Kokende koelvloeistof, ontluchting kvs op een ER6

GeorgetteS

MF'er
9 jul 2018
36
0
Gouda
Dag allemaal,

ik heb een ER6N uit 2009. Laatst problemen gehad met mijn koelvloeistof (werd eruit gegooid) en toen de thermostaat eruit gehaald. Die blijkt niet meer open te gaan (getest in warm water) dus die ga ik binnenkort vervangen. Echter, ook zonder thermostaat gaat mijn koelvloeistof nog koken. Ik heb alle koelvloeistof laatst vervangen en de doppen schoongemaakt.

Ik lees verschillende dingen:

- Lekke koppakking: dan zou ik ook witte rook moeten produceren, doet ie niet.

- Lucht in het systeem: hoe kan ik ontluchten? Ik kan alleen vinden dat je langzaam bij moet vullen en dan even moet laten lopen en weer bijvullen als de lucht eruit is.

- Doppen vervangen: Toen ik een tutorial keek over het vervangen van je koelvloeistof, had de monteur het over het vervangen van de doppen (radiateur en tankje). Zou dit het ook kunnen zijn?

Hopelijk is er iemand die het herkent en me verder kan helpen. Bedankt vast!
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor de adviezen. Ik ga zo een nieuwe radiatordop bestellen, omdat dat idd een veilige en goedkope manier is om uit te sluiten dat het niet simpelweg dat is. Lijkt bijna te mooi om waar te zijn, maar zoals ik in mijn oorspronkelijke vraag al aangaf; in dat filmpje had die monteur het ook al over het vervangen van de doppen. Dus, dat wordt stap 1 (naast het terugzetten van de nieuwe thermostaat). Ik laat het topic nog even open om door te geven of het is gelukt.

Ander vraagje: is het schadelijk om de nieuwe thermostaat te 'testen' in kokend water? Die andere deed helemaal niets en ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar wat ik dan had moeten zien gebeuren.. Of kan ik dat beter niet doen?
 
Als jouw systeem geen druk kan opbouwen zal de koelvloeistof bij een veel lagere temperatuur al gaan koken, bijvoorbeeld bij 90°C. Onder druk zal dat kookpunt veel hoger liggen, bijvoorbeeld 115°C. Dus als het lampje bij 105°C gaat branden heb je hier je verklaring. Dit is maar een voorbeeld, de waardes kunnen natuurlijk heel anders liggen.
Je zou bijvoorbeeld eens een lektest kunnen (laten) doen, geeft ook al wat duidelijkheid.


is wel erg laag!!
Kookpunt van de vloeistof zelf zou toch rond de 135 moeten zijn.
 
Weet zeker wel waar ik over praat, heb dat al zo vaak gedaan.
Het komt er niet gelijk uit spuiten.
Als die vol zit stijgt het wel heel langzaam als de fan gaat draaien en, de thermosstaat open gaat maar, dan draai je de dop er weer op.
Het voordeel is dat je zeker weet dat het systeem dan vol of zo goed als is en, je er mee kan rijden.

Wat meestal in de handleiding staat is eerst afvullen dop erop, warm laten lopen, uitzetten, af laten koelen, dop er weer af en, weer bij vullen.
Veiliger maar kost meer tijd.

Dat heb je misschien bij een auto geprobeerd oid, maar bij een motorfiets systeem waar de fan aangaat bij 103 graden bestaat dat simpelweg niet. Natuurkundige wetten staan dat niet toe. Overigens heeft de thermostaat geen reet met de koelfan te maken, die gaat al bij 80-85 graden open.
 
Ik laat het topic nog even open om door te geven of het is gelukt.

Ander vraagje: is het schadelijk om de nieuwe thermostaat te 'testen' in kokend water? Die andere deed helemaal niets en ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar wat ik dan had moeten zien gebeuren.. Of kan ik dat beter niet doen?

Mooizo, dat vergeten er een boel namelijk.

Nieuwe thermostaat kun je rustig uitproberen, dat kan geen kwaad. In de motor gebeurt hetzelfde.
 
Ik laat het topic nog even open om door te geven of het is gelukt.

Ander vraagje: is het schadelijk om de nieuwe thermostaat te 'testen' in kokend water? Die andere deed helemaal niets en ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar wat ik dan had moeten zien gebeuren.. Of kan ik dat beter niet doen?

Dat word erg gewaardeerd hier :Y


Testen kan geen kwaad. Hij doet tijdens de test hetzelfde als iedere keer dat je met je motor gaat rijden.
Het is gewoon metaal dat reageert op warmte.

Ik heb de filmpjes niet helemaal van begin tot eind gekeken maar volgens mij wel leuk om wat info te verkrijgen:

HTML:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/y5p31F_dVJU" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>

HTML:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/a-zLvF3gTjw" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
 
Dat heb je misschien bij een auto geprobeerd oid, maar bij een motorfiets systeem waar de fan aangaat bij 103 graden bestaat dat simpelweg niet. Natuurkundige wetten staan dat niet toe. Overigens heeft de thermostaat geen reet met de koelfan te maken, die gaat al bij 80-85 graden open.

Daarom zeg ik ook als het het niveau gaat stijgen draai je de dop erop, dan staat de thermostaat namelijk open en, zit het systeem vol en, als het niet vol zit zal het niveau juist zakken.
Zo heb tig auto"s gevuld en, ook 2 van me eigen motoren.

Niet elke thermostaat of fan gaat bij de zelfde temperatuur open of draaien, maar als de fan gaat draaien is over het algemeen de thermostaat open geweest, dus het 1 heeft zeker wel met het ander te maken.
 
Daarom zeg ik ook als het het niveau gaat stijgen draai je de dop erop, dan staat de thermostaat namelijk open

Nee dat zeg je niet:

Ontluchten doe je meestal door de dop eraf te laten met draaiende motor net zolang tot de fan gedraaid heeft,

Maar blijkbaar heb je inmiddels door dat je onzin verkondigd en draai je nu terug.
Nogmaals. (Proberen te) laten lopen tot de fan draait zonder de dop erop is een slecht en gevaarlijk advies!
 
Nee dat zeg je niet:


Dat heb ik wel gezegd moet maar is goed terug lezenMaar blijkbaar heb je inmiddels door dat je onzin verkondigd en draai je nu terug.
Nogmaals. (Proberen te) laten lopen tot de fan draait zonder de dop erop is een slecht en gevaarlijk advies!
Niks geen ozin dat gaat prima zo lang die niet vol zit en, als die gaat stijgen draai je de dop erop niks aan de hand.
de enige die onzin praat en, nergens verstand van heeft ben jij
 
Ik heb het vaker gezien bij kawasaki's met dit blok, vanaf 2012 hebben ze ook een grotere radiateur meen ik.

Zelfs als alles in orde is slaat de fan vrij laat aan bij een er6, misschien kan je een handgeschakelde fan plaatsen.
 
Mensen kinderen wat een ellende. Bout van het thermostaathuis afgerond dus niet meer eruit te krijgen. En zit op een rotplek waarvoor je heel je blok eruit zou moeten halen als je er goed bij wilt komen. Maar goed, paar uur bezig geweest en het is gelukt. Alleen had geen nieuwe o-ring besteld en na het afvullen lekt ie weer uit het thermostaathuis. Dacht misschien zit de thermostaat er verkeerd in (gaatje verkeerd) maar ook zonder thermostaat gutst het eruit. Morgen nieuwe o-ring halen en dan kom ik weer op de lijn.
Overigens heb ik vanmiddag een stuk gereden met ook een paar stukjes 80 (maar wel maar 15 minuten max) toen ik het thermostaathuis nog niet los had gehad (dus zonder thermostaat) en met de nieuwe radiatordop, en toen is het niet gaan koken in het tankje. Dus ik heb goeie hoop zover, maar pas als morgen alles helemaal dichtzit met nieuwe thermostaat erin wil ik een goed eind gaan rijden. Jammer dat er ook nog zoiets is als werk tussendoor. Koop you posted!
 
Mensen kinderen wat een ellende. Bout van het thermostaathuis afgerond dus niet meer eruit te krijgen. En zit op een rotplek waarvoor je heel je blok eruit zou moeten halen als je er goed bij wilt komen. Maar goed, paar uur bezig geweest en het is gelukt. Alleen had geen nieuwe o-ring besteld en na het afvullen lekt ie weer uit het thermostaathuis. Dacht misschien zit de thermostaat er verkeerd in (gaatje verkeerd) maar ook zonder thermostaat gutst het eruit. Morgen nieuwe o-ring halen en dan kom ik weer op de lijn.
Overigens heb ik vanmiddag een stuk gereden met ook een paar stukjes 80 (maar wel maar 15 minuten max) toen ik het thermostaathuis nog niet los had gehad (dus zonder thermostaat) en met de nieuwe radiatordop, en toen is het niet gaan koken in het tankje. Dus ik heb goeie hoop zover, maar pas als morgen alles helemaal dichtzit met nieuwe thermostaat erin wil ik een goed eind gaan rijden. Jammer dat er ook nog zoiets is als werk tussendoor. Koop you posted!

Lekker sleutelen, goed bezig ;)
 
Waar gooit i de koelvloeistof eruit?
Ik heb bij mijn kawa ooit gehad dat i naar 5 a 10 minuten al begon te koken en de koelvloeistof uit het koelvloeistof reservoir gooide. naar wat zoeken bleek dat het drukventiel die (bij mij dan) voor op de radiateur zat defect was. hierdoor kwam het systeem niet goed op druk en begon de koelvloeistof zeer snel te koken en dan gooit hij de koelvloeistof er uit.
 
Dag allen,

nou het euvel is verholpen en het was dus inderdaad gewoon de radiatordop. Voordat ik zover kon komen nog wel erg lopen kloten met de thermostaat (en vooral het kapje bij de thermostaat dat ik beschadigd heb toen ik dat kapotte boutje eruit probeerde te krijgen). Maar toen dat eenmaal vervangen was, was alles weer prima. Allemaal op de valreep voor mn weekendje weg met de motor gelukkig. Bedankt voor het meedenken! Ik lees geloof ik dat topics hier niet gesloten worden, klopt dat?
 
Laatst bewerkt:
Dag allen,

nou het euvel is verholpen en het was dus inderdaad gewoon de radiatordop. Voordat ik zover kon komen nog wel erg lopen kloten met de thermostaat (en vooral het kapje bij de thermostaat dat ik beschadigd heb toen ik dat kapotte boutje eruit probeerde te krijgen). Maar toen dat eenmaal vervangen was, was alles weer prima. Allemaal op de valreep voor mn weekendje weg met de motor gelukkig. Bedankt voor het meedenken! Ik lees geloof ik dat topics hier niet gesloten worden, klopt dat?

Klopt dat topics niet gesloten worden idd.

Je hebt je motor leren kennen en uiteindelijk zelf het probleem opgelost. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan