Voorkomen dat je motor omvalt bij opladen op aanhanger

Proline-gesloten-304x151x200cm-2500kg-gesloten-aanhangwagens-Aanhangwagens-XXL-West-Brabant-klep.jpg


Op de zaak gebruik ik zoiets. Maar ik zie het grote risico op omkiepen op de oprijplaat persoonlijk niet zo. Als je met de motor loopt valt hij toch ook niet zomaar om? Heel licht naar je toe houden en gaan.
 
Ik zit echt te verzinnen hoe ik het nou altijd gedaan heb. Die bakbeesten van mij zijn rond de 260 kilo met een volle tank, ik heb ze vaak zat op een gewone enkelasser van de werkgever gepleurd met behulp van een ladder (jawel) met een paar stukken hout er in, niet eens een fatsoenlijke oprijplaat.
De truc is de motor recht achter je oprijplaat, genoeg vaart en zeker weten dat de hoek tussen oprijplaat en plank niet te scherp is. Als die hoek namelijk niet goed is, blijft ie hangen en pleurt ie om. En geloof me, als ie op een plank staat en jou kant op komt hou je die 235 kilo echt niet.
Als de plank breed genoeg is zou ik hem er nog wel op durven rijden denk ik. Moet je aanhanger wel hoog genoeg zijn.....
 
Die snijden graag een zeiltje kapot alleen maar om er in te kunnen kijken |(


Komt zo'n plakkatje op te zittem met "shipping stolen I-Phones-X to Bulgaria"

Zeiltje kan je gewoon tussendoor kijken als het ze interesseert, dan gaan ze niet nog een keer insnijden voor iets te molesteren. Een motor open en bloot ziten ze makkelijker aan, denk ik maar.
 
Ik heb een motorporter, zon ding wat in 5 delen uit elkaar te halen is en ik laad altijd de motor alleen op. Gebruik daarvoor een speelgoedschepje (wel een hele stevige) die zet ik klem om de voetsteun en laat de motor licht hellen. Gebruik deze nu 3 jaar behoorlijk vaak voor allerlei ritjes en dat gaat uitstekend. Dan moet je trouwens geen auto hebben met veel grondspeling want dan hangt de kar een beetje naar achteren.
 
Ik denk dat dit in de praktijk wel meevalt. Toen ik mijn bmw gs 1200 verkocht aan een 70 jarige. Kwam deze met een busje naar hier en heeft ie deze alleen mbv een oprijrail erin gereden.
 
Laatst bewerkt:
Wat mij opvalt bij de eerste foto van TS, dat is dat de hoogte waar de motor staat extreem hoog lijkt. Ik zou om te beginnen kiezen voor een kar met lagere laadvloer.

Ik ben zelf een keer op vakantie geweest met de aanhanger achter de auto. Zelf in je uppie op en afladen gaat prima met deze 'lage' kar. O, ja mijn kar is open zonder huif of ombouw.
Met een klein aanloopje rijd je de motor (235kg) door een goot zo op zijn positie op de kar. Tussen de weg en de kar gebruik ik een alu oprijd-plaat ca 15cm breed. De kar heeft naast de goten metalen ribbel-plaat waar je de motor met z'n jiffy op kan laten steunen als je eenmaal boven bent. Daarna spanbanden aan de kroonplaat. Aanspannen en dan staat ie. Achterzijde vastzetten en klaar!

Afladen is helemaal makkie. Spanbanden los en op jiffy zetten. Dan achteruit doseren met de voorrem. Zelfs mijn schoonmoeder zou dat nog kunnen.........
 
Dat fotootje uit de openingspost is een google resultaat, he ging om het railtje.
 
Komt zo'n plakkatje op te zittem met "shipping stolen I-Phones-X to Bulgaria"

Zeiltje kan je gewoon tussendoor kijken als het ze interesseert, dan gaan ze niet nog een keer insnijden voor iets te molesteren. Een motor open en bloot ziten ze makkelijker aan, denk ik maar.

Helaas, waarom denk je dat ik vaak van die mooie winkelhaken in oplegger zeilen zitten?

Juist.
 
Helaas, waarom denk je dat ik vaak van die mooie winkelhaken in oplegger zeilen zitten?

Juist.
Ik weet het. Maar een hangertje waar je zo in kan kijken zullen ze denk ik niet insnijden. Het huifje zorgt er voor dat ze uit baldadigheid niet effe de deksel van het rempotje kunnen draaien ofzo. Als ze kwaad willen ben ik toch de lul. Een motor die open en bloot staat geeft wel meer aanleiding tot vandalisme. Je ziet wel opleggers met 40, 50 reparaties in het zeil
 
Laatst bewerkt:
Inladen zal je met de motorkracht wel lukken maar hoe gaat dat met uitladen?

Als ik de motor achteruit rij van de kar af dan doseer ik hem met de voorrem.
Dat gaat met dit systeem niet op want je voorwiel staat al stil.

Jammer dat er geen filmpje van is.

Ik rijd mijn motor inderdaad meestal op motorkracht de camper in. Als het regent is de hellingshoek te groot en gaat het achterwiel slippen. Eén of twee keer gehad, auw, en toen een lierconstructie gemaakt die op de boordaccu werkt.

De motor staat in de camper in een steadystand die ik aan de vloer veranker en tijdens het kamperen weer verwijder.

hSHK6wX.jpg



Als de motor er weer uitgaat, achteruit dus, laat ik hem in de versnelling staan zodat ik een achterrem heb die ik met de koppeling kan bedienen. Als hij vrij steil tegen een heuvel opstaat doet je voorrem sowieso niks.

tkjlsUE.jpg


En dan is er bier ... *D
 
Laatst bewerkt:
Als ik de motor achteruit rij van de kar af dan doseer ik hem met de voorrem.
Dat gaat met dit systeem niet op want je voorwiel staat al stil.

Ik heb ook een koffiebruin vermoeden dat bij het systeem op het fototje een liertje zit...

Ik denk dat het gevaar van omkiepen ontstaat op het moment dat de motor boven je macht zit. het eerder genoemde ikea bankje is dan wel een oplossing, bij een smal oprijplankje dan
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het. Maar een hangertje waar je zo in kan kijken zullen ze denk ik niet insnijden. Het huifje zorgt er voor dat ze uit baldadigheid niet effe de deksel van het rempotje kunnen draaien ofzo. Als ze kwaad willen ben ik toch de lul. Een motor die open en bloot staat geeft wel meer aanleiding tot vandalisme. Je ziet wel opleggers met 40, 50 reparaties in het zeil

Eens.
 
Ik vind zelf uitladen soms nog best spannend wanneer ik alleen ben.

Vijf keer controleren of de motor echt recht voor de oprijplaat staat zodat het wiel halverwege er niet naast komt. Soms heb ik wel het idee dat ik mezelf een beetje gek maakt want het is nog nooit fout gegaan.

Inladen is vrij makkelijk. In zo'n 1 voorzichting met de koppeling. Soms valt die wel eens uit midden op de oprijplaat, maar met de voorrem ingeknepen gaat die nergens heen en starten en verder gaan is dan ook niet moeilijk.

Een goede oprijplaat scheelt wel de helft. Breed, stevig en met van die "haken" zodat deze zich vastklemt op de rand van de aanhanger of bus (zodat die niet gaat verschuiven). Een gammel wiebelig ding werkt natuurlijk niet mee.

Nu is het formaat en het gewicht van een motor natuurlijk een belangrijke factor.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een relatief brede oprijplaat voor de motor en een smallere voor mezelf, zodat de motor nooit boven me uitkomt. Op- en afladen doe ik alleen op een gewone aanhangwagen en ben maar 63kg voor 1m68.
Oprijden met trekkende motor en koppeling, afrijden gewoon rustig met de voorrem erbij.
 
Dat fotootje uit de openingspost is een google resultaat, he ging om het railtje.
Mijn alu oprijplaat is de simpelste van de simpelste.

zie: oprijplaten alu 150cm - huis en tuin - de olieshop

Wat ik verder lees is dat voorrem bij nattigheid soms niet goed werkt. Of het komt doordat mijn kar achter laag is, of door de ribbels in de oprijplaat, maar slecht remmen bij nattigheid, nog nooit last van gehad. Enige klacht die ik zou kunnen hebben is dat de oprijplaat beetje bij beetje steeds meer doorzakt. Toch teveel gewicht......?
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een relatief brede oprijplaat voor de motor en een smallere voor mezelf, zodat de motor nooit boven me uitkomt. Op- en afladen doe ik alleen op een gewone aanhangwagen en ben maar 63kg voor 1m68.
Oprijden met trekkende motor en koppeling, afrijden gewoon rustig met de voorrem erbij.

Dat is nog eens een mega slimme manier! :t :t
 
Als je heel Europa door moet crossen met een aanhanger...is een busje dan geen beter idee? Of heb je nu al een bus die afgeladen vol zit?
 
Als je heel Europa door moet crossen met een aanhanger...is een busje dan geen beter idee? Of heb je nu al een bus die afgeladen vol zit?
Dat ja

Volgens mij de ideale oplossing, weliswaar zonder overdekking maar dat zou eenvoudig kunnen:[afbeelding]
Die klep heeft ook nog segmenten geloof ik zo te zien, als een vorkheftruckklep...

Dat ou wel heel mooi zijn, met een huif erop
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een koffiebruin vermoeden dat bij het systeem op het fototje een liertje zit...

Ik denk dat het gevaar van omkiepen ontstaat op het moment dat de motor boven je macht zit. het eerder genoemde ikea bankje is dan wel een oplossing, bij een smal oprijplankje dan

Ik zie geen kabeltje maar dat wil niet zeggen dat het er niet zit.
In filmpjes met pickup trucks zie je ze wel maar waar haal je de stroom vandaan als de ahw is afgekoppeld (zoals op de foto)?

Zo`n bankje is wel handig maar er is nog een ander probleem.
Een gesloten ahw heeft een vrij laag dakje waar je niet kan staan dus zal je moeten bukken terwijl je de motor in balans moet houden.
Je komt gewoon op een punt (instappen en bukken) dat je onstabiel bent met de motor.

Al met al lijkt mij een systeem zoals in je openingspost een mooie oplossing maar ik heb er wel een paar bedenkingen bij.
bv hoe stuur je de motor bij als je achterwiel bij het uitladen naast het oprijplankje dreigt te gaan?

Qua kosten denk ik dat het een goede investering is.
1 x omvallen zal je waarschijnlijk meer kosten.


Zelf heb ik een open trailertje met een dichte vloer.
De goten hebben een verhoogde rand waardoor je wiel er niet zo snel naast/af valt.
Overigens blijf ik naast de trailer en rij hem met een verhoogd toerental (iets choke) de trailer op.
Eenmaal op de trailer rij ik hem tegen het voorrek aan en klap dan de standaard uit waardoor de motor afslaat.
Dus totaal anders dan een gesloten ahw. :$
 
Terug
Bovenaan Onderaan