Suzuki GSR 600 2007 met C42 en C60 code

nikkelbikkel

Rookie
12 jun 2018
5
0
Leeuwarden
Hallo, ik ben Hetty (36)uit Leeuwarden en nieuw hier op het forum en hoop hier wat wijzer te worden.
Ik heb het probleem met mijn GSR dat ie de foutcode C42 en C60 blijft geven, het neutraal lampje niet goed werkt en ook niet wil starten.
Nu heb ik ondertussen alle stekkers zowat los gehad, nagekeken en evt schoongemaakt. er is ondertussen een nieuwe ECI met sleutel-set op gekomen..nadat de garage er van overtuigd was dat de ECI kapot was.. maar helaas...na 1 dag lopen weer de zelfde meldingen.
Heb de knoppen aan t handvat volledig uit elkaar gehad en schoongemaakt en weer gemonteerd, Sensor van de schakel indicator schoongemaakt, relais van de fan nagekeken etc
nu is mijn vraag..
Wat moet ik nu nog doen en wie herkent dit?
Ik wordt gillend gek hier en weet niet meer wat ik er mee aan moet.

Al vast bedankt! :]
 
Ik heb zelf het WP handboek. de codes zijn C42 ignition switch en C60 Fan relais. De Relais is doorgemeten bij de motorzaak en is werkende, alle zekeringen zijn in tact en er is met de CDI ook een ander contactslot incl nieuwe ontvanger opgezet.
Ben bang dat het dan toch in de draadjes zit..(c42 melding)
de Fan (C60 melding) zelf draait gewoon dus daar snap ik ook geen bal van. ook getest door motorzaak en zelf ook.

Zie nu wel dat ik waarschijnlijk een andere sensor te pakken heb gehad in zake het neutraal lampje.. daar zal ik zo direct weer even in duiken.

Alvast bedankt voor de info. qua neutraal lampje heb ik nu weer even een opzetje :)
 
Oeps, even gemist.

Maar zo op het eerste oog (heb ze niet stuk voor stuk vergeleken) lijken ze hetzelfde:

Gsr600 pagina 171 Suzuki GSR600 Service Manual (Page 171 of 231)

C42 zou ook de immobilizer kunnen zijn, sleutel niet herkend, heb je een tweede (reserve) sleutel, vandaar dat dealer (hopelijk onder garantie?!) de ecu en contactslot incl. bijborende sleutels heeft vervangen.

Ik zeg nog steeds kabelbreuk, waarschijnlijk rond het stuur i.v.m. de bewegelijkheid daar.
 
Laatst bewerkt:
Nog ever ter verduidelijking.. gister toen ie draaiend was had ik code C-00 :) oftewel geen fouten. en toen ie weer in de Fout codes schootweer gelijk beide codes. dus altijd de C42 in combi met de C60 gehad. nooit apart van elkaar. vandaar dat ik misschien denk dat er dus 1 oorzaak is voor beide klachten.
 
Heb mijn vorige post nog iets aangepast, ik ben te langzaam of jij te snel!:)

Het is onwaarschijnlijk dat de meldingen 1 oorzaak hebben. De enige overeenkomst is de massa en die zou meer meldingen moeten veroorzaken.

Dat de melding(en) even weg zijn na resetten (in ons geval op de motor en sowieso bij Suzuki bij contact uit) is niet vreemd.

Zolang een storing niet opgelost is komen de meldingen terug, dat dit dan ogenschijnlijk tegelijk gebeurd is puur en alleen omdat beide problemen kennelijk niet opgelost zijn.
 
Dan ga ik me focussen op de kabels.
Het filmpje heb ik ook gezien alleen kom ik er niet uit welke kabels hij daar te pakken heeft.
Ik zal er weer even induiken en kom er wel weer oo terug. Bedankt voor al het meedenken allemaal 👍
 
Dit zijn 2 hele specifieke gevallen in het filmpje. Ik ga er niet zomaar van uit dat de oranje draad bij jouw motor ook is doorgeknipt en vervolgens shitty is gesoldeerd haha.

Je zou het alleen al kunnen proberen door eerst het stuur in diverse standen te zetten dan dan het contact aan te doen. Als de rest van de motor onaangeroerd blijft en je merkt dat hij bijvoorbeeld uiterst naar links sturend geen foutmeldingen geeft maar uiterst rechts wel, dan weet je 100% dat het hem in de kabelboom rond het stuur zit.

Voorbeeld is gebaseerd op de mogelijkheid dat je kabelboom linksom van het balhoofd loopt en dus onder de meeste spanning staat als je naar rechts stuurt. Kan zomaar net andersom zijn en probeer ook niet alleen de 2 uiterste maar ook er tussenin.

M.b.t. de ventilator is er mogelijk al iets anders aan de hand, het kan zijn dat de ventilator via het contactslot is geschakeld, maar het kan er net zo goed los van staan.


Even theoretisch:
Dit is een kwestie van de handleiding zoals hierboven gepost te downloaden en naar het elektrische schema te kijken. Kwestie van draadjes volgen om te zien waar deze langs komt (dus start bij ventilator, draadje 1 gaat naar relais, relais naar plus. Simpel. Relais heeft 2 draden, 1 gaat naar ecu, 1 naar massa. OK ventilator word aangestuurd via de ecu (die zijn temperatuur ook weet). Draadje 2 van de ventilator is massa. Kan zijn dat er nog een weerstand tussen zit, of dat het draadje van het relais inderdaad een geschakelde plus via het contactslot is, en bij elke verbinding maar dus ook er tussen kan het fout gaan.


Kan relais zijn, indien gezekerd een zekering, of kabelbreuk (plus of massa).
Kunnen lastig te vinden problemen zijn juist omdat een groot dan (dan wel niet alles) volledig ingepakt zit.

Een multimeter is onmisbaar in deze.
Even meten of er uberhaupt wel en hoeveel spanning bij de ventilator aan komt (door deze af te koppelen en eventueel het relais te overbruggen).
 
Laatst bewerkt:
Dan ga ik me focussen op de kabels.
Het filmpje heb ik ook gezien alleen kom ik er niet uit welke kabels hij daar te pakken heeft.
Ik zal er weer even induiken en kom er wel weer oo terug. Bedankt voor al het meedenken allemaal 👍

Was slechts ter illustratie ;)

Kleuren en draden kunnen anders zijn even uitzoeken welke je hebben moet en zoeken op breuk of slechte connector dat wat de mede forumgenoot ook al aangaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan