Suzuki GS850 zwarte bougies

Michel1984

MF'er
11 jun 2014
61
0
Groningen
Goedemorgen,

Mijn naam is Michel en ik ben sinds kort eigenaar van een schitterende gs850 uit 1979 :] .
Eenmaal thuis een langere testrit gemaakt en hierbij viel mij het volgende op: Na ongeveer 10 minuten rijden begon de motor te stotteren. Toen heb ik de benzinekraan op de "PRI" stand gezet en toen deed de motor het weer gewoon. Er zat voldoende bezine in de tank, dus hier kon het niet aan liggen. Nu vermoed ik dat het vacuum van de benzinekraan kapot is en deze ga ik dus reviseren.

Nu draaide ik thuis de bougies eruit en het viel mij op dat bougie 1 en 4 zwart waren. Bougie 3 was redelijk wit en 2 was mooi bruin. Nu vroeg ik mij af of deze zwarte bougies (betekent volgens mij vaak een te rijke afstelling) te maken kunnen hebben met het feit dat ik een behoorlijk stuk op de "PRI" stand heb gereden.

Kan dit kloppen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,

Michel
full
 
Het lijkt me niet aannemelijk dat dat door de PRI komt, zou dat eerder zoeken in de ontsteking of carburatie..

Op welke inlaatkanalen zitten de vacuumleidingen van je benzinekraantjes aangesloten?
 
Bedankt voor je snelle reactie. ik heb 1 vaccuum leiding en deze loopt vanaf carburateur nr 1.

Carburateurs zijn volgens de vorige eigenaar kort geleden nog gereinigd..
 
Welkom in de 'wereld van de brikken en klassiekers'; mooi dat de carburateurs volgens de vorige eigenaar schoon zijn, maar nu zal je zelf nog uit moeten vinden
- of dat zo is,
- of ze het ook goed doen,
- of ze alle 4 gelijk staan,
- hoe het met de ontsteking is??
- of er nog wat anders is..
 
Uitdaging dus...:)
De motor heeft ongeveer 10 jaar stilgestaan en is in april voor het eerst weer gestart. Start ook echt perfect. Alle bougies vonken goed.

Misschien vreemde vraag maar als er nooit iemand aan de ontsteking heeft gezeten dan zou deze toch in orde moeten zijn? Of is dit een valse aanname?
 
Als hij goed (op tijd ) vonkt, moet je het in de gasfabrieken zoeken.

Werkplaats handboek regelen en kijken waar:
de evt. zeef in de toevoer zit,
Afstelling carbs. checken
en als dat niet helpt: carbs demonteren en grondig reinigen.
 
Uitdaging dus...:)
De motor heeft ongeveer 10 jaar stilgestaan en is in april voor het eerst weer gestart. Start ook echt perfect. Alle bougies vonken goed.

Misschien vreemde vraag maar als er nooit iemand aan de ontsteking heeft gezeten dan zou deze toch in orde moeten zijn? Of is dit een valse aanname?

Met een motor van meer dan 30 jaar oud, kan je niks 'aannemen', neem dat maar van mij aan :+
je hebt wel 'waarschijnlijk' en 'minder waarschijnlijk'.
Een motor die je nog niet goed kent, is gewoon lastig en het is het handigste om niet voor de hand liggende zaken over het hoofd te zien omdat 'het wel goed zal zijn'.
Bijvoorbeeld; een bobine kan al lang slecht zijn, maar dat het niet opgemerkt is, omdat er niet gereden werd, omdat ook de carbs vies waren, etc.
een ogenschijnlijk goede vonk wil nog niet zeggen dat die op op het juiste moment komt, en dat hij ook onder belasting goed is.

Dus om een leidraad te geven; check bougies, kabels en doppen, onstekingstijdstip,
carburatie; schoon? synchroon? vlotternivau, overal dezelfde sproeiers/naalden en hoogtes?

zit er electronische ontsteking op? neem ik aan..
 
Bij het starten en laten draaien (stilstaand) en een beetje spelen met het gas, zijn er dan "rooksignalen" zichtbaar ?

Of als je rijdt en er rijdt iemand achter je, ziet hij je schakelmomenten in de vorm van een blauw walmpje uit de uitlaat ?

Want flink olieverbruik is ook terug te zien op de bougies. En is zonder sleutelwerk al enigszins vast te stellen.
 
Bedankt voor de reacties!

Olieverbruik lijkt goed. Ik zie ook geen blauwe rookpluimen of iets dergelijks...

ik ga de carburateurs nakijken en zal me eens gaan verdiepen in de ontsteking:). Motor heeft geen electronische ontsteking, maar contactpunten. Ik weet alleen dat de grondplaat van de ontsteking voor bougie 1 en 4 is en de kleine plaat voor 2 en 3.

Maar zou de motor dan ook niet slecht moeten starten?
 
Ik laat vanavond even iemand met de auto achter mij aanrijden om te kijken of er tijdens het schakelen ook rookpluimen zichtbaar zijn.
 
Bedankt voor de reacties!

Olieverbruik lijkt goed. Ik zie ook geen blauwe rookpluimen of iets dergelijks...

ik ga de carburateurs nakijken en zal me eens gaan verdiepen in de ontsteking:). Motor heeft geen electronische ontsteking, maar contactpunten. Ik weet alleen dat de grondplaat van de ontsteking voor bougie 1 en 4 is en de kleine plaat voor 2 en 3.

Maar zou de motor dan ook niet slecht moeten starten?
alles kan, niks moet

misschien is de vervroeging wel niet helemaal oke, of de timing van 1 en 4 is slechter dan van 2 en 3..

We kunnen wat handvatten geven maar oplossen kan je toch alleen aan de motor..!!
 
Zouden trouwens bij flink olieverbruik niet alle 4 bougies zwart moeten zijn? 1 en 4 zijn zwart, 2 is bruin en 3 is wit.
 
Zouden trouwens bij flink olieverbruik niet alle 4 bougies zwart moeten zijn? 1 en 4 zijn zwart, 2 is bruin en 3 is wit.
olieverbruik door lekke klepseals of slechte zuigerveren kan ook op een enkele of 2 cilinders voorkomen, dat hoeft niet op alle cilinders tegelijk te zijn.

Het is wel 'opmerkelijk' dat je zwarte bougies op de 2 binnenste cilinders zijn, dat duidt er op dat het met de ontsteking te maken heeft omdat die gecombineerd is voor die 2 cilinders, maar.. het hoeft niet! Kan evengoed toeval en dus een dwaalspoor zijn..

systematisch werken en zaken bevestigen/uitsluiten..
 
Kleine update: Zojuist iemand met de auto achter mij 10 minuten aan laten rijden en diegene heeft 3 x lichte witte rook gezien. Dus geen blauwe rook of langdurige rook.
 
Dan zal het olieverbruik niet zodanig zijn dat je daar de oorzaak moet zoeken.

Succes met verder afwerken van het onderzoekslijstje.
 
Kleine update: Zojuist iemand met de auto achter mij 10 minuten aan laten rijden en diegene heeft 3 x lichte witte rook gezien. Dus geen blauwe rook of langdurige rook.
Wat vind je nu zelf van het idee het oliepeil te controleren?
 
Maar, loopt de motor goed?

Bougies kunnen wel wat donkerder zijn (heb je ze al een keer schoon geborsteld??) maar is er verder een probleem met de motor of doet hij wat hij moet doen??
 
Maar, loopt de motor goed?

Bougies kunnen wel wat donkerder zijn (heb je ze al een keer schoon geborsteld??) maar is er verder een probleem met de motor of doet hij wat hij moet doen??


Net een stukje gereden met 4 nieuwe bougies. 1 en 4 lijken nu gewoon bruin . 2 en 3 zijn wit (zie foto). Hij start goed, hij ploft wel vrij veel, maar hij stottert tijdens het rijden. Ik ga dit weekend de carburateurs nakijken en het vacuüm reviseren. na 5 minuten rijden moet ik de motor namelijk op de PRI stand zetten....

al met al nog een paar kleine uitdagingen.
full
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt erop dat de binnenste cylinders te weinig en de buitenste teveel benzine krijgen.
Dus carburatie...
 
Net een stukje gereden met 4 nieuwe bougies. 1 en 4 lijken nu gewoon bruin . 2 en 3 zijn wit (zie foto). Hij start goed, hij ploft wel vrij veel, maar hij stottert tijdens het rijden. Ik ga dit weekend de carburateurs nakijken en het vacuüm reviseren. na 5 minuten rijden moet ik de motor namelijk op de PRI stand zetten....

al met al nog een paar kleine uitdagingen. [afbeelding]
Daar ben ik wel benieuwd naar. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan