Politie ervaringen mbt rijden zonder db-killer

Majestic7

MF'er
7 nov 2016
104
0
Den Haag
Wat zijn jullie ervaringen met de politie omtrent het rijden zonder db-killer?

Ik heb begrepen dat ze in de randstad nogal een coulante houding hebben.

Zelf rijd ik in het mooie Den Haag en zowat iedereen rijdt hier zonder db-killer, dus het zal wel kloppen.

Nu ben ik eigenlijk best benieuwd naar jullie ervaringen.
 
Ben zelf ook wel benieuwd naar deze vraag.
Ik rij zelf met 2 machines rond waarop de ene een Akra met DB killer die behoorlijk dociel en netjes klinkt.
Op de andere machine heb ik een Yoshimura zitten met ook een DB killer erin, maar die maakt een verdomd pittig geluidje.
Ene waarbij ik wel eens denk: dat kan een prent gaan opleveren.
Behoorlijke klappen als ik bewust het gas erop zet en ene die je in de vroege ochtend liever niet in een woonwijk wil laten horen.
Ik denk zelf dat als je normaal ermee omgaat en ook het rijgedrag normaal is, een gemiddelde politieagent het wel oke vind.
Maar waar zij zelf de grens trekken weet ik eigenlijk niet.
Wel zie ik ze regelmatig voorbij komen, van die driewieler apparaten waarmee men alleen maar met een B rijbewijs op mag rijden.
Het zijn dan ook van dezelfde type gasten en helaas....ook vaak met een toch wel ander rijgedrag dan normaal.
Die hebben ook vaak zo'n bleeeer pijp eronder zitten en ik hoor ze van mijlenver al aankomen.
Ik vraag me dan wel eens af of die regelmatig staande worden gehouden door oom agent.
Nou ben ik zelf een fervent motorrijder en rijd met een 35.000 kilometer op jaarbasis toch de nodige afstanden.
Maar ik vind die bleeer pijpen met een flinke herrie waarbij het net niet meer leuk is, wel te ver gaan.
Wat ik dan vooral niet begrijp is hoe die bestuurder dat uit kan houden.
Zelfs met oordoppen in lijkt me dat niet plesant rijden.
Vr Gr
 
Wat zijn jullie ervaringen met de politie omtrent het rijden zonder db-killer?

Ik heb begrepen dat ze in de randstad nogal een coulante houding hebben.

Zelf rijd ik in het mooie Den Haag en zowat iedereen rijdt hier zonder db-killer, dus het zal wel kloppen.

Nu ben ik eigenlijk best benieuwd naar jullie ervaringen.

De ene stad is de andere niet, wat in Den Haag wordt gedoogd kunnen ze in een andere stad fel op zijn.
Den Haag is er wat makkelijker in, hoewel ik wel borden richting Scheveningen heb gezien waarop stond:
Automobilisten en bestuurders van motoren die onnodig geluid veroorzaken riskeren een boete van €370.
 
De ene stad is de andere niet, wat in Den Haag wordt gedoogd kunnen ze in een andere stad fel op zijn.
Den Haag is er wat makkelijker in, hoewel ik wel borden richting Scheveningen heb gezien waarop stond:
Automobilisten en bestuurders van motoren die onnodig geluid veroorzaken riskeren een boete van €370.

Onnodig geluid maken is o.a. claxoneren en extra gas geven, niet per se een luide uitlaat.
 
Onnodig geluid maken is o.a. claxoneren en extra gas geven, niet per se een luide uitlaat.

Trek maar eens sportief weg met een open pijp, overigens heb je dan nog mazzel, ben je minder zuur mee dan ook nog een wokmelding.

Forum Infopolitie

Onnodig claxonneren kent een andere feitcode dan onnodig geluid veroorzaken.
 
in groningen hoef je niet meer aan te komen met luide uitlaten onder je motorfiets...
ik ben 2 weken geleden nog langs een controle gereden daar...alles eraf en er waren weer verschillende kandidaten voor een bezoekje aan de rdw.
wel of geen e-keur maakt niet uit, als blijkt dat ie meer dan 3db boven standaaard zit hen je een wok melding met boete ed te pakken.
ik rij met stock uitlaat want ik heb geen zin in die flauwekul...
 
Ik rij rond op mijn duc met dB-killers...nog nooit hier over de grens in DL problemen gehad...ook niet in NL. Moet wel zeggen dat ik niet in dorpjes niet onnodig aan het gas sta te jengelen om vooral op te vallen.... ;) ik heb weleens een treffen in DL achter choppers gestaan waarbij ik nauwelijks mijn eigen motor kon horen....weinig TÜV gekeurd denk ik dan. Duitsers kunnen er ook wat van.

Mijn VFR is geheel standaard....dus sowieso geen probleem.... :t

Iig als je aandacht wil dan krijg je dat ook....
 
Laatst bewerkt:
In Rotterdam worden regelmatig controles gehouden op open uitlaten, dit mede veroorzaakt door de bontkraagjes op mp3's met open akra's. Ze sluiten dan complete gedeeltes van bijv het centrum af en alles wat op een motor/scooter/mp3 lijkt wordt dan in een fuik geleid en gecontroleerd op killers en/of e-keur. Boetes zijn €370 en bij teveel db's een wok melding.
En ja, ze staan er regelmatig en vooral met mooi weer.
 
Laatst bewerkt:
Wat is de methode van de meting? er is een voorschrift voor toch? Ik merk met de laser op mijn 1000 dat je bij normaal stadsgedrag geen zorgen hoeft te maken, die hoor je nauwelijks. Vanaf een km of 80 overstemt het windgeruis voor mij het motor/ uitlaat geluid al. Mijn zoon is 2 keer van zijn TZR gehaald vanwege de handgemaakte expansie. 1e keer boete, 2e keer inbeslagname... met een mazzeltje :) En dat in Den Haag. Ik rij hier veel rond en ik denk dat je niet meer dan gemiddeld meer geluid maakt dan alle anderen er geen vuiltje aan de lucht is. Het belangrijkste is dat je niet op moet vallen door je gedrag. En zeg zelf, als je aan 130 dB zit kan je toch niet verontwaardigd zijn over een sanctie.
 
Nou deze aloude discussie toch weer oplaait dan even het volgende: ik vraag me regelmatig af hoe die gasten op voornamelijk choppermodellen met zoveel herrie uit hun uitlaten producerend en daadwerkelijk gewoon mee rond kunnen rijden zonder enig gedoe te krijgen met de arm der wet.
Ik kom ze toch regelmatig tegen waarbij het geluid meer dan asociaal is.
En kennelijk kan het allemaal nog anno 2018 want ik zie en hoor ze niet zelden maar meer met regelmaat.
Er zitten exemplaren tussen waarbij het gewoon onprettig is voor het gehoor.
Kennelijk komen die gasten er dus gewoon mee weg en ze blijven ook rondrijden met die takkeherie.
Nou zal het persoonlijk zijn voor wat de ene smerig hard vind klinken en de andere aannemelijk qua geluid, maar toch........
Ik kan er dus niet bij hoe die gasten met die enorme takke herrie er mee wegkomen in de zin van rond kunnen blijven rijden als ik lees dat de mindere gevallen van herrie-overlast een staandehouding overkomt.
Vr gr
 
Vprig jaar gesproken met een "geluidsman van de politie" die op het parkeerterrein aan de Lekdijk -Oost stond. Te wachten op "kandidaten"die door zijn collega's werden aangebracht.
Het was rustig.

Ik was stomverbaasd om aan te horen hoe hem het werk eigenlijk onmogelijk wordt gemaakt door de regelgeving.

-Het niet hebben van een e-keur op je uitlaat is GEEN reden om te zeggen "staan laten en kom maar terug met een goedgekeurde uitlaat
-Hij moet ZIJN apparatuur aansluiten om het toerental te meten; hij mag niet afgaan op de teller op de motor. Dit betekent bij volbekuipte motoren vaak veel werk om eea aan te sluiten
-Dan moet hij de gegevens van het RDW opzoeken/hanteren. Het type plaatje is formeel niet voldoende. So what denk je..... mijn fiets heeft een type plaatje met daarop iets van 95Dba. In het register van de RDW staat echter niks vermeld. Dan moet hij een table aanhouden. Motor 1,000cc uit 2003 is dan (als ik het goed herinner) 101Dba
-Hij ziet/hoort regelmatig (italiaanse) motoreren waarvan ieder weldenkend mens zegt "wat een tiefus herrie) maar de goedkeuring laat dat aantal DBa's toe.


Er zijn echter genoeg motorrijders die precies weten te weten wat zij allemaal mogen en een ander allemaal moet.... Op assen en Zandvoort is het simpel; men meet iedere ronde jouw geluid, de transponder identificeert jou (tenzij er net meer motoren langsrazen) en vervolgens krijg je een zware vlag met jouw nummer... Het is HUN meting, dus niet perse "zoals de RDW het ook doet"


33653530_380377012464191_1818168529522786304_o.jpg
 
Ze moeten gewoon alle niet standaard af fabriek uitlaten verbieden,
dan hoeven ze ook niks te meten en een niet standaard uitlaat rijden is gelijk een
wokmelding en een fikse boete.
Het is belachelijk dat fabrikanten steeds strengere uitlaat geluid eisen krijgen opgelegd
en dat die standaard uitlaat door veel eigenaren gelijk word vervangen door een uitlaat die meer herrie maakt.
 
Laatst bewerkt:
Ze moeten gewoon alle niet standaard af fabriek uitlaten verbieden,
dan hoeven ze ook niks te meten en een niet standaard uitlaat rijden is gelijk een
wokmelding en een fikse boete.
Het is belachelijk dat fabrikanten steeds strengere uitlaat geluid eisen krijgen opgelegd
en dat die standaard uitlaat door veel eigenaren gelijk word vervangen door een uitlaat die meer herrie maakt.
Betekent dat fabrieken tot in de eeuwigheid uitlaten moeten blijven leveren. Jij en ik hebben met die tweetakten makkelijk lullen, die zijn echt standaard hardstikke stil
 
Betekent dat fabrieken tot in de eeuwigheid uitlaten moeten blijven leveren. Jij en ik hebben met die tweetakten makkelijk lullen, die zijn echt standaard hardstikke stil

Haha,weg met die herrie kleppenhokken en iedereen verplicht op de
2 takt *O* :Y })
 
Wat zijn jullie ervaringen met de politie omtrent het rijden zonder db-killer?

Ik heb begrepen dat ze in de randstad nogal een coulante houding hebben.

Zelf rijd ik in het mooie Den Haag en zowat iedereen rijdt hier zonder db-killer, dus het zal wel kloppen.

Ik kom in Den Haag zelden iemand tegen zonder db-killer. Met uitzondering van de weekend warriors die zich laten bewonderen op de boulevard van Scheveningen. Maar dat zijn musicalsterren, geen motorrijders.
 
Ik kom in Den Haag zelden iemand tegen zonder db-killer. Met uitzondering van de weekend warriors die zich laten bewonderen op de boulevard van Scheveningen. Maar dat zijn musicalsterren, geen motorrijders.


Dus daar hoeven we dan niet naar te zwaaien, of was dat een ander topic :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan