versnellingen goed door. Geprobeerd te starten met en zonder choke, maar maakt geen verschil. Uiteindelijk toen hij liep wel op choke gehad, maar daar ging hij beroerd van lopen (4000 toeren stationair). Waarschijnlijk daardoor lichtelijk verzopen wat resulteerde in backfire(? beste knal)... 😔

Iemand enig idee in welke hoek ik de oorzaak moet zoeken?
 
Ik heb mijn verhaal reeds ook in het CB-1 topic geplaatst, maar lijkt mij geen typisch CB-1 probleem, vandaar ook hier geplaatst.

Mijn Smurf laat mij de laatste tijd een beetje in de steek. Hij slaat af en toe niet aan. Ik kan starten totdat ik een ons weeg, maar hij slaat niet aan. Vandaag aan de loop gekregen door aan te duwen. Zodra hij loopt, loopt hij ook aardig stationair. Echter zodra ik gas geef of ga rijden dan valt hij bij 6000 toeren uit. De naald van de toerenteller valt dood naar 0 en uit. Pas na lang laten lopen loopt hij goed en valt er mee te rijden. Vervolgens ook geen problemen meer.

Alle 4 bochten worden heet, accu is goed, laadspanning is goed, zodra hij loopt en blijft lopen klimt hij goed in toeren en trekt hij in alle versnellingen goed door. Geprobeerd te starten met en zonder choke, maar maakt geen verschil. Uiteindelijk toen hij liep wel op choke gehad, maar daar ging hij beroerd van lopen (4000 toeren stationair). Waarschijnlijk daardoor lichtelijk verzopen wat resulteerde in backfire(? beste knal)... 😔

Iemand enig idee in welke hoek ik de oorzaak moet zoeken?


Er bestaan hier op MF al miljoenen topics hierover.

Negen v de tien X vervuilde carbs benzinetoevoer issue. :t
 
Kleine toevoeging. Motor heeft twee weken terug een beurt gehad. Bougies, olie + filter en brandstoffilter vervangen, luchtfilter was schoon. Probleem speelde al voor de beurt! De vervangen bougies waren mooi koffie bruin van kleur. Vorig jaar is de klepspeling gecontroleerd (stellen was niet nodig) en de carburateurs gesynchroniseerd. Originele uitlaat en recentelijk niks gewijzigd aan afstelling.
Starten met tank open had geen effect. Vreemde is dat wanneer hij eenmaal loopt en rijdt, er niks meer aan de hand is... 😔
 
Laatst bewerkt:
De benzinepomp van de CB-1 is anders wel een zwak puntje.
En voor die puntjes zijn revisiesetjes in de handel.

(ik zeg niet dat het de pomp is maar sluit het ook niet uit)
 
Laatst bewerkt:
zodra ik gas geef of ga rijden dan valt hij bij 6000 toeren uit. De naald van de toerenteller valt dood naar 0 en uit

toerenteller valt naar 0 en de motor gaat uit --> De richting waarin je moet gaan zoeken is elektra / ontsteking. 100% zeker.

Goede kans dat het probleem zit in de inputs van de ontstekingsmodule. Bij een CB-1 zijn dat volgens mij pickup spoelen, en werkt de ontstekingsmodule volgens het CDI principe, maar dat weet ik allemaal niet 100% zeker. Er is in ieder geval "iets" wat de stand van de krukas doorgeeft aan de vonkenfabriek, en die geeft het weer door aan de toerenteller.
Gezien de manier waarop het probleem komt en gaat is er een goede kans dat er een onderbreking in de pickup spoelen zit die weer dicht gedrukt wordt door de uitzetting van het materiaal als ie iets opwarmt. Het probleem zal in de loop der tijd wel langzaam steeds erger worden??

Alternatieve mogelijkheid waarom de toerenteller terugvalt is dat dit komt omdat de voedingsspanning van ontsteking / toerenteller etc weg valt. Gecorrodeerde zekering? draadbreuk bij je balhoofd?
 
Laatst bewerkt:
Heb je de motor buiten gestald? Ik heb eens soort gelijke problemen gehad met mijn kawasaki er-5. De afvoer bij de tankdop zat verstopt en regenwater sijpelde daardoor in de tank. Ik had dus een flinke laag water in mijn benzine tank zonder het te weten en dat gaf soortgelijke problemen, vooral als mijn tank al wat leger was.

Na een keer alles aftappen bleek er 0,5 liter water in te zitten en het probleem was opgelost.
 
Toevallig ook bijna het zelfde probleem gehad en dat hij niet wilde starten.

Eindelijk met aanlopen ook gestart gekregen echter bij mij werden er maar 2 cilinder buizen warm. liep alleen op choke en met gas er bij uitvallen.

Ook alles nagelopen, nieuwe bougies, carb reiniger in de tank en toen weer gestart. Toen liep hij weer niet lekker. Ik heb toen carburateur reiniger zo een sluipbus gehaald en toen de carburateur vlotterkamer open gehaald en alles ondergespoten.

Hierna liep hij wel op 4 cilinders en na wat gassen en een kleine ronde rijden was het probleem opgelost. Dus zal toch ergens vervuild zijn geweest en carburateur reiniger heeft zijn werking gedaan.

Zou je kunnen proberen.
 
Bedankt voor alle reacties en het meedenken! Ik ga ermee aan de slag :t

Dat lees ik niet.
Ik lees dat blok uitvalt & toerenteller naar nul, en dat is logisch.

Blok valt inderdaad uit. Ik bedoelde met mijn omschrijving dat er eerst geen gepruttel of gestotter is, maar zodra de naald de 6000 toeren aantikt dan valt direct uit.
 
Dat lees ik niet.
Ik lees dat blok uitvalt & toerenteller naar nul, en dat is logisch.

Het hangt er vanaf welke van de 2 het eerst gebeurt. De meeste motoren hebben langer nodig om van 6000 naar stilstand terug te vallen dan een elektronische teller nodig heeft om van 6000 naar 0 te gaan.

Het verschil of de aanduiding eerst weg valt, of dat de motor gewoon uit gaat en de toerenteller het afnemende toerental tijdens het uitvallen nog wel weergeeft is heel duidelijk.

Omdat TS letterlijk de volgorde toerenteller naar 0 -> motor valt uit opgeschreven had ging ik er wel een beetje vanuit dat hij het verschil kent en dat ook zo benoemt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan