Napoleon achterna - 11 dagen door Frankrijk en de Alpen

SvenSP

Die hard MF'er
17 nov 2012
694
899
omgeving Utrecht
Quick-links:
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Dag 5
Dag 6 & 7
Dag 8
Dag 9
Dag 10
Dag 11


Napoleon achterna - 11 dagen door Frankrijk en de Alpen

Na een aantal jaar alleen naar bestemmingen net buiten de deur te zijn geweest(lees Eifel en Ardennen) ga ik het dit jaar iets verderop zoeken. Wat begon met het idee om de Route Napoleon te volgen naar de Middellandse Zee, is inmiddels uitgewerkt tot een heus reisplan. Ik verblijf o.a. in de Vogezen, de Jura, 3 dagen in de Ardeche, Cannes, Lago Maggiore, het Zwarte Woud en ga twee keer de Alpen over. De etappes zijn 350 tot 400km lang en max. 8 uur in het zadel. Zo hoop ik het 11 dagen vol te houden.

Ik ga vaak alleen op pad en ben van plan dat dit keer ook te doen. Toch ontmoet ik vaak andere motorrijders onderwerg of op de bestemming waar ik dan een dagdeel mee optrek. Heb op deze manier de grootste lol beleefd en ik het ook dit keer weer tref. Ben wel benieuwd of mijn Frans hiervoor toereikend is :P

Wanneer: 15 tot 26 juni 2018

De route:
Heen
full

Terug
full



De motor:
20180423_202413.jpg


Heb sinds kort een set zijtassen en een bagagerol om comfortabel meer bagage mee te nemen. De tanktas heeft het veld moeten ruimen, op een sportmotor wil ik toch die ruimte vrij houden om te bewegen. In de zijtassen en de bagagerol kan bijzonder veel spul en legio manieren om het geheel goed vast te zetten. En dat voor nog geen 50,-.

Het lijkt me een leuk idee om een verslagje te schrijven van de reis na afloop, misschien om anderen te interesseren maar ook voor mijzelf om nog eens terug te blikken op de reis.

Verder zijn alle reis en must-see tips hartelijk welkom!
 
Laatst bewerkt:
Breng ons een beetje kennis bij..............
Je wilt precies de route gaan volgen van dat kleine ventje van 200 jaar geleden?

Beter bekend als "Le Route Napoléon"?
 
Ja, na zijn ontsnapping van het eiland Elba zette hij in Cannes voet aan wal, daarvandaan marcheerde hij naar Parijs. Onderweg sloten oudgedienden en volgelingen bij hem aan en bouwde hij zijn leger weer op, om bij Waterloo weer verslagen te worden.

Het stuk Cannes-Grenoble is het bekendste en mooiste stuk van deze route en wordt La Route Napoléon genoemd. Het schijnt een van de mooiste routes in Europa om met de auto/motor te rijden. Een mooi excuus dus om er heen te gaan.
 
Ook van mij succes, ik ga ook de 15e tot de 26e naar de Vogezen, Auvergne, Ardeche en de Vercors en door Alpen weer terug...
 
Het stuk Cannes-Grenoble is het bekendste en mooiste stuk van deze route en wordt La Route Napoléon genoemd. Het schijnt een van de mooiste routes in Europa om met de auto/motor te rijden. Een mooi excuus dus om er heen te gaan.

Persoonlijk vind ik de Route de Grande Alpes vele malen mooier dan de Route Napoleon. De Napoleon loopt juist langs de Alpen, terwijl de RDGA er doorheen gaat. Ook loopt de Napoleon meer over doorgaande (en drukke) wegen. Net wat je voorkeur is. De Napoleon is ook niet vervelend hoor, maar ik vind de RDGA mooier.
 
Laatst bewerkt:
Route Napoleon en de RDGA zijn goed te combineren. In 2017 zijn we met de 500 Euro Challenge vanaf de Vercors naar het zuiden gereden via de Route Napoleon en via de RDGA weervterug naar het noorden.

Denk er wel om dat van de oorspronkelijke Route Napoleon (de RN85) al best veel stukken vierbaans zijn. Vaak is het naast die RN85 net iets leuker rijden.
 
Succes.
Ik ga zelf ook diezelfde datum die kant op.
Ook van mij succes, ik ga ook de 15e tot de 26e naar de Vogezen, Auvergne, Ardeche en de Vercors en door Alpen weer terug...

Veel plezier beiden, ik denk dat we niet de enigen zijn! Lekker lang licht in deze periode is ook erg fijn.

Persoonlijk vind ik de Route de Grande Alpes vele malen mooier dan de Route Napoleon. De Napoleon loopt juist langs de Alpen, terwijl de RDGA er doorheen gaat. Ook loopt de Napoleon meer over doorgaande (en drukke) wegen. Net wat je voorkeur is. De Napoleon is ook niet vervelend hoor, maar ik vind de RDGA mooier.

Ziet er, mits ik naar de juiste route kijk op google, ook erg indrukwekkend uit. Maar aan bergpassen zal ik niet tekort komen, de Furka-, Grimsel- en Sustenpass staan op het programma! *O*
 
Laatst bewerkt:
Route Napoleon en de RDGA zijn goed te combineren. In 2017 zijn we met de 500 Euro Challenge vanaf de Vercors naar het zuiden gereden via de Route Napoleon en via de RDGA weervterug naar het noorden.

Maar niet als je zoals TS door Zwitserland heen wil en door Frankrijk terug, dan zal je er een moeten kiezen. Of onderweg switchen, maar dat is niet overal even makkelijk.

Maar als je via de Napoleon gaat, pak dan wel de Gorges du Verdon even mee. De route loopt wel langs Castellane, maar volgens mij niet om de Gorges.
 
Zet in Zwitserland wel effe DB killers in die mooie potten onder je motor! En tip, zet er toch een klein tanktasje op, als ik het maar om je portemonnee, telefoon en camera in te stoppen. Mocht je een terrasje willen pakken of moeten tanken is dit er zo af gepakt.
 
Zet in Zwitserland wel effe DB killers in die mooie potten onder je motor! En tip, zet er toch een klein tanktasje op, als ik het maar om je portemonnee, telefoon en camera in te stoppen. Mocht je een terrasje willen pakken of moeten tanken is dit er zo af gepakt.

Ik kom inderdaad een rugzakje of tanktas te kort voor handige spullen, of om even in de supermarkt vol te laaien. Toch nog even kijken of ik niet iets aan de bagagerol kan vastmaken.

Die DB-killers zitten er altijd in, er gingen te veel auto alarmen af :)

Ik zit nog een beetje te tobben met het stuk Cannes-Lago Maggiore(Arona). Over de Alpen ziet het er prachtig uit maar daarna valt het denk ik tegen, todat je bij het meer uitkomt. Alternatieven zijn direct een stuk langer, misschien maar gewoon doorbijten.
 
ik ga meelezen..

tassen: ik reis af en toe met tanktas + topcase (waar een rugzak in gaat, plus regenbroek en regenjas just in case).
bevalt me beter dan de complete set Givi's, want met de panniers ben ik wat voorzichtiger met splitten en filteren.
Volgende motor wil ik van die lieve police-panniers.. smaller dan de spiegels, en met stoere beugels.

dus... laat eens weten hoe het gaat ?
 
Een rugzakje, dat is toch iets wat je echt niet gaat willen.................. '(
Soms doe ik wel eens een boodschap met tas op de rug.
Na 5km ben ik elk rugzakje al helemaal zat.

Ik heb ook nog nooit met een rugzak op mijn rug gereden voor precies die reden, maar misschien kan ik hem vastmaken aan de bagagerol. Als ik van mijn motor stap heb ik dan toch iets om snel mee te nemen. Die zijtassen kan ik niet snel loshalen namelijk.
 
Zo, laatste dingetjes ingepakt, bandjes opgepompt en even proef gereden met volle bepakking. Paar mm minder veervoorspanning voor en beetje meer achter en de Honda rijdt weer als een trein op rails.

Onlangs een Cardo rider q2 op marktplaats gevonden en in mijn helm ingebouwd. Werkt erg goed, ook bij 120+ kmh zijn instructies duidelijk te horen. En daar ging het mij om, zo kan ik geen afslagen meer missen en onderweg niet te vaak naar m'n schermpje hoef te kijken. Kan er ook een muziekje op draaien voor de saaie snelweg km's, top!

Bonusvraag: google maps geeft nog steeds aan dat de Sustenpass niet toegangkelijk is en op de Alpen passen site staat ook "Winter closure: partly lifted", pas open half juni. Is de ervaring hier dat hij dan ook open zal zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nog een beetje te tobben met het stuk Cannes-Lago Maggiore(Arona). Over de Alpen ziet het er prachtig uit maar daarna valt het denk ik tegen, todat je bij het meer uitkomt. Alternatieven zijn direct een stuk langer, misschien maar gewoon doorbijten.
Een mogelijke route kan zijn, in grote lijnen: Grenoble - Geneve of rechtstreeks Martigny - Brig - Centovalli - Lago Magiore.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar je zegt:
Het stuk Cannes-Grenoble is het bekendste en mooiste stuk van deze route en wordt La Route Napoléon genoemd. Het schijnt een van de mooiste routes in Europa om met de auto/motor te rijden. Een mooi excuus dus om er heen te gaan.

Maar als ik je routes bekijk in de openingspost, pak je het stuk tussen Grenoble en Gap (of zelfs tot Sisteron) helemaal niet?
 
Laatst bewerkt:
350 tot 400 km per dag op een supersport is best ambitieus in de Alpen. Heeft de TO wel eens dit soort afstanden over Alpenpassen gereden? Zeker in de Vercors (balkon weggetjes) is 50 gemiddeld een uitdaging.
 
Ik wil me nergens mee bemoeien, maar je zegt:Maar als ik je routes bekijk in de openingspost, pak je het stuk tussen Grenoble en Gap (of zelfs tot Sisteron) helemaal niet?

Goed gezien, dat stuk moet wijken voor een overnachting in de Ardeche, kwam anders niet uit met km's en tijd. Jammer wel, maar deze route is net zo mooi.

Wat betreft de rest, geitenpaadjes rijdt ik sowieso niet en de alpenpassen zijn 100 km van de 350 op die dag, rest snelweg of B-weg. Moet lukken. Zo niet TomTom -> Snelste route.
 
Dag 1 - Vertrek en Ardennen

Alles gezekerd, dubbel gechecked en nagelopen. De reis gaat beginnen. Ik ben vast wat vergeten, maar het belangrijkste is aan boord. Ik rij de parkeergarage uit en kom voorbij de benzinepomp. Toch maar de bandenspanning omhoog achter besluit ik, dus even stoppen. Met de bagage achterop kan iets meer druk geen kwaad, naar 2,8 bar. Rijdt fijner op de snelweg en die zal ik moeten volgen tot aan Namen. Er zijn weinig dingen die saaier zijn dan de belgische snelweg, maar ik heb het geluk dat het niet te druk is op de vrijdag. Het weer is schitterend, en ik rij met de ventilatieritsen open. Na Brussel wordt het druk, ‘werken’ aan de weg. Ik schakel terug en ga tussen de autos en vrachtwagens door, een enkele belgische motorrijder passerend die hopen dat het niet te lang zal duren. Mijn ervaring leert dat het altijd te lang duurt. De file lost uiteindelijk op en de baan is vrij tot Namen, waar ik de verlossende afrit pak mij langs de Maas zal voeren.

De eerste echte bocht na een lange rit op de snelweg voelt altijd wat onwennig maar tegelijkertijd luidt het ‘t begin in van mijn motorvakantie. In Dinant stop ik bovenaan bij de Citadel. Een jong Engels stel in een campervan vraagt of de entree het waard is voor de citadel en de kabellift. Ik vertel hun dat ze het beste naar beneden kunnen lopen en dan terug omhoog vanaf het dorpje met de kabellift. Dat vinden ze een uitstekend idee, ze waren namelijk naar boven gelokt door een enorm bord waarop stond dat ze gratis mochten parkeren. Ze waren al even onderweg en waren vooral naar België gekomen voor de speciaalbieren. Met een engels accent was het nog lastig te ontcijferen bij welke brouwerijen ze precies geweest waren. Leeve? Leve? Oh Leffe, ja dat komt hier uit de buurt. Ik vervolg de reis en ga naar Fumay, Frankrijk. De weg er naartoe volgt de Maas en leidt langs steengroeven, oude forten op de top van de heuvels en bovendien snelle bochten. Bij Fumay pak ik de afslag naar Rocroi. Deze weg hoort thuis in de bijbel der wegen voor motorrijders. Nog voordat ik de eerste bocht induik kom ik een paar lokale Fransen op de motor tegen die het zweet van hun wenkbrauwen vegen. De eerste bocht is scherp, en er ligt grind, dat begint goed. Snelheid eruit, tussen het grind door en het gas er weer op. De volgende is minder scherp, en ligt niets, dit lijkt er meer op. Het einde van de bocht komt in zicht, de digitale toerenteller schiet door zijn bereik. Een paar bochten verder zijn banden en remmen goed warm en plakt de Honda op het asfalt en vreet de machine alles op wat het tegenkomt. Dit is geweldig, ik keer aan het einde van dit stuk hemel op aarde en neem hem nog een keer, toch tijd zat.

Even later en tientallen bochten verder kom ik langs het dorpje Monthermé. Tijdens de invasie van de lage landen en Frankrijk in 1940 was dit een strategisch punt waar de Duitsers de Maas overstaken en vrij baan hadden naar Parijs. Er waren wat reserve troepen van de Fransen gelegerd die de bruggen achter ondoordringbaar gewaande Ardennen moest bewaken. De Fransen hadden zelf getest of ze hun eigen tanks door de Ardennen konden krijgen, dit bleek geen mogelijkheid. De Duitsers oefenden in het Zwarte Woud en reden er met hun Panzers dwars doorheen. Op 14 mei 1940 werden de Fransen in Monthermé na hevige gevechten tegen twee panzer divisies compleet verslagen met grote verliezen. Tot zover de geschiedenisles.

Ik wordt gevolgd door een groepje Fransen en het tempo zit er aardig in. De wegen zijn slecht maar wat wil je, deze grensstreek staat er om bekend. Ik stop voor een fotootje en zwaai de Fransen gedag. Waar zal ik eens eten vanavond? Bouillon is een mooi plekje dicht in de buurt van het B&B, daar hebben ze vast eten. Na wat frieten te hebben weggewerkt en mij te hebben weerhouden van het bier zet ik koers naar mijn overnachtingsadres: B&B Bourgeoisie in Frahan. Ik was hier al een keer eerder geweest, de eigenaren zijn aardige en gastvrije mannen, de een een Amsterdammer, de ander een Belg. Het huis is enorm, de kamers ruim, het plekje erg rustig maar mooi. Er was wel een grote verandering ten opzichte van het vorige verblijf: ze waren gestopt met het schenken van alcohol. Er was even een stilte in het toch al erg rustige dorpje.Ik had mij al de hele weg verheugd op een biertje met de naam Bouillon Godfroid Blonde. Die gedachten smolten weg onder de avondzon, alsof een kind zijn snoep wordt afgepakt, alsof… laat ook maar. In de plaats daarvan werd het alcoholvrij-bier, ik krijg die term nauwelijks over mijn lippen. Het is volgens mij ook geen echt woord. Het is bedacht door frisdrankfabrikanten die frisdrank als bier willen verkopen. (Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat het is toegestaan voor gasten hun eigen bier mee te nemen. Ze zijn gestopt met alcohol omdat het B&B een stamcafe werd voor locals. Verder alle lof voor het B&B). Geen bier dus. Wel een motorblaadje lezen langs de rivier. Tijd om te pitten, morgen op naar de Vogezen!

20180615_191925.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan