Schroefdraad stuk in het motorblok

qwareh

MF'er
15 mrt 2012
39
0
Een goedemiddag :X

Vanmiddag een stukje gereden, plots begon de motor olie te lekken.
De onderkuip gedemonteerd, en ik zie olie langs de kop van deze lange bout gaan.

ul3zh44d.png

16bbkqw61.png

68deu92mm.png


Heeft iemand enig idee wat deze bout in het blok vasthoudt? En of dit nog te redden valt?

Alvast bedankt B| :X
 
Laatst bewerkt:
De lagerschalen kunnen er niet uit doordat er een nokje aan zit dan in het carter valt.
De bouten houden de carterdelen bijeen bij de krukaslagers.
full
 
Ja dat is een standaard opzet. Van lelijk eend tot rolls royce. Ik kreeg de indruk dat het een los deel was dat op 1 lagerschaaltje zat..

Haal die foto asjeblief weg :P , krijg weer hele carbonpapiervisioenen :)
 
Ik kan er geen chocola van maken.

Steekt de krukas uit? Zitten niet alle lagerschalen in de carterhelften maar in losse kappen?

Nee en nee. De carterhelften zitten onder andere aan elkaar met een rits (rek)bouten zoals op bovenstaande foto’s. Deze bouten zitten thv de krukaslagerzittingen, de lagerzittingen zijn onderdeel van de carterhelften. Van de buitenste lagerzittingen wil het nogal eens voorkomen dat deze bouten aan de buitenkant van het blok zichtbaar cq demontabel zijn, afhankelijk van het type blok. Meer een ontwerpdingetje dan dat het echt een technische reden heeft.
 
Laatst bewerkt:
Goedkoopste en makkelijkste oplossing- (een lang)Draadeind er in vastlaten lopen/zetten met steun van LOCTITE uit 600 serie dit 24 uur laten uitharden . Moer er op en goed vastzetten en karren maar, gaat nooit weer stuk ..
http://www.loctite.nl/bed/content_data/204086_AG13034_AG_CAT_BE_NL_WEB.pdf

Meestal lopen die tapgaten verder door dan de bout reikt en vernauwen ze ook iets, vandaar een lang draadeind er in en goed laten vastlopen . Haal je zat moment ..

(en anders als hier boven geopperd is, het blok splitsen.)
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt nog nooit een helicoil gezet... Anders had je zoiets niet neer gezet.

Blok moet los

jij weet het weer beter als ikzelf wat ik doe. Eerste helicoils door en door zette ik in een GT waarvan de eigenaar de kop niet wilde verwijderen. Een platte kop waar een gat in zit van iets van 9 ofzo. Daar schrapte de helicoil-tap net doorheen en op de blind heb ik in het cilinderblok 2 helicoils gezet. Het heeft nog nooit zo netjes gezeten... Vanlieverlee heb ik meer helicoils gezet als er klinknagels in de moerdijk zitten. Veel m8 door uitlaatflensen.

Dat je voor dit ding het blok open moet trekken ben ik inmiddels ook van overtuigd.
 
Ja was er zelf bij toen dat blok open ging, lag ook niet los in het blok of zo, was gewoon nooit gemonteerd..
Was de eerste zzr1100 die in nederland kwam, hij had al een tandwielset versleten voor dat ze leverbaar waren in NL....
Als zo'n krukas 5 maal ondersteund is zou het nog kunnen op lager 2 of 4, mooi is het niet en ik zou het ook never nooit zo in elkaar zetten. Maar er zijn zat krukassen die 3 keer ondersteund zijn en die hebben ook lager 2 en 4 niet
 
Als zo'n krukas 5 maal ondersteund is zou het nog kunnen op lager 2 of 4, mooi is het niet en ik zou het ook never nooit zo in elkaar zetten. Maar er zijn zat krukassen die 3 keer ondersteund zijn en die hebben ook lager 2 en 4 niet
Heb je uberhaubt wel eens gedacht aan het oliedrukverlies `` als er een lager schaal ontbreekt? :X

De axiale speling van de kruktap op de krukbedding zal denk ik net niet nauw genoeg zijn om deze druk te behouden..
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg ook niet dat het mooi is... En daarbij, welk blok moet er na 40000 uit elkaar als het compleet in mekaar gezet is? Dit moest na 40000 open.

Jouw idee met die locktite is ook een optie... Desalniettemin: bij mij zou het open gaan. Chemisch Anker... bouwvakker 8-)
 
Laatst bewerkt:
Goedkoopste en makkelijkste oplossing- (een lang)Draadeind er in vastlaten lopen/zetten met steun van LOCTITE uit 600 serie dit 24 uur laten uitharden . Moer er op en goed vastzetten en karren maar, gaat nooit weer stuk ..
http://www.loctite.nl/bed/content_data/204086_AG13034_AG_CAT_BE_NL_WEB.pdf

Meestal lopen die tapgaten verder door dan de bout reikt en vernauwen ze ook iets, vandaar een lang draadeind er in en goed laten vastlopen . Haal je zat moment ..

(en anders als hier boven geopperd is, het blok splitsen.)

Je wilt ook dat de bout spankracht kan aanzetten, je kunt een bout wel vastlijmen, maar hij zal vast gedraaid moeten worden, anders krijg je geen spankracht.
 
jij weet het weer beter als ikzelf wat ik doe. Eerste helicoils door en door zette ik in een GT waarvan de eigenaar de kop niet wilde verwijderen. Een platte kop waar een gat in zit van iets van 9 ofzo. Daar schrapte de helicoil-tap net doorheen en op de blind heb ik in het cilinderblok 2 helicoils gezet. Het heeft nog nooit zo netjes gezeten... Vanlieverlee heb ik meer helicoils gezet als er klinknagels in de moerdijk zitten. Veel m8 door uitlaatflensen.

Dat je voor dit ding het blok open moet trekken ben ik inmiddels ook van overtuigd.

Dus jij krijgt een M8 helicoil door een 9mm gat?
 
Goedkoopste en makkelijkste oplossing- (een lang)Draadeind er in vastlaten lopen/zetten met steun van LOCTITE uit 600 serie dit 24 uur laten uitharden . Moer er op en goed vastzetten en karren maar, gaat nooit weer stuk ..
http://www.loctite.nl/bed/content_data/204086_AG13034_AG_CAT_BE_NL_WEB.pdf

Meestal lopen die tapgaten verder door dan de bout reikt en vernauwen ze ook iets, vandaar een lang draadeind er in en goed laten vastlopen . Haal je zat moment ..

(en anders als hier boven geopperd is, het blok splitsen.)


Zo duidelijker .. B|


Of in Jip en Janneke taal .
Draadeind er in vastzetten met loctite , later moertje er op en goed aandraaien , vast zit de meuk ......
 
Laatst bewerkt:
Zo duidelijker .. B|


Of in Jip en Janneke taal .
Draadeind er in vastzetten met loctite , later moertje er op en goed aandraaien , vast zit de meuk ......



En ook als je de draad er uit hebt getrokken met een bout zit er altijd nog een paar mm draad in, daar zit de earste aanzet waarmee je het stukkie draadeind tot op de bodem vast kan zetten en de rest doet die loctite... Een mooie tijdelijke oplossing tot het blok open moet
 
Dus jij krijgt een M8 helicoil door een 9mm gat?

Een platte kop waar een gat in zit van iets van 9 ofzo. Daar schrapte de helicoil-tap net doorheen ...

Wat lul je nou man, je hebt waarschijnlijk zelf nog nooit een helicoil gezien

Tap van een M8 helicoil is 9,4 mm, ja dan schrap je in zo'n gaatje een randje van 0,2 mm waar je uitstekend op kan kalibreren.

Moet ik processen-verbaal gaan maken, foto's met bewijzen of zo??
 
En ook als je de draad er uit hebt getrokken met een bout zit er altijd nog een paar mm draad in, daar zit de earste aanzet waarmee je het stukkie draadeind tot op de bodem vast kan zetten en de rest doet die loctite... Een mooie tijdelijke oplossing tot het blok open moet


Ik zelf denk` dat als ie er geen bout weer in doet, dat ie ook nog wel 10 jaar rijdt zonder problemen

_O-

Want zolang ie nog niet olie zweet gebeurd er niks .
 
Laatst bewerkt:
Ik zelf denk` dat als ie er geen bout weer in doet, dat ie ook nog wel 10 jaar rijdt zonder problemen

_O-

Want zolang ie nog niet olie zweet gebeurd er niks .

gelijk alle 10 doen

De helft van de hedendaagse auto's is ook gelijmd


tijdelijk <> semi permanent
 
Laatst bewerkt:
Update.... het volgende wil ik gaan doen:
Een M10 bout gebruiken 2 a 3 CM.(Dat dus een stukje tappen in het blok) Vervolgens de rest van de bout laten afdraaien en dan M8 op tappen.
Dan uiteraard bovenaan loctite toevoegen.
Nu op zoek naar iemand met een draaibank......
Weet iemand die op zaterdag werkzaam is in omgeving Amsterdam? :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan