Yamaha SR 250 Scrambler

Rick-M

MF veteraan
2 apr 2010
2.312
182
Twente
Hallo allemaal,

Bij deze mij nog even kort voorstellen. Naam is Rick, 26 jaar oud, woonachtig in het mooie Twente. Over twee weken hoop ik af te studeren voor mijn studie MBO-4 Mechatronica.
Via via een tijdje geleden een Yamaha SR 250 SE uit 1980 aangeboden gekregen. Heb er even over nagedacht, maar had altijd al een projectmotor in het achterhoofd. En wat is nou mooier om mee te beginnen dan een luchtgekoelde 1-cilinder. Dus zodoende staat deze sinds vorige week bij in de schuur.

Van deze motor wil ik een scrambler maken, het ruigere uiterlijk staat mij wel aan. Ook het grotere voorwiel leent zich hier voor. Het plan is alle overbodige meuk er af te halen en er een slank motortje van te maken. Ook is het de bedoeling hier een kickstarter van een XT250 op te maken. De as heb ik al binnen, de rest komt tzt.

Voorbeeldje:

full


Maar wat is nou een bouw topic zonder foto's, dus bij deze.

Hier de toestand bij bij binnenkomst. Check die kekke tooltas aan de achterkant.

full


Was een prima motortje. Had altijd in de schuur gestaan. Was ook wel te zien aan de laag stof die overal op zat.

full

Helaas deuk in de tank die ik gemist had. Iemand een idee of dit recht te krijgen is?

full

Het was iets vochtig rondom de keerring van de koppelingshevel.
full

full


Beun oplossing voor een afgebroken borging van de stekker.
full


Ik zal hier regelmatig de voortgang posten.

Groeten!
 
Laatst bewerkt:
Juistem!

Over het algemeen is het een prima fietsje. Nergens doorgeroest of vastgerotte bouten. Heeft dus echt altijd binnen gestaan. Het oude baasje vertelde mij dat 2 jaar geleden beide banden vervangen waren, maar dat vertrouwde ik niet echt. En na controle bleek dat alleen de voorband vervangen is, de oude komt uit 2006. Maar tzt komen er toch ruigere banden op.

Verder zou het balhoofdlager 2 jaar geleden zijn vervangen. Of dat gebeurd is komen we later wel achter.

Zdel er af:
full


Tank er af gehaald. Blijkt toch veel roest in te zitten. Kom ik later op terug. Onder de tank wel vies, maar geen roest.
full


Carburateur er af.

full


Achterkant leeg gemaakt.
full


Closeup van de geweldige reparatie.
full


En zo staat hij er momenteel bij. Kabelboom is helemaal verwijderd. Even kijken wat ik daar mee ga doen. Volgens mij kan ik hem grotendeels origineel laten. De bedrading is op zich nog wel prima. Alleen de meeste connectors zit corrosie in. Verder vond ik bij het rijden de koppeling vrij zwaar en ongelijkmatig gaan. Ik vermoedde de kabel en dat klopte wel. Ze hebben de kabel gesmeerd met vrij dik vet. Ook wanneer de kabel helemaal los was, was het lastig om de binnenkabel door de mantel te schuiven.
full


Wat ik al zei, het fietsje komt makkelijk uit elkaar. Het is wel opletten welke maat bout er in zit. Er zitten M8 bouten in met koppen van 12 of 13 mm. Het is me bijna gelukt een 12mm kop met een 13mm sleutel te strippen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt. De Suzuki was ook al een keer ergens tegen gekomen. Lijken idd erg op elkaar. Ben benieuwd hoe die van jou er uit gaat zien.


Verder gegaan met het ontmantelen.

Alles is nu los. Het motorblok is er ook uit. De enige bout die weerstand bood was de bout waar de middenbok mee vast zat. Deze heeft blijkbaar bij montage geen vet gekregen. Alle overige assen waren keurig gesmeerd.

Balhoofdlager is ook vervangen. Er zitten nu mooie conische lagers in. Hoef ik dus niks mee te doen. Ben ik helaas vergeten een foto'tje van te maken.


full

full

full

full


En even een bokje voor het blok in elkaar gebeund.
full
 
Bedankt voor het volgen.

Deze week eerst eens de werkbank op orde gemaakt. De metalen werkbank heeft er altijd al gestaan, maar met dit project kwam ik snel ruimte te kort. Daarom maar een uitbouw gemaakt. Nu is er ruimte om alle rommel spullen uit te stallen. Het witte kastje met gereedschap moet nog verwijderd worden. Er komt een fatsoenlijk gereedschapsbord voor in de plaats.

full


Verder ben ik los gegaan op de achterbrug. De bussen moeten er toch een keer uit omdat het een keer gecoat moet worden. Het is duidelijk dat dit nog nooit los geweest omdat er toch best was zweet aan te pas kwam... en een hamer en een brander.. Maar de middenbok heeft de strijd gestaakt en alles is er uit.

full

full


Er zijn helaas wel 2 bussen gesneuveld. Dit was van wat apart materiaal. Een soort poeder/vezel materiaal. Van binnen was het groenig... En bij CMSNL vragen ze in totaal 65 euro voor die 2 bussen. Gelukkig op E-bay kunnen vinden voor 20 euro. Voortaan maar beter kijken naar wat een vervangingsonderdeel kost voordat ik het stuk ga slaan... Sommige onderdelen zijn gewoon niet te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Nieuw hier en zelf net een SR125 onderhanden om daar ook wat van te maken anders dan een beetje suffe kaboutercruiser...die het origineel is.
Volgens mij is precies hetzelfde frame'pje, alleen een nog kleiner blokje ;-)

Benieuwd of en hoe je het frame gaat aanpakken...
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat mijn 250'je al weinig vermogen had haha. Heb je al op je 125 gereden?

Frame zal ik niet al te veel aan passen. Uiteraard komt er een bocht op en zullen alle overbodige lipjes verwijderd worden. Ook het stuurslotje op het balhoofd gaat er af. Ik heb bij mij in de buurt een metaalbewerkingsbedrijf gevonden die dat voor mij willen doen aangezien ik geen MIG/MAG lasapparaat heb. Verder zit ik nog even te kijken welk kleurenschema ik wil. Ik wil wel graag poedercoaten, maar ik weet niet hoe dat mijn keuzemogelijkheden beperkt. Ik zou graag een andere kleur dan zwart willen.

De wielen wil ik zwart coaten met nieuwe rvs spaken er in. Verder wordt het blokje opgeknapt, zijdeksels gepolijst en het midden zwart gespoten, met de ribben blank. Kleur van de tank ben ik nog niet over uit, maar het wordt geen zwart. Het mag wel een vrolijk kleurtje worden. Een maat van mij is autospuiter en heeft wel zin om dat op te pakken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het frame van mijn SR 250 gezandstraald en in de lak gezet. Dan zou poedercoating ook moeten kunnen. Maar een nadeel van poedercoating vind ik dat je niet meer ziet wat eronder gebeurd. Het is wel voorgekomen met gerestaureerde oldtimers dat het frame er prachtig uit zag in de poedercoating maar daaronder was het geheel doorgeroest. Als je het goed aanpakt hoeft dat natuurlijk niet, maar geef mij maar lak zoals ze ook uit de fabriek kwamen. Maar het is natuurlijk een persoonlijke keus.
 
Poedercoaten ben ik ook niet zo'n liefhebber van...ik kom uit de klassiekers (VW, Porsche etc.) en geef eerlijk gezegd de voorkeur aan laksystemen. Goede primer en aflak, zelfs uit spuitbus werkt prima en kan makkelijk bijgewerkt worden. Ook als je 2K lak wilt gebruiken is het prima zelf te doen met een Preval spuitsetje of een klein spuitpistool met compressor en vocht/olie afscheider.
De SR125 wordt mijn eerste motorprojectje. Ik had daarvoor een hele nette Honda XBR op de kop getikt, maar die is zo netjes dat ik daar als eerste project niet de flex in het frame wil zetten...
 
Hmm, dan toch maar denken over het coaten.. Spuiten zou idd wel makkelijker zijn. Hoef ik alle lagerbussen en keerringen er ook niet uit te halen. Maar eens een keer overleggen met m'n maat.
 
Mijn SR 250 heeft na revisie nu 150km gereden. Bij 500km wil ik de kopbouten natrekken, maar ik heb geen werkplaatshandboek meer. Weet iemand wat het aanhaalmoment is van de kopbouten van de SR250?

Over het coaten van het frame. Ik ken de prijzen niet. Maar waarom zou je geld uitgeven aan om je frame te laten poedercoaten als je het ook gewoon met lak kunt doen. Wij hadden toch een compressor met spuitbeker, maar voor een frame moet een spuitbus ook voldoen. Het geld dat je daarmee bespaart kun je voor iets anders aan je SR besteden. Voor het zichtwerk kun je beter je aandacht of geld besteden aan de tank en spatborden etc. Voor het oog zie ik geen meerwaarde van poedercoating op je frame, nog even los van mijn eerder genoemde bezwaren van poedercoating. Maar goed dat is mijn idee en je moet het doen zoals jij het wilt hebben.

Nog wat tips.

Voor het XT/SR 250 motorblok zijn complete pakking/seal sets verkrijgbaar. Ik heb er een paar tientjes voor betaald. Dan heb je in 1 keer alles in huis en ben je goedkoper uit dan losse pakkingen.

Bij mijn SR heb ik m.u.v. de bid-ends alle lagers vervangen. De lagers die eruit kwamen waren van Koyo. Bij een universele lagerboer heb ik alle lagers kunnen vinden. Die zijn ook van Koyo, maar hebben geen Yamaha serienummer en kosten een fractie van wat je voor een "Yamaha" lager betaald.

Na net spuiten heb ik wat motorolie in de framebuizen laten lopen om roestvorming aan de binnenkant te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Poedercoaten ben ik ook niet zo'n liefhebber van...ik kom uit de klassiekers (VW, Porsche etc.) en geef eerlijk gezegd de voorkeur aan laksystemen. Goede primer en aflak, zelfs uit spuitbus werkt prima en kan makkelijk bijgewerkt worden. Ook als je 2K lak wilt gebruiken is het prima zelf te doen met een Preval spuitsetje of een klein spuitpistool met compressor en vocht/olie afscheider.
Ik wel , heb nu een paar keer een frame met aanbouw delen voor een net bedrag laten stralen en coaten .
Ziet er nog steeds goed uit .
 
Laatst bewerkt:
Ik wel , heb nu een paar keer een frame met aanbouw delen voor een net bedrag laten stralen en coaten .
Ziet er nog steeds goed uit .
Dat is nu juist het verraderlijke. De poedercoating kan er nog prima uitzien, maar je ziet niet wat eronder gebeurd. Er zijn gevallen bekend van prachtig ogende oldtimers die levensgevaarlijk bleken om op te rijden. Aan de andere kant, er rijden er ook genoeg die dit probleem niet hebben.
 
Leuk project.
Dat deukje in de tank, persoonlijk zou ik de originele tank eraf laten en er een oud (jaren '70) cross tankje op zetten. Die zijn in de VS via bv Ebay voor een appel en een ei te koop. Verzenden is vaak duurder dan de tank zelf. Met een andere tank moet je echt 2x kijken wat voor motor er onder zit om te zien wat het is.
 
Door omstandigheden heb ik het afgelopen jaar niet kunnen motorrijden. Gisteren weer voorzichtig geprobeerd en daarvoor heb ik de SR gepakt omdat die licht hanteerbaar is. Ik had hem te koop gezet omdat ik terug wil naar 1 motorfiets. Vorig jaar had ik nog vier motorfietsen waaronder ook een ver familielid van de SR 250 (een SRX-600), dus het schiet al op. Maar de SR is toch wel een heel leuk fietsje moet ik zeggen. Gisteren en vandaag heerlijk een ritje gemaakt over dijkjes. Het blokje loopt lekker soepel en geeft een mooi geluidje. Ik moet er wel bij zeggen dat de teller nu op 175km staat na de top-end revisie. Er zit een nieuwe nokkenas in, nieuwe zuiger en zuigerveren en de cylinder is gehoond, nieuwe distributieketting, de kleppen zijn geslepen en geschuurd en m.u.v. de big-ends zijn alle lagers nieuw.

Het zou zo maar kunnen dat ik de SR hou. Het is echt een super wendbaar machientje en meer vermogen heb ik niet nodig om lekker relaxed op de binnenwegen te rijden en van de omgeving te genieten.
 
Het is echt een leuk fietsje. Ik heb er de afgelopen weken ook echt plezier van gehad. Het weinige vermogen heeft ook wel iets. Het zorgt er voor dat je iets minder gehaast rondrijdt en dat je rustiger aan gaat doen.

@Mojave: ik heb het even voor je opgezocht in mijn Duitse Werkplaatshandboek. Deze kreeg ik bij de motor. Dit zou je moeten helpen.
full


Heb je trouwens een foto van je SR250? Ik kon zo geen topic op MF vinden.

Even een vraagje over je vering. Heb je de voorkant verlaagd Ja, hoe dan?
En hoe heb je de achtervering aangepakt? Ik ben van plan 340mm achtervering te pakken. Hoe lang is de jouwe?

Verder heb ik het blok nu open gemaakt. Een paar bouten in het blok van het kabelmanagement zaten best wel vast, er kwam een beitel aan te pas om deze los te krijgen. Ten eerste werd het tijd alle rommel weg te halen. Ten tweede werd het tijd de olie af te tappen en te kijken wat er mee kwam. De olie was nog mooi helder, dus deze was nog niet al te lang ververst. Er zaten wel een paar kleine stukjes pakking in de oliezeef. De kwamen waarschijnlijk van de o-ring van de olieplug aangezien daar een aantal losse stukken rubber aan zaten. Nu het blok toch open is, is dit een mooie kans om de kickstarter te monteren.

Verder heb ik de olie uit de vorkpoten gelaten. Dit zag er nog redelijk als olie uit, dus ik ga er van uit dat dit nog 'recent' is ververst. Hebben jullie een tip om de 'circlip/seegerring) uit de poot te krijgen? Bij mij draait deze mee als ik deze met een haakje oid wil pakken.
 
Hallo Rick,

Dank je voor opzoeken van het aanhaalmoment. Als je in het WPHB nog iets van een "procedure" kunt vinden voor het aanhalen zou dat mooi zijn. Bijvoorbeeld bouten eerst lossen of niet en of het bij onze eencylinder uitmaakt bij welke bout je begint of gewoon kruislings. Het is voor mij ook weer even geleden en kan mij dat niet herinneren. Het heeft geen haast hoor. Ik ga binnenkort ook wel even langs bij de motorzaak hier in de buurt. De monteur heeft zelf een SRX en heeft ook een SR gehad. Die heeft al zoveel eencylinders uit elkaar gehad (racerij), die kent die blokjes uit zijn hoofd. Komt goed.

Ik heb mijn SR technisch helemaal standaard opgebouwd dus geen aanpassingen ook niet aan de vering. Het enige dat ik heb veranderd is een ander kleurtje, tellertjes, stuurtje en zadel. Misschien nog een keertje kijken om een los duo zadeltje te monteren. Mijn insteek was niet om er een ander model van de maken, ik wilde gewoon een keer een motor helemaal uit elkaar halen en weer opnieuw opbouwen.

Ik weet niet hoeveel je de voorkant wilt verlagen. Maar je kunt natuurlijk de vorkpoten een stukje door de kroonplaat laten steken (bijvoorbeeld 3cm) zoals je bij caferacers ziet. Een andere mogelijkheid zie ik ook even niet. Maar zoals ik zei, ik heb geen ervaring met aanpassingen ik heb hem gewoon weer opgebouwd. Dus misschien dat anderen hier nog tips hebben.

Toen ik de vorkvork uit elkaar haalde kwam er een enorme stank uit, die olie zal er vanaf 1982 in gezeten hebben. Welke ring je bedoelt weet ik niet. Maar ik kan mij nog wel herinneren dat er iets meedraaide als je de voorvork met de hand uit elkaar wilt halen. Met een luchtsleutel kregen we de voorvork wel uit elkaar, omdat die luchtsleutel in 1 keer veel snelheid maakt.

Groet, Bob

Op verzoek:
full
 
De olie heb ik er al uit gehaald via het schroefje aan de onderkant van de poten. Dit rook nog enigszins naar olie, dus deze is al een keer vervangen. Ik zag een filmpje van een Suzuki 250 die verbouwd werd waar de vorkpoten uit elkaar werden gehaald door een veerring aan de bovenkant er uit te halen. Maar ik zal morgen de poten naar m'n werk meenemen. Daar hebben ze slagmoersleutels.

Heb jij ook weer de originele hoeveelheid olie gebruikt? Ik vond de vering veel te slap, dus ik ben van plan iets meer olie toe te voegen voor een iets stuggere vering.
 
Om nog even op dat poedercoaten terug te komen. Het heeft idd. Veel nadelen zoals gaten schoon krabben. Alles overnieuw tappen etc. Maar het grootste nadeel is het bijwerken als het beschadigd is of bij laswerkzaamheden. En het wordt ook snel dof.
Ik gebruik al wel 10 jaar metaallak (bij de action één liter 7,95 euro alleen verkrijgbaar in zwart). Alleen ontroesten en glad schuren.
Dat is super spul, Je hoeft geen grondverf te gebruiken.
Daarna een aantal lagen aanbrengen met kwast of verfspuitje. Het resultaat is verbluffend mooi en glad.
Het heeft één nadeel: omdat het olieverf is gaat het uitharden erg langzaam. Wel een week of drie, daarna is het ook redelijk olie en benzinebestedig. Maar je moet het natuurlijk niet gebruiken voor een benzinetank en voor de kilometers die ik maakt is het prima en blijft roestvrij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan