Gezakt motorexamen AVD!!

Je moet gewoon modelrijden voor je examen. Dus niet gas bij om oranje te halen enzovoort. Het 'voor de eigen veiligheid' regels overtreden is iets wat je de rest van je leven kan doen, maar zoals je gemerkt hebt beter niet tijdens je examen.
 
Shit happens, heb dan wel de pech om wel vaker met examinatoren van doen gehad
te hebben ( en.. jawel, het zijn mensen.. er mee gesproken )

Vaak bekijken ze een algemeen -plaatje- , er klaar voor.. of nog maar eens proberen.
Goeie kans dat dat oranje licht voor hem de doorslag gaf om je te laten zakken.
 
Ik stond in een best lange rij achter het stoplicht, het werd groen en we gingen rijden, tegen de tijd dat ik bij het stoplicht was sprong hij op oranje, of ik moest boven op de rem, of reed door voor mijn veiligheid. Mijn keuze was door te rijden en dat was dus ook het punt waarop ik gezakt was.
Ik snap de frustatie, echter had je dit misschien kunnen voorkomen door iets rustiger op te trekken, meer tijd te nemen en voor te bereiden op het nemen van het kruispunt dat je nadert. Het feit dat je zegt dat je ofwel de keuze had om bovenop je rem te staan alsmede de keuze had om door te rijden, het laatste dat je zegt gedaan ze hebben, kan erop duiden dat je misschien al te veel acceleratie had en je dit eigenlijk had kunnen voorkomen door meer de tijd te nemen. Dan had je rustig kunnen stoppen bij het stoplicht en was er geen probleem.

Ik weet natuurlijk niet wat de situatie was maar bekijk dit enkel vanuit het aspect AVD examen rijden en wat een examinator wilt zien.

me instructeur baalde er ook van en kon er weinig van zeggen.
Persoonlijk vind ik dit raar. Een instructeur hoort ten aller tijde iets te kunnen onderbouwen, ondanks dat het soms misschien erg vaag lijkt. Hij/Zij is degene die mee rijd met de examinator en dus ook het overzicht heeft op jou en je beslissingen en jou dus zou moeten kunnen helpen. Persoonlijk zou ik er gewoon op aandringen wat je mogelijkheden zijn in eenzelfde situatie en daarop oefenen tijdens een eventuele AVD les.

En waar laat hij me op zakken :Y het oranje licht |(
Kijk, er zijn meerdere factoren die bepalen of jij slaagt of zakt. Neem jij een bochtje fout maar en veel later nog eens, dan kun je alsnog slagen. Maar neem jij bocht na bocht fout, wordt het gewoon een optelsom. Ditzelfde geld ook voor regels in het verkeer. Neem nou het verlenen van voorrang aan verkeer wat van rechts komt. Doe jij dit niet omdat jij inziet dat die fietser verder weg is en het dus makkelijker is voor beide deelnemers dat jij doorrijd, heeft de examinator geen boodschap aan en laat jou gewoon zakken. Simpel, hij wilt gewoon zien dat jij die fietser hebt gezien en dat doe je in zo een situatie niet.

Ik moet er wel bij vertellen dat ook ik de eerste keer gezakt ben op mijn AVD. Dit had meerdere persoonlijke redenen (ik was immers net ontslagen), maar daarbuiten was mijn hele rit één en al klote. Ik merkte dat mijn bochtenwerk niet helemaal mooi was, plaats op de weg was niet altijd even goed gekozen en tot tweemaal toe een verkeerde beslissing genomen wat vervolgens mij in het gevaar heeft kunnen brengen (denk aan vlot willen doorrijden, maar net op het laatste moment de afslag halen).

Tweede keer gewoon vlekkeloos gehaald. Gewoon een nette rit gehad, en grappige was dat ik precies dezelfde examinator had die dag!

Erg klote dat je het niet gehaald hebt. Heel veel succes de volgende keer in ieder geval.
 
Wat is jullie mening over dit soort situaties en besluit van CBR?
Ik weet dat ik het hier niet mee oplos en wil zo snel mogelijk een herkansing maar het zit me toch dwars.

Ik zou dat dwarszitten loslaten, je zit nu met de gedachte dat je onterecht bent gezakt.
Dat is niet zo, het klinkt lullig en het is niet anders.
Ga er de volgende keer met een schoon gevoel naartoe, beoordeel jezelf niet tijdens de rit, daarvoor rijdt de examinator achter je.
Persoonlijk denk ik niet dat je een noodstop had hoeven maken als je had besloten te stoppen.
En als het goed is reed de examinator achter je, ook al deed je het uit een soort lijfsbehoud, wat ik me goed voor kan stellen, toch kom je hier niet mee weg op je examen.
En ook in de praktijk zul je een goed verhaal moeten hebben jegens een agent om ermee weg te komen.
 
Slaap er een nachtje over. Ik ben de eerste keer ook gezakt en was boos op alles en iedereen. De dag erna kon ik inzien dat ik zelf gewoon niet goed genoeg gereden had. Shit happens, zie het als leermoment voor de volgende keer
 
Ja dat heeft hij achteraf gevraagd en hij zei dat ik door rood reed.
Tijdens de spits in spijkenisse staan de stoplichten wat strak afgesteld omdat het verkeer een ramp is. Als hij op groen springt kunnen er een aantal autos door, schat een stuk of 10 en dan springt hij op oranje heel kort en dan op rood, zo zou het verkeer beter doorstromen en worden de rijen niet zo lang, maar als je dan een van de laatste bent vlakbij het oranje licht dan heb je al vaart gemaakt, ik snap niet dat die examinator niet inzag dat abrupt de remmen inknijpen veel te gevaarlijk zou zijn als motorrijder. Dus ik had op de motorkap kunnen liggen maar dan wel een rijbewijs in me zak hebben gehad :? , denk het ook niet. Maarja de burgers moeten maar met het CBR dealen en gewoon betalen en doorgaan tot je het wel hebt :Y een grote geldklopperij op deze manier voor velen mensen. Als je echt iemand ziet klungelen dat het nog niet lukt dan begrijp ik dat een aantal lessen nog genomen moeten worden, maar als er gezien word dat je voortuigbeheersing hebt en alles onder controle snap ik niet dat ze je op lullige puntjes laten zakken. En ik vraag ook niet of ik in de spits mag afrijden, maakte me daar al zorgen om dat er geen raar akkefietje zich zou voordoen , helaas was mijn voorgevoel waar en door drukte en verkeerslichten gezakt.

Als ik er van tevoren geld op in had kunnen zetten dat je dit antwoord zou geven, had ik het gedaan.

En als de situatie werkelijk zo was zoals jij 'm beschrijft (erg druk, op 't laatste moment oranje licht, niet rood, vol in de ankers gemoeten om nog voor de stopstreep stil te staan), dan had ik er ook wel geld op in durven zetten dat je wel geslaagd was als je zelf had toegegeven dat het achteraf gezien minder handig was. Mijn instructeur vertelde me dat examinatoren niet op zoek zijn naar iemand die 100% perfect rijdt en alles al weet. Volgens hem beoordelen ze meer of iemand een beetje zelfreflectie heeft en weet wanneer hij/zij iets gedaan heeft dat achteraf gezien ook beter had gekund. Als je daar blijk van geeft, zal 't die examinator aan z'n r**t roesten of jij die ene keer een knipperlichtje vergeten bent of per ongeluk iets te hard reed (moeten natuurlijk geen dingen zijn zoals geen voorrang verlenen oid).

Maar dat is een theorie. Kan ook zijn dat die gast z'n dag niet had en iemand wilde naaien. In ieder geval succes bij de volgende poging.
 
Laatst bewerkt:
Toch zou je in deze tijden van digitalisering er voor kunnen kiezen om een camera mee te laten draaien tijdens de examenrit omdat het ergens ook wat vreemd is dat je wordt overgelaten aan de "willekeur" van één persoon. Daarnaast denk ik, dat, als je jezelf terugziet en het aantal fouten ziet dat je gedurende een rit gemaakt hebt, het 'optelsom'-idee misschien ook iets makkelijker geaccepteerd kan worden.

Voor mijn AVD ben ik zelf ook de eerste keer gezakt. Ik was zenuwachtig, richting het einde van mijn lessenpakket kreeg ik een andere instructeur waar ik een aanmerkelijk minder goede band mee had en dat maakte mij onzeker, en tijdens de eerste examenrit maakte ik een flinke blunder wat letterlijk heel verkeerd had kunnen aflopen. Eerst ook boos en teleurgesteld, mij erop ingesteld dat ik al lekker zou kunnen rijden richting het einde van vorige zomer. En nu weer een les of 5 a 6 moeten inplannen, want zo'n examen kan ook niet snel genoeg worden ingepland maar er zit toch altijd weer meer tijd tussen dan je hoopt en je bent zo weer een paar honderd euro verder...

Hoe dan ook, tweede examen en ik had nu dezelfde examinatrice die bij mij de bijzondere verrichtingen had afgenomen. Wat foutjes her en der, een tijd lang 85 gereden in het buitengebied rond Breda waar ik maar 60 mocht, maar bij terugkomst zei ze: "Je bent een sportieve rijder, maar je zag wat je zien moest en je reed hoe ik het wilde zien. Gefeliciteerd.". Elke examinator staat er ook anders in denk ik.

Met de auto heb ik het zelfs drie keer moeten doen: eerste keer doodop van de zenuwen, tweede keer een perfécte rit, maar toch een examinator die zegt "je nam die bocht wel erg ruim hoor...", zelfs de instructeur witheet achterlatend, en een derde examinator die zegt: "wat foutjes, maar met het opbouwen van ervaring gaan die er wel uit. Gefeliciteerd".

Kop op, drink er één vanavond, en de komende lessen (mocht je die nog inplannen tot aan je volgende examen, wat ik wel aanraad) er niet te veel aan terugdenken en er vooral op letten dat je iedere keer dat je die helm weer afzet, er een dikke smile zichtbaar moet zijn omdat je weer een goede twee uur hebt kunnen rijden, zelfs al is het voorlopig nog even met een oortje in. :t
 
Ik vraag me af of je enige bezwaarsmogelijkheid hebt bij het zakken als je een camera mee laat draaien
 
Ik vraag me af of je enige bezwaarsmogelijkheid hebt bij het zakken als je een camera mee laat draaien
Dat zal dan vast onderdeel worden van de discussie. Maar examineren is ook mensenwerk, en wie controleert de examinator? Een videootje kan daaraan toe bijdragen.

Of je laat een video ook nog eens beoordelen door drie onafhankelijke examinatoren van door het hele land, waarbij ook de mening van de meerijdende examinator zelf meetelt, omdat deze toch een beter totaaloverzicht heeft dan drie personen die naar een video kijken. Maar goed, dat zal wel te progressief zijn en als ik het goed begreep, dan heeft het CBR al een capaciteitsprobleem. :P
 
Ja dat heeft hij achteraf gevraagd en hij zei dat ik door rood reed.
Tijdens de spits in spijkenisse staan de stoplichten wat strak afgesteld omdat het verkeer een ramp is. Als hij op groen springt kunnen er een aantal autos door, schat een stuk of 10 en dan springt hij op oranje heel kort en dan op rood, zo zou het verkeer beter doorstromen en worden de rijen niet zo lang, maar als je dan een van de laatste bent vlakbij het oranje licht dan heb je al vaart gemaakt, ik snap niet dat die examinator niet inzag dat abrupt de remmen inknijpen veel te gevaarlijk zou zijn als motorrijder. Dus ik had op de motorkap kunnen liggen maar dan wel een rijbewijs in me zak hebben gehad :? , denk het ook niet. Maarja de burgers moeten maar met het CBR dealen en gewoon betalen en doorgaan tot je het wel hebt :Y een grote geldklopperij op deze manier voor velen mensen. Als je echt iemand ziet klungelen dat het nog niet lukt dan begrijp ik dat een aantal lessen nog genomen moeten worden, maar als er gezien word dat je voortuigbeheersing hebt en alles onder controle snap ik niet dat ze je op lullige puntjes laten zakken. En ik vraag ook niet of ik in de spits mag afrijden, maakte me daar al zorgen om dat er geen raar akkefietje zich zou voordoen , helaas was mijn voorgevoel waar en door drukte en verkeerslichten gezakt.
niet zeuren je had tijd om te bedenken dat je het gas ging opentrekken om door oranje te gaan dan had je ook kunnen stoppen. en je bent lokaal bekend en je weet dus ook dat die oranje tijd kort is dan had je misschien moeten bedenken dat je niet zoveel vaart moest maken dat je in dat korte oranje niet meer kan stoppen .je hebt dus zelf een serie beslissingen genomen die er op neer kwam dat je door donker oranje C.Q. rood reed. dan moet je niet de schuld bij de examinator leggen maar bij je zelf. je weet dat je beoordeeld wordt en wat ze willen zien (althans als je een redelijk goede leraar hebt heeft hij je dat geleerd tijdens de lessen) en als je dan een serie beslissingen neemt die helaas verkeerd uitpakken is er maar 1 persoon waarnaar je kan wijzen (of 2 als je een slechte leraar hebt).
 
Dat had ik achteraf graag gewild dat ik een camera had gehad, want met alleen een verhaal zonder beelden kom je er niet. Ieder heeft zo zijn eigen mening erover en accepteer dan ook maar dat het zo heeft moeten zijn en ga het overdoen. Het is op het moment keihard balen en voelt je in de zeik genomen op dat moment. Motor staat al een maand in de schuur en klaar om van stal gehaald te worden.
 
Iedereen in ieder geval bedankt voor de heldere kijk op deze zaak, zo kan ik het ook van andere kanten bekijken. Niet ieder kritiek is slecht kritiek en helpt om het van een andere kant te zien. :t
 
Dat had ik achteraf graag gewild dat ik een camera had gehad, want met alleen een verhaal zonder beelden kom je er niet. Ieder heeft zo zijn eigen mening erover en accepteer dan ook maar dat het zo heeft moeten zijn en ga het overdoen. Het is op het moment keihard balen en voelt je in de zeik genomen op dat moment. Motor staat al een maand in de schuur en klaar om van stal gehaald te worden.
en wie is daar schuldig aan dat die motor daar al staat voordat je het examen hebt gehaald. daar heb je dus ook niet op kunnen proefrijden voordat je hem kocht. of is dat ook in eens de fout van iemand anders dat die motor daar al een maand staat en nu waarschijnlijk nog een paar maanden? ik weet het je zelf realistisch bekijken is lastig maar enige zelfreflectie is best handig.
 
Balen, maar spijk met spits is ook goed opletten en rustig rijden, kom er twee keer per dag maar je rijd zo langzaam en als je ver vooruit kijkt kan je nog makkelijk op tijd stoppen op de hartel kruising of elke kruising daar.

Volgende keer wat meer afstand houden wellicht en rustig aan goed vooruit kijken.

Succes voor de volgende keer.
 
en wie is daar schuldig aan dat die motor daar al staat voordat je het examen hebt gehaald. daar heb je dus ook niet op kunnen proefrijden voordat je hem kocht. of is dat ook in eens de fout van iemand anders dat die motor daar al een maand staat en nu waarschijnlijk nog een paar maanden? ik weet het je zelf realistisch bekijken is lastig maar enige zelfreflectie is best handig.


Met broeder opgehaald :Y ,zitten meerdere kanten aan een verhaal.
Heb er ook een stukje op gereden :X poe poe.
 
Wat een vage reden om te zakken. Ik reed in de lessen vaak door bij oranje in drukte. Instructeur vond dat juist veiligst zolang het niet nabij rood is.
 
Maar als ik je rit zo lees ga je de 2e keer cum laude slagen. Je zou bijna denken dat ze je niet in 1x willen laten slagen. Niet opgeven en gewoon doorgaan! Als je het eenmaal hebt zul je merken dat het alles waard is.
 
Hallo allemaal,

Vandaag me eerste keer afrijden avd gehad en gezakt op een lullig puntje.
De rit was kwa rijden/kijken/veiligheid eigenlijk perfect gegaan en kon niet missen dacht ik, totdat ik tijdens het spitsuur van de snelweg spijkenisse in reed. Een hoop verkeer met kriskrassende auto's door elkaar heen, maar goed dat was het probleem nog niet.
Ik stond in een best lange rij achter het stoplicht, het werd groen en we gingen rijden, tegen de tijd dat ik bij het stoplicht was sprong hij op oranje, of ik moest boven op de rem, of reed door voor mijn veiligheid. Mijn keuze was door te rijden en dat was dus ook het punt waarop ik gezakt was. Ze hebben het over je eigen veiligheid als motorrijder zijnde en extra rekening moet houden met dingen, dit was er een waarvan iedereen had gedacht als ik nu bovenop me rem ga dan kan ik geschept worden, zeker met die drukte op het moment. Maar alsnog had de examinator het alleen over meneer agent dat je daar een bekeuring voor zou hebben gekregen (lekker boeiend dat is niet jouw taak) en ging het hier dus niet over mijn veiligheid. Ik voel me er door in de maling genomen, zeker omdat het rijden super ging en ik ook al gewend ben om te rijden kwam ik totaal niet onzeker over en reed gewoon goed, me instructeur baalde er ook van en kon er weinig van zeggen.
Met zulke verkeerssituaties is het altijd 50/50 want bij beide acties had ik het te horen gekregen ofwel sowieso gezakt geweest.
Wat is jullie mening over dit soort situaties en besluit van CBR?
Ik weet dat ik het hier niet mee oplos en wil zo snel mogelijk een herkansing maar het zit me toch dwars.
Groeten Mike


In principe geldt dat je bij oranje moet stoppen als je kunt stoppen. Dorrijden mag echter ook.

Ik denk dat je bij de uitslag met de examinator duidelijker had moeten wijzen waarom je doorreed. Daarbij ga ik er vanuit dat je niet door rood reedt.

Mja, je bent aan de goden overgeleverd eigenlijk. De ene keurt goed, wat de andere examinator afkeurt. Strikt gezien mag je ook niet te hard rijden, maar toch lees ik met enige regelmaat dat je niet strikt 50km/u moet rijden en best wat harder mag rijden. Zeker als je in wilt halen.
 
Doorrijden mag echter ook.

Nee, dat mag niet zomaar. Je mag alleen doorrijden als je echt niet meer kunt stoppen. Kun je nog wel stoppen, dan moet je stoppen. Dat je dan van achter wordt aangereden is niet iets waar de wet rekening mee houdt. Op het examen gelden andere regels dan normaal in het verkeer. Je moet opzichtig met je hoofd bewegen als je links en rechts kijkt, en je moet stoppen voor oranje.
 
Oranje of rood?

Rood -> terecht gezakt
Oranje -> onterecht gezakt, naar mijn mening.

Als ik kan kiezen tussen flink in de ankers gaan of een dot gas en door oranje, kies ik ook liever voor het laatste.

Komt het in de praktijk veel voor dat je een boete krijgt voor "door oranje rijden terwijl je nog kon stoppen"? Lijkt me redelijk zeldzaam..of je moet met 20km/h door oranje sukkelen terwijl je nog de max tijd had om te stoppen..
 
Laatst bewerkt:
Meestal is het zo dat als je niet meer op tijd kunt stoppen voor oranje dat je te hard hebt gereden of niet goed hebt opgelet.
 
In principe moet je niet door oranje rijden, zeker niet op je examen. Als je dat inzicht niet hebt, ben je terecht gezakt.

Vooral als je al achteraan aansloot in een lange rij voor een stoplicht, dan anticipeer je erop dat hij weer op oranje kan gaan en pas je je snelheid aan en ga je niet als een hooligan optrekken.

Een beetje remmen zorgt er ook niet voor dat je direct dood bent, dus wellicht dat je ook iets aan je remangst moet doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan