Helmen passen en SHARP testen

LazyR

MF veteraan
26 nov 2013
1.528
1.710
Zuid Limburg
Na even de zoekfunctie gebruiken kon ik geen goed passend topic vinden (op ééntje na, waar al 9 jaar niemand meer gereageerd heeft) dus open ik zelf maar even een nieuwe.

Mijn helm is aan vervanging toe. Nu heb ik vandaag een aantal helmen gepast. Eerst viel mijn oog op de Caberg Tourmax, maar die paste niet lekker, net als vele andere helmen niet goed zaten.

Tot ik een Schuberth C3 op mijn hoofd zette, die zat als gegoten. Nu ben ik wat SHARP testen gaan bekijken en toen zag ik dat de C3 er nu niet bepaald denderend naar voren komt.

Ik wilde graag eens weten wat voor waarde men hier aan de SHARP-rating van een helm hecht. Natuurlijk is een goede pasvorm het eerst belangrijke, maar toch.
 
Ik gebruik het als indicatie. De tests hebben de kanttekening dat dezelfde helm meerdere tests te verduren krijgt uit budgetaire noodzaak, terwijl in de praktijk een helm maar 1 klap te verwerken krijgt en dan vervangen wordt.
Ik zou dan ook niet per se alleen voor helmen gaan die overal groen scoren. Maar ik vind de uitslag nog steeds een prima indicatie, geeft toch bepaalde kwaliteitsverschillen tussen de helmen weer. Ik vind vooral bij systeemhelmen het percentage waarbij het kinstuk openklapt belangrijk.
 
Als je veilgheid belangrijk vindt kun je beter geen systeemhelm kopen. Bij een serieuze klap spatten die uit elkaar.
 
Van te voren maak ik een lijstje van helmen die 4 ≤ sterren van Sharp hebben en in mijn budget/smaak vallen. Dan ga ik ze passen in een winkel en (mits het prijsverschil met online niet te groot is) koop ik hem daar.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Als je veilgheid belangrijk vindt kun je beter geen systeemhelm kopen. Bij een serieuze klap spatten die uit elkaar.

Volgens mij broodje aap. Ze zijn goedgekeurd, de beste zelfs voor dubbel gebruik.
Ik heb nog nooit gehoord van een uit elkaar spattende systeemhelm. En een frontale klap met 30km/h is sowieso met elke helm dodelijk, ook met een integraal
 
Als je veilgheid belangrijk vindt kun je beter geen systeemhelm kopen. Bij een serieuze klap spatten die uit elkaar.
Ik kan (helaas) uit ervaring spreken dat dat gelul is.
2 keer een smak gemaakt (1 x 110km/h en 1 x 120kmh) met een Nolan systeemhelm, beide keren was het vizier een duidelijke indicatie dat ik het asfalt had gekust zonder helm maar beide keren was de helm structureel nog intact.
Uiteraard ook beide keren een nieuwe helm gekocht maar niet omdat het er niet uitzag alsof een nieuw vizier voldoende was.
 
Voldoen aan de eisen wil nog niet zeggen dat een systeemhelm net zo sterk is als een integraal. Dat is gewoon niet zo.
Vroeger had de politie alleen jethelmen. Later kregen ze de eerste systeemhelmen. Die zijn natuurlijk veiliger dan een jethelm, maar minder dan een integraal. Beweren dat dit niet zo is, dat is pas gelul.
In de racerij mag je die gekke dingen ook niet dragen.
 
Ik ben zelf van plan om binnenkort terug te gaan rijden en volg dus met veel interesse topics als deze. Aansluitend op topicstarter zn vraag heb ik ook nog een bijkomende vraag : vanaf ongeveer welke bedragen kan je beginnen spreken van een kwalitatief goede helm ? (Kwalitatief als in veilig, comfortabel verluchting)

Zit je rond de 150 euro al goed, of begint dat pas vanaf 200 of 250 flappen ?
 
Laatst bewerkt:
Voldoen aan de eisen wil nog niet zeggen dat een systeemhelm net zo sterk is als een integraal. Dat is gewoon niet zo.
Vroeger had de politie alleen jethelmen. Later kregen ze de eerste systeemhelmen. Die zijn natuurlijk veiliger dan een jethelm, maar minder dan een integraal. Beweren dat dit niet zo is, dat is pas gelul.
In de racerij mag je die gekke dingen ook niet dragen.
In de racerij wil je die dingen niet dragen omdat ze door de extra onderdelen een stukje zwaarder zijn.
Je had het over uit elkaar spatten en dat is simpelweg niet waar.
Kan je wel met voorbeelden aankomen maar dan kom ik wel weer met voorbeelden van een integraalhelm die uit elkaar spat.
Er zijn systeemhelmen die open kunnen gaan tijden een val maar bij de Sharp testen is de Nolan (N103 en N104 in ieder geval) op dat gebed 100% veilig en zoals gezegd kan ik dat bevestigen.
 
Ik ben zelf van plan om binnenkort terug te gaan rijden en volg dus met veel interesse topics als deze. Aansluitend op topicstarter zn vraag heb ik ook nog een bijkomende vraag : vanaf ongeveer welke bedragen kan je beginnen spreken van een kwalitatief goede helm ? (Kwalitatief als in veilig, comfortabel verluchting)

Zit je rond de 150 euro al goed, of begint dat pas vanaf 200 of 250 flappen ?
Ligt eraan wat voor helm je wilt, een systeemhelm is doorgaans wat duurder en dan begint het rond de €350.
De goedkopere helmen zijn wel veilig want ze moeten aan de minimale eisen voldoen maar meestal lever je daarmee een op op comfort en duurzaamheid wat een goedkope helm alsnog duur kan maken.
Ik rij veel en zelfs als een goedkope helm goed zit dan maakt hij meestal meer lawaai en is de voering ruim voor einde levensduur van de schaal veel te ruim geworden waardoor ik vroeger een nieuw moet kopen.
 
Hoi Ray. Denk idd om voor systeemhelm te gaan. Heb er ok 2 nodig want vrouwtje zal ook meerijden. Had er graag nog communicatie in gehad en mogelijkheid tot connectie met gps dat leid minder af dan op.zo n klein schermpje te turen. Zal mij aardig wat flappen gaan kosten dan vrees ik :X
 
Laatst bewerkt:
Ok ik.lig hier dus te kooien met mn reacties. Sorry voor de dubbele.posts mensen. Weet er iemand hoe ik dat kan deleten
 
Laatst bewerkt:


Volgens mij broodje aap. Ze zijn goedgekeurd, de beste zelfs voor dubbel gebruik.
Ik heb nog nooit gehoord van een uit elkaar spattende systeemhelm. En een frontale klap met 30km/h is sowieso met elke helm dodelijk, ook met een integraal

Zeker geen broodje aap verhaal. Heb het zelf mogen aanschouwen en daarna ook meerdere malen laten zien aan andere mensen, het is stuitend om te zien hoe vlug de helm openklapt bij een frontale tik.

Daarvoor hoef je niet eens echt hard ergens vol tegenaan te klappen, een lichte tik van voren is voldoende.
 
Alle (goedgekeurde) helmen zijn "veilig"want zij voldoen aan de test eisen. Een slim gebouwde badmuts zal de test ook kunnen halen.. :-)
Het verschil zit 'm m.i. in hoe een fabrikant verder nadenkt en handelt.
De testen gaan uit van een/meerdere verticale klappen (simpel gezegd) en een grenswaarde.
Nu zal een motorrijder die met zeg 35km/u klapt veel meer vertraging opwekken dan de grenswaarde van de test.
Je wilt dus als het ff kan een klap voorkomen en hier komt een stuk pasvorm, comfort om de hoek kijken. Als een helm goed zit, ventileert, kijkhoek, dan heb je meer aandacht voor de weg.

Arai gelooft (en daar mag een ieder van denken wat ie wil hoor) dat de helmschaal zo rond en hard mogelijk moet zijn zodat bij een "real life" klap (die de testnorm kan/zal overtreffen) de helm de impact voor een deel "afschampt" ("glancing off"). De gemeten testwaardes in het laboratorium (om binnen de norm te blijven) zullen minder goed lijken dan andere helmen. Maar de norm wordt nog wel steeds gehaald.



Het gaat er onderaan de streep om dat jij er goed mee wegkomt...
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan