Hulp gevraagd koppeling 990SMR

>>>Berry<<<

MF veteraan
7 jul 2005
2.313
304
Hulp/advies gevraagd....

Zojuist een rondje (op mijn 990SMR) van een kleine 1,5uur gereden. Op het laatst een stukje snelweg genomen van ongeveer 2km, op de afrit wilde ik terug schakelen van 6 naar 5. Maar nadat ik de koppeling had ingetrokken en terug wilde schakelen ging dit niet... De versnelling ging niet uit de 6. Voorgaande actie nogmaals herhaald maar wederom niet. Daarna nog een keer en toen ging het wel en moest ik verder terug schakelen maar al die keren leek het of de koppeling bleef plakken/kleven (weet niet hoe ik het moet uitleggen). Onderaan de afrit wilde ik in z’n 2 de kruisende weg oprijden maar het leek net of ik de koppeling liet schieten terwijl dit niet zo was. Ik schoot als het ware met een ruk vooruit. Tot thuiskomst (ongeveer 2km) ging het schakelen ook niet zoals het hoorde :(

Thuis gekomen gelijk even gekeken naar de koppelingshendel en toen zag ik dat die rode knop om de hendel te stellen er niet meer is |(

Achteraf had ik tijdens de rit op een gegeven moment overigens ook even dat ik de koppeling vond kleven/plakken. Maar toen niet echt bij stil gestaan omdat het later wel goed was.

Iemand een idee wat dit kan zijn. Toeval dat die rode verstelknop van de koppelingshendel weg is of heeft dit met elkaar te maken :?

Over 3 weken vertrek ik trouwens op de motor naar Italië, dus dan moet het wel goed zijn... Wat is wijsheid?
 
Hulp/advies gevraagd....

Zojuist een rondje (op mijn 990SMR) van een kleine 1,5uur gereden. Op het laatst een stukje snelweg genomen van ongeveer 2km, op de afrit wilde ik terug schakelen van 6 naar 5. Maar nadat ik de koppeling had ingetrokken en terug wilde schakelen ging dit niet... De versnelling ging niet uit de 6. Voorgaande actie nogmaals herhaald maar wederom niet. Daarna nog een keer en toen ging het wel en moest ik verder terug schakelen maar al die keren leek het of de koppeling bleef plakken/kleven (weet niet hoe ik het moet uitleggen). Onderaan de afrit wilde ik in z’n 2 de kruisende weg oprijden maar het leek net of ik de koppeling liet schieten terwijl dit niet zo was. Ik schoot als het ware met een ruk vooruit. Tot thuiskomst (ongeveer 2km) ging het schakelen ook niet zoals het hoorde :(

Thuis gekomen gelijk even gekeken naar de koppelingshendel en toen zag ik dat die rode knop om de hendel te stellen er niet meer is |(

Achteraf had ik tijdens de rit op een gegeven moment overigens ook even dat ik de koppeling vond kleven/plakken. Maar toen niet echt bij stil gestaan omdat het later wel goed was.

Iemand een idee wat dit kan zijn. Toeval dat die rode verstelknop van de koppelingshendel weg is of heeft dit met elkaar te maken :?

Over 3 weken vertrek ik trouwens op de motor naar Italië, dus dan moet het wel goed zijn... Wat is wijsheid?

Het is toch wat :N

Ik kwam er vandaag achter dat mijn italiaanse motor bij heftige regen gewoon blijft rijden :t *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een monteur gesproken en afgesproken dat ik even langs kom met de motor. Zo op afstand is het moeilijk een diagnose te kunnen stellen.

Ik heb wel uitgelegd dat ik over 2,5 week op vakantie ga :X Hij gaf aan dat als het alleen een hendel of koppelingscilinder o.i.d. is dit wel voor de vakantie gaat lukken. Een koppelingsrevisie dan weer niet...

Morgen weet ik meer
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een monteur gesproken en afgesproken dat ik even langs kom met de motor. Zo op afstand is het moeilijk een diagnose te kunnen stellen.


Vanochtend de motor starten en vlieg direct naar voren |( Lekker begin aangezien ik nog 110km moest rijden om bij de dealer te komen... Het schakelen ging voor geen meter en ergens halverwege was de complete druk van de koppeling :( Ik moest dus omhoog en omlaag schakelen zonder koppeling |( Maar goed het is me gelukt om er te komen *O*

De monteur ging er direct naar kijken. Hij gaf gelijk al aan, waarschijnlijk de slave cilinder. Dat zou namelijk een zwak punt zijn. Hij vertelde ook dat deze vaak werd vervangen door een Oberon of soortgelijks (zoals hier ook al werd aangegeven).
Nadat hij het dekseltje had verwijderd van dat potje op het stuur bleek al dat er helemaal geen vloeistof meer in zat, vandaar dus dat ik op een gegeven moment helemaal geen druk meer had.

Maar om een lang verhaal kort te maken, nieuwe vloeistof erin, ontlucht en werkt weer zoals het hoort *O* *O*
Volgens de monteur was de slave cilinder nog wel goed maar gaf dus wel aan dat bijvoorbeeld een Oberon aan te bevelen was. Helaas lag die niet op voorraad anders had ik 'm er direct op laten zetten. Maar ik kan straks zonder problemen (even afkloppen) op vakantie :] 8-)
 
Dat is toch wel heel vreemd,normaal gesproken verdwijnt die vloeistof nooit,er
moet dus ergens een lekkage zijn,als ik jou was zou ik die cilinder zo snel mogelijk vervangen.
Bij de RC8 kunnen de bouten van de drukplaat van de koppeling loslopen,dan valt
ook de druk weg,misschien toch ook iets om in de gaten te houden.
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch wel heel vreemd,normaal gesproken verdwijnt die vloeistof nooit,er
moet dus ergens een lekkage zijn,als ik jou was zou ik die cilinder zo snel mogelijk vervangen.

Ja dat klopt, normaal kan dit ook niet. Bij mij is dit dus wel gaan lekken. Maar het gebeurt zo minimaal dat je eigenlijk niet ziet. Toen hij die slave cilinder had losgemaakt zag je wel dat er wat vloeistof aanwezig was waar het niet hoorde. Maar nogmaals het is dus niet zo dat het er uitloopt. Als je niet beter weer dan had je het niet eens door..
 
Wat bij mij ook nog wel het geval was is dat ik erg weinig heb gereden. In die slave cilinder zit een pennetje die tijdens het koppelen heen en weer gaat. Aangezien hij bij lang heeft stil gestaan kan het zijn dat er wat vloeistof langs is gegaan (technisch verhaal, moeilijk na te vertellen O-) ).

Volgens de monteur was de slave cilinder zelf nog wel goed en kan er nog prima mee doorrijden. Wel heb ik een flesje meegekregen om het eventueel bij te vullen mocht ik toch vloeistof verliezen...
 
Ja dat klopt, normaal kan dit ook niet. Bij mij is dit dus wel gaan lekken. Maar het gebeurt zo minimaal dat je eigenlijk niet ziet. Toen hij die slave cilinder had losgemaakt zag je wel dat er wat vloeistof aanwezig was waar het niet hoorde. Maar nogmaals het is dus niet zo dat het er uitloopt. Als je niet beter weer dan had je het niet eens door..

Ja maar ik zou die cilinder toch maar vervangen voor dat je met vakantie gaat,
wat nu maar een beetje is kan snel erger worden.
Verder is die vloeistof agressieve troep,die wil je nergens anders hebben dan waar het in hoort,die Oberon cilinder zal best wel ergens online te bestellen zijn dan heb je hem snel in huis.
 
Laatst bewerkt:
Heb er even over nagedacht en je hebt gelijk hoor. Zojuist de dealer gebeld om 1tje te bestellen. Ze gaan 'm ook voor me plaatsen. Gaat dus goedkomen 8-)


Vandaag weer een ritje naar de dealer gedaan voor een Oberon. Na het los halen van het origineel bleek er weer olie te zitten en bij verwijderen van het dekseltje van het potje op het stuur bleek dat het vloeistofniveau alweer aardig gedaald was.... |(

Blij dat ik het dus alsnog heb laten vervangen voor mijn vakantie *O*

Heb overigens ook direct de ‘mount’ laten vervangen.
 
Vandaag weer een ritje naar de dealer gedaan voor een Oberon. Na het los halen van het origineel bleek er weer olie te zitten en bij verwijderen van het dekseltje van het potje op het stuur bleek dat het vloeistofniveau alweer aardig gedaald was.... |(

Blij dat ik het dus alsnog heb laten vervangen voor mijn vakantie *O*

Heb overigens ook direct de ‘mount’ laten vervangen.


Dat zei ik toch ;) ,wees blij anders had je misschien ergens in the middle of nowhere
gestaan. |( :)
 
Die slave cilinders zijn op meerdere type motoren gebruikt (KTM en Husqvarna) en er zijn redelijk wat internationale fora die jouw probleem al eerder hebben besproken. Oberon heb ik daar vaak in naar voren zien komen als een goed alternatief voor de originele cilinder. Je probleem zou daarmee dus verholpen moeten zijn.

Houdt er wel rekening mee dat de master cilinder op je stuur ook geen goede reputatie heeft. Mocht het probleem zich opnieuw voordoen dan is dat de eerst volgende verdachte. De vloeistof lekt in dat geval bij de versteller (met/zonder rood knopje) naar buiten. Ook hier wordt vaak geadviseerd om over te stappen op een ander/later type (Magura) koppelingscilinder of om de originele te verbussen, omdat Alleen een revisiesetje vaak maar een korte termijn oplossing blijkt...
 
Verder is die vloeistof agressieve troep,die wil je nergens anders hebben dan waar het in hoort
:N
De 990 heeft geen dot4 in de koppeling maar dot5, niet eens een beetje slecht voor de lak dus.
Dat zei ik toch ;) ,wees blij anders had je misschien ergens in the middle of nowhere
gestaan. |( :)
Met een flesje vloeistof en nu de kennis dat hij inderdaad leegloopt zou hij bij de eerste tekenen van een slecht functionerende koppeling kunnen stoppen.
Die slave cilinders zijn op meerdere type motoren gebruikt (KTM en Husqvarna) en er zijn redelijk wat internationale fora die jouw probleem al eerder hebben besproken. Oberon heb ik daar vaak in naar voren zien komen als een goed alternatief voor de originele cilinder. Je probleem zou daarmee dus verholpen moeten zijn.

Houdt er wel rekening mee dat de master cilinder op je stuur ook geen goede reputatie heeft. Mocht het probleem zich opnieuw voordoen dan is dat de eerst volgende verdachte. De vloeistof lekt in dat geval bij de versteller (met/zonder rood knopje) naar buiten. Ook hier wordt vaak geadviseerd om over te stappen op een ander/later type (Magura) koppelingscilinder of om de originele te verbussen, omdat Alleen een revisiesetje vaak maar een korte termijn oplossing blijkt...
Spijker en kop. Al heb ik zelf nooit gehoord van een slechte master, de slave is het allerslechtste punt aan de 990, erger nog dan de niet vlekkeloze injectie op het eerste model.

Je hebt er uiteraard goed aan gedaan een oberon te monteren ipv te wachten tot het echt helemaal niet meer rijdbaar is. Ik zelf heb bij het eerste teken toenertijds de slave vervangen.

Fijne vakantie!

Edit: zie nu dat ik 2 keer op je reageer rg, niets persoonlijks, meer toeval
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan