Autoband in achterwiel

Bedankt voor de linkjes.

Er zit maar een relatieve kleine band om het achterwiel van de Silverwing nl. 150/70-13
Een smalle band kantelt natuurlijk wat makkelijker als een brede.

Ik ben natuurlijk best eigenwijs en ga het gewoon proberen, bij de minste twijfel of (dreigende) glijpartijen gaat de band er gewoon weer af. Het is dan jammer van de 5 tientjes en het werk.

Wordt vervolgd.
In 13" is er natuurlijk wel heel wat meer te vinden in de smallere maten.
Banden 145 70 R13 | Gratis levering - BandenLeader.be
Welke breedte ben je dan van plan te nemen in een autoband?
Persoonlijk zou ik voor de 145 gaan, want het loopvlak/raakvlak is bij een 145 autoband natuurlijk een heel stuk groter dan een 150 motorband. En door dat de band net iets smaller is op zijn breedtse punt dan je huidige motorband, loop je ook niet het risico dat die tegen je achterbrug/frame aanloopt. 155 kan misschien ook nog net, maar ik zou is nakijken hoe dicht je huidige motorband bij de achterbrug/frame komt. Maar ook zoals je zelf zegt, hoe breder, hoe meer negatief effect die autoband gaat veroorzaken.

Maar ik ben alvast benieuwd naar het verloop/je ervaring.

Vergeet het alvast niet hier te delen :t

Edit: vanaf 27€ voor een bandje ... maar ... je kan ook het zekere voor het onzekere nemen, en voor het beste van het beste gaan :X :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een auto is heeft een vierkante doorsnee, een motorband een ronde. En dat is geen toeval. In de bocht rijd je met een autoband op het gedeelte tussen profiel en wang, en dat lijkt me een bijzondere ervaring. Naast je eigen veiligheid en die van anderen, zou ik ook even nadenken wat de verzekering zou doen als je een ongeval krijgt (wat ik absoluut niet hoop, maar de kans daarop is toch wat groter). Overigens gaan mijn Bridgestone Battlax SC banden op de Silverwing 20 a 25.000 km (achter) resp. 30 a 35.000 km (voor) mee, uitgaande van minimaal 2 mm profiel. Rijd jij veel in de Alpen of ben je nogal een scheurneus?
 
Laatst bewerkt:
voila
full
 
Is dat geen winterband? Lijkt mij wel aan het profiel te zien?

In dat geval zou die wel eens nóg sneller versleten kunnen zijn dan een "gewone" scooter/motorband.

En dat was toch net je punt, langer kunnen rijden?

Nou ja, hij staat er onder, nu ben ik nog benieuwd naar de rij ervaring(en) en km standen die gaan volgen.
 
Het schijnt vaker voor te komen dat de banden van de SW600 snel slijten.
Deze marathonmotor kreeg gewoon om de 25000km een nieuwe achterband

full


Maar op een Duits SW forum is het probleem bekend
Ralphs Silver Wing Forum - Reifererfahrung mit Michelin, Pirelli, AVON,..?

deze man geeft ook het restprofiel aan
silver-wing.de - Einzelnen Beitrag anzeigen - Reifererfahrung mit Michelin, Pirelli, AVON,..?

Hier nog iemand met het probleem
Hans Loistl - Motorroller Honda Silverwing

Hij heeft er volgens mij over dat de banden te warm worden,misschien heb je daar last van als je veel lange afstanden rijd en niet met veel korte stukjes.

Gewoon een kwestie van voelen dus :)
 
Het is een vier seizoenen band die ik heb gemonteerd. Ik rij ook met slecht weer door.
Heb ook naar zomerbanden gekeken, maar de meeste hebben geen symmetrisch profiel.
Het rijden valt niet tegen, ben wel een beetje voorzichtig natuurlijk. Rechtdoor op de lange baan lijkt het wat stabieler. Je moet iets meer aandringen om hem de bocht in te krijgen, maar ik voel geen kantelpunt.
Het voelt allemaal wat anders aan, maar het rijden niet verkeerd.
 
Gelukkig filtert de sw zoveel van het rijden dat je nauwelijks nadelige rijkwaliteiten hebt. Houd wel je achterwiellagers in de gaten. Die krijgen meer te verduren.
 
Het schijnt vaker voor te komen dat de banden van de SW600 snel slijten.
Deze marathonmotor kreeg gewoon om de 25000km een nieuwe achterband
...
Maar 25.000 is toch helemaal niet slecht? Integendeel!
Ik heb op mijn motor slijtages gehad van 20.000 tot 37.000 km. Die laatste vond ik wel voelbaar minder grip hebbend. Met goede grip ben ik tevreden als de slijtage op 20.000 a 25.000 km ligt.
 
Het is een vier seizoenen band die ik heb gemonteerd. Ik rij ook met slecht weer door.
Heb ook naar zomerbanden gekeken, maar de meeste hebben geen symmetrisch profiel.
Het rijden valt niet tegen, ben wel een beetje voorzichtig natuurlijk. Rechtdoor op de lange baan lijkt het wat stabieler. Je moet iets meer aandringen om hem de bocht in te krijgen, maar ik voel geen kantelpunt.
Het voelt allemaal wat anders aan, maar het rijden niet verkeerd.
Even oma een trap geven,
Ik ga ook de darkside opzoeken (met mijn gl1800), de band zit erom maar de rest van de motor moet nog even gedaan worden.
Vraag aan jou... Hoe gaat het met jouw darkside avontuur?
Heb je veel meer kilometers kunnen rijden, rij je nog steeds op een autoband, heb je verschillende types geprobeerd (zomer, winter, 4 seizoenen), wat voor druk heb je erin gedaan.
Kortom vertel vertel, je hebt nu toch genoeg tijd gehad om te testen :) .
 
Er wordt hier vaak gezegd dat een autoband te hoekig is en dat je in de bochten dus op de rand tussen profiel en wang rijdt. Ik meen ergens gelezen te hebben dat autobanden (in vergelijking tot motorbanden) een vrij slappe wang hebben. In de bocht gaat de wang dus gewoon flink inveren waardoor het grootste deel van het profiel toch aan de grond blijft. Dat geldt natuurlijk alleen voor relatief smalle autobanden met een hoge wang. Niet bij die brede lage banden die op de meeste spannen zitten. Bij insturen zou je dus een soort 'rubberig' kantel gedrag moeten merken. Klopt dat? En het lijkt me ook ontzettend afhankelijk van de bandenspanning.
 
Mijn autoband project is vroegtijdig tot een eind gekomen door een dikke schroef. Ik heb toen weer een normale motorband gemonteerd, dit omdat ik de scooter wilde verkopen.
Al met al was ik niet ontevrede met de autoband. Moest wel met een behoorlijk hoge bandenspanning rijden, dacht 3,5 bar ofzo. Anders zwabberde die nogal in de bocht.
 
Kan ik me voorstellen; zwabberig bij lagere bandenspanning komt ongetwijfeld door het flexen van de wangen van de autoband. Wel een interessant experiment. Persoonlijk zou ik mijn plezier in het rijden niet willen verpesten met een rare band maar altijd leuk als iemand zich opoffert voor het experiment. Anders leren we niets!
 
Kan ik me voorstellen; zwabberig bij lagere bandenspanning komt ongetwijfeld door het flexen van de wangen van de autoband. Wel een interessant experiment. Persoonlijk zou ik mijn plezier in het rijden niet willen verpesten met een rare band maar altijd leuk als iemand zich opoffert voor het experiment. Anders leren we niets!
Bij deze offer ik mij op, maar ik denk dat het ook wel uitmaakt wat voor een motor je hebt en wat voor rijstijl je hebt. De band ligt er bij mijn gl1800 inmiddels om (195/55/16 4 seizoenen). Ik hoop over een maandje te kunnen gaan rijden en dan hou ik jullie er wel van op de hoogte.
 
Van kettingen die door de ultrasoon worden gehaald, tot motors met vierkante banden. Wat is het altijd weer een feest om deze onderwerpen te lezen*O*_O-
 
Je moet wel even een knop in je hoofd omzetten als je begint te rijden .
Ik kreeg al gauw vertrouwen. Eigenlijk heeft het mij niet teleurgesteld.
 
Dat lees ik inderdaad heel vaak van gebruikers, dat het niet tegenvalt en ook dat je veel meer grip hebt tijdens regen en veel sneller kunt stoppen (dus extra veilig)
Dat lees ik inderdaad heel vaak van niet gebruikers, dat werkt niet. Tja als je nooit iets probeert dan leefde we nu nog in grotten.
 
Meer grip wil ik wel geloven. Zo'n band brengt juist vanwege het platte oppervlak veel profiel en rubber aan de grond. Het is in bochten dat het anders wordt waarbij je dus afhankelijk bent van een bepaalde mate van flexibiliteit van de wang.
 
Je wilt niet teveel flexibiliteit in de wang anders begint die te zwabberen. Daarom moet de bandenspanning vrij hoog zijn.
Je zoekt eigenlijk een autoband die al royaal ronde hoeken heeft, die pomp je flink hard op zodat het loopvlak bol gaat staan en de flanken stijver worden.
Bij mijn scooter ging dit prima, die is van zich zelf al zwabberen dus dan komt het niet zo nauw.
Maar wat ik al eerder zei, het viel niet tegen.
 
Waarschijnlijk niet voor de liefhebbers van klaverbladen en kneedowns. Maar mogelijk wel voor een gematigde rijstijl. Mag je een autoband trouwens wel zo hard oppompen?

Leerzame filmpjes trouwens. FortNine is in ieder geval neutraal. Ik ga er niet aan beginnen. Maar dat is niet omdat ik ertegen ben maar omdat mijn prioriteiten anders liggen.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk niet voor de liefhebbers van klaverbladen en kneedowns. Maar mogelijk wel voor een gematigde rijstijl. Mag je een autoband trouwens wel zo hard oppompen?

Leerzame filmpjes trouwens. FortNine is in ieder geval neutraal. Ik ga er niet aan beginnen. Maar dat is niet omdat ik ertegen ben maar omdat mijn prioriteiten anders liggen.

Geen probleem, de auto's genoeg die tegen de 5 bar moeten.
 
Hoi. Op een scooter weet ik het niet, maar ik rij al jaren darkside met mijn Kawasaki Versys 1000.
Ik heb daar een 205 brede autoband op liggen.
Ik rij veel kronkelende wegen, in de regen , berg op en af, en heb er weinig nadelen mee.
Mijn benzine verbruik is lager, de band is ca 40% goedkoper dan den motorband en gaat 4 keer langer mee.
Ik heb ook geen last van platte banden meer.

Het enigste nadeel vind ik dat als je op oneven wegen rijd (cobblestone of Offroad) dan is het moeilijker om de motor te beheersen...

Mensen die zeggen dat je alleen recht kan rijden hebben een idee waar ze het over hebben.


Mijn advies: gewoon proberen en kijken of je het prettig vind.
 
Ik heb er nu ongeveer 2000km erop zitten en kan jou helemaal gelijk geven.
bochten gaan goed, heb inderdaad het gevoel dat ik meer grip heb. Alleen bij die schuine wegen is het wennen om de motor recht te houden, maar dat mag de pret niet drukken. Qua brandstofverbruik merk ik nog geen verschil (misschien ietsjes zuiniger maar dan heb ik het over 1:16,5 ipv 1:16).
 
Terug
Bovenaan Onderaan