Welke cruiser adviseren jullie?

Baws

MF'er
10 aug 2012
59
3
Huissen
Beste Medeforummers,

Graag jullie (onderbouwde) mening en advies met het volgende:

Op dit moment ben ik in het bezit van een Suzuki Hayabusa.
Ik vind het een geweldige motor en vooral de power en koppel uit het motorblok zijn fenomenaal, maar helaas krijg ik steeds meer last van mijn rug bij ritten langer dan 30min.
Helaas ben ik dan ook genoodzaakt om afscheid te nemen van mijn mooie Busa.

Ik ben me er van bewust dan een cruiser qua power nooit aan mijn huidige motor kan tippen en waarschijnlijk ga ik de power dan ook erg missen maar daar komt rijcomfort voor terug in de plaats.

Hebben jullie suggesties welke cruiser qua power wel goed zitten?
Ik lees hier en daar dat meer cc's bij cruisers niet automatisch betekent dat dit sneller is, klopt dit?

Mijn budget zal tussen de 6000 en 7000 euro liggen.

Zelf heb ik het onderstaande al gevonden:

HD V-rod / Night rod
Suzuki Intruder 1800
Yamaha Raider 1700
Kawasaki Mean Streak 1700
Kawasaki Vulcan 2000
Honda VTX 1800

Groet,
 
Laatst bewerkt:
Als je op de busa last van je rug krijgt zou ik een andere motor eerst heel goed testen op rugbestendigheid. Niet gezegd dat je op een cruiser geen last van je rug krijgt. Lange proefrit dus. Of eentje een dagje huren.
 
Als je op de busa last van je rug krijgt zou ik een andere motor eerst heel goed testen op rugbestendigheid. Niet gezegd dat je op een cruiser geen last van je rug krijgt. Lange proefrit dus. Of eentje een dagje huren.


Inderdaad , kun je het soms nog wel eerder in de rug krijgen dan een naked sportbike met een superbike stuur . (of een busa ;) )
 
Laatst bewerkt:
Daar hebben jullie gelijk in.

Ik ben 1m90 lang en ik heb in het begin vrij lange ritten zonder klachten op de Busa gereden.
Soms wel 300km op een dag.
E.e.a. heb ik al aangepast om comfortabeler te zitten zoals Buell voetsteunen en hogere clipons.

Ik heb een holle rug dus waarschijnlijk speelt dat wel mee met de klachten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al 33 jaar een hernia, en rijd het lekkerst op wat tegenwoordig een naked heet. Vroeger heette dat gewoon een motor.
 
Daar hebben jullie gelijk in.

Ik ben 1m90 lang en ik heb in het begin vrij lange ritten zonder klachten op de Busa gereden.
Soms wel 300km op een dag.
E.e.a. heb ik al aangepast om comfortabeler te zitten zoals Buell voetsteunen en hogere clipons.

Ik heb een holle rug dus waarschijnlijk speelt dat wel mee met de klachten.


Aha` een dikke pens syndroom. :+
 
Laatst bewerkt:
Problemen met de rug komen meestal niet van de motor, maar door andere zaken. Meestal te zwakke rugspieren, waardoor een en ander kan verschuiven bij plotse bewegingen. Sommigen hebben zelfs in de auto problemen met de rug. Halfuurtje trainen per dag is al genoeg.
En nu over de motor. Ik heb al met vele modellen motors gereden. En nooit echt last gehad met de rug. Wel met een pijnlijk zitvlak, ;) Nu heb ik een Kawasaki Versys en een Suzuki intruder 1500. Op de intruder ben ik echt ontspannen als ik een rit gedaan heb, ook geen pijntjes nergens. De Kawasaki is sportiever, maar ook saaier om te berijden.
MAAR, als ik met de intruder te laat naar mijn werk vertrek, en ik moet mij haasten door het drukke verkeer. Dan doen de kasseistukken, verkeersdrempels, betonstroken geen goed voor je rug. De Versys dempt al deze zaken veel beter en je kan deze obstakels dus met een veel hogere snelheid nemen.
Dus ‘If you want to cruise, drive slow’ :]
 
Problemen met de rug komen meestal niet van de motor, maar door andere zaken. Meestal te zwakke rugspieren, waardoor een en ander kan verschuiven bij plotse bewegingen. Sommigen hebben zelfs in de auto problemen met de rug. Halfuurtje trainen per dag is al genoeg.
En nu over de motor. Ik heb al met vele modellen motors gereden. En nooit echt last gehad met de rug. Wel met een pijnlijk zitvlak, ;) Nu heb ik een Kawasaki Versys en een Suzuki intruder 1500. Op de intruder ben ik echt ontspannen als ik een rit gedaan heb, ook geen pijntjes nergens. De Kawasaki is sportiever, maar ook saaier om te berijden.
MAAR, als ik met de intruder te laat naar mijn werk vertrek, en ik moet mij haasten door het drukke verkeer. Dan doen de kasseistukken, verkeersdrempels, betonstroken geen goed voor je rug. De Versys dempt al deze zaken veel beter en je kan deze obstakels dus met een veel hogere snelheid nemen.
Dus ‘If you want to cruise, drive slow’ :]


I know :+
 
Rijd al 10 jaar op een Roadstar, Wildstar in Europa. Nog nooit last gehad van de rug, maar ook op andere motoren niet. De ervaring van andere zijn niet zaligmakend voor jou als persoon. Je had bij de Suzuki ook al aanpassingen gedaan. Dat kan bij de cruisers ook, tot aan een rugsteun toe. Maar dan komen de looks weer om de hoek, niet iedereen vind comfortaanpassingen mooi.
Voor de juiste zit zijn er een hoop mogelijkheden, stuur, risers, zadel, verzetten floorboards enz. Voor de rest is de Wildstar een betrouwbare motor met eenvoudige techniek, goed zelf te onderhouden en zit met 30.000 km op de teller ruim binnen je budget. En daar kun je dan probleemloos nog makkelijk zo,n 80.000 km bij op zetten.

ovYKJ8vxxfApLDNKfmUYvyKgqz2pI_84Wqwx7AZe2HFhFOpvDEx4RfSbZiqzcEpGO7HJ1zdf8tqODMVjnvT9IirjGxPE3KVAHfzHLrdQh1KX-oyBFO3VqYozXCNJac3xMM1soN2YGNW0OP9XJTY9UA5D4Pr11m0_BlxQlnbR8jUPxSS1uh6p9DTw7yQQ2Jk79mGCyeF-4k7hH66dg-qCTbvEWoEp-Cw-0mObav3WaXBeys_PbEyIriclpKzET73Js7T1iTOJCaAx7BVC9rBrQv_TOEuG5E2IPu_05g2QHlIKCg_bbNJek7bWvG3zcP6D5cE0Ctdbx1p8GTUEFOwZXor17wnXwFqW1M3-y4FYT82mw3-OaQhLx8fzhGaaY_v6M1rUNj1NStwELveu49cwCGqefXRiEwAFvlZo0f5P_QkYkaZ48-SOcIXLaevENz1uLmin_qjFoadA1J9Z66h9EVWwQW4hfijt9_g7ZDjl9-Ic7rq7THnxTdr5umFEQon_1asFxT4XAyVDudY51jv56R26lyX5e5jd_jI8E7E3jVuuOSFUNhEJCPab-blz_u06PZEpBpmPavH4Nh0tSpoh-LyoRiYCvqMXQFPg488=w1664-h1008-no


En niet geheel onbelangrijk, je moet hem natuurlijk wel mooi vinden!!
 
Laatst bewerkt:
Rijd al 10 jaar op een Roadstar, Wildstar in Europa. Nog nooit last gehad van de rug, maar ook op andere motoren niet. De ervaring van andere zijn niet zaligmakend voor jou als persoon. Je had bij de Suzuki ook al aanpassingen gedaan. Dat kan bij de cruisers ook, tot aan een rugsteun toe. Maar dan komen de looks weer om de hoek, niet iedereen vind comfortaanpassingen mooi.
Voor de juiste zit zijn er een hoop mogelijkheden, stuur, risers, zadel, verzetten floorboards enz. Voor de rest is de Wildstar een betrouwbare motor met eenvoudige techniek, goed zelf te onderhouden en zit met 30.000 km op de teller ruim binnen je budget. En daar kun je dan probleemloos nog makkelijk zo,n 80.000 km bij op zetten.

[afbeelding]

En niet geheel onbelangrijk, je moet hem natuurlijk wel mooi vinden!!
Inderdaad ook een mooie motor! *O*
Dit is trouwens mijn intruder:
full

full

full
 
Je bent er kennelijk al van overtuigd dat je een cruiser wilt. Het lijkt mij dat je vooral een motor wilt waarop je recht zit. Toevallig heb ik dat met (idd) een lekker intruder (C1500 BT rocks) maar kan me goed voorstellen dat je met een goede toermotor ook heel goed uit de voeten kunt. Veel bmw rijders zie je ook voorbij rijden alsof ze een plank als rugprotector hebben?
 
Laatst bewerkt:
@Painter, met de Intruder is ook helemaal niks mis mee, mooie kleur ook en ik vind dichte cilinders erg mooi. De oude 1400 heeft dat ook, mijn zoon rijdt er zo een. Bij de wildstar heb ik die bougiegaten dicht gemaak.
Je nickname is goed gekozen, je maakt mooie dingen!! Schilder zelf ook, maar alleen voor in de eigen huiskamer, op verzoek en naar de wensen van mijn vrouw.
Deze heb ik niet zelf geschilders, maar wel zelf gebouwd. Ik geoof niet dat hij in de categorie cruisers thuishoort, maar ik rijd wel zijn tank leeg zonder rugproblemen.(op maat gemaakt)

CMfUB0MAlkbRlDAkfRw_lYjCD5xOwkr2oqpVv_MNB--XWOIxn1YR15EvDt4Dabr-u7wXR0nwVOqsa0Ioujzb9WiCk85nwppOW6GyV9OQHB288pr-zY0Fxt8NuHRzYBsgVEPUrs2ViJvRfhRIFFtl4_Y4YCRT-5bjrqY4s5wDYayrWKAnknz5OZwyQBoOQaSl2Gi-kmS0oJ-r21FRSECplfhOzsj9XztfvqXTclr2fsWRaGCw6MFFVMF8tBX7iB5PTBf0_9jSTLXyUw5VoszEf631NMRj5n4saZU9ja0Do-RnvVdG6JYH1LP2QWJQF8y7vSvk4Hg6NszPldVVXNNOuEa6zXoiJNMhgu3KIidRnq9Xzwp0doGHy05telPeC5A3ymVTtD81V7MIgkLrxPtRuG3NQmhV1fbnGZ7Gg5ClXKHZ0p0b56Q2nra-blXNTLLlOxt-JDyatOpt9wlpJyMO32AePVsorQkGzJKMoUr1BJp_Tk3MR4nMjMJlA8EuJ_Eodva535GlIk_Cy9NFbSMp-PePekmZ03596FMPMNkR8vYufblFI9sjNU7kzoUSbTqhNGQBOArG55mmkWUmwWfNkkewnEBHClHAepgUk1ukJPdVoD7qEHmEndYxI8PUEEQ2_uNzY9QxW1-EZ6IUYZu5tJ1Q83R5T6CQ=w1511-h1008-no
 
Ik zie hem wel eens voorbij komen, maar mooi hoor wat je daarmee gedaan hebt!
 
@Painter, met de Intruder is ook helemaal niks mis mee, mooie kleur ook en ik vind dichte cilinders erg mooi. De oude 1400 heeft dat ook, mijn zoon rijdt er zo een. Bij de wildstar heb ik die bougiegaten dicht gemaak.
Je nickname is goed gekozen, je maakt mooie dingen!! Schilder zelf ook, maar alleen voor in de eigen huiskamer, op verzoek en naar de wensen van mijn vrouw.
Deze heb ik niet zelf geschilders, maar wel zelf gebouwd. Ik geoof niet dat hij in de categorie cruisers thuishoort, maar ik rijd wel zijn tank leeg zonder rugproblemen.(op maat gemaakt)

[afbeelding]
Dank je voor het compliment!
Deze blauwe custom is wel heel speciaal. Ik zie er zo een zonverbrand monokini model op zitten, 8-)
 
Als je op de busa last van je rug krijgt zou ik een andere motor eerst heel goed testen op rugbestendigheid. Niet gezegd dat je op een cruiser geen last van je rug krijgt. Lange proefrit dus. Of eentje een dagje huren.
:^

Ik ben zelf 4 jaar geleden begonnen op een cruiser (een VN800) maar daar kreeg ik juist sneller last van. Op lange ritten was ik snel geneigd om m'n voeten op de duostepjes te zetten omdat (zeker op de snelweg) je niet stevig zit met je voeten naar voren.

Overigens: goede schokbrekers kunnen heel veel uitmaken. Op de V-Strom houd ik het heel lang uit zonder klachten. Op de ZRX ging dat minder goed, totdat ik besloot de achterschokbrekers te laten reviseren en ik opeens van de Meern naar Limburg en met een omweg weer naar huis (grofweg 500km) op een avond had gedaan zonder een centje pijn.

Deze heb ik niet zelf geschilders, maar wel zelf gebouwd. Ik geoof niet dat hij in de categorie cruisers thuishoort, maar ik rijd wel zijn tank leeg zonder rugproblemen.(op maat gemaakt)
Ja, maar daar past maar 5 liter in. :')
 
Is zoiets als een Honda CB1300 of een Suzuki GSX1400 dan niks voor je ?

Zo'n mooie rood witte CB1300 is een echte oude mannen motor :+ je hebt ze ook met een badkuip.
 
Laatst bewerkt:
Is zoiets als een Honda CB1300 of een Suzuki GSX1400 dan niks voor je ?

Zo'n mooie rood witte CB1300 is een echte oude mannen motor :+ je hebt ze ook met een badkuip.
TS is tien jaar jonger dan mij en bijgevolg nog geen oude man...
De oude mannen 60+ die ik ken, rijden allemaal met dit ding.
full
 
Daar hebben jullie gelijk in.

Ik ben 1m90 lang en ik heb in het begin vrij lange ritten zonder klachten op de Busa gereden.
Soms wel 300km op een dag.
E.e.a. heb ik al aangepast om comfortabeler te zitten zoals Buell voetsteunen en hogere clipons.

Ik heb een holle rug dus waarschijnlijk speelt dat wel mee met de klachten.

Sow :o
 
Terug
Bovenaan Onderaan