Yamaha R1 1998 loopt alleen op volle choke

bassj

Ron Jeremy's stuntman
Donateur
2 mrt 2012
3.205
6.683
Uden
Hallo,

Ik heb vorig jaar een R1 gekocht van 1998. Zo'n mooie rood/witte in nieuwstaat.
Heb hiervan de carburateurs ultrasoon laten reinigen en heb de carburateurs voorzien van een revisie set.
Nu is het zo dat ik er erg weinig mee rijdt, maar nadat ik hem vorig jaar klaar had liep hij redelijk. Kon beter, maar ik had een synchronisatie-set geleend die niet helemaal goed werkte.
Maar goed, ding in elkaar gezet, zover als kon afgesteld en 20km. zonder problemen naar huis gereden.
Nu een jaar stil te hebben gestaan krijg ik hem alleen nog aan de praat met de choke vol open.
Zodra ik ook maar enigszins aan het gas schroef slaat ie meteen af. Ik kan er dus niet meer mee rijden.
Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik heb de carburateurs na het ultrasoon reinigen niet meer ingesprayd en hoor dat ze hier erg schraal van worden. Kan er bijvoorbeeld een gasschuif o.i.d. vastzitten? Een vacuümslang niet goed of zou die ergens valse lucht zuigen?
Nog niet alles geprobeerd, maar misschien weet iemand nog andere oorzaken.

Gr Bas
 
Zit de carburateur wel goed in de rubbers ? Misschien dat hij er niet volledig ingedrukt heeft gezeten en er weer uitgeschoten is ? Dan trekt hij extreem veel valse lucht.
-Edit-
lees nu net dat dit na een jaar stilstand is ontstaan; ga hem dan eerst maar weer demonteren en reinigen. Waarschijnlijk de sproeiers weer verstopt zitten.
 
Laatst bewerkt:
Een tip voor als je hem weer goed aan het lopen hebt en er sporadisch mee rijd: laat, voordat je hem weer wegzet, de vlotterbakjes leeg lopen of leegdraaien (motor rechtop met benzine kraan dicht) en vul de carburateurs daarna met Aspen benzine. Deze vergomd niet en laat de kanaaltjes dus niet verstoppen.
 
Yep.

Als je hem wegzet, aftanken met fatsoenlijke benzine met zo min mogelijk/geen ethanol, zoals BP Ultimate 98 of Shell V-Power. Carburateurs aftappen voor je hem wegzet is helemaal mooi maar dat kan niet bij alle fietsen gemakkelijk.
 
Alsje een motor in NIEUWSTAAT koopt, waarom haal je de carburateurs er dan af?
Tja, als er geen kras op zit wil het nog niet zeggen dat hij goed loopt...
En daar komt nog bij dat ik het leuk vind om alles netjes schoon te maken en om te zien hoe zo'n carburateurs in elkaar zitten.
Er bestaat ook nog zoiets als "hobbyen" :)
 
Even een oud topic laten herleven.

De motor loopt nog steeds niet goed. Inmiddels de inlaatrubbers vervangen en de carburateurs nogmaals uit elkaar gehaald maar geen vuiltje te zien. Alles voor de zekerheid nog een keer doorgeblazen etc.
Viel me op dat de motor af en toe op 3 pitten liep en dat bemoeilijkt het synchroniseerproces laten we maar zeggen. Heb ook een andere set bobines met kabels geprobeerd en dit brengt enige verbetering maar hij blijft alleen lopen rond de 3000rpm, zij het wel iets "rustiger". Bougies heb ik vandaag vervangen en die zagen er beroerd uit maar ik heb hem nog niet kunnen starten.
Waar ik me ook zorgen over maak is dat ik, ondanks nieuwe inlaatrubbers, pakkingen en o-ringen, nog steeds valse lucht constateer als ik de remmenreiniger test doe. Er zit iets dus nog steeds niet goed. Ook het afstellen van de vlotters vind ik lastig. Nog iemand tips hiervoor? Kan ik dat ook met gedemonteerde carburateurs of zeg ik nu iets doms?
 
Kijk eens naar de stationair mengselschroeven, vaak worden daar de rubber ringetjes van vergeten, of ze worden stukgedraaid.

mengselschroeven voorzichtig dicht draaien en dan weer opendraaien tot de basis afstelling, meestal kan je het aantal slagen in het wph vinden.

8260_dellorto_phbh_phbl_ringetje_tekening.jpg



Het gaat om het rubber ringetje, dat voor metalen ring nr 39 zit. Ze blijven vaak in de boring hangen, als de mengselschroef verwijderd wordt. Of stukgedraait. Als dit ringetje ontbreekt of lekt, is het stationair mengsel ontregeld.

Vlotters kan je afstellen met gedemonteerde carbs, tenzij ze niet afstelbaar zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Kijk eens naar de stationair mengselschroeven, vaak worden daar de rubber ringetjes van vergeten, of ze worden stukgedraaid.

mengselschroeven voorzichtig dicht draaien en dan weer opendraaien tot de basis afstelling, meestal kan je het aantal slagen in het wph vinden.

Bekijk bijlage 1335727


Het gaat om het rubber ringetje, dat voor metalen ring nr 39 zit. Ze blijven vaak in de boring hangen, als de mengselschroef verwijderd wordt. Of stukgedraait. Als dit ringetje ontbreekt of lekt, is het stationair mengsel ontregeld.

Vlotters kan je afstellen met gedemonteerde carbs, tenzij ze niet afstelbaar zijn.

De mengstelschroeven heb ik netjes volgens de gegevens uit het werkplaatshandboek ingesteld. 2,5 slag uitgedraaid.
Waar ik na jouw foto wèl aan twijfel is of ik rubber o-ringetje vòòr of àchter het metalen revetje heb geplaatst...
Dat was ook niet goed te zien op de foto in het werkplaatshandboek.
Zal dat nog een checken.
 
Carburateur even doorblazen is vaak niet genoeg. Daarvoor zijn ultrasoonbaden.

Hoe zagen de bougies eruit? Heb je een foto?
Krijg je wel overal een vonk?
De carbs had ik al ultrasoon laten reinigen, alleen heeft de motor daarna niet meer of nauwelijks gereden. Volgens mij een kilometer of 20. Toen lang stilgestaan en toen liep ie niet meer. Carburateurs waren nog perfect schoon.
Heb geen foto van de bougies maar die waren extreem zwart.
Vonk is prima en bobines zijn ook doorgemeten.
Denk zelf steeds mee aan de combi van verrotte bougies en verkeerde vlotterstanden maar heb de nieuwe bougies nog niet getest. Zaterdag ga ik aan de slag met de vlotterhoogtes.
 
Hoe kan de vlotter hoogt ineens niet goed meer zijn? Van het stilstaan?
Als deze problemen er niet (meer) waren voordat je hem een jaar wegzette zou ik er weer een paar tientjes aan wagen om de carbs
ultrasoon te laten reinigen.
 
De carbs had ik al ultrasoon laten reinigen, alleen heeft de motor daarna niet meer of nauwelijks gereden. Volgens mij een kilometer of 20. Toen lang stilgestaan en toen liep ie niet meer. Carburateurs waren nog perfect schoon.

Carbs kunnen er perfect schoon uit zien, maar dat allang niet meer zijn. Juist van een jaar stilstaan wordt de benzine zooi en blijft ergens in zon kanaaltje hangen.
 
De carbs had ik al ultrasoon laten reinigen, alleen heeft de motor daarna niet meer of nauwelijks gereden. Volgens mij een kilometer of 20. Toen lang stilgestaan en toen liep ie niet meer. Carburateurs waren nog perfect schoon.
Heb geen foto van de bougies maar die waren extreem zwart.
Vonk is prima en bobines zijn ook doorgemeten.
Denk zelf steeds mee aan de combi van verrotte bougies en verkeerde vlotterstanden maar heb de nieuwe bougies nog niet getest. Zaterdag ga ik aan de slag met de vlotterhoogtes.


De rubber ringen moeten voor de metalen ringen
 
Hoe kan de vlotter hoogt ineens niet goed meer zijn? Van het stilstaan?
Als deze problemen er niet (meer) waren voordat je hem een jaar wegzette zou ik er weer een paar tientjes aan wagen om de carbs
ultrasoon te laten reinigen.
Misschien dat er toch iets verbogen is bij het demonteren vermoed ik.
Ik denk dat nogmaals ultrasoon reinigen geen overbodige luxe. Voor die paar centen is het inderdaad de moeite waard om nog een mogelijke oorzaak uit te sluiten.
 
Nee niet allemaal maar ik vermoed zo op het oog dat er minimaal 2 vlotters te hoog staan waardoor de carburateur te vol loopt.
Morgen eens kijken wat de hoogte is met een doorzichtige slang.
Hij heeft nooit echt goed gelopen dus misschien was het probleem er al langer en waren alleen de vuile carburateurs niet de enige oorzaak.
Wordt vervolgd!
 
Nou ik heb opnieuw de carburateurs ultrasoon gereinigd. Nieuwe bougies en inlaatrubbers zijn geplaatst en ook een andere set bobines omdat de oude niet helemaal fris meer weer waren.
De vlotterhoogtes en de meng-stelschroeven staan ook volgens specs uit het werkplaatshandboek.
Probleem is nog niet weg en ik krijg ze niet gesynchroniseerd omdat ik hem niet eens stationair lopend krijg.
Ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen. De meters staan echt heel verschillend maar ik krijg ze niet afgesteld omdat hij meteen afslaat of bij een klein beetje gas geven meteen richting 8000rpm schiet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan