Welke All-roader

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.829
5.003
Lemelerveld
Binnenkort mag ik op voor mijn vol vermogen rijbewijs en ik ga dus alvast op zoek naar de volgende fiets, maar welke? Ik hoop dat jullie me daarbij zouden willen helpen nadenken.

De afgelopen paar jaar heb ik rondgereden op een BMW F650 uit 1998. Een erg leuke 1 cilinder gebaseerd op techniek uit het stenen tijdperk met alle voor en nadelen die daar bij horen.

Wat wil ik met mijn volgende fiets:
- All-road touren, ook onverhard.
- Eventueel voor een paar weken/maanden mee naar Patagonië.
- In de toekomst misschien een roadtrip naar China.
- Woon-werk als ik daar zin in heb.
- Trips waarbij ik kampeer materiaal mee moet nemen.

Voor mijn volgende fiets heb ik heb volgende wensenpakket:
- 2 cilinder, ergens rond de 700 a 1000 cc is genoeg.
- Relatief lichtgewicht.
- Onderhoudsvriendelijk.
- Goede mogelijkheid om koffers te plaatsen.
- Grote actieradius/zuinig (huidige rijdt 1 op 18 wat gewoon te veel is), mijn ervaring uit Azië is dat plaatsen waar je brandstof kunt krijgen soms ruim 200/300 km onverhard uit elkaar liggen
- Injectie, zeker in de bergen toch wel erg prettig.
- Cardan as zou fijn zijn.

Mijn budget hangt er nog een beetje om, maar 6000 a 8000 is het wel zo ongeveer.
 
Laatst bewerkt:
BMW F800GS/GSA (Denk de laatste, gezien je wens voor actieradius)

Redelijk te vinden met het genoemde budget.

Als je cardan wilt kom je hoe dan ook boven de 1000cc uit, tenzij je injectie laat vallen (dat weet ik omdat m'n vrouw er lang naar gezocht heeft).
 
Laatst bewerkt:
ik zou kijken naar waar je heen wilt.. en of het merk wat je voor ogen heb ook bijvoorbeeld in patagonie te vinden is... of China...
of in tiettjerkstradeel...

als jij met een exotisch model aankomt.. zal je alleen in de grote steden voor onderhoud/ delen terecht kunnen..
 
Onverhard ga je geen 1 op 18 rijden.
Vroeger reed ik vaak over het strand van Scheveningen naar Hoek van Holland. Mijn 650 eenpitter liep dan iets van 1 op 5.
 
Onverhard ga je geen 1 op 18 rijden.
Vroeger reed ik vaak over het strand van Scheveningen naar Hoek van Holland. Mijn 650 eenpitter liep dan iets van 1 op 5.

Wel eens gekeken of die carb niet overliep :9
Mijne haalt met gewoon rijden 1 op 13 a 15 onverhard/strand (scheuren wil die wel naar 1 op 8 ofzo). De off-roadertjes (DSR, Bajaj enz) die ik in Azië gereden heb zaten zo rond de 1 op 25/30 onverhard.

In Patagonië rijden de meeste allroaders wel rond, maar in Azie is alles boven de 250cc wel aardig snel afgelopen, dus daar hoef ik niet echt op te letten. Vandaar ook de wens voor cardan omdat je die niet onderweg hoeft te vervangen.

De motoren die ik dit moment overweeg zijn de:
GS800 (adventure), vrijwel volledig wat ik zoek, maar helaas zonder cardan.
Super Teneré 1200 (is me eigenlijk te log en te zwaar, maar wel cardan etc).

Maar omdat er zoveel merken/modellen zijn waar ik eigenlijk geen weet van heb hoop ik hier meer info in te winnen. Verkoop praat van de dealers kun je zo ophalen, maar wat ervaring van mensen die ze echt gebruiken leek me ook wel prettig :t
 
Wat een held! En ach als Yamaha een R1 sponsord wil ik het ook wel op een R1 proberen hoor... Compromissen moeten nu eenmaal gesloten worden of niet ;)

De mentaliteit is zeker belangrijker, wat ik die Royal Enfield choppertjes al niet heb zien doen.

Maarja als ik de keuze heb maak ik liever een zo goed mogelijke (de goede bestaat natuurlijk niet).
 
Laatst bewerkt:
Misschien de cardan-eis laten vallen?

Als die defect raakt zit je enorm met de gebakken peren....

En een reserveriem of ketting is in no time gemonteerd.

Aan de andere kant heb je die man die met zijn gave moto guzzi door heel zuid amerika reed. Mooi verhaal, mooie motor.
 
Ik zou eens kijken naar -imo- een van de beste allroaders;

Triumph Tiger 800, gooi er een kettingoliesysteem op en je kunt alles doen wat je wilt.

Rijdt fijn, is betrouwbaar, ruimte voor bagage, comfortabel en nog net geschikt voor een beetje gravel/zand/modder.
 
Voor echt all road. De CRF250 Rally...
full
 
De xt1200z super tenere werd ook genoemd. Op zich een prima (maar zware) fiets om alles mee te kunnen ondernemen. Ga je veel reizen, zou ik niet de originele koffers van Yamaha er bij nemen, of andere sluitingen er op knutselen. De slotjes die er in zitten zijn echt brak gemaakt.

Mocht je hier alsnog bij uit komen, laat dan een reservesleutel zonder chip bij maken. Ideaal om de koffers mee open te maken, en mocht je het startprobleem tegen komen waarbij die lijkt te verzuipen (zelf nog nooit meegemaakt!), kun je daarmee de storing verhelpen.
 
- Cardan as zou fijn zijn.

Dit zie ik zeker niet als voordeel; niet onderhoudsvrij, je verliest vermogen en er zijn meer onderdelen die kapot kunnen gaan. Liever eenvoudig een ketting. Ik ben al een aantal keer slijpsel in de olie uit de cardanklok tegengekomen (en nee zonder afspuiten met een hoge drukspuit :-))
Een ketting daarentegen is eenvoudiger te controleren en is eenvoudige betrouwbare techniek.
 
- 2 cilinder, ergens rond de 700 a 1000 cc is genoeg.
- Relatief lichtgewicht.






- Cardan as zou fijn zijn.

Mijn budget hangt er nog een beetje om, maar 6000 a 8000 is het wel zo ongeveer.


Zowel voor de cilinderinhoud, het gewicht en de prijs die je aan de motor wil geven lijkt het me beter dat je die cardan laat schieten.


Of je moet toch voor z'n XTZ1200 Supertenere gaan van een paar jaaar oud, dat lijkt mij onder de 8000€ wel nog te lukken.

Maar een lichtgewicht kan je deze natuurlijk niet noemen.


Ik rij er zelf mee en ben best tevreden, dat dan weer wel.
Net terug van een trip nar de Bardenas Reales, dus van wat licht offroadwerk is 'm zeker niet vies.
Heel comfortabel op langere ritten, tanken doet ik ergens rond de 300-350km en materiaal meesleuren is al helemaal geen probleem.



Wil je een lichte allroadmotor onder de 1000cc, dan zou ik kijken naar de Africa Twin, F800GS en de Tiger 800XC.

De Tenere 700 die zit aan te komen lijkt mij ook wel leuk.
 
Dit zie ik zeker niet als voordeel; niet onderhoudsvrij


Een cardan niet onderhoudsvrij? :?


+ 50 000km met de mijne en enkel het normale onderhoud laten uitvoeren bij de dealer. (een paar keer olie ververst dus)


Ketting... zuiver houden, smeren, spannen, en ja, al twee keer vervangen tegen dat je 50 000km hebt gereden. :)



En dat vermogenverlies valt ook nog wel mee.
De Supertenere heeft +110pk, de GS heeft +110pk en de TeX heeft zelfs +130pk.

Als je die gaat vergelijken met de <1000cc klasse die zo goed als allemaal <100pk beschikbaar hebben mag die cardan wel wat vermogenverlies geven. *D
 
Laatst bewerkt:
~
Een cardan niet onderhoudsvrij? :?


+ 50 000km met de mijne en enkel het normale onderhoud laten uitvoeren bij de dealer. (een paar keer olie ververst dus)


Ketting... zuiver houden, smeren, spannen, en ja, al twee keer vervangen tegen dat je 50 000km hebt gereden. :)



Een cardan onderhoudsvrij ? forget it! De mijne ging kapot in barcalonette z.frankrijk,doei vakantie :r :r
En dan nog dat extra gewicht van zon ding +-10 kg '(
ketting gaat met een smeersysteem ca 40000 km mee,wel om de 20000 het voortandwiel vervangen.
ketting schoonmaken,doe ik nooit,en ik rijd ook af en toe offroad.
ketting spannen ? de achterband is eerder versleten dan de ketting gespannen moet worden.
 
Een cardan onderhoudsvrij ? forget it! De mijne ging kapot in barcalonette z.frankrijk,doei vakantie :r :r
En dan nog dat extra gewicht van zon ding +-10 kg '(
ketting gaat met een smeersysteem ca 40000 km mee,wel om de 20000 het voortandwiel vervangen.
ketting schoonmaken,doe ik nooit,en ik rijd ook af en toe offroad.
ketting spannen ? de achterband is eerder versleten dan de ketting gespannen moet worden.



Omdat jij een kapotte cardan hebt opgelopen in Z-Frankrijk wil het nog niet zeggen dat alle cardans stuk gaan he...

En "onderhoudsvrij" is iets anders dan "stukgaan", toch? :?

Welk onderhoud heb je aan een cardan? Zowieso minder onderhoud dan aan een ketting... daar hoef je niet eens over te discussiëren. :W


40 000km met een ketting? OK.... maar dan moet er toch een nieuwe op. Mijn cardan is al 50k onderhoudsvrij en ik ben vrij zeker dat ik er nog minstens zoveel km mee kan doen ook...


Een smeersysteem... ok... dan spaar je het smeerwerk al uit.

Ketting spannen zal toch af en toe moeten gebeuren, dus dat gooi ik in het vakje "onderhoud"
Of de banden nu eerder versleten zijn of niet, die ketting moet een keer gespannen worden.



Aan een cardan moet IK niets doen.
En ik heb ook met kettingmotoren gereden... mijn kettingen werden rond de 30k vervangen. Van tijd tot tijd gesmeerd en gespannen.

Dusja... voor mij vraagt een ketting meer onderhoud dan een cardan. Hoe je het ook draait of keert.



Het is ook net daarom dat ze een cardan onderhoudsvrij noemen...


Dat ie stuk is gegaan bij jou is jammer... maar dat heeft dan weer niets met het onderhoud te maken.



Extra gewicht? Als je een bepaalde motor kiest met een cardan zit die erop... je kan dat model niet kiezen met een lichtere ketting... dusja... niet echt belangrijk hier.

Extra kostprijs? Zie hierboven... je kiest een model... die cardan zit erop..

Vermogenverlies? Idem...




Ieder z'n ding natuurlijk, maar een cardan een beete afbreken omdat jij één slechte ervaring hebt gehad lijkt mij wat overdreven.

Voor woonwerkers is een cardan nu eenmaal een betere, onderhoudsvriendelijkere keuze.

Ik loop hier niet te verkondigen dat een cardan altijd een betere keuze is... maar een cardan is en blijft onderhoudsvriendelijker dan een ketting...
 
Laatst bewerkt:
Ketting spannen zal toch af en toe moeten gebeuren, dus dat gooi ik in het vakje "onderhoud"
Of de banden nu eerder versleten zijn of niet, die ketting moet een keer gespannen worden.

Als je een nieuwe achterband vervangt haal je het achterwiel er toch uit en kun je na het wisselen van de band meteen de ketting weer stellen. Als je tussentijds je ketting moet stellen, dan heb je hem te strak staan waardoor de ketting overmatig slijt en rekt.

Ik heb zowel een kettingfiets als een cardanfiets en het onderhoud aan mijn ketting is ook miniem (met OSCO smeersysteem). Ketting gaat ca. 30-35.000km mee op mijn Transalp. En bij mijn vorige GSA was de cardanas ook versleten na 150.000km. Het grote nadeel is dat je dat van buitenaf niet kunt zien en je dus plotseling met een defect cardan wordt geconfronteerd. Kettingslijtage zie je en die heb je dan al lang vervangen.
 
Ik heb eens een artikel gelezen van een Afrika-ganger, die had al zeven (!) keer het cardan van zijn BMW R100GS vervangen. Volgens hem had dit met de kwaliteit van de wegen te maken.
De gemiddelde levensduur was ongeveer 20.000 km.
 
Laatst bewerkt:
Als je een nieuwe achterband vervangt haal je het achterwiel er toch uit en kun je na het wisselen van de band meteen de ketting weer stellen. Als je tussentijds je ketting moet stellen, dan heb je hem te strak staan waardoor de ketting overmatig slijt en rekt.

Ik heb zowel een kettingfiets als een cardanfiets en het onderhoud aan mijn ketting is ook miniem (met OSCO smeersysteem). Ketting gaat ca. 30-35.000km mee op mijn Transalp. En bij mijn vorige GSA was de cardanas ook versleten na 150.000km. Het grote nadeel is dat je dat van buitenaf niet kunt zien en je dus plotseling met een defect cardan wordt geconfronteerd. Kettingslijtage zie je en die heb je dan al lang vervangen.



Allemaal leuk en aardig, maar eens de ketting een bepaalde leeftijd heeft ga je toch af en toe de spanning moeten nakijken...

En 15-17K zonder te spannen? Want zo lang gaan onze banden mee... ik weet niet niet hoor...




Het gaat er mij vooral om dat jos16 een cardan niet onderhoudsvrij noemt... en dat is BS.

Ook al moet jij niet veel doen aan je ketting... het is nog steeds meer dan dat je moet doen aan een cardan.

Stukgaan heeft NIETS te maken of dat ding onderhousvrij is of niet.
Ik wil gerust aannemen dat een cardan ineens kan stukgaan... en dat je zo'n dingen met een ketting op voorhand kan zien. En ja... als je ergens op vakantie je cardan stukrijdt heb je groter probleem dan wanneer je je ketting zou stukrijden.

Maar zeg dan niet dat een cardan niet onderhoudsvrij is... da's totaal iets anders.



Zoals gezegd.. ik heb nu 50k met met cardan en qua onderhoud heb ik daar NIETS zelf aan moeten doen.

De Tiger van m'n vrouw heeft tijdens onze afgelopen vakantie twee keer op de bok gestaan om de ketting te smeren.

Ok, met zo'n smeersysteem hadden we dat niet moeten doen... maar dan nog... alleen al het nakijken of er genoeg olie in het systeem zit is al meer onderhoud dan een cardan waar je niet naar moet omkijken.




Maar waar maken we ons druk om.

TS zoekt een lichte motor <1000cc en <8000€... lijkt me duidelijk dat een cardan zowieso niet in dit rijtje past. :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan