Voorkomen dat je motor omvalt bij opladen op aanhanger

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.647
113.263
Rèswèk
Als je in je uppie je motor op moet laden op een hanger of achterin de auo is het risico zwaar aanwezig dat deze over de oprijplank heen omkiept, je eigen kant op is nog te redden, maar als de 235 kilo aan m'n armen gaat trekken ga ik toch echt mee... Aie aie aie, dat wil je niet meemaken.

Is er een methode om dat te voorlkomen?

Onderstaande mechanica spreekt me zeer aan, maar is nagelvast in de aanhanger aangebracht en dat zit in een boels hangertje met huif niet.

Mijn eigen hanger moet echt zoiets hebben, tot ik die heb, heb ik een probleem

cargo-top.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: roow
mwa een oplossing voor een niet bestaand probleem..... gewoon niet laten vallen!
 
  • Leuk
Waarderingen: M14
Handig, maar tijdens het uitladen loop je wel de kans dat je achterwiel naast de afrijplank komt.

Er zijn ook trailertjes waar je de vloer kan laten zakken zodat je helemaal geen op/afrijplank nodig hebt.
 
Als je in je uppie je motor op moet laden op een hanger of achterin de auo is het risico zwaar aanwezig dat deze over de oprijplank heen omkiept, je eigen kant op is nog te redden, maar als de 235 kilo aan m'n armen gaat trekken ga ik toch echt mee... Aie aie aie, dat wil je niet meemaken.

Is er een methode om dat te voorlkomen?

Onderstaande mechanica spreekt me zeer aan, maar is nagelvast in de aanhanger aangebracht en dat zit in een boels hangertje met huif niet.

Mijn eigen hanger moet echt zoiets hebben, tot ik die heb, heb ik een probleem

[afbeelding]

Deze aanhanger is wel erg hoog...
Normaal zijn ze een stuk lager, en als je een inrijd goot maakt die zijdelings wat steun biedt aan de wielen, dan kun je hem lopend in de versnelling , en spelend met de koppeling zo in rijden, er uit gaat door de zwaartekracht....
NOOIT op de motor gaan zitten...
Heb er nog nooit moeite mee gehad
 
Als ik mijn motor al vaker met een aanhanger zou willen vervoeren dan zou ik voor een motortransporter kiezen. Er zijn verschillende handige modellen die gemakkelijk te laden zijn. Voor een gewone aanhanger denk ik dat het gewoon een handigheidje blijft tenzij er een systeem als in bovenstaande foto is gemonteerd, maarjah, dan maak je er eigenlijk weer een motortransporter van eh.
 
Rijplank met opstaande randen helpt al een heel stuk. kan je de rest van je brein gebruiken om de motor rechtop te houden. :+

Ik heb nog nooit gezien dat iemand zijn motor bij het opladen heeft laten vallen (of ikzelf) en ik zie een hoop mensen motoren op aanhangers laden.
Het is net als een paddockstand. De eerste keer is het even onwennig, maar heb je het eenmaal door, is het een fluitje van een cent.

En als ik een tip mag geven, koop een steadystand. rij je hem er zo in en hij staat vast, dan heb je 2 handen om de motor vast op de aanhanger te zetten.

Dat systeem lijkt mij erg omslachtig en onnodig duur met een hoog "gadget gehalte".
Een goede rijplank, een steadystand, een tyrefix en een paar spanbanden of stuurharnas voor de voorkant, meer heb je echt niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
Inladen zal je met de motorkracht wel lukken maar hoe gaat dat met uitladen?

Als ik de motor achteruit rij van de kar af dan doseer ik hem met de voorrem.
Dat gaat met dit systeem niet op want je voorwiel staat al stil.

Jammer dat er geen filmpje van is.
 
2 rijplanken gebruiken. 1 voor de motor en 1 voor jezelf. Dan blijf je op dezelfde hoogte en zit je niet met gestrekte armen aan je motor te duwen.
 
Een oprijplaat/laadklep creëren in de breedte van de laadruimte misschien een optie? Dan kan je gewoon mee naar binnen lopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jarenlang motorfietsen opgehaald met een bus met oprijplank,het is altijd goed gegaan,gewoon een kwestie van nadenken. :)
 
2 rijplanken gebruiken. 1 voor de motor en 1 voor jezelf. Dan blijf je op dezelfde hoogte en zit je niet met gestrekte armen aan je motor te duwen.

Dit, of een hele brede rijplaat inderdaad.

Bij gebrek daaraan heb ik wel eens zo'n IKEA opstapje meegenomen zodat je ook net iets makkelijker mee loopt de aanhanger op.
 
Tjonge jonge wat een klote kar .
koop dan zo`n ding .

Van Vossen kniel trailer op lucht ..
full
 
Laatst bewerkt:
Over dat het altijd goed gaat en fluitje van een cent: er zijn prachtige filmpjes op Youtube van epic fails ;)


Over mensen die vallen zijn ook prachtige filmpjes op youtube. Maar gek genoeg vind ik lopen ook een fluitje van een cent ;)
 
Hoop gedoe met zo'n systeem. Ik moest een 240 kg zware motor halen met een gewoon aanhangertje. Zo'n kleine rijdende krik mee, de wielen er even afgehaald, motor er op gereden, vastgesjord, wielen er weer onder gezet (paar minuten werk) en gaan met die hap.

Als je het in je uppie moet doen en je wilt niet dat je motor omvalt, moet het vloertje zo laag mogelijk zijn en zonder wielen.......juist.
 
de bedoeling is dus dat het bij een hangertje met huifje gebruikt gaat worden die ik huur of leen, de rest van de zooi moet er ook in... en daar zit niet altijd een oprijplank op in de breedte van de kar. Ik zag die gasten bij Hans van Wijk bij de rollenbank zo makkelijk mee omgaan terwijl ik in het transport totnutoe altijd met zijn tweeen ben gegaan. Die plank in de volle breedte is een ding.. Maar het gaat er om dat ik door europa werk en mijn motor mee wil nemen om op lokatie rond te kunnen rijden... wat is er mooier rijden dan in Beieren en Tsjechie en Italie en Oostenrijk en, en, en... Een open trailertje stelt die motor dan aan alle elementen, inclusief lugubere bulgaren bloot, een dichte koets ontrekt 'm aan het eerste zicht... Vandaar dat een trailertje niet direct een optie is. Soms zal die motor een week niet gebruikt gaan worden...
 
de bedoeling is dus dat het bij een hangertje met huifje gebruikt gaat worden die ik huur of leen, de rest van de zooi moet er ook in... en daar zit niet altijd een oprijplank op in de breedte van de kar. Ik zag die gasten bij Hans van Wijk bij de rollenbank zo makkelijk mee omgaan terwijl ik in het transport totnutoe altijd met zijn tweeen ben gegaan. Die plank in de volle breedte is een ding.. Maar het gaat er om dat ik door europa werk en mijn motor mee wil nemen om op lokatie rond te kunnen rijden... wat is er mooier rijden dan in Beieren en Tsjechie en Italie en Oostenrijk en, en, en... Een open trailertje stelt die motor dan aan alle elementen, inclusief lugubere bulgaren bloot, een dichte koets ontrekt 'm aan het eerste zicht... Vandaar dat een trailertje niet direct een optie is. Soms zal die motor een week niet gebruikt gaan worden...

Dan is een plastic ikea opstapje best handig, maar net even het verschil tussen een behoorlijke opstap de aanhanger in (waardoor je instabiel word) of makkelijk mee lopen de aanhanger in.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een motolug , zit een inrijklem in en je kantelt de rijgoot tijdens het laden en lossen.
ideaal als je in je eentje de motor moet laden en je kan hem helemaal demonteren en dan in de berging opbergen
 
de bedoeling is dus dat het bij een hangertje met huifje gebruikt gaat worden die ik huur of leen, de rest van de zooi moet er ook in... en daar zit niet altijd een oprijplank op in de breedte van de kar. Ik zag die gasten bij Hans van Wijk bij de rollenbank zo makkelijk mee omgaan terwijl ik in het transport totnutoe altijd met zijn tweeen ben gegaan. Die plank in de volle breedte is een ding.. Maar het gaat er om dat ik door europa werk en mijn motor mee wil nemen om op lokatie rond te kunnen rijden... wat is er mooier rijden dan in Beieren en Tsjechie en Italie en Oostenrijk en, en, en... Een open trailertje stelt die motor dan aan alle elementen, inclusief lugubere bulgaren bloot, een dichte koets ontrekt 'm aan het eerste zicht... Vandaar dat een trailertje niet direct een optie is. Soms zal die motor een week niet gebruikt gaan worden...

Geef dan nog iets meer uit en koop een dichte aanhanger met een klep aan de achterkant i.p.v. deuren, probleem opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan