Active Cruise control (KTM press-aandacht-trek dingetje..)

pdv_moto

Mooi Weer Rijder
Donateur
20 sep 2013
10.045
5.449
Dit kwam op aantal plekken langs, is het hier al besproken (zoekfunctie vond nog niets..?)

KTM To Introduce Adaptive Cruise Control & Blind Spot Detection - ADV Pulse

Sommige van die gadgets lijken me wel handig (blind spot: ja, wil ik)
maar "active cruise control" ??? ingrijpen op mijn snelheid? Nee. Liever niet.
Als een koekblik uit zichzelf gaat remmen: prima, iedereen zit in een gordel..
Maar als een motor uit zichzelf vaart mindert: Nee. lijkt me niks.

Dan liever gevaarlijk leven...
 
Geen ervaring mee, kan er dus ook niets over zeggen.


Ik neem aan dat men er voor heeft gezorgd dat je motor niet vanuit het niets met 120km/u plots 100% vol in de remmen zal gaan :P

Ik verwacht dat dit verder zo uitgewerkt gaat worden dat het over 5 jaar niets nieuws meer is en niemand er dan meer van op kijkt. Vooruitgang.
 
Lijkt me prima eigenlijk, werkt in de auto ook heerlijk (moeten ze geen motoren over het hoofd zien natuurlijk O-) ).

Heb er verder geen ervaring mee (op de motor) zowel met cruise control als adaptive cruise control. Dus kan er weinig over zeggen verder.

Vele motorrijders hier zullen het wel waardeloos vinden want het lijkt er vaak op dat er hier en collectieve allergie is tegen technologische vooruitgang. Maar ook dat is prima, moet iedereen lekker zelf weten.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me heerlijk (adaptive) cruise control op de motor als je stukken snelweg moet doen. In de auto is het ook niet zo dat er dan keihard geremd wordt (dan heb je het over de zelf rijdende auto's), maar is het meestal gas los om dezelfde afstand te houden.
 
Geen ervaring mee, kan er dus ook niets over zeggen.


Ik neem aan dat men er voor heeft gezorgd dat je motor niet vanuit het niets met 120km/u plots 100% vol in de remmen zal gaan :P

Ik verwacht dat dit verder zo uitgewerkt gaat worden dat het over 5 jaar niets nieuws meer is en niemand er dan meer van op kijkt. Vooruitgang.
Adaptive Cruise Control (ACC) is not designed as an emergency brake system but works when the machine is in cruise control above a designated speed. The system can detect a vehicle in front, ranging from the size of a motorcycle and above, and then locks on to maintain a specific distance by automatic throttle control and – if needed – gentle application of the front brake.
 
Ik kan er het nut van inzien, maar tegelijkertijd ook niet.

Dat je die meuk in de auto hebt, oke. Autorijden is nu eenmaal zo passief als maar kan. Helemaal als je een automaat hebt, cruise control en al die meuk. Die Tesla's rijden tegenwoordig al half zelf zodat jij lekker ken whatsappe.

Motorrijden daarentegen is meestal enorm actief. Je bent bezig met van alles. Daar sluit zo'n passieve feature naar mijn mening niet bij aan.
 
Laatst bewerkt:
Een blind spot sensor?

we rijden toch geen Volvo XC90 tractor?

Misschien je hoofd draaien ipv op meer en meer technieken gaan hangen, tegenwoordig worden sommige automobilisten gesteund door 4 a 5 of meer sensoren en hulpmiddelen als lane assist en welke gekkigheid niet allemaal.

Beter gaan ze gewoon opletten en leggen ze de iphone weg..(maar dat is andere discussie :+ )
 
Motorrijden daarentegen is meestal enorm actief. Je bent bezig met van alles. Daar sluit zo'n passieve feature naar mijn mening niet bij aan.

Dit vooral.
Dat een automobilist zich laat wegsuffen snap ik.
maar van een motorrijder verwacht ik permanent actieve observatie. Kijken, kijken, kijken.
Edit: ik heb dus niets tegen kijkhulp. Maar ingrijpen, liever niet..
(ABS en anti-spin etc.. ben ik tuurlijk niet op tegen)

Ha een ABS discussie. _O-
Mooi eh?
net zoiets als een zwaai-topic of een hesjes-debat.
 
Laatst bewerkt:
Welke blind spot heb je op een motor?

Meer dan ik dacht.
Ik _denk_ nog steeds dat ik permanent oplet en alle relevante bewegingen zie.
Maar af en toe kijk ik over de schouder en denk: he, een koekblik, waar komt die vandaan?
(zodoende blij dat ik even gekeken heb - engels: "the lifesaver lookie").

Wat me ook handig lijkt als bind-spot-detectie:
detectie van achteropkomende snelrijders, een soort ETA voor beemer-piloten zeg maar.
Heb dat in DLd af en toe: komt er ver weg iets over de linkerbaan aanvliegen...
En als je dan de 2e keer kijkt om in te schatten "waar issut nu", dat het al links-langs komt schieten.
 
Een gebrek aan anticipatie willen corrigeren met een actieve elektronische ingreep op het motorgedrag?
Levensgevaarlijk.
 
Meer dan ik dacht.
Ik _denk_ nog steeds dat ik permanent oplet en alle relevante bewegingen zie.
Maar af en toe kijk ik over de schouder en denk: he, een koekblik, waar komt die vandaan?
(zodoende blij dat ik even gekeken heb - engels: "the lifesaver lookie").

Wat me ook handig lijkt als bind-spot-detectie:
detectie van achteropkomende snelrijders, een soort ETA voor beemer-piloten zeg maar.
Heb dat in DLd af en toe: komt er ver weg iets over de linkerbaan aanvliegen...
En als je dan de 2e keer kijkt om in te schatten "waar issut nu", dat het al links-langs komt schieten.

"Attentie bestuurder/bestuurster en alles wat er tussen valt,
Over 3.35 seconden zal u op de linkerbaan een BMW 7 serie bj. 2005 met een snelheid van 210 passeren, houd u alvast goed vast aan het stuur en mocht u nog willen racen schakel dan 2 terug en trek het gas over 2.87 seconden open en ga plat op de tank"


Zoiets? :+
 
De cruise control is wel een mooie uitvinding op weg naar het zuiden. Valsspelers zetten de fietsen tegenwoordig op een karretje, dus die snappen dat niet.
De toevoeging van adaptieve CC slaat dan weer helemaal nergens op. Ik rij meestal harder dan auto's, dus wie moet ik dan volgen?
Die blind spot verklikker slaat werkelijk helemaal nergens op. Nog nooit gedacht; "goh, dat zou handig zijn zeg".
 
Laatst bewerkt:
Meer dan ik dacht.
Ik _denk_ nog steeds dat ik permanent oplet en alle relevante bewegingen zie.
Maar af en toe kijk ik over de schouder en denk: he, een koekblik, waar komt die vandaan?
(zodoende blij dat ik even gekeken heb - engels: "the lifesaver lookie").

Wat me ook handig lijkt als bind-spot-detectie:
detectie van achteropkomende snelrijders, een soort ETA voor beemer-piloten zeg maar.
Heb dat in DLd af en toe: komt er ver weg iets over de linkerbaan aanvliegen...
En als je dan de 2e keer kijkt om in te schatten "waar issut nu", dat het al links-langs komt schieten.
Hoezo kijk je niet elke keer over je schouder? :S
Net zoals ik je in de meesten auto's ook geen blind spot hebt als je over je schouders kijkt.
 
Meer dan ik dacht.
Ik _denk_ nog steeds dat ik permanent oplet en alle relevante bewegingen zie.
Maar af en toe kijk ik over de schouder en denk: he, een koekblik, waar komt die vandaan?
(zodoende blij dat ik even gekeken heb - engels: "the lifesaver lookie").

Wat me ook handig lijkt als bind-spot-detectie:
detectie van achteropkomende snelrijders, een soort ETA voor beemer-piloten zeg maar.
Heb dat in DLd af en toe: komt er ver weg iets over de linkerbaan aanvliegen...
En als je dan de 2e keer kijkt om in te schatten "waar issut nu", dat het al links-langs komt schieten.

Dat laatste deden de eerste dodehoekwaarschuwingssystemen niet, maar de huidige generatie wel. Ik weet alleen niet in hoeverre dat haalbaar is op een motor gezien die systemen links- en rechtsachter een extra radarsensor hebben met een paar honderd meter bereik.
 
Die lampjes in de spiegel zou ik best willen; natuurlijk kijk ik om mij heen en dat blijf ik ook doen maar dit is gewoon een extra signalering.

Maar een systeem dat actief ingrijpt? Over mijn lijk...
 
Terug
Bovenaan Onderaan