Hulp nodig! Merken en types voor Woon-Werk-verkeer

Duckman

MF veteraan
29 mrt 2004
6.497
198
Offroad!
Hi Allen,

Zoals het er nu uitziet heb ik vanaf 1 september een nieuwe baan en is de woon-werk verkeer afstand 20km enkele reis. Ik ben de trein wel een beetje zat en wil wat meer vrijheid m.b.t. de werktijden...

Ik heb een Husqvarna TE510 voor de lol en ben me aan het oriënteren op een motorscooter maar ik weet niet wat er allemaal te krijgen is en wat geschikt zou zijn...

Kortom: ik heb wat hulp nodig om een zoektocht te starten!

- Eigenlijk geen snelweg, alleen provinciale weg
- Ben een zware jongen (105kg, 1.90m)
- Laag verbruik
- 4 takt
- Onderhoud kan ik zelf
- Wil wel in kunnen halen op de provinciale weg
- max rond 2000 euro (liever nog minder *D )

Ik zie veel goedkope 125cc'tjes staan maar voor mijn gevoel gaan die echt te licht zijn. Klopt dat gevoel?

Moet ik minimaal een 250cc hebben of is een Honda PCX150 bijvoorbeeld ook wat (zit al in het topic te neuzen)

Wat zijn de modellen waar ik naar moet kijken?

- Honda PCX
- Xmax 250
- Beverly 200
- Kymco?
- Sym?
-......

Help ;)
 
20 kilometer zeg je ... hmmmm ... dan mis ik nog 1 optie in je lijstje. Gewoon lekker gaan fietsen :Y. Binnen het uur ben je op kantoor, heb je gelijk wat gesport *O*
Heb je wat extra ondersteuning nodig, dan kan je ook nog naar een electrische fiets kijken.
 
Laatst bewerkt:
X-city 250 van Yamaha, minder bekend dan de x-max maar vrijwel gelijk

Vlot en zuinig, nog niet officieel aangemeld, maar de mijne is te koop, goed onderhouden bij interesse pb
 
Fietsen is geen optie :N daar heb ik een een spuughekel aan...

Ga in de komende twee maanden op zoek naar een scooter als het doorgaat, dat weet ik na volgende week
 
20 kilometer zeg je ... hmmmm ... dan mis ik nog 1 optie in je lijstje. Gewoon lekker gaan fietsen :Y. Binnen het uur ben je op kantoor, heb je gelijk wat gesport *O*
Heb je wat extra ondersteuning nodig, dan kan je ook nog naar een electrische fiets kijken.
Ben je gek? :? _O- :+

Heb nog steeds traumatische ervaringen van het naar school fietsen, altijd tegenwind, te koud of te warm en zo langzaam. Ik heb 16km enkele reis maar dat doe ik wel gewoon gemotoriseerd. E-bike is leuk maar voor een fatsoenlijke heb je ook een motor of stinkbrommer (kost uiteindelijk wss wel meer, maar toch..).
 
Ben je gek? :? _O- :+

Heb nog steeds traumatische ervaringen van het naar school fietsen, altijd tegenwind, te koud of te warm en zo langzaam. Ik heb 16km enkele reis maar dat doe ik wel gewoon gemotoriseerd. E-bike is leuk maar voor een fatsoenlijke heb je ook een motor of stinkbrommer (kost uiteindelijk wss wel meer, maar toch..).
Ik had 10 km enkele reis, elke dag lekker op het fietsje.
Nu 84 km enkele reis, met de trein, wat een feest ;) .
De motor gebruik ik ook alleen maar voor de fun, ga zeker geen 84 km op de snelweg rijden, dodelijk saai *O* .
Als ik weer dicht bij het werk zit (grens ligt een beetje op 20 km), dan zou ik serieus over een fiets nadenken. Voor de tegenwind dan wel een elektrische, moet natuurlijk wel leuk blijven ;).

Fietsen is geen optie :N daar heb ik een een spuughekel aan...

[knip]
Check, duidelijk 8-)
 
Laatst bewerkt:
PCX 150 is wel leuk, betrouwbaar en vlot zat :)
Wel even goede banden eronder leggen.. de standaard trekkerbanden zijn crap.
 
105 kilo en dan inhalen, met minder dan 15 pk gaat wel maar dan moet hij er wel hard aan trekken.
 
Laatst bewerkt:
105 kilo en dan in halen, met minder dan 15 pk gaat wel maar dan moet hij er wel hard aan trekken.
TS:
- Eigenlijk geen snelweg, alleen provinciale weg

Ook met 105 kg heb je dan aan een PCX150 gewoon genoeg. Je kan prima met het overige verkeer meekomen en eventueel iemand inhalen die 80 rijdt op een 100km weg is geen enkel probleem en gaat vlot zat.
Nee, het is geen racertje, maar daar wordt ook niet naar gevraagd. 😁
 
105 kilo is niet het probleem maar ze lengte, 190cm op 125cc nah.
eerder een x city,xamx,dowtown.
 
Laatst bewerkt:
Hoef inderdaad geen racer te hebben, gaat om woon werk verkeer van 20km...

Wil gewoon sneller zijn dan met de auto en goedkoper. En op een 80km weg een auto in kunnen halen.

Komt wel een windscherm op.

125cc lijkt me echt te weinig. Zoek het eerder in de 150-250cc range
 
Laatst bewerkt:
Ik doe 45 km enkele reis op de PCX 150. Ben 1.87 en slechts 70 kg. Lekker goedkoop en voor 2000 euro heb je een mooi exemplaar, zou wel voor recente model gaan, qua luxe.

Zeker voor provinciaal prima. Trekkracht is natuurlijk niet fantastisch maar vlot zat.

Zwaardere scooters zijn toch wel fors duurder dan 2000 euro.
 
Ik kan je de PCX150 ook adviseren. Voordelige en vlotte scooter. Ik heb er ook een gehad voor woonwerk.
Is wel aan de kleinere kant, maar met parkeren is dat handig. Met 105 kg erop trekt ie nog hard zat.
 
En een Suzuki Sixteen 150? Iemand daar ervaring mee?
Die waren toen op een gegeven moment voor een heel scherpe prijs te koop. Voor 2500 euro in de aanbieding dacht ik.
Ik heb een keer een proefrit op gemaakt to 90 km op de teller gaat vlot, maar daarna een stuk minder naar iets van 110 op de teller.
De 125cc ging toen voor net 2000 euro in de aanbieding, maar dan nog wel de rijklaarmaak kosten.
Dat waren echt super goedkope aanbiedingen.
 
In mijn optiek is een moderne 150 cc wel te doen, maar ideaal is het niet. Check de verschillende topics maar, berijders zijn veelal bezig met het onderwerp 'topsnelheid'. Het is een issue voor deze machines, daarentegen zijn er ook voordelen zoals: goedkoop, zuinig, eenvoudig en licht.

Ik denk dat je uiteindelijk met een 250cc beter af bent. Veelal is topsnelheid geen probleem en zijn ook nog licht en wendbaar. In deze klasse vind ik de Yamaha Xmax 250 echt een serieuze scooter met een lekker grote bagageruimte. Voor 2000,- kan je een hele mooie vinden hoor.

De Sixteen heeft voor een krachtig motorblok, is goed te betalen en ziet er mooi uit (persoonlijk). Ik zou niet onder de 15 pk gaan.


Onlangs ben ik op pad gegaan voor een andere scooter. Met mijn lengte (1,93) kom ik al snel uit op de klassiek ogende motorscooters (Piaggio Beverly, Honda SH, Aprilia Scarabeo, Piaggio Carnaby, Kymco People, Suzuki Sixteen). Hierop kan je een hoogscherm en de zithouding is actief t.o.v. de meer racy modellen. Het hoge scherm houd je kleding schoon en geen wind gebulder rond je scherm.

Mish
 
Mish, jij vindt een actieve zithouding erg belangrijk dacht ik, en met een hoog scherm, een klein scherm vindt jij maar niks, met gevolg wel een flink hoger verbruik.

Voor de liefhebbers, zag ik bij MVM motoren Soeterberg een suzuki burgman 200cc met 1000 euro korting.
omdat de koop door iemand geannuleerd is.

de sixteen 150 zou wel gaan als er niet op snelweg wordt gereden.
deze 1450 euro
Cama Motoren | Motor occasions
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 34 km als woon werk afstand en net als jij geen snelweg.
Heb al met vanalles gereden, shadow 125 cc, Kawasaki en 500, Yamaha fazer, Honda cbr600rr, koersfiets, trein, auto, bmw 1200 gs, Kawasaki Versys, Suzuki intruder 1500.
Er is en groot verschil tussen de maanden december, januari, februari, maart en de anderen. Als je in die maanden ook door rijdt, zou ik een cardan en scherm en handvatverwarming en kappen adviseren anders niet.
Ik heb nu een Versys en recent ook een intruder 1500 gekocht. De Versys is ideaal, 310 km voordat tank op reserve springt. Gemakkelijk door de bochten, of voorbij de files, onderhoud om de 12000 km...
Maar, dit gezegd zijnde, ben ik ook heel tevreden over de intruder 1500. Ondanks de kleine tank rijd ik er toch ook 210 km mee, voordat de reserve op springt. Als je sterk bent zoals ik, 8-) dan is deze ook wendbaar zat. En heeft een cardan.
Mijn advies dus voor 2000 euro! Zoek een oude intruder 800 met weinig kilometers. Zet er een scherm in de winter op en handvatverwarming, en dan heb je ook nog een cardan. En zo hoef je ook niet belachelijk rond te rijden met zon 125 of 250 cc dingetje...
full
 
met zo'n belachelijk 250cc ding heb je wel droge voeten en niet zo'n slechte zithouding voor je rug.
en de overbrenging is ook beschermt.
 
Mish, jij vindt een actieve zithouding erg belangrijk dacht ik, en met een hoog scherm, een klein scherm vindt jij maar niks, met gevolg wel een flink hoger verbruik.

Voor de liefhebbers, zag ik bij MVM motoren Soeterberg een suzuki burgman 200cc met 1000 euro korting.
omdat de koop door iemand geannuleerd is.

de sixteen 150 zou wel gaan als er niet op snelweg wordt gereden.
deze 1450 euro
Cama Motoren | Motor occasions


Klopt, de voordelen van een hoog scherm is voor mij groter dan geen of een laag schermpje. Ik heb het verbruik met of zonder scherm een keer gemeten. Er was toen geen of nauwelijks verschil. Was een meet moment, ik weet niet of andere ook ervaring hierin hebben? Maar goed, wellicht een argument om mee te nemen.

@ Goed dat je de Beo 300 blijft rijden, prima machine. Quasar blokje doet wat het moet doen, geen zorgen op de snelweg. Wellicht het overwegen waard?

Mish
 
met zo'n belachelijk 250cc ding heb je wel droge voeten en niet zo'n slechte zithouding voor je rug.
en de overbrenging is ook beschermt.
Sorry, had niet gelezen dat TS een scooter zocht. Maar ook nog nooit last gehad van natte voeten op de motor, laarzen zijn waterdicht. Ps, geef maar advies, niet boos worden, hé ;)
 
Inderdaad op zoek naar een scooter, moet je eerlijk zeggen dat ik juist niet gezien zou willen worden op zo'n Virago.... Dat is totaal niet mijn type motor.

Wil zuinig en goedkoop rijden qua onderhoud. Topsnelheid is niet heel erg belangrijk, gaat alleen over 80km wegen en wel daar wel een vrachtwagen in kunnen halen als het nodig is. Denk dat een 150cc prima voldoet als ik het zo lees.

Was vooral op zoek naar merken en types omdat ik er niet in thuis ben en er is al aardig wat geopperd.

Groot scherm komt er waarschijnlijk wel op, en een beenkleedje ook als dat nodig blijkt in de winter met slecht 20km. Heb Stuurmoffen en als het nodig is klus ik er wel handvatverwarming op :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan