Dashcam ja of nee?

Naar zoiets ben ik ook op zoek.

Mijn wensen:
Lens voor en achteraan (en (schuin) opzij ook nog als het kan)
Automatisch starten bij contact aan.
Aangesloten op de boordspanning, dus geen geklooi met batterijtjes.
High definition in de beste zin van het woord, zodat ook bij slecht weer en hogere snelheden kentekenplaten vlot leesbaar zijn.
Automatische overschrijving bij vol geheugen (24u geheugen zou al voldoende zijn, kan je meer dan ver genoeg terug als er iets gebeurt is).
En de lensjes moeten zo goed als onzichtbaar geplaatst kunnen worden.

Maar ... wellicht ben ik weer veel te veeleisend :$

Klinkt ideaal Patrick, ik heb ook aan zoiets te denken, maar denk dat deze wensen in verband met een goede prijs lastig te verenigen zijn. Ik hoor het wel als je het hebt gevonden :9
 
VSYS 3.0 ''M2F WiFi Ondersteuning Dual Camera 1080 p Motorfiets DVR Motorbike Dash Cam Front & Achteruitrijcamera Waterdichte camera's, GPS track in VSYS 3.0 ''M2F WiFi Ondersteuning Dual Camera 1080 p Motorfiets DVR Motorbike Dash Cam Front & Achteruitrijcamera Waterdichte camera's, GPS track van DVR/Dash Camera op AliExpress.com | Alibaba Groep

https://www.amazon.com/VSYSTO-Motorcycle-Separated-Waterproof-Capacitor/dp/B07B9RHQWV

full


Ik de heb nog de "oude" zonder Wifi.
Opname start als ik de motor start. 2 x 128 GB sd-card. kwaliteit vind ik voldoende.
2e cam zit achter onder mijn topkoffer plaat, ook uit zicht waardoor het echt niet opvalt dat je aan het filmen bent. Ik heb de afstandsbediening (gebruik ik niet) en DVR onder zadel.
 
Mooie Setup Scoot.
Als ik de link klik is het aanbod 211 USD (incl shipping to Bulgaria, daar zit ik inderdaad)
valt mee, paar jaar geleden was dit nog veel duurder speelgoed.

Hoe is uiteindelijke beeldkwaliteit ?
Geen last van trillingen ?
en blijven je lenzen goed schoon ?
en: Kijk je nu vaak naar het resultaat of is het meer een soort "verzekering" ?
 
Niet dat ik er super veel verstand van heb (eigenlijk juist best weinig :$ ), maar ik geloof best dat dat kan, maar er zijn twee punten waarmee je rekening moet houden:
- Je hebt lang niet overal goede internetverbinding .
- doorsturen van filmateriaal vreet immens veel gigabytes, en wordt dus, althans in België, gewoon onbetaalbaar, zelfs al ben je premier van het land.
(weet niet hoe het in NL werkt, maar mobiele data is in B gewoon verschrikkelijk duur, dradloze telefonie en internet is nergens ter wereld zo duur als in B)
Maar voor mij hoeft het niet live doorgestuurd te worden. Het moet gewoon opgenomen worden zodat het raadpleegbaar is, hetzij als bewijsmateriaal, hetzij om "dat ene mooie onverwachte stuurweggetje" nog eens na te beleven.

Een beetje als een zwarte doos, en wat mij betreft mag dat nog veel verder gaan, een systeem dat ook alle parameters opslaat, gebruik van lichten, remmem, pinkers, snelheid. Kan ik ook meteen bewijzen dat ik niet te snel reed (een gigantisch veel gebruikt excuus van automobilisten volgend op het excuus "ik had je echt niet gezien", want dan zeggen ze verder, "wellicht reed je gewoon veel te snel".)

Ik ben verder ook geen hardrijder (en neen, ik bedoel niet dat ik altijd braaf 50 rijdt enz), maar als je zulk een systeem op je motor/auto hebt, dwingt het je ook om voorzichtiger te rijden, want je wéét dat het ook tégen je kan keren.

Brrr.. 1984
 
Mooie Setup Scoot.
Als ik de link klik is het aanbod 211 USD (incl shipping to Bulgaria, daar zit ik inderdaad)
valt mee, paar jaar geleden was dit nog veel duurder speelgoed.

Hoe is uiteindelijke beeldkwaliteit ?
Geen last van trillingen ?
en blijven je lenzen goed schoon ?
en: Kijk je nu vaak naar het resultaat of is het meer een soort "verzekering" ?

:^

Vertel eens?! *D
 
Ok, Ik heb de Innovv K2 thuis liggen om te testen...
Had even geen tijd om hem op de motor te monteren maar heb 'm met een lab-voeding even los getest.

Indien aangesloten op de motor: (rood& zwart -> accu, geel -> geschakelde +)
Na een vertraging van ~10 seconden begint de K2 met opnemen, contact af is ~10 seconden nog en dan stopt ie.

Camera's op de K2 zijn (op het oog) zoals die van de C5.
1080P op 30 FPS opname (voor en achter tegelijkertijd)
Of 720P op 60FPS volgens de app.

De K2 neemt op naar SD-card en per Wifi-hotspot kan je met de app op je telefoon beelden veiligstellen.
(G-sensor veiligstellen heb ik nog niet getest en was ik eigenlijk ook niet van plan ;))
Tevens kan je per app kijken hoe het beeld is en evt zelfs foto's maken.


De K2 in vergelijking met de K1 (die nu op mijn motor zit)
Beelden zijn bij de K1 direct op de DVR terug te zien, bij de K2 heb je je telefoon nodig.
Voor beelden veiligstellen (mocht je een hele kleine SD-card gebruiken) dan kan je bij de K1 op een knop duwen, de K2 moet je de app gebruiken.

Geluid bij de K2 gaat via (ik denk) de behuizing van de camera... en ik heb een vermoedden dat de geluidskwaliteit hetzelfde is als bij de C5.
Wat dat betreft is de K2 als opvolger van de K1 eerder een dual-cam versie van de C5 gok ik, maar bij gebrek aan het hebben van een C5 kan ik dat niet hard maken.
--------------

Tot zo ver wat ik van de K2 heb getest.
Binnenkort zal ik 'm op de motor gaan monteren en dan tegelijkertijd met de K1 opnames maken.
 
Laatst bewerkt:
Thanks,

Als ik straks tijd heb zal ik een stukje plaatsen met linkje van ww-rit van vandaag.
terugkijken doe ik alleen als er iets ernstigs op staat maar ik maak niet zoveel mee dat ik bijzonder genoeg vind. Soms van een toerritje is het wel leuk om wat te knippen en plakken en te bewaren voor als ik aan de scootmobiel zit. :)

Wat ik vooral een groot voordeel vind van dit systeem (Innovv idem) is dat je geen gedoe hebt met vastzetten / afhalen van de cam en geen zorg hebt over batterij duur. Gewoon rijden en als het nodig of leuk is heb je altijd beeld.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt ideaal Patrick, ik heb ook aan zoiets te denken, maar denk dat deze wensen in verband met een goede prijs lastig te verenigen zijn. Ik hoor het wel als je het hebt gevonden :9
Ja idd, en ik besef ook heel goed dat voldoen aan mijn "ideale wensen" haast onmogelijk is.
Tenzij je het ergens "op maat" laat maken, en bereid bent om er een astronomisch bedrag tegen te gooien.

Maar naar aanleiding van Scoot zijn linkjes eens verder rondgesnuffeld ap AE, en er zit toch wat tussen wat me interesseert.

Belangrijkste eisen zijn minstens twee lenzen, eentje vooraan en eentje achteraan, en dat het automatisch opneemt van zodra contact aan. En het beeld moet een beetje goed zijn.

@ Scoot: wat bedoel je met 2 sd kaartjes? Zitten er twee gelijk in het systeem, eentje voor opslag van het voorste beeld, en eentje voor opslag van het achterste beeld? Of bedoel je dat je het tweede gewoon bij hebt in geval van nodig?
 
Het liefst van al heb ik helemaal geen klap om te herbeleven.
Maar in al de jaren dat ik met de motor naar mijn werk rijd heb ik toch één keer een ongeval gehad. Daarbij was een tractor betrokken die, toen ik hem aan het inhalen was, links afsloeg een veldweg in, compleet met aanhangwagen vol met bieten, zonder richtingsaanwijzers te gebruiken. Het heeft meer dan een jaar geduurd eer deze zaak in mijn voordeel werd uitgesproken. Mede dankzij een getuige die ook achter de tractor reed. De chauffeur van de tractor zei immers tegen mij, ja sorry ik had je niet gezien en inderdaad de aanwijzers niet opgezet. Maar tegen de politie zei hij dan achteraf anders. Met een camera zou er geen discussie zijn..
Ja in zo een geval heb je idd heel veel aan een camera, want stel dat je daar géén getuigen gehad zou hebben ... zijn woord tegen dat van jou, en als hij dan idd zegt dat hij zijn pinkers gebruikte had je geen schijn van kans, want dan was jij zogezegd in fout.

Om nog maar te zwijgen over hoe dikwijls de pinkers van de traktor wel werken, maar die op de aanhangwagens erachter niet :X
 
T zal op een gegeven moment wel moeten ,met de mentaliteit van naaien of genaaid worden ,maar zolang t zonder nog steeds goed gaat ,weg met al die rommel op de motor :Y
 
Als voorbeeldje een bekend stukje voor turboO, waarschijnlijk heb ik je er wel ergens op staan. :)
In dit stukje meteen antwoord op de vraag of de lens schoon blijft, achter wel maar voor zou regelmatig een zakdoek kunnen gebruiken.

SD-card is 1x 128GB Front en 1x 128GB Rear


Ik kijk net hoe het er op staat en schrik hoe Youtube de kwaliteit downgrade. Kentekens nog bij uitzondering leesbaar, rechtstreeks is dat een stuk beter.
 
Misschien voor jou niet van toepassing, maar in veel landen o.a. Duitsland zijn dashcams verboden.

Zouden ze wat mij betreft hier ook moeten doen. Vind het vrij zielig dat je iedereen ongevraagd filmt en zou er zelf ook zeker niet mee akkoord gaan als je me filmt. Maar die keuze heb ik dus niet en daarom is dit imo schending van privacy.

Het is ook geen gegeven dat je het opgenomen materiaal als bewijs mag gebruiken.

Dus wat dan gebeurt is dat die filmpjes op internet gezet worden, zodat iedereen er lekker op kan reaguren. :N

Misschien ben ik naïef maar ik vind het niks dat mensen dit doen en zal het zelf dus ook niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien voor jou niet van toepassing, maar in veel landen o.a. Duitsland zijn dashcams verboden.

1Zouden ze wat mij betreft hier ook moeten doen. Vind het vrij zielig dat je iedereen ongevraagd filmt en zou er zelf ook zeker niet mee akkoord gaan als je me filmt. Maar die keuze heb ik dus niet en daarom is dit imo schending van privacy.

2Het is ook geen gegeven dat je het opgenomen materiaal als bewijs mag gebruiken.

3Dus wat dan gebeurt is dat die filmpjes op internet gezet worden, zodat iedereen er lekker op kan reaguren. :N

4Misschien ben ik naïef maar ik vind het niks dat mensen dit doen en zal het zelf dus ook niet doen.

1 Ik ben tegen verbieden en ik ben niet iedereen en zeker niet zielig. Maar ... als ik jou tegenkom, mag ik (en die andere 6 miljard mensen) dan wel naar je kijken?

2 Je punt is?

3 Is niet anders dan bij het koffie apparaat vertellen wat je net hebt gezien, de wereld veranderd niet de gebruikte middelen wel.

4 Ken je niet dus zal niet oordelen. Maar wat ik wel heel storend vind is dat je met je gezeik erg off topic gaat met niet relevante zaken die ook niet worden benoemd of gevraagd.
 
De wet denkt daar helaas anders over. Maar waarschijnlijk bedoel jij dat ook.

Ja, ik vind dat het niet moet mogen dat iedereen met lekker in het wilde weg alles gaat registreren "voor het geval dat" en zou daarom vóór een wet zijn die dit verbiedt.

En ja ik snap dat het in nare situaties verduidelijkt als er bewijsmateriaal is. Maar dat gebeurt zo weinig.

En, dit is wellicht naïef, maar ik vind dat mensen eens moet proberen elkaar wat minder te naaien en gewoon met elkaar dingen moeten oplossen. Ik houd niet zo van dat achterdochtige gedrag.
 
1 Ik ben tegen verbieden en ik ben niet iedereen en zeker niet zielig. Maar ... als ik jou tegenkom, mag ik (en die andere 6 miljard mensen) dan wel naar je kijken?

2 Je punt is?

3 Is niet anders dan bij het koffie apparaat vertellen wat je net hebt gezien, de wereld veranderd niet de gebruikte middelen wel.

4 Ken je niet dus zal niet oordelen. Maar wat ik wel heel storend vind is dat je met je gezeik erg off topic gaat met niet relevante zaken die ook niet worden benoemd of gevraagd.

1. Naar mij kijken als je me tegenkomt, of 1 van de andere 6 miljard mensen vind ik anders dan mij vastleggen.
2. Zie post hierboven, is ook principieel.
3. Whatever.
4. Ik geef antwoord op de topic titel, dus zo off-topic is het niet. Maar goed ik zal me bek houden, straks wordt het nog tegen me gebruikt. Incl. filmpje

:W
 
Laatst bewerkt:
1. Naar mij kijken als je me tegenkomt, of 1 van de andere 6 miljard mensen vind ik anders dan mij vastleggen.
2. Zie post hierboven, is ook principieel.
3. Whatever.
4. Ik geef antwoord op de topic titel, dus zo off-topic is het niet. Maar goed ik zal me bek houden, straks wordt het nog tegen me gebruikt. Incl. filmpje

:W

Je had hier al kunnen lezen wat ik er mee doe, of eigenlijk niet doe. :) Scoot_020 in "Dashcam ja of nee?"
Volgens mij duidelijk dat jij je geen zorg hoeft te maken tenzij je het vriendelijk vraagt.
Bek houden niet nodig maar MF gooit niets weg. :W
 
Laatst bewerkt:
Even ter duidelijkheid. Het is niet mijn bedoeling om filmpjes op het internet te slingeren met daarop iedereen die zich niet gedraagt. Misschien wel eens een mooie toerrit, maar dan voor de landschappen.
Echter als er iets misgaat. Dan reageren mensen die in fout zijn meestal op één van de volgende twee manieren.
- sommigen maken zich snel uit de voeten...
- anderen stoppen en geven onmiddellijk hun fout toe, veronschuldigen zich en komen dan na een uur op hun verhaal terug (door tussenkomst van familie of vrienden of henzelf) en vertellen dan hun licht aangepaste versie aan de politie.
En dan kan je zoeken naar getuigen en begint er een lange administratieve rompslomp.
 
Laatst bewerkt:
Je had hier al kunnen lezen wat ik er mee doe, of eigenlijk niet doe. :) Scoot_020 in "Dashcam ja of nee?"
Volgens mij duidelijk dat jij je geen zorg hoeft te maken tenzij je het vriendelijk vraagt.
Bek houden niet nodig maar MF gooit niets weg. :W

Super, en dat mag ook gewoon dus ik zal de laatste zijn dat je het niet moet doen.
Maar ik mag wel laten weten hoe ik erover denk toch?

En ja, ik heb ook een GoPro waarmee ik af en toe wat film. Maar ik heb die camera niet met als doel om mijn gelijk te halen als iemand iets fout doet (of juist tegen me werkt als ik zelf iets fout doe). Dat is waar ik moeite mee heb.

Verder :]
 
Ik zat zo eens in de auto en wilde achteruit rijden om de parkeerplaats te verlaten. (Naast elkaar geparkeerd zoals op een supermarkt parking.)
En links naast mij was er een plaats vrij. Komt er een oudere man aangereden. Dus ik wacht. Deze parkeert zijn wagen links naast mij. Maar hij rijdt daarbij van achter tot voren tegen de linkerzijkant van mijn auto, ik wordt daarbij in de auto op en af geschud. En zet dan zet hij de motor af, en steekt daarbij zijn duim naar mij op om te zeggen dat het in orde is. Ik doe teken om terug even naar achter te rijden naar hem, want ik kan helemaal niet meer uitstappen, hij staat tegen mijn portier. Hij rijdt dus naar achteren en parkeert dan iets meer links van mij, zodat ik kan uitstappen. Ik spreek hem aan en ik zeg en, je zat er wel nogal tegen he? Nee hoor zegt die, want als ik ergens tegen zit dan gaat er een lampje in mijn auto branden. Ik zeg en wat dan met die kras aan de linkerkant op mijn auto. Ja maar zegt die, deze zat er misschien al op. Nee nee zeg ik deze zat er helemaal niet op. Dan een hele discussie later, was hij toch akkoord om het ongevallen papier in te vullen. En hij schrijft daarop “Er is maar heel lichte schade aan het andere voertuig” En al goed dat hij dat daarop schreef, want anders was ik dus genaaid. En zat ik niet in auto toen het gebeurde was ik ook genaaid.
De menselijke soort of zoiets...
 
Laatst bewerkt:
Ik zat zo eens in de auto en wilde achteruit rijden om de parkeerplaats te verlaten. (Naast elkaar geparkeerd zoals op een supermarkt parking.)
En links naast mij was er een plaats vrij. Komt er een oudere man aangereden. Dus ik wacht. Deze parkeert zijn wagen links naast mij. Maar hij rijdt daarbij van achter tot voren tegen de linkerzijkant van mijn auto, ik wordt daarbij in de auto op en af geschud. En zet dan zet hij de motor af, en steekt daarbij zijn duim naar mij op om te zeggen dat het in orde is. Ik doe teken om terug even naar achter te rijden naar hem, want ik kan helemaal niet meer uitstappen, hij staat tegen mijn portier. Hij rijdt dus naar achteren en parkeert dan iets meer links van mij, zodat ik kan uitstappen. Ik spreek hem aan en ik zeg en, je zat er wel nogal tegen he? Nee hoor zegt die, want als ik ergens tegen zit dan gaat er een lampje in mijn auto branden. Ik zeg en wat dan met die kras aan de linkerkant op mijn auto. Ja maar zegt die, deze zat er misschien al op. Nee nee zeg ik deze zat er helemaal niet op. Dan een hele discussie later, was hij toch akkoord om het ongevallen papier in te vullen. En hij schrijft daarop “Er is maar heel lichte schade aan het andere voertuig” En al goed dat hij dat daarop schreef, want anders was ik dus genaaid. En zat ik niet in auto toen het gebeurde was ik ook genaaid.
De menselijke soort of zoiets...

Misschien moeten oude mensen verboden worden, dat scheelt een hoop dashcams O-) _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan