Gezakt motorexamen AVD!!

Madmike88

Rookie
20 jun 2018
19
0
Hallo allemaal,

Vandaag me eerste keer afrijden avd gehad en gezakt op een lullig puntje.
De rit was kwa rijden/kijken/veiligheid eigenlijk perfect gegaan en kon niet missen dacht ik, totdat ik tijdens het spitsuur van de snelweg spijkenisse in reed. Een hoop verkeer met kriskrassende auto's door elkaar heen, maar goed dat was het probleem nog niet.
Ik stond in een best lange rij achter het stoplicht, het werd groen en we gingen rijden, tegen de tijd dat ik bij het stoplicht was sprong hij op oranje, of ik moest boven op de rem, of reed door voor mijn veiligheid. Mijn keuze was door te rijden en dat was dus ook het punt waarop ik gezakt was. Ze hebben het over je eigen veiligheid als motorrijder zijnde en extra rekening moet houden met dingen, dit was er een waarvan iedereen had gedacht als ik nu bovenop me rem ga dan kan ik geschept worden, zeker met die drukte op het moment. Maar alsnog had de examinator het alleen over meneer agent dat je daar een bekeuring voor zou hebben gekregen (lekker boeiend dat is niet jouw taak) en ging het hier dus niet over mijn veiligheid. Ik voel me er door in de maling genomen, zeker omdat het rijden super ging en ik ook al gewend ben om te rijden kwam ik totaal niet onzeker over en reed gewoon goed, me instructeur baalde er ook van en kon er weinig van zeggen.
Met zulke verkeerssituaties is het altijd 50/50 want bij beide acties had ik het te horen gekregen ofwel sowieso gezakt geweest.
Wat is jullie mening over dit soort situaties en besluit van CBR?
Ik weet dat ik het hier niet mee oplos en wil zo snel mogelijk een herkansing maar het zit me toch dwars.
Groeten Mike
 
Tis gwn heel veel vinden. Tis een moment opname en je bent overgeleverd aan de examinator. Hoe kut of lullig de reden is. Tis maar net wie je treft. Hoe was de situatie, inzicht van de examinator etc.

Kortom, ijsje halen comfort-food en next time better.
 
Maar het blijft klote. Je hebt gelijk, je stopt niet omdat je verkeer te kort achter je hebt zitten, zo ben ik vandaag ook door heel donker oranje gegaan en ja die auto die mijn uitlaatgassen opzoog ging ook door. Ik ga dan niet op mijn remmen staan.

Ooit heb ik er een bekeuring voor gehad, de auto achter mij stopte wel en de motoragent daarachter ook, later weliswaar, vóór mij om me een bidprentje te geven.

Ook ik heb het argumet veiligheid voor mezelf naar voor gehaald. Zijn antwoord was: Als jij door donker oranje wilt rijden is dat juridisch, dus mijn zaak. Als je stopt en onderuitgereden wordt is dat verzekeringstechnisch, dus niet mijn zaak...

Doe het daar maar mee en gooi dat anker maar uit. Ammenooit niet

Mike, nu kost het je een examen, de eerste keer dat je dit meemaakt, maar in de toekomst zul je nog honderden keren voor deze beslissing komen te staan waar je voor jezelf kiest en doorrijdt, hetgeen meestal wel onbestraft gebeurt. Maar een enkele keer zit er dan geen examinator achter maar een diender of een flitser en ben je ook voor 230,00 de lul... Dit is NL En tevens mijn uitspraak en daar moet u het mee doen :)
 
Laatst bewerkt:
Tis gwn heel veel vinden. Tis een moment opname en je bent overgeleverd aan de examinator. Hoe kut of lullig de reden is. Tis maar net wie je treft. Hoe was de situatie, inzicht van de examinator etc.

Kortom, ijsje halen comfort-food en next time better.

De situatie was druk, een hoop verkeer dat snel nog het stoplicht wilt halen want het is een ramp in Spijkenisse met verkeer. Me instructeur zei ook achteraf dat iedereen gas zou geven, dus ik zou in een niet afrijd situatie geschept kunnen zijn.
En voor de rest heeft hij na dat stukje nog half Spijkenisse rond laten rijden waarbij ik nog extra netjes reed en opletten zodat ik hoopte dat hij dat door de vingers zou zien. Ik baalde wel gelijk toen ik door oranje reed, maar dacht ik kon weinig anders doen dan bovenop me rem gaan staan. Dus heb de rit netjes afgemaakt maar dat punt vond hij dat ik door rood was gereden :(
 
Maar het blijft klote. Je hebt gelijk, je stopt niet omdat je verkeer te kort achter je hebt zitten, zo ben ik vandaag ook door heel donker oranje gegaan en ja die auto die mijn uitlaatgassen opzoog ging ook door. Ik ga dan niet op mijn remmen staan.

Ooit heb ik er een bekeuring voor gehad, de auto achter mij stopte wel en de motoragent daarachter ook, later weliswaar, vóór mij om me een bidprentje te geven.

Ook ik heb het argumet veiligheid voor mezelf naar voor gehaald. Zijn antwoord was: Als jij door donker oranje wilt rijden is dat juridisch, dus mijn zaak. Als je stopt en onderuitgereden wordt is dat verzekeringstechnisch, dus niet mijn zaak...

Doe het daar maar mee en gooi dat anker maar uit. Ammenooit niet

Mike, nu kost het je een examen, de eerste keer dat je dit meemaakt, maar in de toekomst zul je nog honderden keren voor deze beslissing komen te staan waar je voor jezelf kiest en doorrijdt, hetgeen meestal wel onbestraft gebeurt. Maar een enkele keer zit er dan geen examinator achter maar een diender of een flitser en ben je ook voor 230,00 de lul... Dit is NL En tevens mijn uitspraak en daar moet u het mee doen :)



Je hebt zeker gelijk, hoop dat ik met 2 a 3 weken weer mag afrijden want heb het met lessen wel gezien onderhand, tijd om gewoon op eigen motor te gaan rijden :]
 
Maar je hebt het effe lekker van je afgebruld en een luisterend oor gevonden...


Ben je nou weer blij?
 
Maar je hebt het effe lekker van je afgebruld en een luisterend oor gevonden...


Ben je nou weer blij?

Haha dat is zeker fijn, ff ouweteringhoere :t maar nee nog niet blij met de uitslag, had graag willen gaan rijden het weekend en nu niet bekend wanneer ik weer kan afrijden '(
 
En nou gaat vanavond de cursus "Omgaan met teleurstellingen" ook nog niet door... -O- -O- B|
 
de wetgeving is redelijk simpel amber betekend stoppen als het mogelijk is. als je dat niet doet tijdens je examen zak je want dan laat je zien dat je of de regels niet kent of ze aan je laars lapt en beiden is geen goed plan volgens de meeste examinatoren. je hebt de examinator achter je rijden en die verwacht dat je gaat stoppen en je rijinstructeur ook dus die zullen remmen en die heb je als buffer dus dat kans dat er iemand achter op jouw klapt is erg klein. hooguit klappen ze op de instructie auto. dan is je examen ook wel voorbij maar het niet jouw fout.
 
Volgende keer dan wel even tegen je instructeur zeggen dat hij tijdens jouw examen niet zo moet kleven :N . Alsof het examen zo nog niet moeilijk genoeg is, levensgevaarlijk! :o
 
Gevalletje percentage bij het CBR.. gewoon pech.

Je kan het nog zo goed doen.. als er te veel mensen het examen gehaald hebben die dag/week dan zak je gewoon. Ik hoor soms dat mensen om de meest onzinnige redenen zakken.. denk hierbij aan:

"Ja, je keek net niet voldoende" , Ja.. er zitten nog wat slordigheidsfoutjes in (maar niet kunnen zeggen wat dan) etc etc.

Weer opgaan en het dan gewoon halen, en probeer een moment in te plannen vroeg / midden op de dag als het nog niet druk is. Dit helpt ook veel.
 
Gevalletje percentage bij het CBR.. gewoon pech.

Je kan het nog zo goed doen.. als er te veel mensen het examen gehaald hebben die dag/week dan zak je gewoon. Ik hoor soms dat mensen om de meest onzinnige redenen zakken.. denk hierbij aan:

"Ja, je keek net niet voldoende" , Ja.. er zitten nog wat slordigheidsfoutjes in (maar niet kunnen zeggen wat dan) etc etc.

Weer opgaan en het dan gewoon halen, en probeer een moment in te plannen vroeg / midden op de dag als het nog niet druk is. Dit helpt ook veel.


Ja heb ook zo een idee gevalletje percentage, en tijd inplannen lukt niet die krijg je gewoon te horen.
En op het moment zijn alle examen plaatsen al bezet bij mijn rijschool dus moet hij iemand teleurstellen om mij weer zo snel mogelijk te laten herkansen, anders kan het wel meer dan een maand duren.
 
de wetgeving is redelijk simpel amber betekend stoppen als het mogelijk is.
Heel dat gedoe rond oranje ook ...
Wanneer kan je nog wel of niet spreken over veilig stoppen voor oranje?
Examinators staan er wel om bekend er een te kleine marge op na te houden.
En wat is veilig stoppen? Volgens hun als je nog voor de streep tot stilstand kunt komen. Maar in mijn ogen, als je zo hard moet remmen dat je ABS moet tussenkomen om voor de streep te stoppen, is dat niet meer veilig stoppen. Zelfs bruusk remmen zonder tussenkomst van het ABS noem ik niet meer veilig stoppen. En verder wordt er inderdaad zoveel gekleefd dat je beter doorrijdt. De auto met de examinator erin wordt echter verondersteld voldoende afstand te houden, maar als die een veilige afstand neemt, komt daar gegarandeerd een ander voertuig tussen plempen.
... je hebt de examinator achter je rijden en die verwacht dat je gaat stoppen en je rijinstructeur ook dus die zullen remmen en die heb je als buffer dus dat kans dat er iemand achter op jouw klapt is erg klein. hooguit klappen ze op de instructie auto. dan is je examen ook wel voorbij maar het niet jouw fout.
En dan duwt die derde in rij de auto met de examinator erin achteraan op je motor, en is het idd niet uw schuld dat je je examen niet hebt kunnen voleindigen. Net als dat het niet jou schuld is dat je je examen misschien pas volgend jaar weer kan overdoen ...
Bij een kop-staart aanrijding aan een verkeerslicht is de kans groot dat de achteraan aangerden auto tegen die voor hem geduwd/gakatapulteerd word.

@TS: in mijn ogen heb je gewoon dikke pech gehad. Pech met zijn idee over dat oranje licht, en misschien pech dat de examinator niet bepaald motorminded was.

Weet je wat mijn examinator voor het afrijden tegen me zei?
Dat ik uiteraard op de snelheid en voorrangsborden moet letten, maar veel belangrijker is, dat hij me vooral ging beoordelen op hoe ik de motor beheers en eventueel omga met onverwachte (gevaarlijke) situaties.
Mijn examinator was echter zelf ook motorrijder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Spits rondom Spijkenisse is idd een drama. Zal vast een examinator geweest zijn die op dat moment in die situatie de verkeersregeltjes hoger had staan dan de "veiligheid", oranje is stoppen mits je niet meer kan stoppen. En in de drukte van het spitsverkeer (langzaam rijdend/optrekkend verkeer) had je in zijn ogen waarschijnlijk gewoon kunnen stoppen. Ik weet niet met wat voor een vaart het allemaal is gegaan daar, maar het probleem is dat de examinator de bepalende factor is en je dan beter voor een oranje licht kan stoppen. Maar dat is allemaal achteraf-gelul. Hoop dat het je de volgende keer beter afgaat, succes iig... 👍🏼
 
Heel dat gedoe rond oranje ook ...
Wanneer kan je nog wel of niet spreken over veilig stoppen voor oranje?
Examinators staan er wel om bekend er een te kleine marge op na te houden.
En wat is veilig stoppen? Volgens hun als je nog voor de streep tot stilstand kunt komen. Maar in mijn ogen, als je zo hard moet remmen dat je ABS moet tussenkomen om voor de streep te stoppen, is dat niet meer veilig stoppen. Zelfs bruusk remmen zonder tussenkomst van het ABS noem ik niet meer veilig stoppen. En verder wordt er inderdaad zoveel gekleefd dat je beter doorrijdt. De auto met de examinator erin wordt echter verondersteld voldoende afstand te houden, maar als die een veilige afstand neemt, komt daar gegarandeerd een ander voertuig tussen plempen.En dan duwt die derde in rij de auto met de examinator erin achteraan
@TS: in mijn ogen heb je gewoon dikke pech gehad. Pech met zijn idee over dat oranje licht, en misschien pech dat de examinator niet bepaald motorminded was.

Weet je wat mijn examinator voor het afrijden tegen me zei?
Dat ik uiteraard op de snelheid en voorrangsborden moet letten, maar veel belangrijker is, dat hij me vooral ging beoordelen op hoe ik de motor beheers en eventueel omga met onverwachte (gevaarlijke) situaties.
Mijn examinator was echter zelf ook motorrijder.

Heb idd dikke pech gehad met deze examinator, het lessen ging laatste tijd gewoon goed ook en moest al meer dan een maand wachten op het afrijden.
Was flink zenuwachtig al sinds gisteravond en hoopte dat dat niet de overhand zou krijgen, tijdens het rijden was de spanning totaal weg en heb eigenlijk een super rit gehad waarbij ik gewoon goed kon functioneren en lekker reed, doorijden waar het moet en goed om je heen kijken en dingen waarnemen. En waar laat hij me op zakken :Y het oranje licht |(
Als ik het hier over rijdbekwaamheid ging dan was ik zeker geslaagd, maar ik laat het hierbij en snel naar een volgend examen :t
 
Spits rondom Spijkenisse is idd een drama. Zal vast een examinator geweest zijn die op dat moment in die situatie de verkeersregeltjes hoger had staan dan de "veiligheid", oranje is stoppen mits je niet meer kan stoppen. En in de drukte van het spitsverkeer (langzaam rijdend/optrekkend verkeer) had je in zijn ogen waarschijnlijk gewoon kunnen stoppen. Ik weet niet met wat voor een vaart het allemaal is gegaan daar, maar het probleem is dat de examinator de bepalende factor is en je dan beter voor een oranje licht kan stoppen. Maar dat is allemaal achteraf-gelul. Hoop dat het je de volgende keer beter afgaat, succes iig... 👍🏼

Door naar de volgende ronde :t thansk
 
Heeft de examinator jou achteraf gevraagd hoe jij vond dat het in het algemeen ging of specifiek naar die situatie gevraagd? En zo ja, wat heb je toen geantwoord?
 
Laatst bewerkt:
... maar ik laat het hierbij en snel naar een volgend examen :t
Ik hoop dat je niet te lang meer moet wachten voor je weer kan afrijden, en vooral ...

SUCCES GEWENST *O*

Laat het hier zeker weten als het zover is :t
 
Heeft de examinator jou achteraf gevraagd hoe jij vond dat het in het algemeen ging of specifiek naar die situatie gevraagd? En zo ja, wat heb je toen geantwoord?

Ja dat heeft hij achteraf gevraagd en hij zei dat ik door rood reed.
Tijdens de spits in spijkenisse staan de stoplichten wat strak afgesteld omdat het verkeer een ramp is. Als hij op groen springt kunnen er een aantal autos door, schat een stuk of 10 en dan springt hij op oranje heel kort en dan op rood, zo zou het verkeer beter doorstromen en worden de rijen niet zo lang, maar als je dan een van de laatste bent vlakbij het oranje licht dan heb je al vaart gemaakt, ik snap niet dat die examinator niet inzag dat abrupt de remmen inknijpen veel te gevaarlijk zou zijn als motorrijder. Dus ik had op de motorkap kunnen liggen maar dan wel een rijbewijs in me zak hebben gehad :? , denk het ook niet. Maarja de burgers moeten maar met het CBR dealen en gewoon betalen en doorgaan tot je het wel hebt :Y een grote geldklopperij op deze manier voor velen mensen. Als je echt iemand ziet klungelen dat het nog niet lukt dan begrijp ik dat een aantal lessen nog genomen moeten worden, maar als er gezien word dat je voortuigbeheersing hebt en alles onder controle snap ik niet dat ze je op lullige puntjes laten zakken. En ik vraag ook niet of ik in de spits mag afrijden, maakte me daar al zorgen om dat er geen raar akkefietje zich zou voordoen , helaas was mijn voorgevoel waar en door drukte en verkeerslichten gezakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan