Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Ja zo gold de Maastunnel in Rotterdam als snelweg. Weet niet of het nog zo is overigens.

Toen ik autorijlessen had in 1972 mocht ik me uitleven in de Maastunnel want dat was een autoweg en zo hard gaan als kon( en durfde).
In 2016 heb ik een prent gehad omdat ik met 58 de tunnel uit kwam.

Vroeger was alles beter.
 
Het was altijd 50 km/u in de Maastunnel, maar er stond wel een bord snelweg. Vroeger werd er niet gehandhaafd. Iemand die ik goed kende, maar helaas al weer lang geleden is overleden, reed er eens ‘s nachts 50 en werd staande gehouden omdat hij er 50 reed en dus verdacht de agent hem van drankgebruik.
Betreffende (collega van me) werd daar erg kwaad om, hij was immers de enige die zich aan de snelheid hield.
 
Dat is niks nieuws :)
Dit voorjaar met het koekblik aan de kant omdat ik 100 op een snelweg reed.
- waar 130 is toegestaan -


( nee, gewoon op de rechter baan )
 
Gisteren een dagje Texel. Was leuk, hoewel het niet echt een eiland voor motoren is. Op de terugweg via de 80km/h binnendoorwegen gereden, helaas zat er een irritante duitser voor me die bij iedere rotonde een kilometer van tevoren afremde naar 20km/h, om de rotonde stapvoets te nemen, en na de rotonde er ongeveer 10 minuten over deed om weer op 80km/h te komen. Ugh. Uiteindelijk over de doorgetrokken streep maar ingehaald.
 
Een automobilist die dacht in Engeland op vakantie te zijn.
Maar even flink afstand genomen toen er tegenliggers aankwamen.
Ging gelukkig allemaal goed.
 
https://goo.gl/maps/6EhKMivM3Xs als ik het goed heb, tenminste de eerste 100m.

Dat is inderdaad het enige voorbeeld waarvan ik weet dat het nog bestaat. Het is ook wel een paar honderd meter. Best lullig als ze net voor dat bord "einde bebouwde kom" zouden gaan staan flitsen.
 
Dat is inderdaad het enige voorbeeld waarvan ik weet dat het nog bestaat. Het is ook wel een paar honderd meter. Best lullig als ze net voor dat bord "einde bebouwde kom" zouden gaan staan flitsen.
Nee, want er staat vlak na het snelwegbord een maximumsnelheid van 120 aangegeven. Dus geen probleem.

Het ziet er overigens ook uit als een antieke situatie die tegenwoordig niet meer zo gemaakt zou worden.
 
Ik stond stil langs de kant aan de Maas in Huy om effe mn vizier proper te maken . Stopt een motorrijder naast mij om te kijken of er iets scheelde. Dank aan die onbekende. Leuk om te zien dat motorrijders onder mekaar toch solidair zijn.
In Huy krioelt het overigens van de motos op zo n mooie zondag
 
Nee, want er staat vlak na het snelwegbord een maximumsnelheid van 120 aangegeven. Dus geen probleem.

Inderdaad, die stond er vroeger niet toen 120 nog de algemene maximumsnelheid op de snelweg was.

En het is inderdaad een antieke bedoening, ook van de andere kant, met een autosnelweg die eindigt in een soort dorpsstraatje. Gek genoeg nog nooit plannen gelezen daar iets aan te doen met een tunnel of iets dergelijks.
 
Gisteren weer 2 josti's op de fiets tegengekomen.
Rijden midden op de weg, enigszins verdwaald, dus vraag ze wat ze in vredenaam op de weg doen aangezien er nog geen 20m terug 4(!) borden stonden met verboden voor fietsers |(
"Ja, maar waar moeten dan fietsen?"

-nou wat dacht je van het fietspad waar je net vanaf ben geslagen en niet zoals nu richting de snelweg!

Maar in plaats van omkeren terug naar het fietspad besluiten deze 2 dat de beste oplossing dus maar is tegen het verkeer in de midden op de rijbaan hun weg te vervolgen. Nog geen 10sec hard getoeter van auto's die er (bijna?) tegenaan klapte na de bocht. Benieuwd of ze hebben geleerd dat ze geen auto's zijn en dat de bumper van een bmw hard aankomt als je op je gazelle fietst :X

Overigens dus geen echte downies, dronken studenten oid, maar een man van in de 30 met zn vriendin
 
Laatst bewerkt:
Gisteren weer 2 josti's op de fiets tegengekomen.
Rijden midden op de weg, enigszins verdwaald, dus vraag ze wat ze in vredenaam op de weg doen aangezien er nog geen 20m terug 4(!) borden stonden met verboden voor fietsers |(
"Ja, maar waar moeten dan fietsen?"

-nou wat dacht je van het fietspad waar je net vanaf ben geslagen en niet zoals nu richting de snelweg!

Maar in plaats van omkeren terug naar het fietspad besluiten deze 2 dat de beste oplossing dus maar is tegen het verkeer in de midden op de rijbaan hun weg te vervolgen. Nog geen 10sec hard getoeter van auto's die er (bijna?) tegenaan klapte na de bocht. Benieuwd of ze hebben geleerd dat ze geen auto's zijn en dat de bumper van een bmw hard aankomt als je op je gazelle fietst :X

Overigens dus geen echte downies, dronken studenten oid, maar een man van in de 30 met zn vriendin

Voor dat soort idioten heb ik 112 in de speed dial van m'n Sena zitten. Da's zo ongeveer het enige nummer dat ik zelf tijdens het rijden verwacht nodig te hebben....

En ik leef in de overtuiging dat meneer agent dat soort mensen graag even komt ophalen.
 
Bij mij in de wijk is de politie niet zo snel...
Afgelopen donderdagavond loeide het alarm van de basischool achter mn huis non-stop.
Begon om 22:30, om 23:00 maar eens gebeld of ze iets eens konden gaan kijken en het alarm afzetten.
rond 00:00 kwamen ze eindelijk eens aanzetten B|
 
Voor dat soort idioten heb ik 112 in de speed dial van m'n Sena zitten. Da's zo ongeveer het enige nummer dat ik zelf tijdens het rijden verwacht nodig te hebben....

En ik leef in de overtuiging dat meneer agent dat soort mensen graag even komt ophalen
.

Zeker :Y

Alleen...als jij gaat bellen kom je bij een centralist die je je boodschap verteld. Die typt t door naar de centralist die de eenheden op straat aanstuurt. En dat aansturen gebeurd op prioriteit. Het aantal politie-eenheden op straat is de laatste jaren verder uitgedund.
Tegen de tijd dat een eenheid op straat de melding door krijgt zijn er al 5 minuten voorbij, als er al direct een eenheid vrij is om de melding te gaan rijden !
Er zijn gebieden waar 1 surveillance eenheid van de ene kan naar de andere kant van het bewakingsgebied 40/50 kilometer ( soms zelfs nog meer in rustige landelijke gebieden) moet rijden. Laten we van het midden uitgaan, moet hij 20 km rijden naar de plek waar die fietsers fietsten. weer 20 minuten bij de eerdere 5.
En dan maar hopen dat die fietsers heeeeel langzaam gefietst hebben anders zijn ze toch echt al weg voor de politie er is. Terwijl die collega's dan toch echt hun best hebben gedaan maar vanaf het begin al 'kansloos' waren.

De mensen op straat willen wel, maar de organisatie maakt het bijna onmogelijk om nog fatsoenlijk te werken. Erg frustrerend.




Bij mij in de wijk is de politie niet zo snel...
Afgelopen donderdagavond loeide het alarm van de basischool achter mn huis non-stop.
Begon om 22:30, om 23:00 maar eens gebeld of ze iets eens konden gaan kijken en het alarm afzetten.
rond 00:00 kwamen ze eindelijk eens aanzetten B|

Vanwaar die B| naar 'ze' richting de Politie ?
Ik kan me er wat bij voorstellen aangezien dit de enige partij is waar jij contact mee hebt maar feitelijk is er niets om B| op te reageren richting politie, doe liever B| naar die school die de overlast veroorzaakt, niet naar degene die hun best doen jouw probleem op te lossen. 23.00uur bellen en 24.00uur is best netjes, je kan er vanuit gaan dat het niet zo is dat ze verder niets te doen hebben gehad en op het buro op jouw melding zaten te wachten.

Alarm is niet van de politie, de school is niet van de politie, de verantwoordelijkheid ligt niet bij de politie.
De school hoort iemand bereikbaar te hebben voor als er iets aan de hand is, bv om een loos alarm te resetten.
De school geeft de gegevens van de verantwoordelijke door aan gemeente/politie, als er dan wat is kan snel de juiste persoon gevonden worden.
Veelal vergeet men gegevens actueel te houden en belt een meldkamercentralist 3 x iemand die al jaren daar niet meer werkt, geen sleutel heeft, de nieuwe code niet weet enz enz. Lamlendig gedrag van de echte verantwoordelijke, oftewel de school.
Als dat allemaal mislukt is dan zal de centralist kijken naar welke meldingen er lig liggen en naar prioriteit uitgeven.
Een vorm van overlast zoals deze zal gemiddeld genomen niet zo'n heel hoge prioriteit krijgen, begrijpelijk denk ik.
En als er dan een eenheid klaar is om de melding te gaan rijden dan moet die zich ook weer verplaatsen.
En dan staan ze voor een dichte deur van een pand waar het alarm afgaat.
Feitelijk kunnen ze dus net zoveel als de melder die deze melding doorbelde naar de politie !!






De huidige staking bij de politie gaat voor veel collega's ook helemaal niet om het salaris, maar veel meer over de bezuinigingen op het personeel op straat en vooral het aantal eenheden op straat en daarmee de service richting burger.
Niet om plots 'nobel' over te komen maar ook omdat 'wij' aangekeken worden op oa lange aanrijtijden terwijl er gewoon domweg te weinig mensen op straat werken. En die tekorten gaan nog groter worden komende jaren dus de service gaat alleen maar verder achteruit.

De hele nacht sjezen de agenten door de wijk Staan mooie voorbeelden dat de collega's niet handelen zoals eigenlijk zou moeten maar alternatieven bedenken waarmee ze (veeeel) tijd besparen en verder kunnen met de volgende klus.
 
Laatst bewerkt:
Tegen de tijd dat een eenheid op straat de melding door krijgt zijn er al 5 minuten voorbij, als er al direct een eenheid vrij is om de melding te gaan rijden !
Ik heb anders al eens tussen bellen en politie horen aankomen een seconde of 40 gehad. Dus het kan wel. *D


Okee, de melding was 'agent in nood' en we waren op 400 meter naast het bureau. B|
 
Laatst bewerkt:
Ik heb anders al eens tussen bellen en politie horen aankomen een seconde of 40 gehad. Dus het kan wel. *D


Okee, de melding was 'agent in nood' en we waren op 400 meter naast het bureau. B|

Je vergelijk de noodzaak eens een tandenborstel door je bakkes te halen met het trekken van een compleet gebit :+

Persoonlijk zou ik bij de melding 'assistentie collega' me schamen als ik pas na 40 seconden in beweging kwam :P

Voor prio 1 meldingen geld een max aankomsttijd <15 minuten.
Voor die meldingen begint de tijd te lopen dat het telefoongesprek aangenomen word.
Alhoewel er een systeem is opgezet dat zou kunnen werken is het niet abnormaal dat degene die de melder aan de telefoon heeft tussendoor al wat gegevens naar de bedienaar van de mobilofoon schreeuwt zodat die vast een vooraankondiging aan de eenheden op straat kan doen. Rest van de gegevens komen dan via toetsenbord op het scherm.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij in de wijk is de politie niet zo snel...
Afgelopen donderdagavond loeide het alarm van de basischool achter mn huis non-stop.
Begon om 22:30, om 23:00 maar eens gebeld of ze iets eens konden gaan kijken en het alarm afzetten.
rond 00:00 kwamen ze eindelijk eens aanzetten B|
In België mag een alarm max 3 minuten (of 6 minuten?) blijven loeien. Het zwaai- of flitslicht dat eraan gekoppeld is, blijft uiteraard wel werkzaam tot het uitgezet wordt.
...
Alarm is niet van de politie, de school is niet van de politie, de verantwoordelijkheid ligt niet bij de politie.
De school hoort iemand bereikbaar te hebben voor als er iets aan de hand is, bv om een loos alarm te resetten.
... enz ...
Als je bij ons een alarm wil installeren dat publiekelijk hoorbaar en/of zichtbaar is, moet dat gekoppeld zijn aan een (al dan niet private) bewakingsfirma.
Alarm gaat af.
Centrale (van die bewakingsfirma, dus niet van de 112 of zo) krijgt de melding.
Die zien meteen welke patrouille er het dichts bij is.
Ze sturen de melding meteen door naar diens boordcomputer (uitneembaar, en heeft die altijd bij zich).
Desbetreffende agent aanvaardt de melding.
Dit neemt minder dan een minuut in beslag. Maar die zijn ook niet bezig met dingen waar politie mee bezig is, dus die hebben meer tijd, logisch.

De tijd die ze dan nodig hebben ter plaatse te gaan, hangt van verschillende factoren af.
Zit hij in zijn auto, kan die meteen gaan. Let wel, géén prioritair voertuig, hij dient zich dus aan de regels tehouden!
Meestal binnen 20 minuten ter plaatse in het slechtse geval.

Is die agent echter bezig met ergens een andere taak, belt die zelf meteen die centrale op, om te kijken welke andere patrouille het kan uitvoeren.

De centrale beslist dan of het een andere patrouille wordt, of dat de desbetreffende agent toch zijn huidige taak moet laten vallen en ter plaatse gaan.

Komt de opgeroepen agent ter plaatse, doet hij eerst een buiten check. Lijkt dat ok, kan hij naar binnen. Lijkt alles ok, reset hij het alarm, en klaar is de taak.

Merkt hij echter, of hij hij een redelijk vermoeden, dat er een reële inbraak plaatsvond, blijft hij buiten, op veilige afstand, met de auto vertrekkensklaar, hij dus achter het stuur met draaiende motor, in vertrekkensrichting, en indien mogelijk, het zoeklicht op de plaats delict gericht, en verwittigt via de centrale de politie.

Toen ik dat werk deed, en we met een reële inbraak zaten, lieten we de centrale de politie bellen, en de kortsbij zijnde collega patrouilleur ook komen, kwestie van beter met twee dan alleen, tot de politie er was.

Persoonlijk vind ik dit ook een goed systeem, zo hoeft de politie niet telkens ter plaatse te gaan voor futuliteiten, want ik weet dus uit ervaring, 90% van de alarmen is vals.
Bekende oorzaken zijn,
Personeel die wat verkeerd doet met het alarm,
Sterke wind,
Donder en bliksem,
Harde regen en/of hagel, ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan