€500 challenge 2019: De brullende Sabre

Ferde

Brikkenpiloot
1 feb 2015
1.079
353
Hendrik Ido Ambacht
De “€500 challenge” zie ik al een geruime tijd voorbij komen op MF.

Nooit heb ik gedacht om eraan mee te doen want ja, technische kennis is beperkt, geen plek voor een 2e motor ect.
Maar kamperen vind ik leuk evenals motorrijden dus heb ik mij in 2018 opgegeven voor het MF-testweekend waar redelijk wat deelnemers van de €500 challenge zaten. Na de gezelligheid van het weekend en de leuke verhalen van de challenge rijders ben ik toch tot de conclusie gekomen dat ik een keer mee wil doen aan de €500 challenge.

Dus snel op zoek naar een plekje voor de 2e motor. Die vond ik uiteindelijk bij mijn ouders naast het huis.
Daarna ben ik op zoek gegaan naar een motor die motorisch goed liep.
Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een Honda Sabre V45 uit 1982. Voor de prijs van €400.
Optisch heeft hij meer weg van Frankenstein, maar het blokje liep als een zonnetje.

Uiteindelijk toen de koop bezegeld was gelijk 120km naar huis ermee gereden wat wel even spannend was natuurlijk.
Maar hij heeft het zonder problemen gedaan.

Na de rit naar huis en nog een paar rondjes eromheen te hebben gelopen wil ik het volgende nog nalopen/repareren/kopen...

-Uitlaat collector. Ik had gehoopt op een paar kleine roestgaatjes maar deze is helaas toch te ver doorgerot.
Op zoek naar een andere dus.
(Vandaar de topic titel)

-Draadbreuk bij dashboard. Als ik mijn stuur helemaal naar links draai dan wil mijn dashboard wel eens uitvallen.

-Vering nakijken. Het is een luchtveer maar doet zn werk niet zo goed.

-RAW achter plaatsen. Heeft deze ivm leeftijd nog niet.

-Bagagedrager kopen/maken.

En natuurlijk een grote onderhoudsbeurt geven

KOSTEN/UITGAVEN:

- Motor - €400
- Collectorspot - 91

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Succes gewenst alvast, en.. ergens moet je het mee leren, het sleutelen e.d. Wat beter dan een lopend ding voor weinig geld waar je wat aan kan gaan prullen.

en ja, piccies noodzakelijk ;)
 
Mooi dat er volgend jaar 205motor meedoet die mij zeer bekend voorkomt :+
Heb namelijk de challenge 2015 op een VF750S gereden (dus de Europese variant van de Sabre).

Mijn ervaring, leuke motor om te rijden, voldoende vermogen. Voor de uitlaat veel sterkte en succes om het dicht te krijgen ;) Of een vervanger te vinden/maken...

Voor je achterveer gewoon op zoek op de diverse sites. Probeer ook eens het VF-topic zit veel kennis (en mogelijke hulp bij het vinden van onderdelen).

Ik kreeg destijds goede info over klepspeling (luistert nogal nauw met deze fietsen, exacte gegevens weet ik niet meer :$ ).
Ook de tip om tijdens het rijden te zorgen dat de motor voldoende toeren blijft draaien, dit omdat de nokkenassen anders te weinig olie krijgen.

Maar mijn eerste reactie over jouw exemplaar, ziet er goed uit :t
 
Ik vind hem voor een Frankenstein wel erg netjes uit zien, tis een mooie basis om aan te sleutelen. Veel succes en plezier met het sleutelen :}
 
Inderdaad, niet echt 'n Frankenstein. Ziet er zelfs goed uit voor dat geld en leeftijd. De uitlaatcollector wordt 'n probleem. De meeste die worden aangeboden zijn net zo slecht als die van jouw. Op de Magna modellen zit dezelfde maar dan chrome uitvoering. De jouwe mist de passagiersbeugel. Op/met die beugel heb ik al diverse creatieve drager oplossingen gezien.
 
collectors zijn zeldzaam dus wees zuinig op deze misschien is er met behulp van kleine plaatjes en laswerk weer wat van te maken.....
 
collectors zijn zeldzaam dus wees zuinig op deze misschien is er met behulp van kleine plaatjes en laswerk weer wat van te maken.....


Daar ben ik inmiddels wel achter nu haha.
Mocht er iemand nog zijn die hem wel/kan proberen op te lappen dan hoor ik het graag. *O*
 
Daar ben ik inmiddels wel achter nu haha.
Mocht er iemand nog zijn die hem wel/kan proberen op te lappen dan hoor ik het graag. *O*
Dat is waarschijnlijk je enige optie. Die lange pijpen zijn dubbelwandig. Die korte stukken boven op de collector lopen door in de collectorpot en zitten waarschijnlijk los en zijn niet "rot". De collector is van zeer dun materiaal, maar wel te lassen. En inderdaad; de collector ziet er niet heel slecht uit!
De bevestiging van je dempers die er nu opzitten zitten zou ik even checken. Als een van die twee korte pijpjes afbreekt wordt het helemaal 'n klus dat te repareren.
 
ferde heb van mijn sabre ook nog een doos onderdelen over laat maar weten als je wat nodig hebt .
 
Update:

Via internet heb ik toch ergens een collector van een vf700 kunnen regelen.
Op het grootste nadeel na, dan bedoel ik de beperkte ruimte moet je voor dit klusje gewoon een brug hebben.
Die heb ik helaas niet dus heb ik een halve dag op de grond gelegen/gezeten.

Tijdens het monteren merkt ik dat de pasvorm een heel klein beetje anders is. Hierdoor lekt de uitlaat een klein beetje. Niet veel maar geeft toch een beetje extra geluid. Dit vind ik wel te overzien aangezien er ook open dempers op zitten.

Verder heb ik er nog een klein ritje van 25km op gereden zonder problemen. Ik hoop dat de motor deze zomer mijn vertrouwen een beetje kan winnen zodat ik niet heel de motor uit elkaar hoef te halen waar ik de ruimte er niet voor heb.
Ook heb ik vandaag een andere voor en achterband incl. velgen op MP gekocht voor €10. Maar banden telden niet mee in het budget.
 
Terug
Bovenaan Onderaan