Napoleon achterna - 11 dagen door Frankrijk en de Alpen

Dag 2 - Vogezen

De roltas zit weer strak gespannen op de twee zijtassen die ik beiden had gescoord via het internet. Dit ritueel zal nog elke ochtend plaatsvinden zolang ik op doorreis ben. Langzaam begin ik te snappen waarom mensen een afzichtelijke topkoffer op hun motor zetten. Klik, klaar. Maar zo lang als het duurt om alles vast te snoeren, zo snel werkt het communicatieset van Cardo. Op de snelweg plug ik mijn MP3 in (je weet wel, zo’n ding uit het jaar kruik) en luister ik naar de aanwijzingen van de TomTom. Ik knal de snelweg op en neem mij voor om in Luxemburg te tanken. Het uitzicht op de snelweg is nog best okay en ik rij lekker door. Na een poosje tuffen begin ik steeds meer F in plaats van L op de kentekens te zien, de prijzen op de uithangborden van de pomp lijken ook meer op die van thuis. Raar, ik heb helemaal geen grensovergang gezien en zo klein is Luxemburg toch niet? Dus wel, ik zit al in Frankrijk en lang ook.

Lorraine (of Lotharingen) is een streek waar veel ijzer in de grond zit, van oudsher een industrieus en welvarend gebied met steden als Metz en Nancy. De ijzermijnen zijn nu dicht, door hogere veiligheidsstandaarden (en daarmee kosten) en lage ijzerprijzen is dat vergane glorie. Nu staat er nog een grote fabriek van Peugeot in Sochau. Ingeklemt tussen verschillende oude gebergtes is het een mooi gebied. Op de snelweg is het wat druk, ik kijk in de spiegel en zie een zwarte rookwolk naderen. Een peugeot 207, een prachtig exemplaar van Franse mobiliteit. De achterkant van zijn dieselauto is helemaal zwart van de roet. Hij heeft haast, als een octopus verdwijnt hij sputterend in een zwart rookgordijn. Kuch, kuch, laat hem maar even gaan. Ik ga van de snelweg af bij Saint-Dié-des-Vosges en al snel worden de heuvels stijler en de wegen bochtiger.

Het asfalt is goed, erg goed zelfs. Voordat ik echt geacclimatiseerd ben worden de bochten scherp en rij ik alleen af en toe op het middenstuk van de banden. Goed toeven hier! Mijn voorwiel grijpt plots in een diepe groef in de weg die gemaskeerd op de rand van de schaduw van de bomen lag. Het lijkt net of je stuur even overdwars heeft gestaan, maar geen tijd voor analyses, de bocht komt er hard aan en je hebt alle snelheid nog. Wijd blijven, je weet niet of de bocht gaat knellen, hard tegenstuur, helemaal plat en ver de bocht doorkijken. Er raakt iets de grond. Onbelangrijk, alles onder controle. Ik kom volgens de ideale lijn de bocht door. In de Eifel stopte ik nog wel eens na een ‘momentje’ maar het went. Wat is de kans dat nog zo’n groef voor de volgende bocht ligt en ik daar precies in rijd? Inderdaad, te klein om te stoppen. De bochten wisselen af, van aflopend naar heuvelop en van snel naar langzaam. De flow zit er goed in. Veel andere motorrijders op de baan vandaag, het is tenslotte weekend. De bomen verdwijnen en de heuveltoppen zijn kaal. Lijkt een beetje op de Isle of Man hier. Een man op leeftijd met een fluor hesje gebied mij te stoppen. Er is een wielerkoers bezig, of ik even wil wachten. De wielerroedel raast voorbij. Ik start mijn motor en trek mijn handschoenen aan, de startonderbreker is namelijk moeilijk te bedienen met handschoenen aan. Een oudere (vrouwelijke) toeschouwer stapt om mij af, en begint een tirade in het Frans. Ze verwacht wat bijstand van de andere aanwezigen maar die kijken wat schaapachtig om zich heen. Ik heb mijn oordoppen al lang in en biedt haar een plastic zakje met twee reserve oordoppen daarin aan. Ze wuift ze weg en ik stop ze terug in mijn zijtas. Twee viercilinders met open uitlaten komen op dat moment voorbij geknald en zorgen voor afleiding, Een mooi moment om er vandoor te gaan.

F3TSTdX.jpg


De weg slingert over heuveltoppen en ik geniet van het uitzicht. Het is veel steiler dan de Eifel en kwa bochten nog geconcentreerder. Een mekka voor motorrijders dus. Bij Gerardmer stop ik even om uit te blazen en wat rond te kijken. Het plaatsje ligt aan een meertje en probeert zich voor te doen als een Engelse badplaats. Decadent ten top, er is een versleten carouselmolen op de promenade waar ouders een foto kunnen maken van hun kind, op een houten paard. Er dobberen bootjes in de vorm van een zwaan wat verveeld rond op het meertje. Alle bankjes op de promenade zijn bezet. Daaromheen schuifelen mensen rond die wachten op hun beurt om te zitten. Er staat iemand op en ik plof neer. Mijn entourage zet ik naast mij neer en neem een zeer relaxte pose aan. Als ik zware shag rookte had ik er nu zeker een paar gedraaid. Alleen om de al geïrriteerde blikken wat bijval te geven. “Zoon, als je niet studeert kan je worden zoals die man op dat bankje daar.” Ik heb het eigenlijk niet naar mijn zin en pak mijn zooitje weer bij elkaar.

Ik rijd nog een paar hemelse kilometers en arriveer op mijn overnachtingsadres. Het is een oude boerderij met een paar kamers. Ze zijn net begonnen met het ontvangen van gasten. De zijstandaard van mijn motor kan ik gelukkig parkeren op een plankje dat ik had meegenomen van huis. Ik wordt zeer vriendelijk ontvangen en ze laat me mijn kamer zien. Ruim, schoon en goed. Ik doe het raam open en ik zie dit:

qwAV5Z7.jpg


Uit mijn roltas haal ik mijn motorblaadjes en ga lekker in de tuin zitten, we eten pas om 8 uur. De schapenhond komt bij mij zitten en laat een bal voor mijn voeten vallen. Het is een lief beest en zit vol met energie, na zo’n 20 keer de bal te hebben gegooid is hij het nog lang niet beu, ik wel. De boer is bezig het net gemaaide gras om te draaien met zijn hooivork. Ze (boer en vrouw) komen oorspronkelijk uit de Alsace en spreken goed Duits. Ik vraag de boer naar de betekenis van de naam van hun boerderij: ‘La ferme du vieux sapin’. Hij legt uit dat het de boerderij van de oude dennenboom betekent en wijst mij de plek waar hij ooit stond. De vorige eigenaar was er met zijn trekker achteruit ingeparkeerd en dat was het einde van de boom. Hij heeft zo’n 75 schapen en nog een paar Schotse hooglanders in een veldje verderop. We kunnen aan tafel. Samen met de andere gasten zitten we aan een lange tafel. Er is een andere jongen die alleen is gekomen, hij had zich opgegeven voor een nachtelijke run in de Vogezen en spreekt uitstekend Engels. Er zijn ook nog een moeder en zoon die zijn gekomen om normaal te wandelen. Ze spreken alleen Frans en de jonge Fransman vertaalde voor mij. Met de eigenaren sprak ik ondertussen nog steeds Duits, het werd ingewikkeld. Er werd een aperitief geserveerd van een mix van rode wijn met een eigen brouwsel van aardbeien, bramen en kersen. Lekker, en sterk, na twee glazen voelde ik het al. We kregen worst en kaas van eigen schapen daarbij, ook erg lekker. Het is erg gezellig aan tafel en ik probeer steeds meer Frans te spreken. Het verdere diner dat volgde was geweldig. En dat voor een willekeurige booking via booking.com. Inclusief overnachting, diner, wijn en ontbijt voor nog geen 60,-. Dikke aanrader. Ik gaf een flinke fooi en bedankte hun vriendelijk voor het verblijf.

GBNTYwX.jpg


afM889l.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als iemand nog een tip heeft om sneller, betere foto's in mijn vehaal te plakken hoor ik het graag. Ik heb fotos'van rond de 7mb die te groot zijn voor de documentenlijst.
 
Ik verklein ze met paint tot 2mb, en dan kan je ze hier op MF uploaden. Maar 7mb is wel heel veel, ik zit meestal maximaal op 4,5. Is even wennen om eerst te verkleinen maar dan gaat het prima. Beter dan via de andere sites waar je gratis meestal alleen een trial abonnement hebt, wat na zoveel tijd weer verloopt en dan ben je alles weer kwijt. Hier op MF staat alles geordend bij elkaar en verdwijnt in principe nooit. Blijft voor latere lezers ook leuker, omdat na een paar jaar niet alle foto's zijn veranderd in rode kruisjes.
 
Laatst bewerkt:
Alleen topkoffers zwabberen bij hogere snelheden, en helemaal als je een iets groter voorwiel hebt... vreselijke dingen op de snelweg. Dan maar iets meer werk en een bagagerol en lekkerder kunnen rijden. Die twee spanbandjes kost ook net een minuut.

En ja... imgur.com! Heeft een app waardoor je ze vanuit je verkenner op je telefoon gelijk kunt uploaden.
 
geweldig aan het schrijven ! ik volg je.
en met een SP....kan ik het niet oneens zijn....al verklaren ze je voor gek op een sportmotor.
zo heb ik het al 10 keer gedaan (met passagier)

imgur is en werkt het beste voor je fotos. geleerd in het petflessenspel waar men ook terplekke meteen en snelkan uploaden.

genietze !!!!
 
Tinypic.com is ook een goede om te gebruiken.
Leuk om te volgen erg veel plezier! :] 8-)
Ik heb tijdens tripjes altijd een homofiel beentasje voor de kleine spulletjes. Dat had misschien handig geweest i.p.v. een tanktas. Maja dat is al te laat inmiddels.
Ik blijf hem volgen.
 
Tinypic.com is ook een goede om te gebruiken.
Leuk om te volgen erg veel plezier! :] 8-)
Ik heb tijdens tripjes altijd een homofiel beentasje voor de kleine spulletjes. Dat had misschien handig geweest i.p.v. een tanktas. Maja dat is al te laat inmiddels.
Ik blijf hem volgen.

Uiteindelijk had ik genoeg ruimte in de zij-tassen, dus zonder tanktas gereden. Was een goede keuze geweest. Je hebt die ruimte op een sportmotor gewoon nodig om te bewegen als het echt snel gaat.

Bedankt voor de tips en de positieve reacties! Ik ga er mee aan de slag.
 
Laatst bewerkt:
Dag 3 - Jura / Lac du Bourget

Ik vertrek vroeg want de eindbestemming ligt vandaag wat verder: Lac du Bourget, niet ver van Annecy. Eerst rijd ik nog een flink eind door de Vogezen. De bochten bovenop de heuvels zijn lang en snel. Precies waar de Honda zich het beste thuis voelt. De tweecilinder rijdt ik al drie jaar en verveelt geen moment. In de zilveren Honda anniversary uitvoering, dat in feite een verwijzing is naar Mike Hailwood’s machine van de sixties. Laag in de toeren is de SP1 beslist geen Harley als het koppel aankomt, want met alleen koppel win je geen races. Honda heeft met de VTR een vrij compromisloze motor neergezet die in race-trim moest winnen in het WSBK. Pas vanaf 4000 toeren kan je op het koppel in de derde versnelling bijna alle bochten verslinden. Totdat je bij 7000 toeren aankomt, op dit moment zou een Harley buiten adem zijn maar bij de Honda komt al het vermogen er hard in. De motor trekt lineair door tot 10.000 toeren. Tegen die tijd zit je al lang aan het toptarief van het CJIB, plus 9 euro administratiekosten alstublieft. Maar daar hoef ik mij in Frankrijk geen zorgen om te maken, de flitskasten zijn allemaal op de tegenovergestelde rijrichting gericht en flitsen nutteloos de voorkant van mijn motor. Ik nader het einde van de Vogezen en kijk uit op de vlakte beneden:

dDKPWLP.jpg


Geen snelweg vandaag, ik rij binnendoor en zo dicht mogelijk langs de Zwitserse grens. Het is een afwisselende route, er zitten steile stukken in waar er een paar haarspeldbochten je de hoogte in helpen. Maar daarna kan je zomaar lange stukken door bossen of langs akkers rijden. Ik doe een mooi plekje aan waar een klein dorpje bovenop een rotswand staat. De Jura is een soort geplooid tafelkleed waardoor er massieve lagen uit de grond steken. Beneden is een klein café waar ik een colaatje bestel. De rotswand bestaat uit lagen gesteente van miljoenen jaren oud, ze waren er al toen niets van alles wat wij kennen nog bestond. Geen schildpadden, geen grasspriet (echt waar) en zeker geen GroenLinks die het parkeertarief in Utrecht nog niet hoog genoeg vindt. Af en toe worden de bruingrijze lagen onderbroken door een bijna witte kalklaag. Dit wijst erop dat er miljoenen jaren geleden een oceaan was waar koralen het kalk uit het water haalden om hun skelet van op te bouwen op de plek waar ik nu mijn colaatje achteroverkieper. Voor meer stoffige info: Verklaring van de geologie van de Alpen: het Jura gebergte | Alpen Geologie

nKMunNw.jpg


De tocht is lang, soms volgen de dorpjes zich snel op en zakt de snelheid te ver beneden peil. Ik wordt niet meer door de rijwind gedragen en mijn gewicht drukt meer op de polsen en zitvlak. Er ontbreekt een knop die het stuur hoger zet en de voetsteunen lager. Nog 100 kilometer, doorzetten. Ik rij eindelijk het dal in waar de Rhône stroomt, deze rivier zal ik nog vaak oversteken deze vakantie. Het schiet op en de rijwind geeft mij de nodige verlichting. Lac du Bourget is het grootste meer van Frankrijk en geeft een schitterende indruk. Het Hotel ligt op een mooie plek aan het meer en ik kan mijn motor kwijt onder een afdakje. De ontvangst was wat aan de Franse kant, maar misschien gaf ik zelf ook een ietwat vermoeide en geïrriteerde indruk. Plof, ik lig languit op het bed, maar met mijn pak nog aan wordt slapen lastig en bovendien heb ik honger. Morgen is de route een stuk korter en ga ik de Ardeche in, daarvoor doen we het!

VAm9Yfz.jpg
 
Laatst bewerkt:
mooi verhaal en dikke fiets!
fullsystem die akra's?.....daar zijn vele jaloers op ;)
ik rij de sp nu 11 jaar 132.000 km pas...dus je kunt nog wel even doorreizen :)
 
Mooi verhaal weer en die route door de Doubs (daar bij die rotswand waar je het over had) is echt geweldig! <Maar niet te hard zeggen ander gaat het er druk worden ;)
 
Mooi verslag en schrijfstijl, ik volg...

En met een sportmotor is het goed te doen, ik had wel een tanktas, voor de zwaardere spullen om wat gewicht van de achterkant af te halen, rijd voor mij persoonlijk wat fijner en zat me niet in de weg maar zo heeft iedereen zijn voorkeur..

Kom maar op net de rest van je verhaal.. *O*
 
dijk van een fiets nog steeds de sp1 en 2...
ik heb er zelf 9 jaar 1 gehad en heb af en toe nog wel eens spijt dat ik hem heb weggedaan maar soms wil je gewoon iets anders.
Nu een 2016 cbr1000rr en die maakt veel goed... :9~
Moet wel zeggen dat ik het op de sp1 langer volhield dan op de blade...
vorig jaar een dagtochtje door duitsland gedaan op de cbr, 700km waarvan 650 over binnenwegen en moet zeggen dat de laatste 200 een slachting waren voor me reet _O- _O-

hoe dan ook, leuk verslag...ik kijk uit naar de rest... :t
 
mooi verhaal en dikke fiets!
fullsystem die akra's?.....daar zijn vele jaloers op ;)
ik rij de sp nu 11 jaar 132.000 km pas...dus je kunt nog wel even doorreizen :)

Zo, goed bezig! Met dezelfde SP nog steeds of in totaal?
De dempers zijn slip-on, wel van titaniumlegering, weegt haast niets.
 
Dag 4: Sven in het Paradijs (Ardeche)

Ik rijd langs de oostelijke kant van Lac du Bourget, dat is mooi want aan deze kant is er tenminste schaduw. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 30 graden en het zal nog warmer worden in de middag. Ik heb een prachtig zicht op het meer vanaf de weg die tussen rotsen, over spoorwegovergangen en door tunnels gaat. Niet slecht als je hier een huisje hebt. Door de stad schiet het gelukkig aardig op. Er scheren wat stads-scooters links en rechts voorbij, ze kennen het pad hier goed; levert jarenlang een bijbaantje als pizzakoerier toch nog wat op. Na de stad te hebben ontsnapt kies ik de weg binnendoor naar Voiron. Een erg leuk stuk met veel ruige rotsige landschappen en mooie bochten. Er zijn wat rijdende chicanes op de baan en soms moet ik even wachten. Ik ken mijzelf vrij goed: hoe langer ik op iets moet wachten, hoe groter de fout is die ik ga maken. Dus ik haal het liefst zo snel mogelijk in. Dat gaat met de SP1 erg goed. Je rijd in de powerband en je vraagt je vervolgens af waar die ene auto is gebleven die net nog voor je zat. Er komen een paar opeenvolgende doordraaiende bochten aan die naar beneden lopen en geen verkeer te bekennen. Doorleunend en licht aan het gas houd ik een mooie vloeiende lijn aan. De motor legt zich makkelijk van de ene op de andere kant terwijl ik een vaste snelheid probeer aan te houden. Weinig remmen en vooral ver door blijven kijken. De heuvels houden op en ik rij langs rijen en rijen aan notenbomen. Die stoppen ze in kaas, vlees, brood, noem het maar op. Mag ook wel, als je er een heel bos vol van hebt.

Nhybh8R.jpg

De Ardeche komt steeds dichterbij maar eerst nog onderdoor Valence. De TomTom loodst mij veilig langs de Peage stukken, toch is het soms lastig om te instructies te matchen aan de wegen. Een soort Ring van Antwerpen-achtige situatie. Bovendien wordt de Honda aardig warm, de teller leest 102 graden af. Dit is motorisch geen probleem, de fan slaat aan en warmer wordt hij niet. Je voelt de hitte opstijgen van de zijdelings geplaatste radiatoren als je even stilstaat. Misschien hadden ze op de tekentafel niet bedacht dat dit niet goed uitkomt als je in Frankrijk met 32 graden in langzaam rijdend verkeer zit opgesloten. Ik zie de uitweg en ontsnap de Ardeche in. Het begint meteen goed, de weg loopt omhoog en de ene bocht volgt de andere op. Ik ben hier op het perfecte moment, er is haast niemand op de weg. En het gaat maar door, de bochten liggen vlak achter elkaar en het asfalt is top. Sommige bochten kan je doorkijken maar het gros is blind, maar met de juiste bochtentechniek maakt het na een tijdje niet meer uit. Ik rem de bochten in en raak de denkbeeldige apex. De banden zijn door-en-door warm en ik kan vroeg op het gas. Maar veel gas kan ik niet geven of de volgende bocht verschijnt in het vizier. De D533 van Valence naar Saint-Agrève. Als je ooit midden in de nacht wakker wordt gemaakt en gevraagd wordt wat de beste stuk asfalt van Frankrijk is dan weet je het, bij deze. De muziek stond nog aan in mijn helm maar het was mij tot nu toe nog niet opgevallen, het klinkt “Raw Power” van de Stooges. Precies, raw power, en het voorwiel komt niet geheel gepland los van de grond.

12_1.jpg

In Lamastre las ik een pauze in en kijk naar mijn achterband. Schaamranden zaten er toch al niet op maar nu wel wat rullen. Nice. Ik bestel wat van de kaart en al was het een hoop gekookte slootdieren het was me toch wel bevallen. Maar ik heb geluk, het blijkt een aardappelpannenkoek te zijn met een soort gekruid gehakt bovenop. Samen met een goede saus een mooie lunch voor de hongerige motorrijder. Ik vervolg mijn weg door het paradijs en volg de de D533 nog een tijdje tot Saint-Agrève. Daar maak ik een lus terug via de D120 naar mijn eindbestemming in St. Laurent-du-Pape. Deze weg is net zo spectaculair maar soms is het asfalt iets minder. Wat de Fransen wel goed doen is de weg repareren zonder dat je het echt voelt. Ik volg de rivier L’Eyrieux en kom langs mooie dorpjes en oude stenen bruggen. Buiten de dorpen kan ik de Honda een paar keer goed open trekken. Dicht op de tank kan je de tandwieltrein goed horen gieren die de dubbele nokkenassen aandrijven. Samen met de donkere sound van de uitlaten de perfecte soundtrack voor elke geslaagde rit. Afremmen en terugschakelen als je naar beneden rijdt gaat bij de Honda gepaard met flink wat tussengas, om de overgang tussen de versnellingen wat te kalmeren. Remmend op het voorwiel gaat alle druk van de achterband en blokkeert hij als je niet oppast. Bij deze tweecilinder gebeurt alles nog handmatig, geen anti-hop koppeling, geen auto-blipper en geen quickshifter.

hbqUPJP.jpg

Vlak voor St. Laurent du Pape ligt mijn overnachtingsadres voor de komende 3 dagen, B&B Domaine L’Amiral. Ik word verwacht, de ijzeren poorten zwengelen open en ik wordt naar het overdekte binnenplein geloodst. Jezus wat is het groot hier, denk ik bij mijzelf. Mijn roltas wordt naar mijn kamer gedragen en ik bevind me in de grootste slaapkamer waar ik ooit heb geslapen. Er staan 6 bedden, het is buiten seizoen, dus waarom niet. Ik tref het weer eens, en niet alleen met de faciliteiten, de club mensen die het pand onderhouden zijn erg aardig en bovendien Nederlands. Vroeger was het een zijderupskwekerij, de zijdedraden die de rupsen maken kwamen oorspronkelijk uit China, maar zo rond de 18de eeuw werd in Europa de productie gestart. Dat het goede business was, is te zien aan de omvang van alle kamers en gangen van het woongedeelte. Ik drink een paar biertjes en neem plaats aan de lange tafel waar we gezamenlijk eten. Het is erg gezellig, een mooie afsluiting van een geweldige dag.

AGv9SrX.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan