Dashcam ja of nee?

Painter

MF veteraan
26 nov 2005
1.141
107
Oud-turnhout
Hoi, wie heeft er hier gebruikservaringen met een dashcam op de motor? Ik kwam op het internet dit type tegen,
https://www.allcam.be/innovv-c5-wif...MI_orJo4G92wIVBFXTCh31wQs1EAQYAiABEgKGZPD_BwE
Ik ben aan het overwegen voor de dashcam om:
Mooie beelden te schieten tijdens motorritten.
Bewijsmateriaal bij ongeval.
Deze dashcam die ik heb gevonden is zo te monteren dat hij bijna niet zichtbaar is en de motor optisch niet vervuilt. Maar hoe schokproef en duurzaam zijn deze spullen? En ze zijn nogal aan de prijzige kant ook, zijn er misschien goedkope alternatieven?
 
Laatst bewerkt:
Mooi ding, klinkt veelbelovend. Is GoPro uitgefaseerd?
 
Mooi ding, klinkt veelbelovend. Is GoPro uitgefaseerd?
Go pro is groter en prijziger. Deze heeft ook WiFi. Je zou zo met een app kunnen zien wat er live rondom je motor gebeurt. En ik denk ook dat anderen die deze app op hun smartphone hebben je live zouden kunnen zien rijden op reis.
 
Laatst bewerkt:
Hier een heel topic met ervaringen: Camera op de motor
Bedankt!
Maar in de eerste plaats ben ik niet zozeer op zoek naar een camera om filmpjes mee te maken en deze te monteren, als wel een dashcam. Voor dus diefstalpreventie, bewijslast bij ongeval, of de app om rechtstreeks beelden door te sturen naar het thuisfront.
 
Laatst bewerkt:
Maar in de eerste plaats ben ik niet zozeer op zoek naar een camera om filmpjes mee te maken en deze te monteren, als wel een dashcam. Voor dus diefstalpreventie, bewijslast bij ongeval, of de app om rechtstreeks beelden door te sturen naar het thuisfront.
Naar zoiets ben ik ook op zoek.

Mijn wensen:
Lens voor en achteraan (en (schuin) opzij ook nog als het kan)
Automatisch starten bij contact aan.
Aangesloten op de boordspanning, dus geen geklooi met batterijtjes.
High definition in de beste zin van het woord, zodat ook bij slecht weer en hogere snelheden kentekenplaten vlot leesbaar zijn.
Automatische overschrijving bij vol geheugen (24u geheugen zou al voldoende zijn, kan je meer dan ver genoeg terug als er iets gebeurt is).
En de lensjes moeten zo goed als onzichtbaar geplaatst kunnen worden.

Maar ... wellicht ben ik weer veel te veeleisend :$
 
Bedankt!
Maar in de eerste plaats ben ik niet zozeer op zoek naar een camera om filmpjes mee te maken en deze te monteren, als wel een dashcam. Voor dus diefstalpreventie, bewijslast bij ongeval, of de app om rechtstreeks beelden door te sturen naar het thuisfront.
Diefstalpreventie?

Dit maakt je motor juist eerder een doel, namelijk om de camera eraf te knippen.
 
Diefstalpreventie?

Dit maakt je motor juist eerder een doel, namelijk om de camera eraf te knippen.


Deze dashcam die ik heb gevonden is zo te monteren dat hij bijna niet zichtbaar is en de motor optisch niet vervuilt.

Het blijft natuurlijk een ding... Dat de beveiliging gestolen wordt. Als je van het uitgangspunt uitgaat dat bij ieder object als eerste de beveiliging gstolen wordt hoef je niks te beveiligen. Maar voor dat doel zou ik op een motor één of twee (!) gps-trackers monteren
 
"Bewijsmateriaal bij ongeluk"
Kan ook TEGEN je werken he?


En wil je werkelijk (of je familie) in Full Color de klap herbeleven?

YMMV
 
"Bewijsmateriaal bij ongeluk"
Kan ook TEGEN je werken he?


En wil je werkelijk (of je familie) in Full Color de klap herbeleven?

YMMV
Ik alvast wel. Mijn familie denk ik niet. Maar die hoeven dat ook niet te zien te krijgen als die dat niet willen. Als het maar gerechtelijk handig is, en dat is het nu net, in België wordt er meer en meer gebruik van gemaakt, men is er nu zelfs een wet rond aan het gieten om het helemaal legaal te maken. Al doet een gerucht wel vermoeden dat voor gerechtelijk gebruik enkel verzegelde camera's gebruikt gaan mogen worden, maar dat is niet erg natuurlijk.

Sommige verzekeringen geven zelfs al een kleine korting als je een dashcam gebruikt *O*
Maar die van mij nog niet -O-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het liefst in 4k en 3d
Het liefst van al heb ik helemaal geen klap om te herbeleven.
Maar in al de jaren dat ik met de motor naar mijn werk rijd heb ik toch één keer een ongeval gehad. Daarbij was een tractor betrokken die, toen ik hem aan het inhalen was, links afsloeg een veldweg in, compleet met aanhangwagen vol met bieten, zonder richtingsaanwijzers te gebruiken. Het heeft meer dan een jaar geduurd eer deze zaak in mijn voordeel werd uitgesproken. Mede dankzij een getuige die ook achter de tractor reed. De chauffeur van de tractor zei immers tegen mij, ja sorry ik had je niet gezien en inderdaad de aanwijzers niet opgezet. Maar tegen de politie zei hij dan achteraf anders. Met een camera zou er geen discussie zijn..
 
"Bewijsmateriaal bij ongeluk"
Kan ook TEGEN je werken he?


En wil je werkelijk (of je familie) in Full Color de klap herbeleven?

YMMV
Wat een rare opmerking.
Als jij fout zit wat is dan het probleem? Dat je niet kan liegen omdat je het zelf gefilmd hebt? :? :?

Wat betreft familie.
Laat die mensen lekker zelf bedenken of ze iets wel of niet willen zien.

Het lijkt mij mega handig. Met name voor ongelukjes met "zwakke" weggebruikers. Die hebben namelijk schijt aan de regels. Neem fietsers en voetgangers in Amsterdam.

Op het moment dat jij moet aantonen dat jij niet fout zit komt zo iets enorm van pas.

Wanneer je wel fout zit mag ik hopen dat jij niet zo'n lul bent die er onderuit probeert te komen en de boel bij elkaar gaat lopen liegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de INNOVV C5 op mijn motor. Ideaal, hij gaat aan wanneer ik de motor start. Looprecording dus ik hoef mij ook niet druk te maken over te weinig geheugen. Heb ik een leuk moment mee gemaakt (of wat minder leuk kan helaas ook) kan ik het direct op mijn telefoon downloaden. Ook zit er een G sensor in. Mocht jou motor bijvoorbeeld ergens staan en worden omgeduwd neemt hij automatisch 10 seconden op. Qua kwaliteit.. ja als ik op een 80 weg iemand tegemoet kom en ik zet hem op pauze dan kan ik duidelijk het kenteken lezen. Trillingen zitten er nagenoeg niet in. Ja of je moet echt constant over kasseien o.i.d. heen rijden. Helaas valt het geluid mij wel wat tegen..

Wil je voor en achter een camera dan zou ik voor de K2 gaan, nog even wachten voordat die hier in Nederland verkrijgbaar is volgens mij. Maar die is qua beeldkwaliteit gelijk aan de C5 denk ik. De camera's ogen in ieder geval gelijk. Pin mij er niet op vast.
 
Bedankt!
Maar in de eerste plaats ben ik niet zozeer op zoek naar een camera om filmpjes mee te maken en deze te monteren, als wel een dashcam. Voor dus diefstalpreventie, bewijslast bij ongeval, of de app om rechtstreeks beelden door te sturen naar het thuisfront.

Gaat ook over dashcams, dit en de opvolger blijken ook goed te zijn.
Innovv K1 motor dashcam
 
Go pro is groter en prijziger. Deze heeft ook WiFi.
GoPro ook.

Je zou zo met een app kunnen zien wat er live rondom je motor gebeurt. En ik denk ook dat anderen die deze app op hun smartphone hebben je live zouden kunnen zien rijden op reis.
Dat zou heel tof zijn maar zo werkt het natuurlijk niet.
Het zijn geen James Bond achtige camera's.
 
GoPro ook.Dat zou heel tof zijn maar zo werkt het natuurlijk niet.
Het zijn geen James Bond achtige camera's.
Zou dat in pricipe niet mogelijk zijn? Als je camera bluetooth heeft en in verbinding staat met je smartphone. Dan kan de smartphone via 4G de beelden toch doorzenden?
 
Laatst bewerkt:
Zou dat in pricipe niet mogelijk zijn? Als je camera bluetooth heeft en in verbinding staat met je smartphone. Dan kan de smartphone via 4G de beelden toch doorzenden?
Niet dat ik er super veel verstand van heb (eigenlijk juist best weinig :$ ), maar ik geloof best dat dat kan, maar er zijn twee punten waarmee je rekening moet houden:
- Je hebt lang niet overal goede internetverbinding .
- doorsturen van filmateriaal vreet immens veel gigabytes, en wordt dus, althans in België, gewoon onbetaalbaar, zelfs al ben je premier van het land.
(weet niet hoe het in NL werkt, maar mobiele data is in B gewoon verschrikkelijk duur, dradloze telefonie en internet is nergens ter wereld zo duur als in B)
Maar voor mij hoeft het niet live doorgestuurd te worden. Het moet gewoon opgenomen worden zodat het raadpleegbaar is, hetzij als bewijsmateriaal, hetzij om "dat ene mooie onverwachte stuurweggetje" nog eens na te beleven.

Een beetje als een zwarte doos, en wat mij betreft mag dat nog veel verder gaan, een systeem dat ook alle parameters opslaat, gebruik van lichten, remmem, pinkers, snelheid. Kan ik ook meteen bewijzen dat ik niet te snel reed (een gigantisch veel gebruikt excuus van automobilisten volgend op het excuus "ik had je echt niet gezien", want dan zeggen ze verder, "wellicht reed je gewoon veel te snel".)

Ik ben verder ook geen hardrijder (en neen, ik bedoel niet dat ik altijd braaf 50 rijdt enz), maar als je zulk een systeem op je motor/auto hebt, dwingt het je ook om voorzichtiger te rijden, want je wéét dat het ook tégen je kan keren.
 
Zou dat in pricipe niet mogelijk zijn? Als je camera bluetooth heeft en in verbinding staat met je smartphone. Dan kan de smartphone via 4G de beelden toch doorzenden?
Heeft de camera bluetooth en kan daar video over verzonden worden?
De bandbreedte van bluetooth is relatief laag. En zoals DKP uitlegt kost 4G data relatief veel, zeker buiten Europa (en in België).
 
Laatst bewerkt:
(weet niet hoe het in NL werkt, maar mobiele data is in B gewoon verschrikkelijk duur, dradloze telefonie en internet is nergens ter wereld zo duur als in B)
Wij hebben unlimited data vanaf 25 euro/maand. :]
Niet bij elke provider, maar data is niet meer zo duur als het was.
 
En in heel Europa, dus als Belg moet je dan even een Nederlands abo'tje regelen :)

+1
veel NL en D die in B wonen hebben/houden hun oude abbo..

en EU Roaming is leuk maar ook verslavend.
Als je ergens in de balkan buiten EU gebied zit..
Dan kijg je weer sms-jes van je provider dat je quotum op is...
Er moet ergens geld mee verdiend worden bij de providers.


On topic: Camera altijd handig. Vraag bv Scoot_20 of Okami maar.
het gaat altijd om (verzekerings)geld en dan is niemand te vertrouwen.

Maar toch soms handig als je geen camera hebt..
1 geval, 2014, waar ik in Lativa met 160+ (??) op een tweebaans aan de kant gezet ben.
"No Cameras"?? Heb het uiteindelijk af kunnen kopen.
Was wellicht met lopende camera minder makkelijk geweest.

Er rijden trouwens wel heeeel veel van die teletubbies rond.. lijkt me niks, zo'n ding op je helm.
Beter iets op/aan de motor, contactgestuurd, 24h overwrite etc.. Niet te veel sores svp.
verder: ik ben al te lui om fotos goed te processen.. laat staan uren van saaie video..

hier maar even een patsplaat, gisteren, route 81, ongeveer 20km N van Sofia.
28720177218_5cff8c2e3b_b.jpg


het gemak van de luie rijder:
Foto gaat na simple selectie naar Flicr, en de software van myadventure.bike zet m automatisch op de juste plek in de kaart.. (als, als als ... je telefoon-camera en je route-tracer tenminste op zelfde tijdzone opereren...)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan