Fireblade 929 2001 rem probleem!

21 mei 2018
2
0
Emmer-compascuum
Hallo motorrijders,

Ik ben Johan ik woon in Drenthe en heb een Honda cbr fireblade 929 2001.
Ik ben hier nieuw op het forum aangenaam om kennis te maken!
Ik heb me aangemeld, omdat ik een probleempje heb met mijn voorrem.

Een tijdje terug heb ik, andere voorpoten + remmen in mijn motor gezet.
Heb er poten en remmen van een 1000 rr van 2005 in gezet + stalen leidingen van Hell.
Rondom nieuwe leidingen & rondom nieuwe rem blokken van Brembo.
De eerste paar dagen ging het goed, en toen begon het zware lopen van voren.
Heb toen de zuigers van de remklauwen schoon gemaakt, toen ging het weer lekker soepel.
Ik heb Zondags gereden met mijn maat, en na een aantal km te hebben gereden begon het weer opnieuw.
Ik ben toen gaan twijfelen, ik dacht het kunnen de wiellagers ook wel zijn?
Volgende dag nieuwe lagers en keeringen gehaald, en gemonteerd.
In eerste instantie dacht ik probleem opgelost, want het ging weer lekker soepel.
Maar na een aantal keer goed in de remmen te zijn geweest, omdat iemand maar zo de straat op draait!
Begon het weer van voor of aan, de motor liep weer zwaar van voren, duidelijk merkbaar bij over schakelen, bij het koppelen remde hij weer als een gek af.
Heb contact gezocht met de monteur waar ik altijd heen ga voor reparaties & onderdelen.
Ik heb voor beide remklauwen toen een revisie set bestelt, en de klauwen laten reviseren.
Na de revisie rolde de motor zo soepel, gewoon een genot om te rijden!
Maar een dag of 3 later, en een paar keer goed geremd had begon het weer opnieuw!
Ik volgende dag weer naar de monteur, en legde het verhaal uit.
Motor opnieuw op de hef tafel, voorwiel vrij van de grond, en wat dacht je, toen liep hij mooi soepel.
Motorweer van de hef tafel, en ben gaan rijden, na een aantal km begint het weer!
En het is steeds rechts voor wat blijft hangen, heb de zuigers een paar keer heen en weer gedrukt, ging mooi soepel.
Klauw gemonteerd wiel in de lucht en het liep weer mooi soepel zo als het hoort.
Ik begin aan me zelf te twijfelen, en zit ook niet lekker meer op mijn motor.
Om bepaalde dingen uit te sluiten heb ik ook nieuwe bussen besteld of wiel spacers of hoe je het ook noemen wil!
Of moet ik probleem zoeken in mijn rempomp?
Want als ik hem goed belast begint hij zwaar te lopen, en als hij een tijdje heeft gestaan gaat het weer soepel.
Zou het kunnen dat de olie niet snel genoeg meer terug gaat, dat er een vernauwing zit ( smeer of iets dergelijks?)
Of is er iemand wie het zelfde probleem heeft gehad?
Want ik raak het vertrouwen uit mijn motor kwijt!
Ik moet voor 100% op mijn remmen kunnen vertrouwen, en niet voor 96%!
Wie o wie weet raad? :?

Met vriendelijke groet,

Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toevallig aftermarket remhendel gemonteerd? Wellicht komt het zuigertje in de hendel niet voorbij het compensatie gaatje, waardoor je dus bij elke keer remmen extra druk aan het bouwen bent.

Edit: Dit was dus al gezegt :+
 
Laatst bewerkt:
Welkom op M-F.

Als ik zo vrij mag zijn: even je post aanpassen (icoontje met potlood, bovenaan je post 2e van rechts) en de [ b] aan het begin van je post (en de ~[/b] aan het eind) weghalen, dikgedrukt staat zo schreeuwerig ;)


eerste verdachte is compensatiegaatje in rempomp.

originele hendels ? heeft hendel vrije slag ?
:^
 
eerste verdachte is compensatiegaatje in rempomp.

originele hendels ? heeft hendel vrije slag ?

Er is een complete voorkant omgebouwd, waarna het probleem volgde.

Ik zou beginnen met kijken of alles goed uitgelijnd staat.
Klauwen los en remblokken er uit, steekas even loshalen + klembouten en daarna weer vastzetten. Tijdens het monteren opletten of er niets onder spanning staat. Daarna de klauwen er op, vastzetten en weer checken of er niets onder spanning staat. Daarna als laatste remblokken er in en idem dito.

Als je dat hebt gecontroleerd en alles is oke, dan kan je kijken naar de pomp. Deksel van de pomp af bij een vast reservoir en kijken of beide gaatjes open zijn. Bij een los potje moet je kijken of je de aansluiting van het slangetje van de rempomp kunt halen zonder het te slopen. Soms kan dat niet en moet de rempomp uit elkaar (plunjer eruit) om het via de andere kant te bekijken.

Haal de hendel los en trek de rubber sok voorzichting van de plunjer af. Druk de plunjer in en laat het zo langzaam mogelijk los. De plunjer moet uit zichzelf meteen terugkomen en tegen de borgring aanliggen. Als ie blijft hangen, ook al is het maar een paar mm, plunjer vervangen.

Als dat ook okee is monteer je de hendel terug, en als het geen originele hendel is let je goed op of de hendel niet in rust de plunjer van de hoofdremcilinder indrukt. Doet ie dat wel > andere hendel monteren.
 
Laatst bewerkt:
Te hoog remvloeistofniveau in het reservoir wil ook nog wel eens het terugtrekken van een of meer remklauwzuigers bemoeilijken, waardoor het remblokje net wat aanloopt tegen de schijf.

Dat ik heb ook wel eens gehad. Zeker na het steken van nieuwe blokken. Als je dan een paar keer flink remt, wordt de boel wat warm en zet de olie iets uit. Daarna klemt de boel. Na afkoelen is dat weer verdwenen.
Ik zou het vloeistofniveau een paar millimeter laten zakken en nog eens gaan proefrijden. Is ook nog de makkelijkste oplossing om te proberen.........

Succes
 
Laatst bewerkt:
Hallo motorrijders,

Ik ben Johan ik woon in Drenthe en heb een Honda cbr fireblade 929 2001.
Ik ben hier nieuw op het forum aangenaam om kennis te maken!
Ik heb me aangemeld, omdat ik een probleempje heb met mijn voorrem.

Een tijdje terug heb ik, andere voorpoten + remmen in mijn motor gezet.
Heb er poten en remmen van een 1000 rr van 2005 in gezet + stalen leidingen van Hell.
Rondom nieuwe leidingen & rondom nieuwe rem blokken van Brembo.
De eerste paar dagen ging het goed, en toen begon het zware lopen van voren.
Heb toen de zuigers van de remklauwen schoon gemaakt, toen ging het weer lekker soepel.
Ik heb Zondags gereden met mijn maat, en na een aantal km te hebben gereden begon het weer opnieuw.
Ik ben toen gaan twijfelen, ik dacht het kunnen de wiellagers ook wel zijn?
Volgende dag nieuwe lagers en keeringen gehaald, en gemonteerd.
In eerste instantie dacht ik probleem opgelost, want het ging weer lekker soepel.
Maar na een aantal keer goed in de remmen te zijn geweest, omdat iemand maar zo de straat op draait!
Begon het weer van voor of aan, de motor liep weer zwaar van voren, duidelijk merkbaar bij over schakelen, bij het koppelen remde hij weer als een gek af.
Heb contact gezocht met de monteur waar ik altijd heen ga voor reparaties & onderdelen.
Ik heb voor beide remklauwen toen een revisie set bestelt, en de klauwen laten reviseren.
Na de revisie rolde de motor zo soepel, gewoon een genot om te rijden!
Maar een dag of 3 later, en een paar keer goed geremd had begon het weer opnieuw!
Ik volgende dag weer naar de monteur, en legde het verhaal uit.
Motor opnieuw op de hef tafel, voorwiel vrij van de grond, en wat dacht je, toen liep hij mooi soepel.
Motorweer van de hef tafel, en ben gaan rijden, na een aantal km begint het weer!
En het is steeds rechts voor wat blijft hangen, heb de zuigers een paar keer heen en weer gedrukt, ging mooi soepel.
Klauw gemonteerd wiel in de lucht en het liep weer mooi soepel zo als het hoort.
Ik begin aan me zelf te twijfelen, en zit ook niet lekker meer op mijn motor.
Om bepaalde dingen uit te sluiten heb ik ook nieuwe bussen besteld of wiel spacers of hoe je het ook noemen wil!
Of moet ik probleem zoeken in mijn rempomp?
Want als ik hem goed belast begint hij zwaar te lopen, en als hij een tijdje heeft gestaan gaat het weer soepel.
Zou het kunnen dat de olie niet snel genoeg meer terug gaat, dat er een vernauwing zit ( smeer of iets dergelijks?)
Of is er iemand wie het zelfde probleem heeft gehad?
Want ik raak het vertrouwen uit mijn motor kwijt!
Ik moet voor 100% op mijn remmen kunnen vertrouwen, en niet voor 96%!
Wie o wie weet raad? :?

Met vriendelijke groet,

Johan

WAT ZEG JE?
 
Na een paar keer remmen gaat het wiel stroef...dan denk ik:
bij het remmen komt warmte vrij waardoor de remvloeistof warm word en uitzet. dus meer druk op de rem.
Deze druk moet weg kunnen via het compensatiegaatje wat hierboven al genoemd is.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een scootertje. Ik heb de remmen,leidingen en pomp toen doorgespoeld met schoon remvloeistof uit een nieuwe fles. (Een geopende en wat oudere fles remolie kan vocht bevatten wat door de warmte gaat koken en ook voor dit soort problemen kan zorgen.)
Het compensatiegaatje heb ik met een klein veertje schoongemaakt. Dat was al een hele verbetering.
Maar de remmen bleven nog wat hangen.. de remklauwen nogmaals uit elkaar gehaald en de pennen en de plaatjes ook goed gereinigd en glad gemaakt. daarna wat ingevet en alles weer terug geplaatst, gevuld, ontlucht en getest. Tijdens het rijden heb ik niks meer gemerkt en om proef op de som te nemen heb ik met kleine druk de rem een beetje ingetrokken om meer warmte te creëren. Ook nu bleef het goed. probleem opgelost. Misschien heb je hier wat aan...
 
Het probleem is opgelost!

Heb het laten doen door een goed erkend bedrijf.
Er zit een andere rem pomp op nu. Brembo 19 RCS.
Er zit ander rem vloeistof op Motul RBF 660 Dot 4.
En de rem klauwen zijn uit elkaar geweest, zuigers gingen er moeilijk uit zeiden ze.
Kan het verschil kwa remmen duidelijk merken met de Brembo pomp.
Maar het belangrijkste is dat het weer functioneert zoals het hoort!

Wat betreft die vorige monteur laat ik in het midden.
Ik ga ook niemand zwart maken, dat heeft voor mij geen meer waarde.
Heb nooit geen klachten over deze beste man gehad, kom ik wel met hem uit!

Iedereen bedankt voor het mee denken.

Met vriendelijke groet,

Johan
 
Mooi...

Maarrehh... nou weet je niet waar het euvel zat. Altijd maar 1 ding tegelijk veranderen.. Maarjoh, rijden is effe belanrijker
 
Het probleem is opgelost!

Heb het laten doen door een goed erkend bedrijf.
Er zit een andere rem pomp op nu. Brembo 19 RCS.
Er zit ander rem vloeistof op Motul RBF 660 Dot 4.
En de rem klauwen zijn uit elkaar geweest, zuigers gingen er moeilijk uit zeiden ze.
Kan het verschil kwa remmen duidelijk merken met de Brembo pomp.
Maar het belangrijkste is dat het weer functioneert zoals het hoort!

Wat betreft die vorige monteur laat ik in het midden.
Ik ga ook niemand zwart maken, dat heeft voor mij geen meer waarde.
Heb nooit geen klachten over deze beste man gehad, kom ik wel met hem uit!

Iedereen bedankt voor het mee denken.

Met vriendelijke groet,

Johan

Allemaal mooi dat de remmen weer goed functioneren, maar als je het hele remsysteen laat reviseren/upgraden kan je ook niet anders verwachten.

Het is sowieso geen vergelijk nu de klauwen weer lekker fris zijn en er een radiale rempomp geplaatst is, de motor remt nu helemaal als een achterlijke.

(Ik heb op mijn 929rr een maand geleden dezelfde operatie gedaan, de eerste keer flink in de ankers gaan op het circuit was even schrikken! :+ )
 
Terug
Bovenaan Onderaan