Aprilia rsv 4 en zijn problemen kwalen

jwtje

MF'er
13 okt 2008
180
0
Hank
Hoi,

Ik ben opzoek naar een Aprilia rsv 4 maar door de (spook) verhalen durf je bijna geen rsv4 meer te kopen.

Maar ik zal toch deze motor graag aanschaffen en wil even van jullie weten waar ik allemaal op moet letten!

Naar mijn idee is 2009 slecht 2010 al beter en vanaf 2011 is het goed? (sommige zeggen 2012 pas)
Stel je koop een 2010 model wat moet je dan vervangen of wat is er slecht aan dit blok?
ik weet van de aprilia site waar je het frame nummer in kan toetsen op een terug roep actie.

Ik wil graag een rsv4 maar heb geen zin in veel onderhoudskosten.

Wat is de onderhoud interval van deze motor?

Hoop dat jullie mij goed op weg kunnen helpen? want ik durf het nu niet echt aan om een 2009,2010,2011 te kopen.
 
Hoi,

[Heel verhaal]

Hoop dat jullie mij goed op weg kunnen helpen? want ik durf het nu niet echt aan om een 2009,2010,2011 te kopen.

Koop je een 2013 zou ik zeggen?? O-)

Maar zonder gekheid, heb een 2009, een 2010 en een 2014 model gehad en op overmatig drankmisbruik geen van de brommers kunnen betrappen op problemen.
Enigste akkefietje was een slechte achterrempomp op de 2010 en die is onder garantie vervangen.
M'n 2009 was trouwens, via de vorige eigenaar nog, voorzien van een nieuw 2012 blok, het 2009 blok gaf, wellicht door iets te weinig olie?, tijdens circuitgebruik de geest, drijfstangen dus.
De "slechtere" versies (2009/2010) zijn bij mijn weten allemaal bij regulier dealer onderhoud voorzien van gemodificeerde oliepomp, latere versies zijn redelijk bulletproof mist goed onderhouden en netjes warmgereden.
M'n huidige, 2017 Tuono Factory heeft ook nog geen klap verkeerd gegeven, ben dus bevooroordeeld. ;)
 
Als je dezelfde onderhoudskosten wil als een 4-in-lijn moet je een 4-in-lijn kopen. Klepspeling checken is meer werk, afstellen ook en je hebt het eea aan speciaal gereedschap nodig. Ook vreet ie banden, zijn de onderdelen niet goedkoop en is ie heel consequent qua verbruik (namelijk 1:10).

Is dat het waard? Ja, zullen de meeste zeggen. Maar als je onderhoudskosten zo belangrijk vindt zou ik wat anders kopen.
 
Problemen waren toch bij de rsv van 01 maatje en een collega hebben allebij zo'n ding gehad waarvan bij alle 2 het blok uit elkaar trilde,
Fabrieks matig locktite vergeten ofzo.
 
Nou, je hebt ook een klok horen luiden, zullen we maar zeggen. (RSV Mille van de eerste generatie is een van de betere/betrouwbaarste supersport motoren ooit)
Wat betreft de RSV4, als ie de modificaties gehad heeft, en verder geen gekke geluiden of alarmbellen rondom de verkoop/aanbieder af gaan, gewoon doen! Fantastische fietsen
 
Nou, je hebt ook een klok horen luiden, zullen we maar zeggen. (RSV Mille van de eerste generatie is een van de betere/betrouwbaarste supersport motoren ooit)
Wat betreft de RSV4, als ie de modificaties gehad heeft, en verder geen gekke geluiden of alarmbellen rondom de verkoop/aanbieder af gaan, gewoon doen! Fantastische fietsen

En of; ken iemand die hem nieuw heeft gekocht en inmiddels zonder problemen over een ton heeft gereden en dat ding werd echt niet gespaard.
 
Problemen waren toch bij de rsv van 01 maatje en een collega hebben allebij zo'n ding gehad waarvan bij alle 2 het blok uit elkaar trilde,
Fabrieks matig locktite vergeten ofzo.

Dat model heeft totaal geen overeenkomsten behalve dat het ook een Aprilia is met de hier door de topic starter bedoelde motor,hij bedoeld een V4 ,jij heb het over de 2 cilinder. ;)
 
Als je dezelfde onderhoudskosten wil als een 4-in-lijn moet je een 4-in-lijn kopen. Klepspeling checken is meer werk, afstellen ook en je hebt het eea aan speciaal gereedschap nodig. Ook vreet ie banden, zijn de onderdelen niet goedkoop en is ie heel consequent qua verbruik (namelijk 1:10).

Is dat het waard? Ja, zullen de meeste zeggen. Maar als je onderhoudskosten zo belangrijk vindt zou ik wat anders kopen.

1 op 10.
Dat is best dorstig zeg! Is dat bij normaal straatgedrag? :o

Verder snap ik de TS wel. Ik had deze vorig jaar ook op mijn lijst staan samen met onder andere de S1000RR. Beide laten schieten. Niet in de laatste plaats vanwege alle horrorverhalen.

Echter is het zo dat als je bij de eigenaren rond gaat vragen dat er weinig "horror" naar voren komt. Hier op MF tenminste dan.
 
Laatst bewerkt:
Dus eigenlijk komt het erop neer dat de motor iets meer kost in onderhoud en verbruik. En dat moet je ervoor over hebben natuurlijk.

Ik heb wel gelezen dat de latere modellen wel minder benzine verbruiken of is dat totaal niet waar?
1 op 15 ofzo.

Dus als de motor niet een recall heeft: Aprilia - Recall campaigns

kan je er vanuit gaan dat het goed zit?

weten jullie eigenlijk wat alle aanpassingen aan het blok zijn van de verschillende bouwjaren 2009 2010 en 2011 waar ik naar kijk. Dit zijn betaalbaar.

Wat ik wel hoor van de 2009 en 2010 is dat daar de ketting + spanners wel van vervangen moeten zijn. Op de latere modellen zijn deze strakker gezet.

Ik twijfel nu tussen een fireblad vanaf 2008 of een aprilia rsv4 en mijn voorkeur gaat uit naar de rsv maar door de horror verhalen twijfel ik.

Wat ik ook graag wil weten is wat voor extra onderhoud heb je tenopzichte van een honda 4 in lijn 1000? dan
 
JWTJE als je je nu al zorgen maakt over mogelijke defecten, storingen en mankementen dan moet je die RSV4 laten staan en voor de Honda gaan.

4 jaar geleden wilde ik na 15 jaar Jappen te hebben gereden een Italiaan en kocht een 2008 Tuono V2 Factory. Ook ik had het "vooroordeel" dat er altijd wel wat is met een Italiaan.
In de daarop volgende 4 jaar heb ik er diverse kleine manco's aan: slangenklem gesprongen waardoor ik zonder koelvloeistof kwam te zitten, verlichting die het plots niet deed, melding "service" terwijl er niks aan de hand was, een koelvloeistoflekkage die er de ene keer wel was en de andere keer weer niet. De lekkage is nooit gevonden ... zelfs niet door Paul Ritzen en dat is een echte pietje precies. Etc...

Het zijn allemaal kleine zaken maar mij gingen ze irriteren, te meer omdat ik in die 15 jaar Jap, nooit iets van dien aard heb gehad. Ter vergelijk: 8 jaar en 48dkm met een 1000K5 gereden zonder ook maar 1 enkele storing, reparatie of wat dan ook. Enkel onderhoud en slijtagedelen. Olieverbruik na 48dkm nog steeds NUL.

Het punt is dat je het vooroordeel over die RSV4 niet uit je hoofd krijgt. Stel dat je straks een klein manco krijgt aan je Honda dan neem je dat voor lief, zou je hetzelfde manco aan die RVS4 krijgen dan is het "zie je wel".
Ik ben weer terug bij een Jap en heb dat gevoel van "zie je wel" nu niet meer. Daar voel ik me prettiger bij.

Ik denk dat die Honda je minder "kriebels" gaat geven maar wel rust tussen je oren.
 
Ik denk dat die Honda je minder "kriebels" gaat geven maar wel rust tussen je oren.

Wijs gesproken Marcel, verkeerde insteek echter imho. ;)

Maar ook het "saaie" alles past, 13 in een dozijn gevoel. :P
Proefrit op beide brommers is wat je moet doen, kom je vanzelf tot de juiste conclusie. *O*

RSV4 of Tuono (al dan niet een Factory) is écht met geen enkele 4 cilinder 1000 te vergelijken.
wellicht een uitzondering de nieuwe V4 Duc maar die heb ik nog niet gereden helaas. '(
 
Laatst bewerkt:
Na een gare versnellingsbak van een GSXR 750 2002,toen 6 jaar oud ,kosten :2600 euro -O- en versleten voorpoten '( ,durfde ik het,in 2009, wel aan om een triumph daytona 675 uit 2006 te kopen. :t
Deze is nu na 9 jaar nog in mijn bezit nog steeds : foutloos en dik 20000 kilometer verder(wel een andere daytona 675 na 6 jaar trouwe dienst op het circuit motorisch afgeschreven (werd niet gespaard,wel goed onderhouden))
Nu reeds een jaar gelukkig met Moto Morini 1200 corsaro,ook uit 2006,wel wat maffe dingen gehad maar tot nu toe voor slechts 150 euro aan materiaal na 13000 kilometers mee gereden :) (doet de gemiddelde motorrijder 4-6 jaar over :+ )

Volg je hart,het geluid van een RSV4 alleen al :9~ en vergeet niet het is een supersport,die zijn doorgaans toch al duurder in onderhoud
 
Laatst bewerkt:
Wijs gesproken Marcel, verkeerde insteek echter imho. ;)

Maar ook het "saaie" alles past, 13 in een dozijn gevoel. :P
Proefrit op beide brommers is wat je moet doen, kom je vanzelf tot de juiste conclusie. *O*

RSV4 of Tuono (al dan niet een Factory) is écht met geen enkele 4 cilinder 1000 te vergelijken.
wellicht een uitzondering de nieuwe V4 Duc maar die heb ik nog niet gereden helaas. '(

Hoe origineel :+
 
Als je je zorgen over verbruik en onderhoud maakt, schaf dan een CBR 600f aan en geen dikke 1000.

Italiaanse motoren hebben wel eens wat eigenaardigheden, als je daar niet tegen kan moet je een jap kopen.

Qua beleving en uiterlijk gaat er in mijn ogen niets boven een Italiaan.
 
Ik zou lekker een RSV4 halen. Bevalt het niet dan doe je die weg en weet je in ieder geval dat je dat niet wilt.
Haal je hem niet dan blijft die altijd in jouw kop zitten, want je wilt die en hebt er een bepaald beeld bij. Of dat beeld klopt kom je pas achter als je hem hebt (gehad).

Een Honda is top. Ook niet prettig om aan te sleutelen (de 600RR in ieder geval niet), maar alles is solide (op de naks na). Rijden en vooral rijden.

Ik heb nu een Suzuki GSXR 750 uit 2008 en deze heeft de nodige kwalen. Ik heb ook een 2006 model gehad en ook die had kwalen. Mijn spanningsregelaar ging kapot (en daarmee ook de accu). Een remschijf was defect (los op de bussen dus rammelde als een oude Opel). De rempomp heeft een terugroepactie gehad. Bij mijn huidge is de gear position sensor gaar waardoor de neutraal niet aangeeft. De klep in de uitlaat wilt wel eens vast blijven zitten (of het motortje). En ik vergeet vast dingen.

Ach!
Het is een heerlijke motor! Mijn eerste was een 2006 model daarna uitstapjes gemaakt naar Honda (heb er nog steeds 1), maar ik miste deze motor en heb deze daarom weer gehaald.

Toen ik mijn rijbewijs ging halen was dat omdat ik de toen nieuwe 2006+ R6 wilde hebben. Die had ik toen niet gehaald en vorig jaar (10 jaren later he!!) was ik weer op zoek naar een andere motor en toen alsnog die droom R6 gehaald! Na 10 jaar zat die nog steeds in mijn hoofd en dit was mijn kans.

Zo mooi dat ik het ding vond als ik er naar stond te kijken, zo'n enorme kut motor vond ik het om mee te rijden. Mijn geluk bij een ongeluk was dat ze hem binnen 6 maanden hebben geprobeerd te stelen waardoor die total loss werd verklaard en ik nu de gelukkige eigenaar ben van mijn GSXR750 met nukke, maar op dit moment is dit wat ik wil rijden :)

Het hoofdstuk R6 heb ik nu wel afgesloten! Ik weet dat die motor mooi is, maar niet prettig voor op straat in mijn geval.

Jij hebt jou schijnbaar al enorm verdiept in de RSV4 en daarmee jouw huiswerk zo goed mogelijk gedaan (en bent daar nog mee bezig). Lekker een droom leven man! :]

Nogmaals, blijkt het een nachtmerrie te zijn dan weet je in ieder geval dat je die droom niet meer hoeft. :)
Vraag ook eens bij het RSV topic aan de eigenaren naar hun ervaringen. Dat zijn de beste reviews als je het mij vraagt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan