Matchless zuiger warmtevastloper?

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Van een Matchless 500 cc, is er een warmtevastloper opgetreden.
De waarden van de cilinder:
full


Waarschijnlijk is de oorzaak losgetrilde cilinder (bodem) moeren,
1tje zat redelijk vast , 2 diagonaal bijna hand los, en 1tje verdwenen.
Valt ook niet mee zonder Torque specs

Nu is het waarschijnlijk vloeken in de kerk, de zuiger is zal maar zeggen in het vierde kwadrant gaan slijten. Kunnen we die sporen wegpolijsten met korrel 1500. Of zeg ik nu iets heel kwaadaardigs...

Wat wel opvalt is dat de machine vrij warm loopt.

Of kan iemand me vertellen dat het een andere oorzaak zou kunnen zijn.

Toch nog vriendelijk bedankt, voor een reactie.
 
Ik heb even in het grafiekje gekeken...
Cyl bore in Inches, staat daar doodleuk 82.55 Niemand reageert daarop, heeft iemand dan wel het grafiekje bekeken?
82.55" bore, is een boring van 82.55 X 25.4 = 2069.77 mm :o ruim 2 meter dus.
Ik denk dat menig scheepsdieseltje daar nog niet aan kan tippen. :+ :+
 
Laatst bewerkt:
als de cylinder kon bewegen, heeft het dan nog nut van daar naar te kijken ?

Ging me vooral om de "aandacht" die aan het grafiekje gegeven was.. _O- _O-
Heb je trouwens al gezien hoe banaan vormig de cilinder van binnen is? er zitten zomaar een paar honderdsten in verschil in, als je met een zuigerspeling van 5/100 zou rijden, ging hij denk ik een 2 km mee, daarna kon je gelijk de zaak weer open halen..
lees ik een stukje verder ook nog zoiets van dat er met de cilinderwaarden niks mis is? of heb ik dat niet goed gelezen misschien ??
Hoe hij de meet instellingen/ijkwaarden gedaan heeft van zijn meter, daar kan ik in het grafiekje niet direct wijs uit worden. maarja, als de opgegeven maten iig maar kloppen, want daar gaat het uiteindelijk om.
Ik hoop ook dat hij zijn cilindervoet even controleert op vlakheid, net zoals het carter waarop het straks weer vastgezet moet worden., hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de kopzijde.
 
Ik heb even in het grafiekje gekeken...
Cyl bore in Inches, staat daar doodleuk 82.55 Niemand reageert daarop, heeft iemand dan wel het grafiekje bekeken?
82.55" bore, is een boring van 82.55 X 25.4 = 2069.77 mm :o ruim 2 meter dus.
Ik denk dat menig scheepsdieseltje daar nog niet aan kan tippen. :+ :+

Had nu even beter gekeken dat had je kunnen zien dat de maten in mm waren opgemeten
 
Tapeinden zet je niet vast met loctite en de opmerking van Sammie dat je tapeinden loslopen door een zware zuiger ?.. :?

Tapeinden draai je gewoon vast, vast is vast. Je draait het schroefdraad in je blok zo kapot.

Be volgens zet je de moeren op het juiste moment vast. Tuurlijk is hier wel een richtlijn voor. Gewoon opzoeken. Belangrijk is dat je ze niet te strak wil zetten want dan draai je wederom het schroefdraad stuk in je blok waar je tapeinden in zitten.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger, heel lang geleden, toen ze nieuw waren gingen die dingen al kapot. Nu, meer dan 60 jaar later is die motor misschien tientallen keren uit elkaar geweest. Er zal wel meer aan de hand zijn dan alleen de zuiger.
 
Kijk dan nog eens goed naar de foto, naar de plek waar de bovenste zuigerveer eindigt. Daar is duidelijk de boel breder,cq het aluminium smaller en het duurt niet zo gek lang of een stukje zuigerveer breekt af en wandelt naar buiten. Moet ik je foto's laten zien hoe dat er uitziet?

Wegpleuren die zuiger en als je het beter weet moet je hier geen vragen stellen.

Ik kan idd op de foto zien wat je bedoelt maar ik meer het idee dat het door de foto een beetje vertekent. Bij de zuiger veer er onder zie ik nl het zelfde.

Laatste ben ik volledig met je eens. En eerst de cilinder weer netjes rond laten maken met een passende nieuwe zuiger.
 
@PeterBoom,

Ben je al lid van de Ajs-Matchless vereniging.
We kunnen je daar helpen met al de technische informatie en onderdelen die je nodig hebt.
Dit kunnen zeer betrouwbaare motoren zijn, maar ze dienen dan wel netjes in elkaar gezet te worden om die betrouwbaarheid te garanderen.
 
Ik heb even in het grafiekje gekeken...
Cyl bore in Inches, staat daar doodleuk 82.55 Niemand reageert daarop, heeft iemand dan wel het grafiekje bekeken?
82.55" bore, is een boring van 82.55 X 25.4 = 2069.77 mm :o ruim 2 meter dus.
Ik denk dat menig scheepsdieseltje daar nog niet aan kan tippen. :+ :+
De eerste versies van de G80 Matchless hadden een boring van 82,5 mm.

bron: Matchless G80 - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Nou meneer Ritzen wat een behulpzame reacties allemaal, u geeft momenteel dat steeksleuteltje echt glans.

Dacht dat ik vrij aardig gezegd heb waarop te letten en wat er niet goed was in een vorige reactie :? :? Daarbij heb ook ik niet alle wijsheid in pacht, maar dat neemt niet weg dat mijn adviezen absoluut met de beste bedoelingen waren, en als het nageleefd wordt er ook zéker een verbetering gaat plaatsvinden. :+ :+
 
De eigenaar had het over los lopende moeren,niet over tapeinden,je heb daar
speciale loctite voor. :P

Het zijn allemaal goedbedoelde adviezen, maar als je de moer er op zet met Loctite, draai je hem compleet met het tapeind er uit.

Bovendien moet je wel de juiste Loctite per toepassing gebruiken want er zijn soorten die de boel dermate vastzetten dat je het alleen los krijgt bij erg verhitten.
 
11-6-2018

Ik heb plots een Blz 2 op dit Toppic met veel gegevens,
ik zal het eens doorlezen.
Hr Ritzen het inch mm is door van Jampot gegevens de zaak te plakken in Excel en vervolgens met 25,4 te vermenigvuldigen


Piston Rings: Gemeten Streefwaarde

Vertical play, . 0,070 0,076
End gap, . 0,58 0,1524

Valt dus wel mee Han S , slotspeling is alleen waardeloos
Waardevolle info shadow Gijsje, maar wil Peter vd Matchsless club , niet constant lastig vallen.

full



De piston Clearance is best wel groot.
We gaan voor een 1ste overmaat zuiger en laten de cilinder door een revisie bedrijd 0,12mm groter boren/honen.
Hopelijk heeft dat effect, ( en denk tot het op tijd controleren van de cilindervoet moeren).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan