hobbelende dragstar

28 apr 2011
39
0
Goedemiddag allen.
Ik zit met een probleem ......
Ik heb recent de beide banden van mijn Dragstar laten vervangen voor mooi vers rubber, op zich niks mee dacht ik maar toen ik de weg op ging voor de testrit begon de motor lekker te hobbelen rond de 75 - 80 KM/U ...
Ik heb thuis het hele spul op de lift gezet en vond dat er een behoorlijk grote uitslag zat in het voorwiel.
Ik heb uiteindelijk terecht gekomen bij jsrservice.nl in Joure en die jongens zijn echt geweldig, Hij haalde gelijk de band eraf en heeft alles gemeten en daar kwam uit dat er in de hoogte en links/rechts een behoorlijke slag in zat.
Hij heeft het voorwiel opnieuw bespaakt ( met mooie nieuwe RVS spaken voor weinig geld ) en gebalanceerd en de slagen zijn eruit.
Wiel gemonteerd en rijden maar, maar er zit nog steeds een hobbel in B| weer thuis op de heftafel en gekeken maar er zit in het voorwiel 0,0 slinger of hobbel en een heel kleintje in het achterwiel maar niet echt noemenswaardig.
Is er iemand die weet wat nog meer zo'n irritante hobbel kan veroorzaken.
Het is trouwens niet een constante hobbel maar 1 die om de zoveel meter een paar keer aanwezig is en dan stopt.... maar herhaalt zich continu.

M.V.G. Friso
 
je had toen je je band liet monteren direct terug gaan en zeggen dat er iets niet goed zit.

Klopt maar dit is een hobbyclub waar ze niet kunnen balanceren, en het bedrijf in Joure zei ook al dat de vorige eigenaar ( degene die de wielen heeft laten poedercoaten ) dat het bedrijf waar dit is gedaan de velg daarna niet goed heeft gespannen.
uitlijning was wel goed ...binnen de specs.
 
Ik zou als je lagers goed zijn de motorwielen vrij zetten en eens ronddraaien en zoek ergens een punt op om te meten.
Zoek de hoogte slag te meten van je wielen inclusief de banden.
Een steun met een latje is voldoende en houd dat vlak bij je band ( op het loopvlak) dan draai je het wiel rond en zie je vanzelf waar en of er een flinke hobbel is.
Je velg was net gespaakt en goed dus zoek ik het de band zoeken?
 
Ik zou als je lagers goed zijn de motorwielen vrij zetten en eens ronddraaien en zoek ergens een punt op om te meten.
Zoek de hoogte slag te meten van je wielen inclusief de banden.
Een steun met een latje is voldoende en houd dat vlak bij je band ( op het loopvlak) dan draai je het wiel rond en zie je vanzelf waar en of er een flinke hobbel is.
Je velg was net gespaakt en goed dus zoek ik het de band zoeken?

dit heb ik gedaan net en voor zoals verwacht helemaal strak en achter een klein hobbeltje maar dit is maar denk ik gemeten 2 mm dus eigenlijk verwaarloosbaar..
ik denk dat ik eerst maar eens het achterwiel goed laat balanceren....is wel gebeurd maar ik heb mijn twijfels hierover.
 
Klopt maar dit is een hobbyclub waar ze niet kunnen balanceren, en het bedrijf in Joure zei ook al dat de vorige eigenaar ( degene die de wielen heeft laten poedercoaten ) dat het bedrijf waar dit is gedaan de velg daarna niet goed heeft gespannen.
uitlijning was wel goed ...binnen de specs.

als hij het voor de bandenwissel niet deed, is de eerste verdachte de banden zelf.
 
dit heb ik gedaan net en voor zoals verwacht helemaal strak en achter een klein hobbeltje maar dit is maar denk ik gemeten 2 mm dus eigenlijk verwaarloosbaar..
ik denk dat ik eerst maar eens het achterwiel goed laat balanceren....is wel gebeurd maar ik heb mijn twijfels hierover.
Maar 2mm is zeker NIET verwaarloosbaar. Bij veel merken krijg je zelfs een nieuw wiel als dit binnen de garantie gebeurd.....
Soms merk je er niets van, maar in sommige gevallen voel je het wel degelijk.
Zit die 2mm in de velg of in de band? Waar heb je gemeten?
 
Laatst bewerkt:
Het is erg lastig om een advies te geven als je er zelf niet bij bent helaas.
Als het probleem is na de bandenwissel zou ik er een andere band op leggen, of de band een stuk draaien op de velg en dan zien wat dat voor resultaat geeft?
 
Hoi mensen bedankt voor alle reacties, ik zal proberen te antwoorden op deze tips in dit stukje.

De voorvork lijkt niks mis mee alles is op dezelfde plek terug gegaan en niet onder spanning

Het verhaal na en voor de voor de wissel van de banden daar zal ik moeten zoeken, ook omdat de spakenmijnheer ook zei dat hun nooit de band knap hebben opgeleverd daarna waarschijnlijk

die 2 mm vindt ik ook best wel een verdachte en daarom laat ik hem ook opnieuw balanceren en vraag of de buitenband er even vanaf kan voor een controle...

zelf vindt ik potentiële verdachte inderdaad ook de vering of iets als de blokken maar eerst de achterband eraf en na laten kijken...

mvg Friso
 
Er van uitgaand dat door het na spannen van de spaken een hoogte- en zijdelingse slag van de velg niet meer aanwezig is. Blijven over een hoogteslag in de band of dat de hiel van de band niet goed in de velg zit. Dat laatste is makkelijk te controleren. Een paar mm buiten de velgrand zal een gietnaad/ribbel zitten. Deze moet zowel links als rechts even ver van de elgrand afzitten. Als dat goed is blijft over een hoogteslag in de band. Ook makkelijk te controleren. bevestig aan je voorspatbord een stripje dat een paar mm recht boven het midden van de band moet zitten. Als je nu de band langzaam ronddraait moet de afstand tussen band en strip niet veranderen, ook mag het midden van de band niet slingeren.

Ik heb bij de eerste bandenwissel van mijn R65 voor een Metzeler laten monteren, was de voorkeursband van BMW. Deze had een hinderlijke hoogteslag tussen de 50 en 90 km/h. Bleek een algemene kwaal te zijn van deze uitvoering, gemaakt bij Pirelli in Brazilie. Ook moest er meer dan 70 gram balanceerlood toegepast worden om een redelijk gebalanceerde band te krijgen. De volgende band voor was een Bridgestone BT45, er was zelfs geen balanceerlood nodig na het weghalen van die 70 gram.
 
Even een update .....morgen gaat eerst het wiel eraf en naar een 'goede 'balanceer meneer '
het lijkt wel erger te worden.
Ook al een test gegaan of het misschien niet in de aandrijftrein zit maar met een ingeknepen koppeling op 75 km/u hobbelt ie net zo vrolijk door.
Ik hou jullie op de hoogte.

Er van uitgaand dat door het na spannen van de spaken een hoogte- en zijdelingse slag van de velg niet meer aanwezig is. Blijven over een hoogteslag in de band of dat de hiel van de band niet goed in de velg zit. Dat laatste is makkelijk te controleren. Een paar mm buiten de velgrand zal een gietnaad/ribbel zitten. Deze moet zowel links als rechts even ver van de elgrand afzitten. Als dat goed is blijft over een hoogteslag in de band. Ook makkelijk te controleren. bevestig aan je voorspatbord een stripje dat een paar mm recht boven het midden van de band moet zitten. Als je nu de band langzaam ronddraait moet de afstand tussen band en strip niet veranderen, ook mag het midden van de band niet slingeren.

bovenstaand verhaal ook uitgevoerd en alles zit mooi in lijn op beide wielen.
wel weet ik nog van de man die mijn wiel heeft gespaakt dat er 60 gram lood nodig was om het spul goed te krijgen ( vond ik ook best veel )

Groet Friso
 
Goedemorgen heren ( en dames )
afgelopen weekend wiel eraf gehaald en weer uit laten balanceren ( nu statisch )
en er moest gewoon 60 gram lood op......
De proefrit ging top probleem opgelost.
Bij de banden die er nu onder zitten zit wel een stip voor het ventiel maar daar heb ik dan weer gelijk een vraag over .....is dat dan het merkteken voor de lichtste plek of de zwaarste plek in de band ?
als het stipje het zwaarste punt aangeeft zal die tegenover het ventiel moeten lijkt me en als het puntje het lichtste punt is dan zal die bij het ventiel moeten.
het betreft Maxxis banden btw op de site van de fabrikant ka nik niks vinden.

mvg Friso
 
Terug
Bovenaan Onderaan