Forza 125 of Xmax 125

Valdourian

Rookie
30 jun 2018
2
0
Hundelgem
Hallo iedereen.

Mijn vrouw en ik hebben besloten om 1 auto weg te doen en een 125cc scooter in de plaats te nemen. 125cc omdat wij beiden geen A rijbewijs hebben en in België een autorijbewijs voldoende is om met 125cc te rijden.

We zijn dus al overeen gekomen om een scooter te kopen omdat zij geen ervaring heeft in brommer/moto rijden en niet gewoon is om te schakelen enzo, een scooter lijkt ons ook heel comfortabel en praktisch door de vele opbergruimte.

Nu zit ik al enige tijd te zoeken en te vergelijken wat het zou worden.
Ik heb zelf vroeger veel met brommers en 125cc's gereden en ben wel fan van Honda en Yamaha. Dus die keuze ligt al zo goed als vast.
Ook is er 5min van ons deur een van de grootste Honda-centers van Europa (naar eigen zeggen) en op 15min van ons thuis een groot Yamaha-center. Dus de keuze op 1 van deze 2 merken maakt het nog gemakkelijker.

Eerst zat ik te kijken naar een PCX 125 en was het al bijna beslist, maar toen ik verder keek op internet, youtube, fora,... begin ik toch te twijfelen of we niet voor iets degelijkers zouden gaan. Het is tenslotte ter vervanging van een wagen.

Dus zit ik beetje tussen de Forza en de Xmax. Ik geraak er niet uit. Zijn er mensen met ervaring met beiden? Iemand die me de grootste verschillen kan opmaken? Tips wat de betere keuze zou zijn?
Ikzelf neig iets meer naar Honda, maar dat komt vooral omdat ik vroeger altijd Honda gehad heb. (dax, monkey, msx,...) dus daar ligt mijn hart bij. Een scooter is iets helemaal anders daarom dat ik Yamaha ook een kans wil geven.

Ik hoor het graag!
Alvast velen dank!
 
Ik heb een Forza en geen ervaring met een Xmax. Ik denk dat ze vergelijkbaar zijn en het een kwestie van smaak is.
Ik heb een Forza gekozen omdat ie 16kg lichter is dan de Xmax en een iets lagere zithoogte. Gewicht en zithoogte zijn voor mij belangrijke dingen. De hanteerbaarheid is belangrijk als iemand geen ervaring heeft.
Hebben jullie de scooters al gepast?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Forza en geen ervaring met een Xmax. Ik denk dat ze vergelijkbaar zijn en het een kwestie van smaak is.
Ik heb een Forza gekozen omdat ie 16kg lichter is dan de Xmax en een iets lagere zithoogte. Gewicht en zithoogte zijn voor mij belangrijke dingen. De hanteerbaarheid is belangrijk als iemand geen ervaring heeft.
Hebben jullie de scooters al gepast?

Nee, we zouden binnenkort wel eens naar de dealers gaan om info enzo op te vragen en ze eens van dichtbij te bekijken.
 
Voor slechte ( Belgische ) wegen zou ik degene met de grootste wielen nemen. Ik had vroeger een Honda Dylan met 13" wielen. Die was er direct oorzaak van dat ik zulke ernstige rugklachten kreeg dat ik 2 weken plat moest liggen.
 
Laatst bewerkt:
Hier een vergelijking.

www.motoservices.com/duel-scooter/Yamaha-Xmax-125-Honda-Forza-2018-meilleur-scooter-GT.htm

Als je vrouw nog nooit op een brommer heeft gereden zou ik toch meerdere lessen laten volgen.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn veel mensen die twijfelen tussen die 2.
Tussen de Forza en xmax model 2017 zou ik voor de Forza gaan maar sinds de xmax 2018 zou ik voor de xmax gaan puur qua uiterlijk. De neus is zo mooi. Technisch zijn die 2 gelijkwaardig, al denk ik dat de start stop van Honda en het verbruik beter is.
Ik ga er vanuit dat je een nieuwe ga kopen, de Forza is er nu een nieuw model uit mss zijn de showroom modellen nu in promo en kan je een korting krijgen

Mvg
 
Terug
Bovenaan Onderaan