Dashcam ja of nee?

En ja, ik heb ook een GoPro waarmee ik af en toe wat film. Maar ik heb die camera niet met als doel om mijn gelijk te halen als iemand iets fout doet (of juist tegen me werkt als ik zelf iets fout doe). Dat is waar ik moeite mee heb.

Verder :]

Maar start daar dan een eigen topic over.
 
De politie roept bij ernstige ongevallen tegenwoordig andere weggebruikers op om dashcambeelden beschikbaar te stellen. Misschien dat cams in de toekomst standaard worden in auto's? Net als de black box. Camerabeelden liegen niet maar kunnen ook tegen je gebruikt worden.
Het kan mooie beelden opleveren, vakantie met vrienden ofzo, maar ook handig zijn om een precaire situatie de je meemaakte nog eens terug te kijken. Deed ik iets fout? Of toch die ander?
Het ongebreideld op internet slingeren van beelden uit rancune e.d. is wel een probleem.
Toch denk ik dat het meer voor- dan nadelen heeft.
 
Even ter duidelijkheid. Het is niet mijn bedoeling om filmpjes op het internet te slingeren met daarop iedereen die zich niet gedraagt. Misschien wel eens een mooie toerrit, maar dan voor de landschappen.
Echter als er iets misgaat. Dan reageren mensen die in fout zijn meestal op één van de volgende twee manieren.
- sommigen maken zich snel uit de voeten...
- anderen stoppen en geven onmiddellijk hun fout toe, veronschuldigen zich en komen dan na een uur op hun verhaal terug (door tussenkomst van familie of vrienden of henzelf) en vertellen dan hun licht aangepaste versie aan de politie.
En dan kan je zoeken naar getuigen en begint er een lange administratieve rompslomp.
En net dát is dus waar ik nu mee te maken heb -O-

Wel is het een zekerheid dat het in orde komt voor mij, maar het gaat door zijn tegenstrijdige verklaring via een rechtszaak gaan, en minstens drie jaar duren B|
 
Weet ik niet meer, maar vraag het anders eens aan Orson Welles. Die had er wel een goed zicht op.
Ok, maar wat bedoelde je dan met die "brrr ... 1984" reactie? ;)

Ik snap hem gewoon effe niet :$
 
En net dát is dus waar ik nu mee te maken heb -O-

Wel is het een zekerheid dat het in orde komt voor mij, maar het gaat door zijn tegenstrijdige verklaring via een rechtszaak gaan, en minstens drie jaar duren B|

Serieus? Shit zeg... Sterkte DKP.
 
Als voorbeeldje een bekend stukje voor turboO, waarschijnlijk heb ik je er wel ergens op staan. :)
In dit stukje meteen antwoord op de vraag of de lens schoon blijft, achter wel maar voor zou regelmatig een zakdoek kunnen gebruiken.

SD-card is 1x 128GB Front en 1x 128GB Rear


Ik kijk net hoe het er op staat en schrik hoe Youtube de kwaliteit downgrade. Kentekens nog bij uitzondering leesbaar, rechtstreeks is dat een stuk beter.


Kwam je op visite? _O-

De voorkant heeft volgens mij wat last van de zon. Voor de rest ziet er niet vies uit!

Goede setup als ik het zo zie alleen die zon is wat lastig. Echter, voor ongevallen e.d. ziet het er prima uit als je het mij vraagt.

Is niet zo dat je vlogs gaat schieten en het daarvoor hebt.

Zou wel mooi zijn als voor ook zo scherp is als achter. Dat ziet er top uit.
 
Laatst bewerkt:
Serieus? Shit zeg... Sterkte DKP.
Ja, serieus B|

DKP in "De hoogste kilometerstand"
(+ de volgende twee berichten van mij in dat topic)

Het is beslist, er komt een camera op mijn motor, maar momenteel effe geen budget :/
Zoals die van Scoot lijkt mij wel wat:
Als voorbeeldje een bekend stukje voor turboO, waarschijnlijk heb ik je er wel ergens op staan. :)
In dit stukje meteen antwoord op de vraag of de lens schoon blijft, achter wel maar voor zou regelmatig een zakdoek kunnen gebruiken.

SD-card is 1x 128GB Front en 1x 128GB Rear


Ik kijk net hoe het er op staat en schrik hoe Youtube de kwaliteit downgrade. Kentekens nog bij uitzondering leesbaar, rechtstreeks is dat een stuk beter.
@ Scoot: ik kan de kentekenplaten enkel niet lezen als je tegen de zon in rijdt. Zijn die daar wel leesbaar zónder downgrading door Youtube?

Gescheiden kaartjes voor beide lenzen vind ik wel interessant. Maar mag ook 1 kaartje zij, zolang het wél twee afzonderlijke beelden zijn.

@ Instaprillia: in België was camera gebruik voor gerechtelijke doeleinden (bewijsmateriaal) lang verboden, net zoals jij dat graag wil. Sinds enige tijd wordt er steeds meer gebruik van gemaakt, en binnenkort is het zelfs helemaal legaal *O*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien voor jou niet van toepassing, maar in veel landen o.a. Duitsland zijn dashcams verboden.

Zouden ze wat mij betreft hier ook moeten doen. Vind het vrij zielig dat je iedereen ongevraagd filmt en zou er zelf ook zeker niet mee akkoord gaan als je me filmt. Maar die keuze heb ik dus niet en daarom is dit imo schending van privacy.

Het is ook geen gegeven dat je het opgenomen materiaal als bewijs mag gebruiken.

Dus wat dan gebeurt is dat die filmpjes op internet gezet worden, zodat iedereen er lekker op kan reaguren. :N

Misschien ben ik naïef maar ik vind het niks dat mensen dit doen en zal het zelf dus ook niet doen.


Dit vind ik onzin. Als ik op straat loop met mijn camera mag ik foto's van jou maken of jou filmen. Of je dat nu wilt of niet. Je hebt niets om mee akkoord te gaan.

Wij lezen hier vorige week 2 treurige berichten van overleden MF'ers. Bij 1 is het niet duidelijk wat er gebeurd is.

Had hij een camera gehad dan was dit misschienwel duidelijk geworden. Erg prettig voor nabestaanden om te begrijpen wat er is gebeurd is mijn ervaring.

Gewoon een simpel voorbeeld waarin het positief kan uitpakken.
 
Laatst bewerkt:
Dit vind ik onzin. Als ik op straat loop met mijn camera mag ik foto's van jou maken of jou filmen. Of je dat nu wilt of niet. Je hebt niets om mee akkoord te gaan.

Wij lezen hier vorige week 2 treurige berichten van overleden MF'ers. Bij 1 is het niet duidelijk wat er gebeurd is.

Had hij een camera gehad dan was dit misschienwel duidelijk geworden. Erg prettig voor nabestaanden om te begrijpen wat er is gebeurd is mijn ervaring.

Gewoon een simpel voorbeeld waarin het positief kan uitpakken.

Waarom zou je normaal gesproken al iemand willen filmen ,of t nu mag of niet :?
de meeste van die filmpjes worden op youtube geflikkerd om te laten zien hoe geweldig ze zelf zijn,Andre wegmisbruikertjes ten top _O-

Verander de mentaliteit van de mensen dat is ff beter denk ik :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, maar wat bedoelde je dan met die "brrr ... 1984" reactie? ;)

Ik snap hem gewoon effe niet :$
1984 is een boek van George Orwell, geschreven in de jaren veertig. Waarin hij vooruitblikt naar de toekomst. En in die toekomst zou niemand meer vrij zijn, maar alles gecontroleerd worden door camera’s. Is ook een film van gemaakt..
Maar is waarschijnlijk van voor de meesten hier hun tijd...
Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/1984_(boek)
 
En net dát is dus waar ik nu mee te maken heb -O-

Wel is het een zekerheid dat het in orde komt voor mij, maar het gaat door zijn tegenstrijdige verklaring via een rechtszaak gaan, en minstens drie jaar duren B|
Met een goede rechtsbijstand kan het ook op een jaar afgehandeld worden zonder rechtszaak. Was bij mij zo het geval toen.
 
Front cam heeft veel last van het zonnetje mede omdat de lens smerig is. Ik zal er een lap over halen en nog een stukje plaatsen, dan moet er verschil te zien zijn.
Ik vind de opslag van 2 x 128GB een voordeel. Als je de beelden wilt bewaren hoef je niet iedere avond bestanden over te zetten op een laptop o.i.d. Niet onbelangrijk als je een weekendje weg bent.

Vloggen doe ik niet aan. Soms gebruik ik het wel om een situatie terug te kijken, als een soort leermoment.

Jammer dat topics als deze zo snel worden gekaapt door het ethische moraal van sommige die niet begrijpen dat het gaat om een apparaatje. De gebruiker bepaalt uiteindelijk wat/wie hij er mee filmt en of hij dat publiceert. En zelfs daar doe je niets aan, je kunt er hooguit iets van vinden.

In mijn enige schade geval wilde de verzekering de schuldvraag in twijfel trekken, na het noemen dat ik de beelden best met hen wilde delen was de schade binnen 24 uur geregeld. Alleen daarom is het de investering al dik waard.
 
Dit vind ik onzin. Als ik op straat loop met mijn camera mag ik foto's van jou maken of jou filmen. Of je dat nu wilt of niet. Je hebt niets om mee akkoord te gaan.

Wij lezen hier vorige week 2 treurige berichten van overleden MF'ers. Bij 1 is het niet duidelijk wat er gebeurd is.

Had hij een camera gehad dan was dit misschienwel duidelijk geworden. Erg prettig voor nabestaanden om te begrijpen wat er is gebeurd is mijn ervaring.

Gewoon een simpel voorbeeld waarin het positief kan uitpakken.

Met je voorbeeld ivm het ongeluk ben ik volledig akkoord. En ook met het bestaan van dashcam om je rit nog eens te bekijken. Maar respecteer tenminste de anderen hun privacy.

Maar met het eerste deel van je antwoord ???? :o Je hebt er dus totaal geen probleem mee dat vreemde mannen je kinderen filmen in het park of stiekem foto's nemen van je vriendin terwijl ze ligt te zonnen op het strand... want dat is verantwoordelijkheid van die mannen? Komaan zeg. Idem voor Scoot_020: de gebruiker bepaalt???
 
Laatst bewerkt:
Front cam heeft veel last van het zonnetje mede omdat de lens smerig is. Ik zal er een lap over halen en nog een stukje plaatsen, dan moet er verschil te zien zijn.
Ik vind de opslag van 2 x 128GB een voordeel. Als je de beelden wilt bewaren hoef je niet iedere avond bestanden over te zetten op een laptop o.i.d. Niet onbelangrijk als je een weekendje weg bent.

Vloggen doe ik niet aan. Soms gebruik ik het wel om een situatie terug te kijken, als een soort leermoment.

Jammer dat topics als deze zo snel worden gekaapt door het ethische moraal van sommige die niet begrijpen dat het gaat om een apparaatje. De gebruiker bepaalt uiteindelijk wat/wie hij er mee filmt en of hij dat publiceert. En zelfs daar doe je niets aan, je kunt er hooguit iets van vinden.

In mijn enige schade geval wilde de verzekering de schuldvraag in twijfel trekken, na het noemen dat ik de beelden best met hen wilde delen was de schade binnen 24 uur geregeld. Alleen daarom is het de investering al dik waard.

Nou ,de vraag is dashcam ja of nee, dus je kunt er idd wat van vinden ,heeft niets met gekaapt te maken alleen een mening. :Y
 
Nou ,de vraag is dashcam ja of nee, dus je kunt er idd wat van vinden ,heeft niets met gekaapt te maken alleen een mening. :Y

Probeer nu eens de tekst te lezen in de OP i.p.v. blijven hangen op een titel. Er wordt gevraagd naar gebruikerservaring en niet om een ethische afweging.
 
Logischer wijze krijg je ook te maken met ethische afwegingen denk ik ,als je daar niet tegen kunt zit je volgens mij op dit forum fout,hier dwaalt alles altijd af :W
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met je voorbeeld ivm het ongeluk ben ik volledig akkoord. En ook met het bestaan van dashcam om je rit nog eens te bekijken. Maar respecteer tenminste de anderen hun privacy.

Maar met het eerste deel van je antwoord ???? :o Je hebt er dus totaal geen probleem mee dat vreemde mannen je kinderen filmen in het park of stiekem foto's nemen van je vriendin terwijl ze ligt te zonnen op het strand... want dat is verantwoordelijkheid van die mannen? Komaan zeg. Idem voor Scoot_020: de gebruiker bepaalt???
Ik heb meer de ervaring op oa FB dat ouders maar te pas en te onpas filmen en neer plempen.
Als oud vies mannetje hoef ik mijn haggie niet meer te wagen in het park het word me wel aangereikt. En je vriendin is er maar wat trots op dat ze gefilmd is hoor, al wil ze het aan jou natuurlijk niet toegeven....








:+
 
En zo dwalen we af 'omdat het op MF gewoon is' van een vaste camera op een motor naar filmen in het park of op het strand. Dat is inderdaad waar ik het meest rond rijd. :? -O- |(
 
Waarom zou je normaal gesproken al iemand willen filmen ,of t nu mag of niet :?
de meeste van die filmpjes worden op youtube geflikkerd om te laten zien hoe geweldig ze zelf zijn,Andre wegmisbruikertjes ten top _O-

Verander de mentaliteit van de mensen dat is ff beter denk ik :t

Helaas lopen, rijden, fietsen, zitten die iemanden nu eenmaal vaak tussen hetgeen wat gefilmd wordt en de "filmer".

Volgens mij wilt helemaal niemand perse andere filmen, maar je kan hen moeilijk verbieden voor die camera te komen.
 
Met je voorbeeld ivm het ongeluk ben ik volledig akkoord. En ook met het bestaan van dashcam om je rit nog eens te bekijken. Maar respecteer tenminste de anderen hun privacy.

Maar met het eerste deel van je antwoord ???? :o Je hebt er dus totaal geen probleem mee dat vreemde mannen je kinderen filmen in het park of stiekem foto's nemen van je vriendin terwijl ze ligt te zonnen op het strand... want dat is verantwoordelijkheid van die mannen? Komaan zeg. Idem voor Scoot_020: de gebruiker bepaalt???

wow!
:? :? :? :? :?

Het is totaal niet relevant of ik daar een probleem mee heb. Het is niet verboden.

Natuurlijk heb ik problemen met bepaalde beweegredenen waarom mensen iets zouden doen. Lekker belangrijk :)

Het gaat om wat is toegestaan en wat niet. In het geval van een dashcam film je 9 van de 10 keer voor het geval er een probleem ontstaat en dat is toegestaan. Dat is wat mij betreft een prima reden om te doen.

Wat iemand vervolgens met die beelden doet is een tweede! Daarbij is overigens ook niet alles toegestaan, maar daar hebben wij het niet over. Filmen met een dash cam ging het nu om en dat mag.

Daar hebben vreemde mannen die kinderen filmen helemaal niets mee te maken. :? :? :? :? :? :? :?
 
Laatst bewerkt:
wow!
:? :? :? :? :?

Het is totaal niet relevant of ik daar een probleem mee heb. Het is niet verboden.

Natuurlijk heb ik problemen met bepaalde beweegredenen waarom mensen iets zouden doen. Lekker belangrijk :)

Het gaat om wat is toegestaan en wat niet. In het geval van een dashcam film je 9 van de 10 keer voor het geval er een probleem ontstaat en dat is toegestaan. Dat is wat mij betreft een prima reden om te doen.

Wat iemand vervolgens met die beelden doet is een tweede! Daarbij is overigens ook niet alles toegestaan, maar daar hebben wij het niet over. Filmen met een dash cam ging het nu om en dat mag.

Daar hebben vreemde mannen die kinderen filmen helemaal niets mee te maken. :? :? :? :? :? :? :?
OK, dan had ik je bericht verkeerd geïnterpreteerd. Het leek er even op dat je (zoals sommigen hier) vond dat het doel de middelen heiligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan