Ex cup racer

Darkmenie

Rookie
18 jun 2018
12
0
Hoorn
Goedemorgen allemaal,

Ben zinds een week in het bezit van het A2 rijbewijs *O* en ben nu rond aan het kijken naar een mooie motor, nu is mijn oog gevallen op een mooie KTM RC 390 uit 2016.

Deze is alleen wel gebruikt als circuit motor, hij heeft in totaal 60 draaiuren gelopen.
Zelf heb ik daar geen verstand van en dus is mijn vraag, is het slim om een ex Cup racer te kopen of kan ik beter even verder kijken?

ik hoor graag!

KTM RC 390 ABS | NIWA Motorservice
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is dat een circuit motor beter wordt warm gereden / behandeld.
En het onderhoud vaker / genoeg wordt uitgevoerd.

PS als je zelf (of vrienden) niet goed kan zien, wat de technische-staat van een motor is, zal ik sowieso (of het nu straat of circuit is) een keuring laten doen door een (KTM) dealer. Niwa Motorservice in Zwaagdijk zit een paar kilometer van je huis.
 
vergeten te zeggen..

Wel de keuring uitvoeren voordat je hem koopt.
Gewoon afspreken met de verkoper dat je de proefrit en keuring wilt combineren.

En gaat een verkoper moeilijk doen, dan weet je ook genoeg ;-)
 
Mijn ervaring is dat een circuit motor beter wordt warm gereden / behandeld.
En het onderhoud vaker / genoeg wordt uitgevoerd.

PS als je zelf (of vrienden) niet goed kan zien, wat de technische-staat van een motor is, zal ik sowieso (of het nu straat of circuit is) een keuring laten doen door een (KTM) dealer. Niwa Motorservice in Zwaagdijk zit een paar kilometer van je huis.

Het grappige is nu juist dat deze motor door Niwa word verkocht _O-
 
Cup racers zijn verkocht zonder kenteken.

Bij het op kenteken zetten moet alsnog het volledige BPM bedrag betaald worden.
De reeds gebruikte periode wordt niet in mindering gebracht.

Let dus goed, op of de (vraag) prijs met of zonder kenteken is.

Daar kwam ik na een bezoek bij de verkoper inderdaad achter en ook daarom ben ik gaan twijfelen.
 
Mijn ervaring is dat een circuit motor beter wordt warm gereden / behandeld.
En het onderhoud vaker / genoeg wordt uitgevoerd.

PS als je zelf (of vrienden) niet goed kan zien, wat de technische-staat van een motor is, zal ik sowieso (of het nu straat of circuit is) een keuring laten doen door een (KTM) dealer. Niwa Motorservice in Zwaagdijk zit een paar kilometer van je huis.

Vergeet niet dat die motor 60 uur onder volle belasting heeft gedraaid. En netjes warm rijden? Heb je ooit iemand op het circuit 10km rustig zien rijden voor het gas erop gaat? Je mag blij zijn als hij een tijdje in de pit heeft gedraaid voor hij de baan op gaat.

Wellicht kan het motortje het prima hebben, maar ik zou toch een straat motor prefereren!
 
en als je er de weg mee op wilt zal je hem ook moeten ombouwen als het een cup racer is. daar zit standaard geen verlichting op, geen knippers, geen spiegels, geen kentekenplaathouder, geen snelheidsmeter en banden die waarschijnlijk ook niet op de openbare weg mogen komen. en als je er een kenteken op wilt krijgen is dat allemaal wel nodig.
 
en als je er de weg mee op wilt zal je hem ook moeten ombouwen als het een cup racer is. daar zit standaard geen verlichting op, geen knippers, geen spiegels, geen kentekenplaathouder, geen snelheidsmeter en banden die waarschijnlijk ook niet op de openbare weg mogen komen. en als je er een kenteken op wilt krijgen is dat allemaal wel nodig.

Dat word geregeld door de verkoper en is in de prijs meegenomen, dus dat is gelukkig geen probleem.
:t
 
als de prijs overeen komt met de prijs van gelijkwaardige motor met een stuk meer straat gebruik zou als ik een louche handelaar was het wel weten. snel doen. je krijgt een motor met heel veel dingen dingen nieuw zoals kappen, banden en degelijke met waarschijnlijk 0km op de teller want die zat er niet op tijdens het cupgebruik met een kenteken uit 2018. snel een paar duizend km op zetten en doorverkopen zonder het cupgebruik te vermelden.
als privé persoon die er op zou gaan rijden zou ik heel goed willen kijken of er onder de kappen geen crashschade schuil gaat. en de prijs zou overeen moeten komen met een zelfde motor met een stuk meer straatgebruik want alles wordt op het circuit een stuk zwaarder belast. niet allen de motor maar ook balhoofdlager, remmen , vering en demping. je kan dus ook verwachten dat dingen eerder versleten zullen zijn als bij een motor die enkel op de weg is gebruikt. maar bij verkoop over 2 jaar zal niemand meer kunnen zien dat het ooit een cupmotor is geweest dus zal je waarschijnlijk een redelijk goede inruilprijs kunnen verwachten en dus als de prijs nu goed is dus relatief weinig afschrijving hebben.
 
Laatst bewerkt:
als de prijs overeen komt met de prijs van gelijkwaardige motor met een stuk meer straat gebruik zou als ik een louche handelaar was het wel weten. snel doen. je krijgt een motor met heel veel dingen dingen nieuw zoals kappen, banden en degelijke met waarschijnlijk 0km op de teller want die zat er niet op tijdens het cupgebruik met een kenteken uit 2018. snel een paar duizend km op zetten en doorverkopen zonder het cupgebruik te vermelden.
als privé persoon die er op zou gaan rijden zou ik heel goed willen kijken of er onder de kappen geen crashschade schuil gaat. en de prijs zou overeen moeten komen met een zelfde motor met een stuk meer straatgebruik want alles wordt op het circuit een stuk zwaarder belast. niet allen de motor maar ook balhoofdlager, remmen , vering en demping. je kan dus ook verwachten dat dingen eerder versleten zullen zijn als bij een motor die enkel op de weg is gebruikt. maar bij verkoop over 2 jaar zal niemand meer kunnen zien dat het ooit een cupmotor is geweest dus zal je waarschijnlijk een redelijk goede inruilprijs kunnen verwachten en dus als de prijs nu goed is dus relatief weinig afschrijving hebben.

Heel erg bedankt voor deze reactie, mocht het helpen heb ik een link naar de motor bovenaan gezet.
 
als de prijs overeen komt met de prijs van gelijkwaardige motor met een stuk meer straat gebruik zou als ik een louche handelaar was het wel weten. snel doen. je krijgt een motor met heel veel dingen dingen nieuw zoals kappen, banden en degelijke met waarschijnlijk 0km op de teller want die zat er niet op tijdens het cupgebruik met een kenteken uit 2018. snel een paar duizend km op zetten en doorverkopen zonder het cupgebruik te vermelden.
als privé persoon die er op zou gaan rijden zou ik heel goed willen kijken of er onder de kappen geen crashschade schuil gaat. en de prijs zou overeen moeten komen met een zelfde motor met een stuk meer straatgebruik want alles wordt op het circuit een stuk zwaarder belast. niet allen de motor maar ook balhoofdlager, remmen , vering en demping. je kan dus ook verwachten dat dingen eerder versleten zullen zijn als bij een motor die enkel op de weg is gebruikt. maar bij verkoop over 2 jaar zal niemand meer kunnen zien dat het ooit een cupmotor is geweest dus zal je waarschijnlijk een redelijk goede inruilprijs kunnen verwachten en dus als de prijs nu goed is dus relatief weinig afschrijving hebben.

Bewuste oplichting noemen ze dat...
 
Laatst bewerkt:
"Maar 1660 euro" is relatief he, zelfs op zo'n bedrag vind ik dat heel wat geld...

En garantie, in hoeverre heb je dat nadat je er 1660 euro voor betaald hebt en in hoeverre heb je dat niet bij een dealer die "geen garantie geeft?" In beide gevallen zul je het wettelijke minimum krijgen en heb je kans dat je er even hard voor moet knokken, dan hou ik die 1660 wel lekker in mijn zak.

Staat van motor is een ander verhaal, hoeveel km vertaald 60 werkuren zich in? Dat je daar meer of minder voor betaald zou ik snappen.
 
Laatst bewerkt:
Als zo'n KTM 390 ongeveer 5000-6000 km circuit gereden heeft en hij zou nu al afgeschreven zijn volgens sommigen dan is dat ding ook geen knip voor de neus waard... Natuurlijk worden alle onderdelen flink gebruikt (waarvoor ze zijn gemaakt) maar ik denk dat er secuurder is omgesprongen met onderhoud dan menig andere motorfiets. Wel blijft het nog redelijk veel geld voor zo'n ding.
 
Als zo'n KTM 390 ongeveer 5000-6000 km circuit gereden heeft en hij zou nu al afgeschreven zijn volgens sommigen dan is dat ding ook geen knip voor de neus waard... Natuurlijk worden alle onderdelen flink gebruikt (waarvoor ze zijn gemaakt) maar ik denk dat er secuurder is omgesprongen met onderhoud dan menig andere motorfiets. Wel blijft het nog redelijk veel geld voor zo'n ding.
Welk onderhoud?
 
Terug
Bovenaan Onderaan