Motor terugzetten naar vol vermogen

Koen0s

MF'er
3 jun 2018
53
5
Eindhoven/Rotterdam
Hey mede-leden.

Ik heb een vraag omtrent het terugzetten van een motorfiets naar zijn volle vermogen.
Ik zit te kijken naar de aanschaf van een Aprilia Dorsoduro 750 op 35kW. Ik heb momenteel namelijk een A2 rijbewijs. Nu wil ik volgend jaar, als ik voor mijn A ga, de motorfiets terugzetten naar zijn volle vermogen. Ik ben namelijk van plan de fiets langer dan een jaar te gebruiken als ik de investering maak.

  • Kan het terugzetten van de motorfiets gewoon bij de dealer gedaan worden?
  • Moet de fiets altijd herkeurd worden bij het CBR om weer op vol vermogen te komen? Kost dit dan ook ong. 400,- zoals het terugvoeren van vermogen?
  • Ben je onverzekerd zodra je op een motorfiets rijdt welke over vol vermogen beschikt maar nog altijd 35kW op het kentekenbewijs heeft staan? (Rijbewijs dus wel A, niet A2)


Alvast bedankt voor de hulp!
 

Waarom zou dit niet serieus zijn?

Zodra ik op zoek ga naar informatie op het internet vind ik enkel linkjes naar het terugvoeren naar 35/11 kW en vrijwel geen tot helemaal geen informatie over het terugvoeren naar vol vermogen. Daarom hoop ik de informatie hier op het forum te vinden.

Tevens vind ik het belangrijk om een idee te hebben van de procedure vooraf. Aangezien ik bij veel extra omkosten beter een barrel kan kopen voor het komend jaar en volgend jaar een fiets naar mijn voorkeur direct op vol vermogen aanschaf.
 
Hey mede-leden.

Ik heb een vraag omtrent het terugzetten van een motorfiets naar zijn volle vermogen.
Ik zit te kijken naar de aanschaf van een Aprilia Dorsoduro 750 op 35kW. Ik heb momenteel namelijk een A2 rijbewijs. Nu wil ik volgend jaar, als ik voor mijn A ga, de motorfiets terugzetten naar zijn volle vermogen. Ik ben namelijk van plan de fiets langer dan een jaar te gebruiken als ik de investering maak.

  • Kan het terugzetten van de motorfiets gewoon bij de dealer gedaan worden?
  • Moet de fiets altijd herkeurd worden bij het CBR om weer op vol vermogen te komen? Kost dit dan ook ong. 400,- zoals het terugvoeren van vermogen?
  • Ben je onverzekerd zodra je op een motorfiets rijdt welke over vol vermogen beschikt maar nog altijd 35kW op het kentekenbewijs heeft staan? (Rijbewijs dus wel A, niet A2)


Alvast bedankt voor de hulp!

Ja, dat kan bij een dealer worden gedaan.
Ja, want anders klopt het kentekenbewijs niet meer met de motor. Kosten zijn nog geen 100 euro. Ook kan de dealer dit voor je regelen.
Je bent altijd verzekerd. Echter zal de verzekeringsmaatschappij het geld bij jou komen halen.
 
Hey mede-leden.

Ik heb een vraag omtrent het terugzetten van een motorfiets naar zijn volle vermogen.
Ik zit te kijken naar de aanschaf van een Aprilia Dorsoduro 750 op 35kW. Ik heb momenteel namelijk een A2 rijbewijs. Nu wil ik volgend jaar, als ik voor mijn A ga, de motorfiets terugzetten naar zijn volle vermogen. Ik ben namelijk van plan de fiets langer dan een jaar te gebruiken als ik de investering maak.

  • Kan het terugzetten van de motorfiets gewoon bij de dealer gedaan worden?
  • Moet de fiets altijd herkeurd worden bij het CBR om weer op vol vermogen te komen? Kost dit dan ook ong. 400,- zoals het terugvoeren van vermogen?
  • Ben je onverzekerd zodra je op een motorfiets rijdt welke over vol vermogen beschikt maar nog altijd 35kW op het kentekenbewijs heeft staan? (Rijbewijs dus wel A, niet A2)


Alvast bedankt voor de hulp!


Als je nu al een motor hebt, rijdt daar dan gewoon dat jaar nog op,
en koop een vol vermogen als je je A hebt.
Als je nu nog geen motor hebt, koopt dat de beperkt vermogen,
rijd er een jaar op, en ruil m dan in voor een op vol vermogen.
Geeft je meteen de kans om eventueel een ander merk/type/uitvoering te kiezen.
Iemand anders heeft dan weer wat aan de beperkte versie.
 
[*]Kan het terugzetten van de motorfiets gewoon bij de dealer gedaan worden?
Ja, het terugzetten wel. Als de fiets echter op kenteken ook op 35kw staat zal die waarschijnlijk herkeurd moeten worden. Dat moet je misschien wel zelf regelen maar durf ik niet te zeggen.

[*]Moet de fiets altijd herkeurd worden bij het CBR om weer op vol vermogen te komen? Kost dit dan ook ong. 400,- zoals het terugvoeren van vermogen?
Er is daar een topic over. Als je alles bij een gerenormeerde dealer laat doen heb ik begrepen dat papierwerk soms ook voldoet

[*]Ben je onverzekerd zodra je op een motorfiets rijdt welke over vol vermogen beschikt maar nog altijd 35kW op het kentekenbewijs heeft staan? (Rijbewijs dus wel A, niet A2)
Met zwaar rijbewijs op een zware motor rijden kan natuurlijk gewoon. Je kentekenpapieren komen echter niet overeen met je motor qua vermogen. Dat is een ander punt.
 
Shiver & dorsoduro zijn eenvoudig te begrenzen en ontgrenzen via officiele aprilia dealer.
Ik heb hem laten begrenzen bij Goedhart motoren, 100 euro waren de kosten en motor hoeft niet meer langs het RDW. Goedhart regelt samen met importeur dat er verklaringen ingevuld worden, deze verklaringen worden opgestuurd naar het RDW. Shiver & dorsoduro hebben meerdere typegoedkeuringen en RDW zet het over en stuurt nieuw kentekenbewijs op. Ik heb over klein jaartje dus 3 kentekenbewijzen :)

Doe het bij een officiele aprilia dealer. Kunt desnoods bellen met de importeur, nummer van de technische dienst heb ik volgens mij nog wel ergens opgeslagen.
 
Vaststellen nieuw motorvermogen via RDW-keuring
U vult online het formulier in waarmee u een individuele goedkeuring aanvraagt. De RDW neemt dan contact met u op voor het maken van een keuringsafspraak. Deze keuring en eventueel noodzakelijke meting vinden plaats op het RDW Testcentrum in Lelystad.

Het vaststellen van het motorvermogen van het voertuig kan tijdens de keuring op twee manieren gebeuren:

1. aan de hand van betrouwbare documentatie
2. door een vermogensmeting


Aanpassen motorvermogen brommer motor trike of quad | RDW
 
Je hoeft niet langs de RDW als de fiets een tweede typegoedkeuring heeft en de ombouw is gedaan door de fabrikant of importeur/dealer. Dat hoefde in het 25KW tijdperk ook niet (waar de verhalen vandaan komen, geen idee). Langs de dealer en gaan met die banaan.
 
Als je nu al een motor hebt, rijdt daar dan gewoon dat jaar nog op,
en koop een vol vermogen als je je A hebt.
Als je nu nog geen motor hebt, koopt dat de beperkt vermogen,
rijd er een jaar op, en ruil m dan in voor een op vol vermogen.
Geeft je meteen de kans om eventueel een ander merk/type/uitvoering te kiezen.
Iemand anders heeft dan weer wat aan de beperkte versie.

Momenteel heb ik een KTM LC4 600, welke ik weer ga doorverkopen. Ondanks dat hij erg leuk rijdt is het niet de ideale fiets om enkele keren per maand de rit van Eindhoven naar Rotterdam op te maken (veel snelwegkilometers t.o.v. binnendoor). Daarnaast heb ik een nette Kawasaki GPX600R staan, maar deze wil ik niet laten begrenzen. Deze blijft komend jaar dan ook gewoon in de garage tot mijn A-rijbewijs. Daarnaast wil ik naast de Kawasaki een iets hogere motorfiets voor de langere afstanden. De zitpositie van de Kawasaki begint toch zijn tol te eisen na enkele uren. Daarnaast wil ik op zo'n oude fiets liever niet naar zuid Europa o.i.d..

Shiver & dorsoduro zijn eenvoudig te begrenzen en ontgrenzen via officiele aprilia dealer.
Ik heb hem laten begrenzen bij Goedhart motoren, 100 euro waren de kosten en motor hoeft niet meer langs het RDW. Goedhart regelt samen met importeur dat er verklaringen ingevuld worden, deze verklaringen worden opgestuurd naar het RDW. Shiver & dorsoduro hebben meerdere typegoedkeuringen en RDW zet het over en stuurt nieuw kentekenbewijs op. Ik heb over klein jaartje dus 3 kentekenbewijzen :)

Doe het bij een officiele aprilia dealer. Kunt desnoods bellen met de importeur, nummer van de technische dienst heb ik volgens mij nog wel ergens opgeslagen.

Bedankt voor de info! :} Mocht ik daadwerkelijk een Dorsoduro 750 aanschaffen zal ik Goedhardt is opbellen.

Je hoeft niet langs de RDW als de fiets een tweede typegoedkeuring heeft en de ombouw is gedaan door de fabrikant of importeur/dealer. Dat hoefde in het 25KW tijdperk ook niet (waar de verhalen vandaan komen, geen idee). Langs de dealer en gaan met die banaan.

Hierboven blijkt dat de fiets inderdaad een tweede type goedkeuring heeft, zou in dit geval dus redelijk simpel moeten zijn.

ligt er ook aan hoeveel verschil er zit tussen vol vermogen en begrensd.
je mag zonder keuring een x aantal extra Kw hebben...
je moet ook de verzekering inlichten

Vol vermogen is 68kW, denk dat dat wel buiten de marge van het RDW zit. :+
 
68kW is nog geen 70kW, die mag je dus laten beperken op 35, het is niet halveren.
Je moet langs de RDW voor een dure IK als de motor geen dubbele typegoedkeuring heeft. Als je bijvoorbeeld een Kawa Z900 naar 35kW wil omkeuren. Als je nieuw of vrijwel nieuw koopt heb je ruime keuze uit dubbel gekeurde motoren.
 
Je hoeft niet langs de RDW als de fiets een tweede typegoedkeuring heeft en de ombouw is gedaan door de fabrikant of importeur/dealer. Dat hoefde in het 25KW tijdperk ook niet (waar de verhalen vandaan komen, geen idee). Langs de dealer en gaan met die banaan.

Om van mijn origineel geleverde 25kw af te komen inderdaad alleen papierwerk hoeven regelen.
Maar dat moest via Yamaha en dan koste de conformiteitsverklaring 150 euro. Die moet je dan opsturen naar de rdw icm scan van je kentekenbewijs.

Als de importeur de fiets eerst op volvermogen had gezet en daarna teruggevoerd hadden ze dit bij de rdw kunnen zien en zou de conformiteitsverklaring niet nodig zijn geweest begreep ik toendertijd.

De typegoedkeuring is er dus wel, maar niet bekend bij het rdw, dan komen er dus extra kosten bij kijken.
Mocht je dus een motor op het oog hebben, bel het rdw en kijk of ze je verder kunnen helpen met informatie hier over.
 
Om van mijn origineel geleverde 25kw af te komen inderdaad alleen papierwerk hoeven regelen.
Maar dat moest via Yamaha en dan koste de conformiteitsverklaring 150 euro. Die moet je dan opsturen naar de rdw icm scan van je kentekenbewijs.

Als de importeur de fiets eerst op volvermogen had gezet en daarna teruggevoerd hadden ze dit bij de rdw kunnen zien en zou de conformiteitsverklaring niet nodig zijn geweest begreep ik toendertijd.

De typegoedkeuring is er dus wel, maar niet bekend bij het rdw, dan komen er dus extra kosten bij kijken.
Mocht je dus een motor op het oog hebben, bel het rdw en kijk of ze je verder kunnen helpen met informatie hier over.

Het is nog altijd goedkoper dan een individuele keuring, en zodra je motor individueel is gekeurd val je ook meteen buiten de bestaande typegoedkeuringen gezien jouw motorfiets vanaf dan een uniek nummer heeft. Later via de bestaande weg hem op beperkt/onbeperkt vermogen zetten gaat dan ook niet meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan