Motorrijles: Kletsen over lessen #16 oefening baart kunst

Ach je leert ook veel van YouTube filmpjes en zelf proberen. File rijden is wel leuk om eens gedaan te hebben. Je voelt je net Mozes die de zee opzij laat gaan als al die auto s ruimte maken ha ha
 
Ik heb met lessen trouwens ook wel gefilterd door de file, op zich vond ik dat ook wel fijn omdat je dan als je zelf gaat rijden het al een x gedaan hebt... ik heb het sinds dat ik me rijbewijs heb ook al een paar x gedaan.

Stoplichten filter ik alleen als ik zie dat er nog kruisend verkeer is en ik weet dar het stoplicht dan niet onverwachts op groen springt, de regels omtrent "stoplicht filteren" weet ik niet maar volgens mij mag het wel of word het gedoogd zolang je maar filtert en niet een rijstrook pakt die voor een andere richting bestemd is.
Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
 
Voor je eigen veiligheid.... mots netjes gedaan, stoort niemand zich eraan... En als ome agent anders denkt, wil Ik het best beargumenteren, dat ik heb "voorgedrongen".. Liever cjib dan rip....
 
Voor alle nog lessende mede MF'ers. Ik heb er nu 3 dagen heerlijk oortje-loos toeren op zitten en ik kan je vertellen: Het is het eventuele geklungel, onwennigheid, en frustratie op de lesmotor meer dan waard.

Wat een genot op zo'n ding, een oude VFR 750 uit '90 btw. *O*
En wat leer je veel bij in korte tijd! Ook filteren :Y
 
lekker he?...maar onbewust denk je bij sommige acties 'wat zou mijn instructeur ervan vinden?' en je moet nu zelf op je knippertje letten ;)

denk je wel aan gehoorbescherming?
 
en je moet nu zelf op je knippertje letten ;)

Ik zit me meer te ergeren aan het knippertje van de instructeur dan dat ik hem zelf vergeet :X
Heb al wel een enkele keer met mijn knippers een seintje gegeven dat hij hem wel even uit mag doen })
 
Heerlijk joh zonder geklets in je oor, en van de week reed me een politieauto voorbij en dacht...."ja nu mag ik" hahaha

Ik zal in het begin het geklets vast wel missen..Had een gezellige instructeur..
Mar over geklets en oortjes... ik zal toch wel het ge-ouwehoer van de radio missen als ik straks dagelijks op een motor zit..
 
Ik zal in het begin het geklets vast wel missen..Had een gezellige instructeur..
Mar over geklets en oortjes... ik zal toch wel het ge-ouwehoer van de radio missen als ik straks dagelijks op een motor zit..
Ik weet niet of het voor je eerste solo-km's nou meteen heel verstandig is, maar je kunt natuurlijk gewoon een goede bluetooth-kit in je helm bouwen en via je telefoon naar de radio luisteren.
 
Daar heb je zeker een punt SadBunny... Ga ook niet gelijk met oortjes in rijden met muziek. Maar wil dat toch zeker wel hebben als ik een beetje vertrouwd ben...
 
Nou, je went er snel genoeg aan hoor...

Ik heb veel te lang met zo'n setje gewacht. Heb nou eindelijk sinds een maand of negen een setje in mijn Shoei (een Interphone F4MC) en man man wat een genot om gewoon naar tamelijk goede kwaliteit muziek of radio te kunnen luisteren (zelfs met oorbescherming in). Of om via "hey google" opdrachten aan mijn telefoon te kunnen geven qua spotify, navigatie, volume etc. :)

Daarvoor reed ik nog wel met van die gewone in-ear headphone setjes, met van die lamelletjes (daardoor redelijk goed afsluitend ook), maar dat was 'm toch niet. Elke keer als ik bewoog trokken die snoertjes een beetje, en dan ging zo'n oortje weer los, of zo'n snoertje knikte en begaf het, of ik wilde de telefoon in de X-grip en dan moet je weer wat met die snoertjes... Gedoe B| (En toch honderdduizenden km's genoegen mee genomen...) Vroegâh op het scootertje ging dat altijd perfect, maar goed, toen had ik een veel lossere helm en ook geen motorjas.

Nee hoor, die goede inbouwsetjes, ook al kosten ze best wel centjes, zijn elke euro waard. Wat een genot.
 
Laatst bewerkt:
Alle geslaagden de afgelopen 3 weken van harte gefeliciteerd.
Zijn er zoveel en weer een nieuw topic dus maar even het zo zou jammer zijn als ik iemand vergeet.
Ben ik even 3 weken weg zonder wifi dus geen mf zijn zo'n beetje alle lessers geslaagd.
 
Vandaag mijn eerste AVD les na het halen van AVB.
Pff, wat viel dat tegen.
Had verwacht nu ik de motor steeds beter onder controle krijg, dat dit wel zou lukken.
Ik rijd al dik 20 jaar auto, dus verkeer ken ik wel.

Nou niet dus...
Ben op kruispunten met zoveel dingen tegelijk bezig.
Spiegelen, kruispunt overzien, positie, bocht nemen en ook nog de bediening van de motor.
Af en toe meer prikkels dan mijn hoofd aankan.
Dit gaat toch nog wel even wat lessen kosten voor ik er ben.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn eerste AVD les na het halen van AVB.
Pff, wat viel dat tegen.
Had verwacht nu ik de motor steeds beter onder controle krijg, dat dit wel zou lukken.
Ik rijd al dik 20 jaar auto, dus verkeer ken ik wel.

Nou niet dus...
Ben op kruispunten met zoveel dingen tegelijk bezig.
Spiegelen, kruispunt overzien, positie, bocht nemen en ook nog de bediening van de motor.
Af en toe meer prikkels dan mijn hoofd aankan.
Dit gaat toch nog wel even wat lessen kosten voor ik er ben.

Gewoon op je gemak, de beheersing van het voertuig gaat op een gegeven moment automatische alsof het 2de natuur is. als je auto rijd ben je ook niet meer "bezig" met het onder controle houden van je auto toch? je rijd immers al 20 jaar....op de moto gaat dit op een gegeven moment ook zo....

Gaat vast goed komen, je bent nu op de helft met AVB op zak....nu AVD nog :}
 
AVD-lessen is vaak ook dingen AFleren. als je langere tijd je rijbewijs hebt, sluipt er een bepaalde nonchalance in. bij rijlessen voor een andere categorie (dus niet alleen voor de motor, ook voor bus en vrachtwagen) word je weer even langs het lijntje gelegd en moet je weer even aanleren 'hoe het ook alweer was'.


de motor is, zoals eerder gezegd een balansvoertuig, en dat vraagt bij langzame snelheden wat gewenning. en als je tegelijk ook om je heen moet kijken hoe de verkeerssituatie op dat moment is, krijg je teveel op je bord. wat misschien werkt: continu blijven rondscannen, zodat je klaar bent voor de actie die van je gevraagd wordt. 'wat gebeurt er om me heen?', 'wat zit er achter me?, 'rijden er verderop fietsers op het fietspad, en zo ja, krijg ik met ze te maken?'. het is misschien wat wennen om continu om je heen te gaan kijken. maar het heeft voordelen. je weet wat er om je heen gebeurt en waar je rekening mee moet houden, en: je zit niet als een mummie op de motor. je blijft zo actief en alert. bovendien is dit ook wel iets wat de examinator graag ziet (vooral dat hij ziet dat je je hoofd verdraait om te kijken)

:]
 
Vandaag mijn ouders verteld dat ik mijn rijbewijs heb gehaald.
Zij wisten niet dat ik aan het lessen was omdat ik het idee had dat mijn moeder met haar overbezorgdheid het niet aan zou kunnen

Maar de reactie was erg enthousiast en kon ik niet beter wensen
Ze boden al gelijk aan om mijn motor te betalen en te helpen met de schuur in de achtertuin verbouwen tot een soort van garage met verwarming en isolatie haha :}

Mijn (stief)vader die al ruim 20 jaar geen motor meer heeft gereden was nog blijer met het nieuws dat ik met hem wel wilde gaan touren of een dagje motoren huren binnenkort

Erg opgelucht en blij dat ze het zo leuk vinden *O*
 
En dan had jij twijfels...
Je hebt gewoon heel toffe ouders.

Dat ze willen betalen voor jouw motor schept ook weer mogelijkheden, toch? ;)
 
Vandaag mijn ouders verteld dat ik mijn rijbewijs heb gehaald.
Zij wisten niet dat ik aan het lessen was omdat ik het idee had dat mijn moeder met haar overbezorgdheid het niet aan zou kunnen

Maar de reactie was erg enthousiast en kon ik niet beter wensen
Ze boden al gelijk aan om mijn motor te betalen en te helpen met de schuur in de achtertuin verbouwen tot een soort van garage met verwarming en isolatie haha :}

Mijn (stief)vader die al ruim 20 jaar geen motor meer heeft gereden was nog blijer met het nieuws dat ik met hem wel wilde gaan touren of een dagje motoren huren binnenkort

Erg opgelucht en blij dat ze het zo leuk vinden *O*

Wie wil er nou niet zulke ouders...? Top geregeld!
Ik zou een Yamaha Fazer doen ;)
 
Vandaag mijn eerste AVD les na het halen van AVB.
Pff, wat viel dat tegen.
Had verwacht nu ik de motor steeds beter onder controle krijg, dat dit wel zou lukken.
Ik rijd al dik 20 jaar auto, dus verkeer ken ik wel.

Nou niet dus...
Ben op kruispunten met zoveel dingen tegelijk bezig.
Spiegelen, kruispunt overzien, positie, bocht nemen en ook nog de bediening van de motor.
Af en toe meer prikkels dan mijn hoofd aankan.
Dit gaat toch nog wel even wat lessen kosten voor ik er ben.

Gaat zeker goed komen. Mij is het ook gelukt. Succes... :t
 
Het komt goed hehe.. Beter de instelling dat je het lastig vind, als de zelfoverschatting, omdat je al 20jr auto rijdt. Van dat laatste had ik wel een beetje last. Maar het is gelukkig allemaal goed gekomen... kwestie van wennen. Succes met je AVD.....
 
Dag allemaal,

Ik lees al een tijdje mee maar had tot nu toe nog geen account aangemaakt. Nu toch maar wel gedaan want afgelopen donderdag heb ik mijn rijbewijs gehaald! Zoals anderen hier al zeiden meerdere momenten gehad waarop ik dacht dat het nooit ging lukken, maar uiteindelijk ging het allemaal nog best soepel.

Aanstaande donderdag afspraak bij het gemeentehuis om het rijbewijs aan te vragen. In de tussentijd ben ik alvast maar een beetje aan het kijken naar motoren. Vraagje: zouden jullie sowieso niet van een particulier kopen als je niet zo veel verstand hebt van de techniek en ook niet zo 1-2-3 iemand kent die er wel verstand van heeft die met je mee zou kunnen gaan?
 
Dag allemaal,

Ik lees al een tijdje mee maar had tot nu toe nog geen account aangemaakt. Nu toch maar wel gedaan want afgelopen donderdag heb ik mijn rijbewijs gehaald! Zoals anderen hier al zeiden meerdere momenten gehad waarop ik dacht dat het nooit ging lukken, maar uiteindelijk ging het allemaal nog best soepel.

Aanstaande donderdag afspraak bij het gemeentehuis om het rijbewijs aan te vragen. In de tussentijd ben ik alvast maar een beetje aan het kijken naar motoren. Vraagje: zouden jullie sowieso niet van een particulier kopen als je niet zo veel verstand hebt van de techniek en ook niet zo 1-2-3 iemand kent die er wel verstand van heeft die met je mee zou kunnen gaan?

Gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs. :)

Of je nou bij een dealer of particulier koopt, het is altijd handig als je iemand hebt die er een beetje kijk op heeft. Zeker als je 2e hands koopt moet je ook een beetje geluk hebben. Ik ben zelf ook niet supertechnisch qua motoren en heb een gelukkig een goede vriend die dat wel is.
Misschien is er iemand op het forum die met je mee kan gaan..
In ieder geval alvast veel rijplezier!
 
Terug
Bovenaan Onderaan