testen schokdempers + koppeling Yamaha XJ900S Diversion

Rdebruijn

Rookie
11 mrt 2018
4
0
Oud Beijerland
Hallo forum leden; heb alle topics nagekeken maar kon niets vinden over testen schokdempers voor mijn Diversion.
Het is er een van 1998 en ik heb de indruk dat zowel voor als achter de demping nogal slap is. Hoe kan ik dat het best controleren en waar kan ik tegen schappelijke prijs een vervangende verstelbare achterdemper en vervangende veren/olie/pakkingen voor de voorvork (en kan iemand mij dan wellicht tips aan de hand doen voor de vervanging van de voorvork veren?)
Dan nog een klein ander dingetje: motor loopt als een zonnetje maar bij warme motor lijkt het bij het optrekken in de eerste versnelling alsof de koppeling elke keer pas met een vertraagde schok "op zijn plaats schiet" nadat de hendel gedoseerd is losgelaten. Is dat een voorbode van iets ernstigers of is het gewoon "nieuwigheid"
bij voorbaat dank voor een reactie
Ruud de Bruijn
 
Hallo forum leden; heb alle topics nagekeken maar kon niets vinden over testen schokdempers voor mijn Diversion.
Het is er een van 1998 en ik heb de indruk dat zowel voor als achter de demping nogal slap is. Hoe kan ik dat het best controleren en waar kan ik tegen schappelijke prijs een vervangende verstelbare achterdemper en vervangende veren/olie/pakkingen voor de voorvork (en kan iemand mij dan wellicht tips aan de hand doen voor de vervanging van de voorvork veren?)
Dan nog een klein ander dingetje: motor loopt als een zonnetje maar bij warme motor lijkt het bij het optrekken in de eerste versnelling alsof de koppeling elke keer pas met een vertraagde schok "op zijn plaats schiet" nadat de hendel gedoseerd is losgelaten. Is dat een voorbode van iets ernstigers of is het gewoon "nieuwigheid"
bij voorbaat dank voor een reactie
Ruud de Bruijn


1998 en nieuwigheid. Da's knap haha.
Kabel nog in orde? Daar zou ik eens beginnen.
 
Hallo forum leden; heb alle topics nagekeken maar kon niets vinden over testen schokdempers voor mijn Diversion.
Het is er een van 1998 en ik heb de indruk dat zowel voor als achter de demping nogal slap is. Hoe kan ik dat het best controleren en waar kan ik tegen schappelijke prijs een vervangende verstelbare achterdemper en vervangende veren/olie/pakkingen voor de voorvork (en kan iemand mij dan wellicht tips aan de hand doen voor de vervanging van de voorvork veren?)
Dan nog een klein ander dingetje: motor loopt als een zonnetje maar bij warme motor lijkt het bij het optrekken in de eerste versnelling alsof de koppeling elke keer pas met een vertraagde schok "op zijn plaats schiet" nadat de hendel gedoseerd is losgelaten. Is dat een voorbode van iets ernstigers of is het gewoon "nieuwigheid"
bij voorbaat dank voor een reactie
Ruud de Bruijn
De demping van de div is af fabriek al redelijk "op z'n frans", oftewel redelijk slap. Dikkere vorkolie kan de demping aan de voorzijde wat verbeteren. De veren zelf zullen na20 jaar ook niet meer z'n originele stijfheid bezetten, dus vervangen kan verstandig zijn. Ik heb er zelf vrij snel na aanschaf een setje WP vervangingsveren in gezet met bijbehorende olie(wordt geleverd als set), een wereld van verschil.
Omdat ik de motor minstens 50% van de tijd met duo gebruikte, voldeed de originele achterschokdemper voor mij ook niet en ook deze is origineel niet van topkwaliteit en na 20 jaar al helemaal niet meer. Deze heb ik vervangen door een exemplaar van Wilbers. Beide bij mede-MFer Noud van Nouds motorbazaar aangeschaft. Prima service en ook advies wat goede combinaties (kunnen) zijn.
@ Mr. R: De VEERVOORSPANNING kun je bij de 900 ook verstellen, maar daar verander je niets aan demping mee.
 
Laatst bewerkt:
ratbiker (part time) en sanscorp,
dank voor jullie suggesties; ben inmiddels in contact met Noud om demper & vorkveren set te bemachtigen.
Koppelingskabel loopt overigens soepel in en uit, maar zal wat smeer olie er bij zien te krijgen
 
Terug
Bovenaan Onderaan