Hulp gevraagd koppeling 990SMR

>>>Berry<<<

MF veteraan
7 jul 2005
2.314
306
Hulp/advies gevraagd....

Zojuist een rondje (op mijn 990SMR) van een kleine 1,5uur gereden. Op het laatst een stukje snelweg genomen van ongeveer 2km, op de afrit wilde ik terug schakelen van 6 naar 5. Maar nadat ik de koppeling had ingetrokken en terug wilde schakelen ging dit niet... De versnelling ging niet uit de 6. Voorgaande actie nogmaals herhaald maar wederom niet. Daarna nog een keer en toen ging het wel en moest ik verder terug schakelen maar al die keren leek het of de koppeling bleef plakken/kleven (weet niet hoe ik het moet uitleggen). Onderaan de afrit wilde ik in z’n 2 de kruisende weg oprijden maar het leek net of ik de koppeling liet schieten terwijl dit niet zo was. Ik schoot als het ware met een ruk vooruit. Tot thuiskomst (ongeveer 2km) ging het schakelen ook niet zoals het hoorde :(

Thuis gekomen gelijk even gekeken naar de koppelingshendel en toen zag ik dat die rode knop om de hendel te stellen er niet meer is |(

Achteraf had ik tijdens de rit op een gegeven moment overigens ook even dat ik de koppeling vond kleven/plakken. Maar toen niet echt bij stil gestaan omdat het later wel goed was.

Iemand een idee wat dit kan zijn. Toeval dat die rode verstelknop van de koppelingshendel weg is of heeft dit met elkaar te maken :?

Over 3 weken vertrek ik trouwens op de motor naar Italië, dus dan moet het wel goed zijn... Wat is wijsheid?
 
Of die rode verstelknop er mee te maken heeft weet ik niet, maar ik heb wel iets vergelijkbaars meegemaakt met mijn (ex)990SMR. Het reparatieproces kun je hier vinden. Nou moet ik er bij zeggen dat de eerste keer slechts tijdelijk hielp, het pennetje is opnieuw losgekomen. Toen heb ik er een grote platte ring opgezet die het probleem permanent voorkwam.

Het verwijderen van de koppeling is niet heel veel werk. De ruimte in het alu, waar de inbusbout inzit, heb ik opgevuld met een klein hardmetalen ringetje en daar overheen de grote platte ring die de pennen borgt. Ik geloof dat ik wel een platte(re) bout heb gebruikt om contact met de koppelingskorf te voorkomen.
 
Of die rode verstelknop er mee te maken heeft weet ik niet, maar ik heb wel iets vergelijkbaars meegemaakt met mijn (ex)990SMR. Het reparatieproces kun je hier vinden. Nou moet ik er bij zeggen dat de eerste keer slechts tijdelijk hielp, het pennetje is opnieuw losgekomen. Toen heb ik er een grote platte ring opgezet die het probleem permanent voorkwam.

Het verwijderen van de koppeling is niet heel veel werk. De ruimte in het alu, waar de inbusbout inzit, heb ik opgevuld met een klein hardmetalen ringetje en daar overheen de grote platte ring die de pennen borgt. Ik geloof dat ik wel een platte(re) bout heb gebruikt om contact met de koppelingskorf te voorkomen.

Ah, op zich herkenbaar dus. Maar ik heb 2 linker handen dus dan lijkt het me sowieso verstandig om de dealer er ff naar te laten kijken. Bedankt voor je reactie!!
 
Zojuist weer even geprobeerd om te schakelen (motor uit). Dit ging prima, koppeling in en alles werd ontkoppeld. Alle versnellingen geprobeerd, hoger lager ook geen probleem. Maar goed, de eerst volgende keer dat ik echt ga rijden is naar de dealer. Dinsdag direct bellen (morgen zijn ze dicht).

Ik laat nog wel weten wat de oorzaak was en hoe het is opgelost. Bedankt voor zover 8-)
 
Rode knop weg en geen koppeling meer!!!!! lijkt er op dat het met elkaar te maken heeft .
je kan gewoon je kabelniet meer ver genoeg intrekken om te ontkoppelen maar dat had je zelf ook kunnen verzinnen
heb alvast bier en chips klaar gezet

Rode knop is inderdaad weg, maar zie dat de stelschroef zelf nog steeds gewoon aanwezig is (en werkt). Hier kan dus niet mee te maken hebben.
 
Mooi verwoord *O*

Dank je. :')


Zojuist weer even geprobeerd om te schakelen (motor uit). Dit ging prima, koppeling in en alles werd ontkoppeld. Alle versnellingen geprobeerd, hoger lager ook geen probleem. Maar goed, de eerst volgende keer dat ik echt ga rijden is naar de dealer. Dinsdag direct bellen (morgen zijn ze dicht).

Ik laat nog wel weten wat de oorzaak was en hoe het is opgelost. Bedankt voor zover 8-)

De beste oplossing. Zoals WillemVonGrumble het al verwoorde; je kan er 2 weken lang naar gissen, aan frunniken e.d. Maar als jij op een vrijdagmiddag bij de dealer staat, en 'm verteld dat jij/jullie de volgende dag al op vakantie willen met deze motor..............

Ik wil d'r niet bij zijn. ;)
 
Laatst bewerkt:
Stelknop, kunnen er volgens mij 2 zijn op een hendel indien kabelbediend.

1 maakt weinig uit denk ik en is om de afstand van de hendel in te stellen (ronde knop vaak met cijfers 1 t/m 4. Tenzij je daar nu een gapend gat hebt waardoor je hendel al zo goed als tegen je handvat aan zit natuurlijk.

De andere kan je in theorie niet zomaar kwijt raken tenzij helemaal uitgedraaid... Maar indien kwijt verklaard dat wel je probleem met niet ontkoppelen...

Indien stelknop kabel weg, dan nieuw stelmechanisme halen en plaatsen en de kabel spannen bij de hevel aan het andere eind van de koppelingskabel ipv wederom de spanner helemaal uitdraaien en net zo hard weer kwijtraken.

Geen idee waar ik het over heb?
Dan +1 eerder gegeven advies, zoek een techneut met tijd in de komende 2 weken.


Wil je zinniger advies, dan wederom het eerder gegeven advies, maak even een foto van de hendel (compleet) en indien niet goed zichtbaar ook even een detailfoto van het missende onderdeel (waar het gezeten heeft)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan