Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 03-04-2018
Theorie: 08-05-2018
AVB: 17-05-2018
AVD: 04-07-2018

Zo. Vandaag avd examen gedaan. Met een 3uur durende inrijles. Wat was dat zwaar in deze warmte. En wat was het een chaos in en om Barendrecht.... Ben blij dat ik voor het laatst een oortje in heb gehad voor de instructies.. tijdens het examen (half uurtje) ben ik 2! keer door examinator ingehaald omdat ik te lang stond te wachten om een stilstaande vrachtauto in te halen. Aan het eind even over gepraat. Hij vond mijn rede legitiem... Volgende week kan ik terecht bij fe gemeente.. dus nog effe 2 weekjes wachten voor het vernieuwde kaartje

Gefeliciteerd !! en Aaronj en seff en nog iemand (vergeten, geheugen als een zeef lol) alle geslaagden van harte !! nu gaat de fun beginnen :9 :] *O*

Owja de vulcan S zag ik ook ff voorbij komen. paar dagen geleden ging ik ff naar me instructeur om mijn motor te laten zien en daar stond van een ander voormalig cursist die reeds 2 jaar geleden haar rijbewijs had gehaald.....mat zwart met lime groene accenten en stripes. sjongejonge wat een gave machine is dat zeg!! ik houd het voorlopig uiteraard bij mijn magna en die rijd ook mega....maar wat is er veel moois op de markt! :Y
 
Dank je!
Ja dat is wel fijn inderdaad. Nog wachten tot einde van de week op het pasje en dan misschien zaterdag al een motor huren!


Je kan ook zaterdag, wellicht een beethje vroeg als het nog rustig en koel is, met zijn tweetjes. Pak je de FZR600 (ook omdat-ie een beetje op die honda lijkt), hoef je geen capriolen uit te halen. Meestal laat ik alles dat rijdt even uit op zaterdagochtend
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook zaterdag, wellicht een beethje vroeg als het nog rustig en koel is, met zijn tweetjes. Pak je de FZR600 (ook omdat-ie een beetje op die honda lijkt), hoef je geen capriolen uit te halen. Meestal laat ik alles dat rijdt even uit op zaterdagochtend
Dat is een erg lief aanbod en wil ik natuurlijk wel aannemen

Kan alleen nog niet met zekerheid zeggen of ik het pasje zal hebben voor zaterdag
Ik ga morgen avond al even langs bij de gemeente in de hoop dat die er misschien al ligt
En vrijdag moet ik vanuit Zaltbommel-> Voorburg toe en weet niet of ik voor 16.00 daar kan zijn dus dan hoor je het nog wel of ik het pasje op tijd heb :t
 
Je vraagt om een burn-out in het leven? Je bent geslaagd, daar gaat het om :+
Gefeliciteerd!.

Nee man, maar het frustreert gewoon, ik heb die beroerde slalom ik denk wel 10keer netjes gedaan voordat we er heen reden, en dan kom ik daar met lompe snelheid aanrijden.

Het zal me verder niet deren, hij staat op cbr aangegeven als voldoende, en de 2e poging was goed, Ik had gewoon beter gekunt..

Op naar de 16e voor theorie!!
14e en 20ste heb ik beiden 2 uur avd lessen, daar heb ik echt zin an! Eindelijk “echt” rijden
 
er zijn hier nog wel eens lessers die op de dag van hun examen een banaantje happen.

zoals je zegt: AVB staat als 'voldoende' geregistreerd, maar denk niet dat je het nooit meer nodig zal hebben. ook tijdens je AVD-lessen zal je merken dat je meer AVB-dingetjes moet doen dan je denkt/lief is. je zal er nooit los van raken, het uitvoeren van de AVB-dingetjes tijdens AVD-lessen (en ook na je examen) wordt wel steeds meer een automatisme, waarbij je niet meer hoeft na te denken: 'hoe ging die oefening ook alweer?'. eer je je die vraag hebt gesteld, heb je 'm al uitgevoerd en ben je 50 meter verder :)

voor degenen die de eerste lessen lastig vinden: oefening baart kunst. bedenk dat je eerste ritje op een (trap-)fiets ook niet altijd even makkelijk ging. alleen kan je aan een motor geen zijwieltjes monteren ;) een motor is, net als een fiets, een balansvoertuig. dat betekent dat hoe langzamer je rijdt/rolt, hoe lastiger het is om de fiets/motor overeind te houden. dat kan voor veel lessers reden zijn moeite te hebben met de langzame oefeningen.

:]
 
Saabert dat klopt. Ik heb vorige week voor t eerst alleen gereden en zag meerdere avb dingen terugkomen. Wegrijden uit parkeervak. U bocht maken en langzame slalom zonder slalommen (langzaam rijden met slippende koppeling) precisie stop kom je onvermijdelijk mee in aanraking. Filerijden lijkt veel op langzame slalom.
 
vraag aan de recent-geslaagden: is jullie geleerd hoe je moet filerijden?

mij is dat namelijk niet geleerd, waardoor ik dus bij files op de snelwegen (tot nu toe nog weinig voorgekomen) de eerst afrit pak en verder maar binnendoor rijd.


:?
 
Laatst bewerkt:
vraag aan de recent-geslaagden: is jullie geleerd hoe je moet filerijden?

mij is dat namelijk niet geleerd, waardoor ik dus bij files op de snelwegen (tot nu toe nog weinig voorgekomen) de eerst afrit pak en verder maar binnendoor rijd.


:?

Zelf heb ik het niet geleerd gekregen van de rijschool, maar ik ben de eerste keer gewoon rustig op mijn gemak gaan filerijden. Gewoon op jou tempo en laat je niet opjagen door de meer ervaren motorrijders, die kan je voor laten gaan wel ergens en dan kan je weer verder filerijden.

Eerste keer is altijd even wennen, en vooral spannend, dat ebt wel weg. Je kan ook wachten in de file totdat er een ander motor jou voorbij gaat in de file en daarna erachter gaan rijden. daar leer je ook wel veel van !
 
Laatst bewerkt:
vraag aan de recent-geslaagden: is jullie geleerd hoe je moet filerijden?

mij is dat namelijk niet geleerd, waardoor ik dus bij files op de snelwegen (tot nu toe nog weinig voorgekomen) de eerst afrit pak en verder maar binnendoor rijd.


:?
Nee, voor zover ik begreep mag dat ook niet tijdens rijlessen. Het is namelijk iets wat 'gedoogd' wordt. Dat is iets wat je maar zelf moet leren op je eigen motor

Mijn instructeur gaf aan dat als de ruimte er is dan kun je het proberen bij files, maar werk jezelf niet in de problemen vlakbij stoplichten etc.
Je moet in principe gewoon voor de stop streep stoppen

Anders even kijken bij YT kanaal van motormentors, die hebben er een filmpje over gemaakt met uitleg
 
Laatst bewerkt:
Quote: Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Het mag dus ! ;)

Wel zijn er wat regels opgesteld, zodat dit veilig kan gebeuren.
ik noemde het 'gedoogd' met aanhalingstekens omdat zoals mijn handtekening ook zegt: kort door de bocht ;)

Het is niet wettelijk verboden nee
Maar er zijn ook geen officiële wettelijke regels voor waarin staat dat het wel mag die je op je CBR theorie zou kunnen krijgen bijvoorbeeld

Het is enkel een gedragscode met gedragsregels

Daar kun je geen officiële rijlessen op gaan geven dus want er is geen wettelijke basis voor
Als het dan mis zou gaan tijdens zulke rijlessen door de file heen zullen er veel discussies ontstaan lijkt mij


Edit: Om ook maar motorplatform te quoten

De gedragscode is een dringend advies en is geen wettelijke regeling. U kunt er geen rechten aan ontlenen. Houdt een partij zich niet aan de gedragscode, dan betekent dit niet dat deze partij automatisch aansprakelijk is bij een ongeval. De gedragscode bestaat uit spelregels voor de automobilist én voor de motorrijder (zonder zijspan) en is alleen bedoeld om toe te passen bij stilstaand of langzaam rijdend verkeer op de Nederlandse snelwegen.
 
Laatst bewerkt:
Stond gisteren tot 3 maal vooraan na het filteren. 1e keer gaat er een gozer op een duc een conversatie aan waar ik met meedoe, natuurlijk. Hij zegt op een moment: Het is groen, ik kijk en zeg ja, het is groen... tuut tuut achter me, ja dàààg

2de en 3de keer is die motor zo heet dat de koppeling anders aangrijpt en dus de motor afslaat... jammer, maar dan wachten ze maar effe... weet je hoeveel ik moet wachten op die auto's.

Als ik er niet tussendoorkom omdat ik achter zo'n private lease aygo sta met een contractduur van 4 jaar op basis van 10000 km en daarna maandelijks opzegbaar zeg ik toch ook niks als ik tot 4 keer toe van het gas afmoet omdat dat ding in zijn 4 eindelijk een keer 45 rijdt???
 
Je kunt anders behoorlijk scheuren met die Aygo's hoor. Ligt aan de bestuurders :9
 
Laatst bewerkt:
Ik zal jullie vertellen. Mij is het dus wel geleerd in de rijlessen. Tot 2 x toe heb ik een situatie gehad waarbij het ook daadwerkelijk nodig bleek, en het is een kwestie van je breedte weten en stapvoets rijden en goed opletten of ze ruimte maken ja of nee. En indien niet dan wacht je tot je weer ruimte hebt om verder te gaan.

Ik heb het daarna nog niet hoeven gebruiken maar dat is vooral omdat ik maar 2 dagen rij ervaring heb. Maar als de situatie zich voordoet zou ik het zo doen, want het is niet eng ofzo.
 
vraag aan de recent-geslaagden: is jullie geleerd hoe je moet filerijden?

mij is dat namelijk niet geleerd, waardoor ik dus bij files op de snelwegen (tot nu toe nog weinig voorgekomen) de eerst afrit pak en verder maar binnendoor rijd.


:?
Ook niet geleerd, waarschijnlijk omdat het wettelijk niet vastligt en er alleen een gedragscode bestaat.

Heb jij bij je auto rijlessen wel geleerd hoe een parkeergarage werkt? En hoe je moet tanken?
Neuh, daar kom je vanzelf achter.
 
vraag aan de recent-geslaagden: is jullie geleerd hoe je moet filerijden?

mij is dat namelijk niet geleerd, waardoor ik dus bij files op de snelwegen (tot nu toe nog weinig voorgekomen) de eerst afrit pak en verder maar binnendoor rijd.

:?

Het is mij ook niet geleerd. De eerste keer was voor mij op een vrijdag aan het einde van de middag. Ik moest een kilometertje of 80 rijden ergens heen en het was eersteklas hondenweer. De snelweg stond dus al snel helemaal vast. Nou dan moet je dus wel he. Ging redelijk onwennig, maar ik kon op gegeven aanhaken bij een andere motorrijder. De kunst dus maar een beetje afgekeken :)

Tegenwoordig gaat het een stukje makkelijker. Merk ook dat de meeste koekblikkers je wel alle ruimte geven, uitzonderingen daargelaten. Uiteraard blijf ik altijd op mijn hoede voor auto's die toch plotseling van rijbaan wisselen. Dat gebeurt vooral veel in de buurt van in- en uitvoegstroken.
 
Het is niet wettelijk verboden nee
Maar er zijn ook geen officiële wettelijke regels voor waarin staat dat het wel mag die je op je CBR theorie zou kunnen krijgen bijvoorbeeld

Ik heb hem gehad met mijn 2de theorie examen.
U wilt tussen de file door rijden waar doet u dat?
3 rijstroken met:
A redreseerstrook.
B tussen de linkerstrook en middelste strook.
C tussen de middelste strook en rechterstrook.

U wilt de file passeren met welk snelheidsverschil doet u dit?
Open antwoord, 10kmh natuurlijk.

Echter vermoed ik dat het meer om de gevaarzetting gaat dan om wet en regelgeving.
Zelfde als inhalen bij overzichtelijke en onoverzichtelijke bochten.
 
Vraag over het verkeerdslicht verwijderd
Volgens mij ook onder de zelfde voorwaardem.
uit mijn dingetje blijkt al "een motorfiets is niet ingericht om stil te staan" en dat is een quote waarmee het dogen onderbouwd werd.

Het mag dus nergens!!! Maar als je normaal doet en niet opvalt door je gedrag zul je er nooit een hartelijke uitnodiging van het CJIB voor krijgen :N
 
Laatst bewerkt:
Ja sorry, had net mijn tekst met de vraag of het filteren bij stoplichten toegestaan is verwijderd.
Ik dreigde even serieus te worden en daar is internet geen goed medium voor.

Kwam er in ieder geval op neer dat ik nog steeds niet weet of filteren bij een stoplicht is toegestaan.
Is volgens mij ook niet zo relevant als er niet op bekeurd wordt en het algemeen wel wordt geaccepteerd.
 
Ook niet geleerd, waarschijnlijk omdat het wettelijk niet vastligt en er alleen een gedragscode bestaat.

Heb jij bij je auto rijlessen wel geleerd hoe een parkeergarage werkt? En hoe je moet tanken?
Neuh, daar kom je vanzelf achter.

parkeergarage??

jazeker wel geleerd...althans doorheen gereden en meteen weer naar buiten. filerijden is mij niet aangeleerd....
 
Terug
Bovenaan Onderaan