Autoband in achterwiel

Guust

Die hard MF'er
3 feb 2003
430
41
Iemand ervaring met een autoband in het achterwiel van zijn scooter?
Ik ga waarschijnlijk met mijn SilverWing een lange reis ondernemen en daarom wil ik eigenlijk een autoband monteren.
Een gewone motorband is bij mij na ca 5000 km al wel versleten, een autoband
lijkt een heel stuk langer mee te gaan.
Ik lees op diverse amerikaanse forums positieve berichten maar ook waarschuwingen om het niet te doen omdat zo'n band er niet voor gemaakt is.
Dus mijn vraag is of iemand hier dit al eens gedaan heeft.
 
5000 km vind ik wel erg snel voor een band. Heb je al gekeken naar een band motorhandel die wat langer mee gaat?
 
Laatst bewerkt:
Als de reis korter is dan 5000 km gewoon vertrekken op nieuwe banden. Anders een bandenwissel inplannen. Ik heb dat wel vaker gedaan.


Autobanden zijn voor auto's.
 
ik doe 50.000 km met een Michelin COMMANDER II motorachterband
 
Laatst bewerkt:
Ik lees op diverse amerikaanse forums........
Als ik jou was zou ik bronnen raadplegen waar je wat aan hebt.... en niet de usa maloten die met verlengde achterbrug, korte broek en t shirt aan via kaarsrechte wegen van de ene naar de volgende fastfood tent rijden.
 
Laatst bewerkt:
Prima idee als je alleen nog maar rechtdoor wilt rijden.
Maar bij de eerste de beste bocht vervloek je die platte autoband.....

Heb je wel eens met een platgesleten achterband gereden?
Nou, dit is nog veel erger......
 
Autobanden zijn alleen leuk als het voertuig rechtop blijft staan. Dus volkomen ongeschikt voor tweewielers die het van hun balans moeten hebben tijdens het rijden.
 
Even googelen en je komt van alles tegen (in de USA): autobanden op motoren, autobanden op fietsen, en een fietswiel in een auto!
 
Lijkt mij wel makkelijk parkeren vooral met bagage op vrijdag
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met een autoband in het achterwiel van zijn scooter?
Ik ga waarschijnlijk met mijn SilverWing een lange reis ondernemen en daarom wil ik eigenlijk een autoband monteren.
Een gewone motorband is bij mij na ca 5000 km al wel versleten, een autoband
lijkt een heel stuk langer mee te gaan.
Ik lees op diverse amerikaanse forums positieve berichten maar ook waarschuwingen om het niet te doen omdat zo'n band er niet voor gemaakt is.
Dus mijn vraag is of iemand hier dit al eens gedaan heeft.


Ik doe reeds 15000 km met de originele maxxis op mijn maxsym 600.
Tot zover supergrip en nog lang niet op :t

Heb je er circuitbandjes op liggen ? :]
 
Prima idee als je alleen nog maar rechtdoor wilt rijden.
Maar bij de eerste de beste bocht vervloek je die platte autoband.....

Heb je wel eens met een platgesleten achterband gereden?
Nou, dit is nog veel erger......

Dit schijnt dus erg mee te vallen.


Heb er Bridgestone banden op liggen. Dat zijn toch niet de slechtste banden.
Heb er ook Heidenau banden opgehad, die leken minder snel te slijten, maar die begonnen te cuppen en gaven weinig vertrouwen bij regen.
Wat mij opvalt als je zoekt naar ervaring met een autoband op een scooter achterwiel is dat mensen die er mee rijden er tevreden over zijn, maar dat er veel commentaar is dat een autoband niet op een motor hoort.
 
Wat mij opvalt als je zoekt naar ervaring met een autoband op een scooter achterwiel is dat mensen die er mee rijden er tevreden over zijn, maar dat er veel commentaar is dat een autoband niet op een motor hoort.
Dat komt omdat het mensen zijn waar een steekje aan los is, en doordat ze in de USA wonen.
Heel grappig om die YouTube filmpjes te bekijken, dat wel. :+
 
Dat komt omdat het mensen zijn waar een steekje aan los is, en doordat ze in de USA wonen.
Heel grappig om die YouTube filmpjes te bekijken, dat wel. :+


Jij hebt er wel ervaring mee?
 
Probeer het gewoon. Je wil er toch niets negatiefs over horen.

2d8f4e46bd4fd979df9148870f650324--micky-maus-masculin.jpg



En maak er een hele mooie How-To van. :9~


;)
 
Laatst bewerkt:
Eind september staat de reis gepland. Denk dat ik binnenkort er maar eens een autobandje er onder gooi, dan kan ik het mooi een poosje uitproberen.
Als het niets is dan wisssel ik weer met een motorband dan heb ik voor de reis een mooie verse.
Laat de bevindingen wel weten.
 
Eind september staat de reis gepland. Denk dat ik binnenkort er maar eens een autobandje er onder gooi, dan kan ik het mooi een poosje uitproberen.
Als het niets is dan wisssel ik weer met een motorband dan heb ik voor de reis een mooie verse.
Laat de bevindingen wel weten.

:t
 
Dit schijnt dus erg mee te vallen.


Heb er Bridgestone banden op liggen. Dat zijn toch niet de slechtste banden.
Heb er ook Heidenau banden opgehad, die leken minder snel te slijten, maar die begonnen te cuppen en gaven weinig vertrouwen bij regen.
Wat mij opvalt als je zoekt naar ervaring met een autoband op een scooter achterwiel is dat mensen die er mee rijden er tevreden over zijn, maar dat er veel commentaar is dat een autoband niet op een motor hoort.
Ik heb verschillende klanten die zijspan rijden, en ook de motor solo gebruiken.
Dan koppelen ze het zijspan af, en vervangen ze het complete achterwiel omdat er anders niet normaal mee te rijden valt.
En ja, als je niet bent gewend om te sturen, dan zou het best mee kunnen vallen. Maar normaal of vlot motorrijden (in de bochten) is niet mogelijk zonder ongewenste stuurbewegingen.
 
Dit schijnt dus erg mee te vallen.
Ja dat kan, hangt er vooral vanaf hoe je "schijnt dus erg mee te vallen" interpreteerd.
Het zal zeker en vast een groot verschil maken in de rij eigenschappen van je motorscooter.
Nee, heb er zelf geen ervaring mee, maar een tekeningetje moet je er alvast niet bij maken.
Heb er Bridgestone banden op liggen. Dat zijn toch niet de slechtste banden.
Heb er ook Heidenau banden opgehad, die leken minder snel te slijten, maar die begonnen te cuppen en gaven weinig vertrouwen bij regen.
Ik rijdt meestal Michelin, heb al verschillende setjes MPR3 en MPR4 gehad, met eindstanden tussen de 20.000 en 27.000 km.
Een keertje achteraan een Bridgestone Battlax T30 sport/touring gehad, en die heeft er 37.000km op gezeten.
Sjaak55 blijkt al aan 50.000km geraakt te zijn.
Nu slijten kleinere banden natuurlijk sneller dan grotere, maar bij reizen ga je toch geen band oprijden na reeds 5.000km?
Wat mij opvalt als je zoekt naar ervaring met een autoband op een scooter achterwiel is dat mensen die er mee rijden er tevreden over zijn, maar dat er veel commentaar is dat een autoband niet op een motor hoort.
Zoals anderen al aanhaalden, als je niet graag de negatieve commentaren hoort, gewoon ervoor gaan. Maar het is een waarheid als een koe, een autoband is NIET gemaakt voor tweewielers die overhellen in bochten. Maar het kan, zeker als je naar de USA'ers kijkt, maar daar kan alles, en als er iets is dat daar niet kan, maken ze zichzelf gewoon wijs dat het wel kan.

Maar terzake, je gaat het dus doen. Kijk wel effe uit of het past. Geen idee welke wielmaat je hebt? Maar als je een 15" wiel hebt, of zelfs maar een 14", wordt het moeilijk een autoband te vinden die niet te breed gaat zijn, want je scooterband zal iets van een 150 of zo zijn denk ik?

Kans bestaat dat een autoband niet in je frame/achterbrug/wieloverkapping past, of op zijn minst wat raakt bij het inveren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar even een link naar de rijervaring van @Lyonel 2011:
Lyonel in "Burgman AN 400 deel 2"

Foto' s

[afbeelding]

[afbeelding]


Rijervaring VT750C c.a. 1983:
aankoop



Topics op MF:
mag een smalle autoband nu wel of juist niet??
autoband op motor

De wettelijke eisen in Nederland:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2012-01-01#Hoofdstuk5_Afdeling4_Paragraaf6_Artikel5.4.27

Een SilverWing 600 Forum:
Darkside Car Tire Experience

Bedankt voor de linkjes.

Er zit maar een relatieve kleine band om het achterwiel van de Silverwing nl. 150/70-13
Een smalle band kantelt natuurlijk wat makkelijker als een brede.

Ik ben natuurlijk best eigenwijs en ga het gewoon proberen, bij de minste twijfel of (dreigende) glijpartijen gaat de band er gewoon weer af. Het is dan jammer van de 5 tientjes en het werk.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan