Kokende koelvloeistof, ontluchting kvs op een ER6

GeorgetteS

MF'er
9 jul 2018
36
0
Gouda
Dag allemaal,

ik heb een ER6N uit 2009. Laatst problemen gehad met mijn koelvloeistof (werd eruit gegooid) en toen de thermostaat eruit gehaald. Die blijkt niet meer open te gaan (getest in warm water) dus die ga ik binnenkort vervangen. Echter, ook zonder thermostaat gaat mijn koelvloeistof nog koken. Ik heb alle koelvloeistof laatst vervangen en de doppen schoongemaakt.

Ik lees verschillende dingen:

- Lekke koppakking: dan zou ik ook witte rook moeten produceren, doet ie niet.

- Lucht in het systeem: hoe kan ik ontluchten? Ik kan alleen vinden dat je langzaam bij moet vullen en dan even moet laten lopen en weer bijvullen als de lucht eruit is.

- Doppen vervangen: Toen ik een tutorial keek over het vervangen van je koelvloeistof, had de monteur het over het vervangen van de doppen (radiateur en tankje). Zou dit het ook kunnen zijn?

Hopelijk is er iemand die het herkent en me verder kan helpen. Bedankt vast!
 
Laatst bewerkt:
Dat er een verschil is tussen koken en borrelen had ik nog niet zo diep over nagedacht om eerlijk te zijn, leek zo logisch. Ik ging er vanuit dat het kookt, omdat het nog door blijft borrelen op het moment dat ik de motor uit heb gezet. Of is dat helemaal niet relevant?
 
Dat er een verschil is tussen koken en borrelen had ik nog niet zo diep over nagedacht om eerlijk te zijn, leek zo logisch. Ik ging er vanuit dat het kookt, omdat het nog door blijft borrelen op het moment dat ik de motor uit heb gezet. Of is dat helemaal niet relevant?
ja en nee.

Koken heeft ook naborrelen. de temperatuur loopt na uitzetten van de motor zelfs nog ietsje op
Lekke pakking geeft ook borreleffect, en ook een lekke pakking veroorzaakt naborrelen.

Borrelen is feitelijk ontluchten

Het meest relevant is eigenlijk de exacte temperatuur van de koelvloeistof. Ik geloof dat het kookpunt van koelvloeistof iets lager ligt dan water, in de open lucht. Zit er geen temperatuurmeter op?
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je geloof ik niet helemaal..
Als hij alleen had geborreld door lucht en niet door temperatuur (koken) had ie dat dan niet gelijk moeten doen als ik de motor start? Of in elk geval binnen die 5 minuten die hij net gedraaid heeft?

Iemand raadde me net aan om de motor te laten lopen terwijl ik de bout van het aftappunt een beetje uitdraai en de vloeistof opvang en boven gelijk weer bijvul, dit om de lucht eruit te krijgen. Zou dat een idee kunnen zijn?
 
Ik snap je geloof ik niet helemaal..
Als hij alleen had geborreld door lucht en niet door temperatuur (koken) had ie dat dan niet gelijk moeten doen als ik de motor start? Of in elk geval binnen die 5 minuten die hij net gedraaid heeft?

ja, dat hebben we net een paar postststs terug gedaan


Iemand raadde me net aan om de motor te laten lopen terwijl ik de bout van het aftappunt een beetje uitdraai en de vloeistof opvang en boven gelijk weer bijvul, dit om de lucht eruit te krijgen. Zou dat een idee kunnen zijn?

Koelsysteem is zelfontluchtend, met name als de waterpomp het doet, die is daar essentieel in.. waterpomp (schoep) heb ik ook al genoemd. kweenie hoe die aangedreven is.
 
Laatst bewerkt:
Er zit geen temperatuurmeter op die ik af kan lezen, alleen een lampje op het dashboard.

Nog een andere vraag:
Als ik het boutje opendraai waarmee ik de koelvloeistof kan aftappen, begint het gelijk (zachtjes) te lopen. Dit terwijl de dop op zowel de tank als de radiator dichtzitten. Klopt dat? Als ik de radiatordop opendraai gaat het wel meteen veel harder lopen.
 
Of tap hem helemaal af en controleer de waterpomp, er zit een plastic schoepje in met een boutje op de as. Als dat niet goed vast zit draait het schoepje niet en krijg je ook een probleem.

Over het schema hoef je je nioet druk te maken, dat is een oerschema

CE_19477_1.JPG
 
Met het verwijderen van de thermostaat heb je iig een mogelijke oorzaak uitgesloten. Wel weer terugzetten als alles het weer doet, of effe een nieuwe monteren
 
Even checken:
- Ik tap het systeem af
- de motor is uit
- ik haal de kap van de waterpomp en daarachter zit de schoep

Kan ik op die manier vaststellen of het kan draaien of niet? Gewoon door dat handmatig te doen?
 
Even checken:
- Ik tap het systeem af
- de motor is uit
- ik haal de kap van de waterpomp en daarachter zit de schoep

Kan ik op die manier vaststellen of het kan draaien of niet? Gewoon door dat handmatig te doen?
Ja, je hebt wel een pakkingen-issue, moeten wel een keer vervangen worden. En er zit een mechanical seal in, wees voorzichtig. Je gaat je wel op het vlak van de proffesionele hobbyist begeven. Schoep is trouwens van aluminium en de mechanical seal lijkt op zijn plaats te worden gehouden door de schoep.
 
Laatst bewerkt:
Even in het kort: Je hebt een gesloten koelsysteem, dat zit ten alle tijden zonder luchtbellen helemaal vol. Uitzetten van de vloeistof heeft tot gevolg dat dit door de overdruk in het expansievat geperst word. Bij onderdruk wordt het daar weer uit teruggezogen. Lucht in je koelsysteem kan uit de kop komen, maar ook uit het carter. Als de carteronluchting verstopt zit kan de overdruk door de mechanical seal gedrukt worden, eigenlijk zou dat olie moeten zijn wat er doorheen geperst wordt maar kan ook lucht zijn, ik weet niet precies hoeveel de krukas boven NAP zweeft.
 
Laatst bewerkt:
;( ik had voor het slopen van de waterpomp nog de tip willen geven een temperatuurmetertje bij de hornbach te kopen en die in de koelvloeistof te hangen, anderzijds geven het rode lampje en de fan oververhitting aan

Thermometer met sensor digitaal

ik heb die als gadget maar wou nog effe kijken of die over de 100 C gaat
 
Is er iemand die weet of er een ontluchtingspunt op het circuit van een ER6N zit? Ik kan online niets vinden en de manual duurt nog een paar dagen voordat ie komt. En ik wil zo graag weg met de motor vrijdag :)

Een er5 heeft een ontluchtingsnippel op het thermostaathuis, onder de tank. Maar een WPHB scoren lijkt me makkelijker. Verder lees ik een hoop onzin hierboven, ga straks wel even quoten (geen tijd).
 
Voordat ik de waterpomp uit elkaar ga halen, wil ik toch even nog wat andere dingen uitsluiten. Is he t bijvoorbeeld aannemelijk dat er een slang geknikt is of dat er op een andere manier een verstopping in het systeem zit waardoor er geen circulatie is?
 
Nee nog niet:
De thermostaat is volgens mij kapot. Klopt het dat hij open zou moeten gaan in warm water? Dat gebeurt namelijk niet. Ik had begrepen dat ik daarvoor een nieuwe moet bestellen, maar dat die er wel even uit kan blijven omdat hij zonder sws doorloopt. Of klopt dat niet?
Wat betreft ontluchting, ik ga zo kijken of ik een nippel kan vinden maar anders moet ik even op mijn manual wachten (of ik plaats zo nog een vraag) :))
Ik heb hem net wel weer helemaal leeg laten lopen en opnieuw gevuld. Aanvankelijk nog even met boutje onderaan beetje open, zodat er iets uitliep en toen alles weer dichtgemaakt toen hij vol zat. Kan me bijna niet voorstellen dat er nu veel lucht inzit, maar misschien denk ik te makkelijk..
 
Nee nog niet:
De thermostaat is volgens mij kapot. Klopt het dat hij open zou moeten gaan in warm water? Dat gebeurt namelijk niet. Ik had begrepen dat ik daarvoor een nieuwe moet bestellen, maar dat die er wel even uit kan blijven omdat hij zonder sws doorloopt. Of klopt dat niet?
Wat betreft ontluchting, ik ga zo kijken of ik een nippel kan vinden maar anders moet ik even op mijn manual wachten (of ik plaats zo nog een vraag) :))
Ik heb hem net wel weer helemaal leeg laten lopen en opnieuw gevuld. Aanvankelijk nog even met boutje onderaan beetje open, zodat er iets uitliep en toen alles weer dichtgemaakt toen hij vol zat. Kan me bijna niet voorstellen dat er nu veel lucht inzit, maar misschien denk ik te makkelijk..
Niet zomaar warm water. Controleer even met kokend water. Bedrijfstemperatuur ligt ergens tussen de 80 en 90 graden normaal, dus met kokend water zou het thermostaat zeker open moeten gaan.
 
Geloof me, ben wel reuze benieuwd... Ben gerust bezig geweest met zoeken naar een ontluchtingsnippel


Ontluchten doe je meestal door de dop eraf te laten met draaiende motor net zolang tot de fan gedraaid heeft, dan weet je zeker dat de thermostaat is open geweest en, alle lucht eruit is.
Tenzij die kapot is en dicht blijft zitten,
 
Laatst bewerkt:
Nee nog niet:
De thermostaat is volgens mij kapot. Klopt het dat hij open zou moeten gaan in warm water? Dat gebeurt namelijk niet. Ik had begrepen dat ik daarvoor een nieuwe moet bestellen, maar dat die er wel even uit kan blijven omdat hij zonder sws doorloopt. Of klopt dat niet?

Ja een thermostaat hoort open te gaan in een pannetje kokend water.

Ja zonder thermostaat erin kan je normaal gesproken gewoon rijden, alleen komt die niet of langzaam op temperatuur dus rij er dan wel rustig mee
 
Terug
Bovenaan Onderaan