Mini dirt bike, Chinees spul met magische bobine

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.715
982
Almere
Wie heeft er wel eens zo'n ding van dichtbij gezien? Mini dirt bike, in NL voor 150 euro te koop, allemaal goedkope chinese rommel, schattig blokje er onder waarvan de cilinder in mijn handpalm past.

Of ik mis onderdelen, of er gaat inderdaad een doosje bougievonkjes in...

Er zit geen cdi op, geen contactpunten, 2 hele draden vanaf het stuur met 1 schakelaar (onderbreking van ontsteking), geen accu en geen generator...

Er zit dus een rode en zwarte draad op waarvan de rode gebroken was zonder dat ik de andere helft terug heb gevonden. Bestemming is dus onbekend. Zwarte draad zit nog op de bobine.

Hoe de f#@! loopt dat blok?



Dit is trouwens een vraag achteraf. Kennis heeft dat ding in verre staat van ontbinding gekregen, aan mij de vraag of ik er nog iets van kon maken als hobbyist. Gewoon ff carb schoonmaken en indien niet goed dan schroothoop, dat laatste is al het geval en er ligt nu 1 boodschappentas vol met mini onderdelen.

Ben gewoon even benieuwd wat ik mis.
 
Laatst bewerkt:
Een aansteker geeft ongetwijfeld een goed begin!

Type... Da's het mooie, er staat helemaal niets op. Het enige mogelijke merkteken dat ik heb gevonden is een "7" binnen een ovaal.

Ik vermoed (een afgeleide van de) KDX01 o.i.d.
 
Laatst bewerkt:
Oke, er moet iets zijn dat bepaald wanneer de bobine spanning krijgt en de bougie vonkt.
dat kan een CDI zijn met een pick-up sensor..dat kan ook heel simpel met een pick-up switch zijn, zie het als contactpunt..

Ergens moet de spanning vandaan komen, dus er zal toch zeker een spoel moeten zijn..

Heb nog ergens een schema van een minibike...zal eens gaan zoeken.


Okay...heb ff gekeken en gevonden.

De bobine bestaat uit twee delen. Twee spoelen zeg maar.
Een spoel, die in het deel zit waaar je m ook vastschroeft, die wekt de spanning op en met deze spanning geeft je bobine een vonk via de bougie.
Voor spanning te maken is er behalve die spoel ook een magneet o.d. nodig. Als het goed is zit of zitten deze op het ventilatorwiel tussen of net achter de vinnen.

Eenvoudig..simpel...en goedkoop omdat je geen CDI, spanningsregelaar etc nodig hebt.

De bobine heeft een kabel naar de bougie, en een kabel naar het blok, al dan niet via een kill-switch. De kabel naar het blok zou aan de bovenkant van het blok moeten ingaan, bij het ventilator wiel. Deze kabel gaat naar de pick-up..
 
Laatst bewerkt:
Ik had al zo'n vaag vermoeden dat er op het vliegwiel (tevens koppeling) een magneet hoorde, zitten 2 rare gele vlekken op waar ooit iets heeft gezeten.

Ik zal de vinnen (en daar achter) ook even goed inspecteren, misschien wordt ik door die specifieke vlekken op het verkeerde been gebracht :)

Blok loopt nu dus gewoon helemaal niet, dergelijke magneten (met een ronding) heb ik ook niet liggen.
Nieuw vliegwiel zou de enige optie zijn, maar dat dus naast carburateur, trekstarter en mogelijk 2x binnenband (nog niet bekeken) en dan is het maar de vraag of ik intern (blok) niets geks aantref.

Vooralsnog had ik voor alle onderdelen tot nu toe (dus excl. vliegwiel) voor 20 dollar iets uit China kunnen bestellen. Word echter steeds meer en voor een voertuig uit 2008 van 150 euro waarschijnlijk niet meer de moeite waard.

Wel bedankt dat je het uitgezocht hebt, dan ligt het in ieder geval niet aan mij en mis ik dus inderdaad iets!

Zou je de info die je hebt (service manual?) eventueel willen delen?
Ik ga gewoon rustig kijken wat ik er van kan maken.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat kan, 80 euro heb je een ander blok. Maar dan is 150 euro verstandiger voor een geheel nieuwe.

Maar dat was nu net niet de bedoeling. Leuk als ik het aan de praat krijg, anders oud ijzer.

2 takt dus zit geen olie in, dumpen kan ik het sowieso bij het recyclingperron en gewicht zit er niet aan qua oud ijzer.
 
Plaats eens een foto van het apparaat,een accu is niet nodig voor een ontsteking,
bijvoorbeeld een simpele brommer ontsteking heeft contactpunten een vliegwiel en ontstekingspoel nodig..
 
Laatst bewerkt:
De werking is inmiddels bekend ;)

De rode draad gaat naar het frame en veroorzaakt een "sluiting" zodat de bobine geen spanning meer opwekt/doorgeeft.

Met een beetje laswerk (mooi beginprojectje, nu nog een lasapparaat!) En 25 euro onderdelen rijdt dat ding weer.
 
Nee het was feitelijk niet meer de moeite waard, maar als bezigheidstherapie toch een beetje gefreubeld.

Met plm. 1 week waren alle benodigde onderdelen binnen vanuit China.
Vlotter dan verwacht!

Dan hebben we het over:
- Trekstarter met behuizing (knalgeel dus lekker goedkoop, overspuiten was ik toch al mee bezig)
- Carburateur
- Luchtfilter
- Centrifugaalkoppeling (de betere variant)
- Woodruff key
- Brandstof leiding en filter

En dat voor maar 25 euro incl. verzenden.

Van een niet rijdende, fale roestbak naar iets waar je nog prima plezier van kan hebben.
Het overige klein spul had ik vooral nog liggen (bouten/moeren) en na wat schuurwerk, roestomvormer en redelijk wat spuitbussen rood en zwart van de Action is dit het resultaat:

full


Nee zeker niet perfect, maar dat is ook iets wat ik af moet leren en er gaat een jochie op eigen terrein op crossen dus binnen 10 minuten ligt 'ie waarschijnlijk plat. Maar het lijkt in ieder geval weer ergens op.
 
Laatst bewerkt:
-O- noem mij ouderwetsch maar het verkleinen van een foto op de telefoon (omdat deze te groot is qua MB's) vind ik omslachtig.

Op de pc kan ik met photoshop gewoon ff wat verscherpen, kleuren fixen, uitsnijden, verkleinen in enkele muisklikken.

Net thuis, nog even geduld!
Spannende foto is het niet, hoopje onderdelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan