Gezakt motorexamen AVD!!

Oranje -> onterecht gezakt, naar mijn mening.

Als ik kan kiezen tussen flink in de ankers gaan of een dot gas en door oranje, kies ik ook liever voor het laatste.

Dit is een grijs gebied, een klein beetje gas bijgeven om door net niet meer groen te rijden op een overzichtelijk kruispunt is OK.

Maar meestal hoef je niet "hard in de ankers", maar moet je gewoon ff goed geconcentreerd remmen en is er geen reden om door diepdonkeroranje te knallen, wat in Nederland tegenwoordig geloof ik al 3 seconden duurt.
 
Ligt inderdaad aan de situatie... normaal gesproken kan je inderdaad prima stoppen, ook al moet je even doorremmen, en dan doe ik dan ook. Soms heb je echter wel twijfelgevallen, 50-50, dan kies ik liever voor door oranje.
Pech voor OP in dit geval.
 
Laatst bewerkt:
En als je eenmaal 10 keer gezakt bent gaat dat heus wel wennen :Y
 
Ik ben in 2012 gezakt voor het omgekeerde. Zie post.

Auto ging bumperkleven terwijl rechterrijstrook vol zat en ik reed al veels te hard.

Dit was het antwoord:
Reden was als volgt:
De mercedes moest ik voor laten. Dit kon ik doen door af te remmen en mij achter een vrachtwagen te proppen zodat hij langs kon gaan en waarna ik vervolgens door zou gaan met inhalen. Of ik zou gas moeten geven want die motor zou 160 kunnen.

Nou denk ik dat dit heel krom is. Hard remmen en invoegen achter een vrachtwagen lijkt mij niet slim. Tevens was die mercedes aan het bumperkleven en al zou ik 160 gaan, hij zou net zo hard bumperkleven als ik 120 zou gaan.
Tevens gaf ik aan dat ik niet harder kon rijden omdat er een auto was en ik zelfs na de 70 km bord een stuk met 120 ging. Die S klasse is toch sneller dan mij en het heeft geen zin als ik me zou laten opjagen en met 160 zou gaan waar je 70 mag.

Zegt hij doodleuk: Als ik zou moeten kiezen tussen een rolstoel of een boete dan weet ik het wel.
 
Ik ben in 2012 gezakt voor het omgekeerde. Zie post.

Auto ging bumperkleven terwijl rechterrijstrook vol zat en ik reed al veels te hard.

Dit was het antwoord:



Ja je blijft aan het korste end trekken in zulke situaties.
Eén lichtpuntje voor mij is dat ik 4 juli nog een kans heb, dus ben al blij dat het niet nog veel langer hoeft te duren :}
 
In principe moet je niet door oranje rijden, zeker niet op je examen. Als je dat inzicht niet hebt, ben je terecht gezakt.

Vooral als je al achteraan aansloot in een lange rij voor een stoplicht, dan anticipeer je erop dat hij weer op oranje kan gaan en pas je je snelheid aan en ga je niet als een hooligan optrekken.

Een beetje remmen zorgt er ook niet voor dat je direct dood bent, dus wellicht dat je ook iets aan je remangst moet doen.

Denk dat dit de belangrijkste tip is. Afstand houden en als je gaat remmen voor oranje, heel duidelijk spiegelen. Als je merkt dat de auto achter je niet afremt kan je altijd nog gas bijgeven en uitwijken.

Verder vind ik t cbr een kutinstantie met een monopoliepositie waar ze misbruik van maken.
Ook vind ik dat een camera bij een examen verplicht moet zijn. Om bezwaar te kunnen indienen tegen een besluit en voor leerlingen om hun fouten terug te kijken.
 
Laatst bewerkt:
Heb inmiddels al meer dan 25 jaar mijn rijbewijs, maar wel examen voor gedaan. 2 keer zelfs en dat is waarom ik reageer.

Mijn eerste keer afrijden kwam ik in de wijk waar ik ben opgegroeid. Dat betekent dat ik de straten en het verkeersgedrag ken als mijn broekzak. Zo is er een weg waar aan de ene zijde een kanaal loopt en aan de andere zijde zijstraten. Tegenwoordig hebben ze drempels om de paar 100 meter neergelegd, maar in die tijd nog niet. Gevolg? Iedereen die het kanaal aan de rechterzijde had kon daar gecontroleerd en ongeoorloofd 80 rijden. Binnen de bebouwde kom, dus 50 is max. Gecontroleerd? Jazeker, want er was een smal stoepje en verder 50 meter grasveld totaan de kade. Volledig overzichtelijk.

Goed gedrag doet goed volgen dus tegemoetkomend verkeer rijd ook harder dan toegestaan. En dat niet alleen, door de eenzijdigheid van de zijstraten wordt gesuggereerd dat het een voorrangsweg is. Dat is dus niet zo, rechts heeft gewoon voorrang. Maar goed, dat wist ik al 20 jaar en ook dat rechts vaak geen voorrang kreeg.

Je voelt al aankomen: op examen kom ik uit een van de zijstraten en zie een auto van links komen. Ik stop omdat ik voorzie dat hij door zal rijden. En dat was juist. Verder prima gereden, geen bijzonderheden.
Terug in het examenkantoor zegt de examinator tegen me: Nou dat is duidelijk. Je bent gezakt.
Blijkt dat de instructeur in de auto heeft gevloekt dat die kerel door zou rijden. Dat werd gezien als een ingreep. Jammer was dat de com-set niet open stond en dat de instructeur dat niet 100% zeker meer wist. Kon praten als Brugman, maar geen kans.

Gewoon nog eens opgeweest en gehaald.

Baalde ook zoals jij, maar kon je wel overheen.
 
Gevalletje percentage bij het CBR.. gewoon pech.

Je kan het nog zo goed doen.. als er te veel mensen het examen gehaald hebben die dag/week dan zak je gewoon. Ik hoor soms dat mensen om de meest onzinnige redenen zakken.. denk hierbij aan:

"Ja, je keek net niet voldoende" , Ja.. er zitten nog wat slordigheidsfoutjes in (maar niet kunnen zeggen wat dan) etc etc.

Weer opgaan en het dan gewoon halen, en probeer een moment in te plannen vroeg / midden op de dag als het nog niet druk is. Dit helpt ook veel.

Borrelpraat
 
Je kunt een fout altijd weer goedmaken, als je een beetje mazzel hebt. Mijn moeder deed rijexamen, had maar weinig lessen gehad, en ze was al vrij snel klaar, zei de examinator "rij maar weer terug". Examen ging vanuit een hotel-restaurant, aan een min of meer drukke weg. Ze komen aan vanaf de overkant, examinator zit vast formulieren in te vullen, ma geeft gas om de weg over te steken en ziet dan plotseling vanaf het fietspad tussen de bomen een brommer tegen het verkeer in komen, en staat op de rem. Examinator met z'n hoofd tegen de voorruit. Ma geslaagd, examinator had de brommer niet gezien.
 
Altijd jammer als je zakt. Maar je kende de situatie terplekke goed en wist dat het geel maar kort duurt. Je bent dus waarschijnlijk gezakt oponvoldoende anticiperen. Daar moet je dus volgende keer beter opletten.
 
Nee hoor. 't Zal niet zo zwart-wit zijn als jij hier zegt maar er zit een kern van waarheid in.
Ik heb weet van een voorval, ondertussen wel al zo'n 25 geleden schat ik, waarbij de examinatoren bij elkaar werden geroepen voor een bespreking in het examencentrum. Daar werd de heren en dames op subtiele wijze verteld dat het een kalme periode was. En aangezien er redelijk veel kandidaten slaagden en er niet echt veel nieuwe kandidaten klaar stonden de kans reëel was dat er op kort termijn te veel examinatoren waren en ze ontslagen niet konden uitsluiten.
Ze hadden de boodschap goed begrepen en het slagingspercentage is daarna ook drastisch gedaald.
Iedereen heeft zijn baan kunnen behouden, dat dan weer wel.
 
Het is altijd weer spannend wat voor verkeers situaties er zich gaan voordoen, daar kan je je nooit op voorbereiden want je weet niet wat er gaat gebeuren. Normaal maakt dat niet zoveel uit maar als je een examen moet doen blijft dat altijd een spanning omdat je niet door iets lulligs wilt zakken, je weet niet welke examinator je krijgt en wat hij belangrijke punten vind om te slagen.
Dus wederom word het weer een spannende dag.
 
Nee hoor. 't Zal niet zo zwart-wit zijn als jij hier zegt maar er zit een kern van waarheid in.
Ik heb weet van een voorval, ondertussen wel al zo'n 25 geleden schat ik, waarbij de examinatoren bij elkaar werden geroepen voor een bespreking in het examencentrum. Daar werd de heren en dames op subtiele wijze verteld dat het een kalme periode was. En aangezien er redelijk veel kandidaten slaagden en er niet echt veel nieuwe kandidaten klaar stonden de kans reëel was dat er op kort termijn te veel examinatoren waren en ze ontslagen niet konden uitsluiten.
Ze hadden de boodschap goed begrepen en het slagingspercentage is daarna ook drastisch gedaald.
Iedereen heeft zijn baan kunnen behouden, dat dan weer wel.


Een voorval, 25 jaar geleden.. zo lust ik er nog wel tien.


Dat zeg ik: borrelpraat
 
Een voorval, 25 jaar geleden.. zo lust ik er nog wel tien.


Dat zeg ik: borrelpraat
Maar er zit wel een kern van waarheid in, en het zou me helemaal niets verbazen dat dat nog steeds voorvalt.

Dat minimum percentage dat moet buizen, is er niet alleen maar omdat de statistieken moeten aantonen van "slechts zoveel % slaagt", het is ook een vorm van werkbehoud en kassa kassa.

Net als waarom ambtenaren zo traag werken (wat betreft België dan toch).
Hun veel te hoge loon, bijkomende voordelen en werk regime/regels maakt dat ze niet hard hoeven te werken. En zo gerakan ze niet door hun werk, en dat laatste heeft 2 voordelen, het terugdringen van het aantal ambtenaren wordt beperkt, want ze blijken ze toch "nodig" te hebben, en omdat ze niet door hun werk blijken te garaken, wil dat toch zeggen dat ze een "zwaar beroep" hebben, dus op pensioen lang voor een hard werkende bouw arbeider ...

Of vind jij het normaal dat een aan een bureau zittende die bijna de helft van de tijd koffie drinkt, en bijna 60 dagen vrij te kiezen verlofdagen heeft, op pensieon kan op 65, en veelal zelfs al op brugpensioen op 55, terwijl een bouwarbeider die jaar in jaar uit zijn rug krom gewerkt heeft, heel wat ontberingen heeft doorgemaakt, slechts 20 a 24 dagen verlof heeft waarvan hij er bijna geen vrij kan kiezen, pas op 67/68 op pensioen kan, en al in heel goede papieren moet zitten om brugpensioen te kunnen krijgen, maar dan pas op 60 ipv 55?
Nogmaals, dit is in België, ik denk dat het voor jullie in NL heel wat beter is.
Zeker als ik zie hoe een kameraad van mij, die leraar was in NL, nu vóór zijn 60ste al op pensieon is, en méér heeft dan een werkende arbeider in B.

Nu vind ik dat geen probleem, ik gun hem/jullie dat van harte :t
Maar noem het vooral niet te snel "borrelpraat" ;)
Ambtenaren in België, je kan er boeken over schrijven, en ja, examinatoren zijn ambtenaren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar er zit wel een kern van waarheid in, en het zou me helemaal niets verbazen dat dat nog steeds voorvalt.

De kern is dat nou eenmaal statistisch vaststaat dat een x percentage de eerst keer slaagt.
Dat is het percentage dat onbevooroordeeld en met vertrouwen naar het CBR gaat voor een beoordeling.
Want dat is de enige reden dat je daarheen gaat, men gaat beoordelen of je voldoet aan de basis van het auto/motorrijden, ben je daar mee bezig, slaag je.
Ben je gespannen en wantrouw je het cbr door alle borrelpraat, dan gaat dat ten koste van je reactievermogen en besluitvaardigheid waardoor de basis niet voldoende wordt weergegeven.
Dat percentage mag terugkomen voor een nieuwe beoordeling...
 
Laatst bewerkt:
Tijdens de spits in spijkenisse staan de stoplichten wat strak afgesteld omdat het verkeer een ramp is. Als hij op groen springt kunnen er een aantal autos door, schat een stuk of 10 en dan springt hij op oranje heel kort en dan op rood
Zijn oranje tijden niet standaard (in ieder geval voor een bepaalde snelheid)?
Als je echt door rood bent gereden dan had je genoeg tijd om te remmen. Reed de examinator achter je?
 
(...) men gaat beoordelen of je voldoet aan de basis van het auto/motorrijden, ben je daar mee bezig, slaag je.
Ben je gespannen en wantrouw je het cbr door alle borrelpraat, dan gaat dat ten koste van je reactievermogen en besluitvaardigheid waardoor de basis niet voldoende wordt weergegeven.
Dat percentage mag terugkomen voor een nieuwe beoordeling...
:^

Zo zie ik het ook. Och ik heb zowel bij auto- als motorrijbewijs zat foutjes gemaakt, maar altijd in 1x geslaagd. Examinatoren zeiden elke keer: "Ach niemand is perfect, maar je laat overall zien dat je klaar bent om (veilig) de weg op te gaan."

Ik was stikzenuwachtig voor het AVB. De examinator zei toen dat de uitvoering van de verrichtingen niet echt om over naar huis te schrijven was. De manier echter waarop ik, tussen de oefeningen door, tussen de andere cursisten door manoeuvreerde e.d. was voor hem de reden om mij het voordeel van de twijfel te gunnen.

Bij het AVD had ik mijzelf al bewezen na 10 minuten door het stadscentrum gereden te hebben, vertelde de examinator toen. Hij wilde me ergens rechtsaf sturen, maar deze straat was door werkzaamheden een eenrichtingsweg geworden welke voor mij verboden in te rijden was. Ik zag het netjes op tijd en koos een alternatieve route om op het gewenste punt uit te komen.

Ik geloof die verhalen als: "Ik ben alleen maar gezakt op dit of dat punt!" nooit zo. Het gaat om je algehele voorkomen tijdens zo'n examen volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben destijds voor autorijbewijs gezakt omdat ik in de BBK 52 gereden zou hebben ipv 50..

..en de examinator was gereformeerd.. en 'voelde zich niet geroepen iemand te helpen die het woord van de heer niet respecteerde'..
 
Maar er zit wel een kern van waarheid in, en het zou me helemaal niets verbazen dat dat nog steeds voorvalt.

Dat minimum percentage dat moet buizen, is er niet alleen maar omdat de statistieken moeten aantonen van "slechts zoveel % slaagt", het is ook een vorm van werkbehoud en kassa kassa.

Net als waarom ambtenaren zo traag werken (wat betreft België dan toch).
Hun veel te hoge loon, bijkomende voordelen en werk regime/regels maakt dat ze niet hard hoeven te werken. En zo gerakan ze niet door hun werk, en dat laatste heeft 2 voordelen, het terugdringen van het aantal ambtenaren wordt beperkt, want ze blijken ze toch "nodig" te hebben, en omdat ze niet door hun werk blijken te garaken, wil dat toch zeggen dat ze een "zwaar beroep" hebben, dus op pensioen lang voor een hard werkende bouw arbeider ...

Of vind jij het normaal dat een aan een bureau zittende die bijna de helft van de tijd koffie drinkt, en bijna 60 dagen vrij te kiezen verlofdagen heeft, op pensieon kan op 65, en veelal zelfs al op brugpensioen op 55, terwijl een bouwarbeider die jaar in jaar uit zijn rug krom gewerkt heeft, heel wat ontberingen heeft doorgemaakt, slechts 20 a 24 dagen verlof heeft waarvan hij er bijna geen vrij kan kiezen, pas op 67/68 op pensioen kan, en al in heel goede papieren moet zitten om brugpensioen te kunnen krijgen, maar dan pas op 60 ipv 55?
Nogmaals, dit is in België, ik denk dat het voor jullie in NL heel wat beter is.
Zeker als ik zie hoe een kameraad van mij, die leraar was in NL, nu vóór zijn 60ste al op pensieon is, en méér heeft dan een werkende arbeider in B.

Nu vind ik dat geen probleem, ik gun hem/jullie dat van harte :t
Maar noem het vooral niet te snel "borrelpraat" ;)
Ambtenaren in België, je kan er boeken over schrijven, en ja, examinatoren zijn ambtenaren.

Het echte feit is dat er zoveel mensen wachten op een examen dat er een wachttijd is. Dus niet integere werkhoudingen om werkbehoud zijn niet van toepassing. Wat ook een feit is, is dat door de wachttijd rijscholen examens inkopen. Die plek moet dus bezet worden, in het ergste geval dan door iemand die er eigenlijk nog niet aan toe is.

Daarnaast zijn er nog andere redenen waarom veel mensen zakken. Bijvoorbeeld door anderstaligen, of omdat bepaalde groepen in de praktijk laten zien minder affiniteit met verkeer en techniek te hebben. Disclaimer: deze laatste heb ik van horen zeggen, een voorval jaren geleden. O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben destijds voor autorijbewijs gezakt omdat ik in de BBK 52 gereden zou hebben ipv 50..

..en de examinator was gereformeerd.. en 'voelde zich niet geroepen iemand te helpen die het woord van de heer niet respecteerde'..

Zo hoort het ook. In de bijbel staat immers "Gij zult in de bebouwde kom niet harder dan 50 rijden". Er staat ook "Gij zult niet 's een keertje iets door de vingers zien en aardig zijn tegen een examinandus".
 
..en de examinator was gereformeerd.. en 'voelde zich niet geroepen iemand te helpen die het woord van de heer niet respecteerde'..

Dat zijn ook geen gesprekken om te voeren tijdens een examenrit.
Maar buiten dat, 55 km/h op een weg die zich daarvoor leent is gewoon goed, ook voor een gereformeerde. 😉
 
Tja... als een verkeerslicht op oranje springt en je ziet dat, dan kun je dus nog remmen en ben je ook verplicht dat te doen.
Had je in een auto gezeten, dan had de examinator waarschijnlijk ingegrepen.
Dat gezegd hebbende.... op dat moment moet je een beslissing maken.
De ene examinator ziet het misschien als besluitvaardigheid en zelfvertrouwen, de ander als een verkeersovertreding. Hij kan je er op laten zakken en jij had deze keer gewoon domme pech.
 
Terug
Bovenaan Onderaan