nieuwe techniek mosfet regelaar

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.829
426
Nieuwe geavanceerde "SERIES" MOSFET-REGELAAR - reduceert de dynamo temperatuur tot 25%.
Dé oplossing om het verbranden van uw dynamo tegen te gaan.

Normale spanningsregelaars laten de overtollige dynamo energie naar massa vloeien, deze regelaar houdt het overtollige vermogen tegen.
Door het ´tegenhouden´ loopt er geen stroom door de dynamo als er geen vraag meer is van het elektrische circuit van de motor. Gedurende deze tijd wordt de dynamo niet belast!
Bijkomend voordeel is dat de motor net iets meer vermogen zal leveren als de accu vol is, dit doordat de dynamo geen energie aan het vliegwiel zal onttrekken.
Deze regelaar heeft tevens een thermische beveiliging, mocht de regelaar te heet worden (door te weinig rijwindkoeling bijvoorbeeld) dan gaat hij tijdelijk ´uit´.

klopt dit ??? wie kan hier iets zinnigs over zeggen... vdv?
 
klopt onderstaande ??? wie kan hier iets zinnigs over zeggen... vdv?

Nieuwe geavanceerde "SERIES" MOSFET-REGELAAR - reduceert de dynamo temperatuur tot 25%.
Dé oplossing om het verbranden van uw dynamo tegen te gaan.

Normale spanningsregelaars laten de overtollige dynamo energie naar massa vloeien, deze regelaar houdt het overtollige vermogen tegen.
Door het ´tegenhouden´ loopt er geen stroom door de dynamo als er geen vraag meer is van het elektrische circuit van de motor. Gedurende deze tijd wordt de dynamo niet belast!
Bijkomend voordeel is dat de motor net iets meer vermogen zal leveren als de accu vol is, dit doordat de dynamo geen energie aan het vliegwiel zal onttrekken.
Deze regelaar heeft tevens een thermische beveiliging, mocht de regelaar te heet worden (door te weinig rijwindkoeling bijvoorbeeld) dan gaat hij tijdelijk ´uit´.

dan maar zo
 
In mijn bescheiden mening is het bij een gemiddeld motorfiets laadsysteem de spanningsregelaar/gelijkrichter die heet wordt en wordt een Mosfet gelijkrichter idd wat koeler dan een traditionele siliconen gelijkrichter, maar..

De rest van het verhaal is volgens mij gebaseerd op de werking van een auto dynamo..? Nu kunnen er op moderne motoren best dynamo's zitten die 'on demand' werken zoals een auto dynamo, maar dan verandert de aanschaf van een MOSFET gelijkrichter/regelaar niks aan de werking van dat type laadsysteem.


PS: Ook ik ben geen elektrotechnicus :t
 
Laatst bewerkt:
Het schijnt dat ze dmv een "speciale schakeling"(geheim van de smid) in de mosfet regelaar hebben gebouwd, die zorgen dat ze dynamo zeg maar "kunnen afschakelen" op een laag pitje, zodra de accu vol is.
De dynamo zal daardoor weinig stroom nog leveren, en dus minder vermogen zal afgeven wat de dynamo ten goede komt .(minder heet) Ook goede kwaliteit motor olie is heel belangrijk voor koeling van de dynamo volgens Carmo.
 
Een dynamo met permanente magneten (zoals 9 van de 10 dynamo's op motorfietsen) zijn prima te regelen met het rechter handvat aan het stuur. Verder niet. X toerental = Y opgewekt vermogen. Als de regelaar niets afvoert naar massa gaat de dynamo enkele minuten mee ipv tientallen tot honderdduizenden kilometers.
 
Verhaal klopt gewoon.

Heeft niet zoveel met de MOSFET te maken (is gewoon het soort halfgeleider dat gebruikt wordt voor het schakelen van de stroom, alternatief voor Thyristors) Correctie: voor SERIES regelaar heb je MOSFET nodig

Verschil zit hem tussen SHUNT of SERIES regelaar. Bij de shunt regelaar blijft de stroom door de dynamospoelen lopen (kortsluiten naar massa), bij de serie regelaar onderbreek je de stroom.

Shindengen is een grote fabrikant van regulators, maakt al deze typen, leveren direct aan de grote motor-merken
 
Laatst bewerkt:
Verhaal klopt gewoon.

Heeft niet zoveel met de MOSFET te maken (is gewoon het soort halfgeleider dat gebruikt wordt voor het schakelen van de stroom, alternatief voor Thyristors) Correctie: voor SERIES regelaar heb je MOSFET nodig

Verschil zit hem tussen SHUNT of SERIES regelaar. Bij de shunt regelaar blijft de stroom door de dynamospoelen lopen (kortsluiten naar massa), bij de serie regelaar onderbreek je de stroom.

Shindengen is een grote fabrikant van regulators, maakt al deze typen, leveren direct aan de grote motor-merken
Ik denk dat het inderdaad zo is maar ik kan niet in zo'n regelaar kijken.
Heeft er misschien iemand een schema van zo'n regelaar? Het zal wel werken met puls breedte modulatie. Hierbij wordt er snel in en uit geschakeld om zo min mogelijk verliezen te krijgen. De stator wordt dan zoveel belast als nodig is.
Is er ergens een link naar dit soort regelaar?
 
Heb een zekere robert gesproken , de technische man van Carmo die vertelde hierover . Maar mijn electronica kennis is te laag om diep in de stof te gaan. Hij zei het wel zoals jij het verteld.
 
In tegenstelling tot de huidige spanningsregelaars is dit een soort "regelbare voeding" maar dan vast ingesteld.
Een principe dat in de normale elektronica al jaren wordt toegepast en waarvan ik me afvraag waarom dat nog steeds niet, dus nu pas, op motorfietsen zit.

m.i. een stuk veiliger voor je dynamo (en het milieu, voor de echte goedzakken :t onder onds ;) ) alhoewel die niet direct lijdt onder het huidige systeem...
 
Ik denk dat het inderdaad zo is maar ik kan niet in zo'n regelaar kijken.
Heeft er misschien iemand een schema van zo'n regelaar? Het zal wel werken met puls breedte modulatie. Hierbij wordt er snel in en uit geschakeld om zo min mogelijk verliezen te krijgen. De stator wordt dan zoveel belast als nodig is.
Is er ergens een link naar dit soort regelaar?

PWM is een mooie regeling voor gloeilampen, maar voor elektronica niet direct. Zoals je weet is de uitgangsspanning van PWM de geschakelde spanning / duty-cycle.
Zodra er een elco of condensator achter zit is de uitgangsspanning gelijk aan de voedingspanning
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard is een geschakelde voeding ook PWM, Maar toch een geschakelde voeding. Het zal zeker niet op dissipatie berusten, dan verleg je het probleem van de Lichtmaschien naar de Regelaar
 
In tegenstelling tot de huidige spanningsregelaars is dit een soort "regelbare voeding" maar dan vast ingesteld.
Een principe dat in de normale elektronica al jaren wordt toegepast en waarvan ik me afvraag waarom dat nog steeds niet, dus nu pas, op motorfietsen zit.

m.i. een stuk veiliger voor je dynamo (en het milieu, voor de echte goedzakken :t onder onds ;) ) alhoewel die niet direct lijdt onder het huidige systeem...
Bedoel je met een gewone regelbare voeding een voeding die regelt met een vermogenstransistor?

Als je 80 volt ac 3 fase gaat gelijkrichten levert dat een gelijkspanning op van 1.41x 80 (of is het 1.73?)=113 volt. Als je 14 wilt overhouden ben je dus 99 volt vermenigvuldigd met de stroom aan het verstoken.
 
PWM is een mooie regeling voor gloeilampen, maar voor elektronica niet direct. Zoals je weet is de uitgangsspanning van PWM de geschakelde spanning / duty-cycle.
Zodra er een elco of condensator achter zit is de uitgangsspanning gelijk aan de voedingspanning
leg eens uit hoe volgens jou een schakelende voeding werkt.
 
Uiteraard is een geschakelde voeding ook PWM, Maar toch een geschakelde voeding. Het zal zeker niet op dissipatie berusten, dan verleg je het probleem van de Lichtmaschien naar de Regelaar

Had je die al gelezen

leg eens uit hoe volgens jou een schakelende voeding werkt.

En wil je uitleg over een schakelnde voeding omdat je niet weet hoe die werkt of omdat je wil weten van mij of ik het weet... Ik denk de tweede... wees maar niet bang :)

Maar over de basisprincipes moeten we het eens zijn: een kale PWM modulator levert een pulserende gelijkspanning die je met name voor ohmse belstingen in kan zetten. Inducties kunnen niet handig met een puls omgaan als die niet specifiek voor die inductie is en capaciteiten willen de puls afvlakken.

In een schakelende voeding zijn feitelijk de problemen die achter een PWM modulator ontstaan afgevangen. Dat de basis van een schakelende voeding een beinvloedbare PWM modulator is kunnen we niet ontkennen
 
Laatst bewerkt:
Had je die al gelezenEn wil je uitleg over een schakelnde voeding omdat je niet weet hoe die werkt of omdat je wil weten van mij of ik het weet... Ik denk de tweede... wees maar niet bang :)
Jij komt met het verhaal dat pwm geschikt is voor gloeilampen maar niet zo voor elektronica.
Ik denk dat ik dan de werking altijd verkeerd heb begrepen.
Dan kom je met een schakelende voeding op de proppen?
Ik vind dat wanneer je iemands uitleg in twijfel trekt een beetje uitleg wel op zijn plaats is.
Of geef je gewoon toe dat je eigenlijk niet zo goed weet waarover je het hebt?
 
Okee, nu zijn we op niveau.

Er zijn dus niet veel electronici waar je wat dieper mee in kan gaan op power conversie en waarbij de kennis van bijvoorbeeld PWM eindigt bij een velleman pakketje waarmee je een ledje optisch kan dimmen of een gloeilampje kan regelen. Zet je daar een 9v radiotje achter is het binnen 2 seconden opgeblazen... Naar dat nivo waren we inmiddels afgezakt

Maar zoals je ziet was ik het van tevoren al met je eens dat het niet kon zijn dat het op basis van dissipatie was. Wat blijft er over? Schakelen en wat is daarvoor dan de beste methode? PWM.

We hoeven niet verder uit te diepen dat een snelle varierende PWM zijn stroom via een choke aan de daaropvolgende meetciruits afgeeft die op hun beurt weer de PWM regelen, of 1 van de 80 varianten daarvan.

En net als jij ben ik benieuwd naar dat schema
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan