Hulp bij technische problemen

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
32.546
71.699
MeanBlueMan in "Klinkt als ?.."

Slotje op verzoek. Op verzoek van de TS schat ik en persoonlijk hoop ik dat die TS nog eens komt vertellen wat nou het probleem is geweest.

Er zijn hier technische mensen met een schat aan kennis, die met veel plezier die kennis gratis beschikbaar stellen aan degenen die dat nodig hebben. Dat is op zich een groot goed op een forum.

Maar helaas gebeurt het veel te vaak dat we er niets meer van horen, wat ik heel jammer vind want ik mag dan hoogbejaard zijn, ik leer nog graag van anderen en ik hhop dat het nooit zal overgaan.

De een zegt dat het de kleppen zijn, de ander denkt aan een kantelende zuiger, de derde verdenkt een bigend en het gaat er niet om wie er gelijk heeft, maar ik wil graag weten hoe zo'n probleem getackeld wordt en of al die adviezen tot een oplossing hebben geleid.

Ik zie het ook op andere forums, met name op autoforums. Zo sleutel ik al meer dan 40 jaar aan Jaguars en zo'n XK motor heeft voor mij geen enkel geheim meer.

Dan komt er iemand die aan zo'n motor heeft gesleuteld en hij wil niet meer lopen. Je begint dan bij het begin: wat heb je gedaan. Kop er af gehaald en weer gemonteerd. Okay, staan de beide nokkenassen op tijd? voorste nokken staan schuin omhoog als zuiger 1 en 6 in bdp staan? Okay, dan moet die cilinder een vonkje krijgen, dus de rotor van de verdeler wijst naar die bougiekabel?

Klopt dat? Okay, de ontstekingsvolgorde is 1-5-3-6-2-4, maar houd er wel rekening mee dat de rotor tegen de klok in draait.

Geen succes, hij wil niet lopen, heeft wel vonk? Heeft hij benzine? Geeft hij wel knallen of ploffen?

En zo probeer je dan als forum om samen die motor weer gezond lopend te krijgen. Maar dan reageert zo'n lid opeens niet meer en heb je het gevoel dat je pogingen voor jan l*l zijn geweest en dat geeft mij een k*tgevoel, want je wilt graag lezen dat hij weer loopt als een zonnetje.

En dat gebeurt hier dus ook. Ik vind het van grote waarde dat als mensen hun kennis beschikbaar stellen en hulp bieden, dat het dan ook wel heel leuk is als zo'n topic een happy end krijgt en dat gebeurt in mijn beleving niet vaak genoeg.

En dan heb ik het niet over de grappige wimpies en kareltjes die zo'n topic menen te moeten behangen met hun grappigheden, die soms ook best om te lachen zijn, maar vaak ook zo flauw als Paul de Leeuw.

Bedankt voor uw aandacht.
 
Tja zo werkt een forum nu eenmaal,sommige TSers zijn nogal gauw op hun teentjes getrapt
als er enige kritiek op hun manier van handelen is en vluchten dan weg,vervelend maar
niet altijd te voorkomen.Ook zijn er TSers waarvan de problemen zijn opgelost die het
daarna niet meer nodig vinden dat te vermelden,en dat vind ik nog de grootste knurften.
Zonder een motor zelf gezien en gehoord te hebben blijft het vaak bij mogelijke oorzaken
aangeven,tenzij het een probleem is wat vaker voorkomt bij een bepaald model,dan
is vaak het zelfde onderdeel wat problemen geeft,maar dat is ook makkelijk
zelf te vinden op het internet of in de how to,s ,sommige TSers zijn dan ook te lui om zelf eens wat uit te gaan zoeken.Grapjassen blijf je toch houden tenzij de Mods hier strenger tegen op gaan treden.
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee,maar kan soms verstorend werken en bij TSers
in het verkeerde keelgat schieten. :Y
En Engelse auto,s heb ik jarenlang aan gewerkt,ik heb er nog steeds nachtmerries
over :+
 
Laatst bewerkt:
Ik vond sowieso dat je in Tech minimaal een aantal velden in zou moeten vullen voor je topic zou kunnen plaatsen zoals merk/model/bouwjaar/categorie. Of een dikke opmerking in rode letters als je wat aanmaakt. Er haken al veel mensen af als er eerst gevist moet worden naar de basale info.
 
Dit is ook een kans voor het forum zelf. Bij veel software-gerelateerde fora zie je vaak dat er kan worden gevote op posts, waardoor nuttige inbreng snel van de onzin-posts worden onderscheiden.

stackoverflow.com vind ik daar wel een mooi voorbeeld van, al is daar de regel dat een topic slechts 1 duidelijk geformuleerde vraag moet bevatten en een post/antwoord een bruikbare uitwerking gebaseerd op feiten, niet meningen (dit vind ik kut, gebruik dat maar). Deze antwoorden worden beoordeeld door medegebruikers.

Wellicht is het hier niet direct toepasbaar, maar met een dergelijk concept wordt het tech-deel een stuk hoger van kwaliteit.
 
Op het Jaguar forum zit een garagehouder die echt heel erg goed is en graag hulp biedt. Raymond heet hij en op een gegeven moment komt er iemand met een probleem. Zijn auto wil niet goed lopen en hij heeft er al 3500 euro aan besteed bij een op zich goed bedoelende garage, maar het probleem is er nog steeds.

Er is van alles vernieuwd, inclusief de ecu, maar geen succes. De man is ten einde raad en wendt zich tot het forum.

Raymond zegt al in post nummer 7 dat het probleem gezocht moet worden bij de inlaat, een pakking, slangetje LMM meter, draadje geen contact.

Het topic sleept zich voort, maar er komt geen oplossing. Raymond grijpt in en biedt hem aan om het probleem gratis op te lossen omdat hij het als een uitdaging ziet. Hij wil als vergoeding een bos bloemen voor zijn vrouw Joke.

De TS begeeft zich met de auto naar Heinekenszand en Raymond gaat aan de slag. Er blijkt een pakking te lekken en er is een verdachte slang. Het wordt gerepareerd en ze maken een proefrit. De auto loopt als een nieuwe en iedereen wordt er blij van.

Kijk, zo kan het ook en ik word weer blij als ik er aan denk. Ik had een makelaar die mijn huis voor me heeft verkocht en die heeft een Jag XK8 en had een hardnekkig probleem. Ik stuurde hem naar Raymond en die loste het op en de makelaar die in de kop van Noordholland woont is nu vaste klant en rijdt heen en weer naar Zeeland, want zo werkt dat ook met forums.

Iemand die zijn brood moet verdienen met sleutelen haalt ook klandizie van een forum als hij het goed doet.
 
Laatst bewerkt:
Dit is ook een kans voor het forum zelf. Bij veel software-gerelateerde fora zie je vaak dat er kan worden gevote op posts, waardoor nuttige inbreng snel van de onzin-posts worden onderscheiden.

stackoverflow.com vind ik daar wel een mooi voorbeeld van, al is daar de regel dat een topic slechts 1 duidelijk geformuleerde vraag moet bevatten en een post/antwoord een bruikbare uitwerking gebaseerd op feiten, niet meningen (dit vind ik kut, gebruik dat maar). Deze antwoorden worden beoordeeld door medegebruikers.

Wellicht is het hier niet direct toepasbaar, maar met een dergelijk concept wordt het tech-deel een stuk hoger van kwaliteit.

Dit forum werkt met verouderde software, daar mag wel eens een update komen. Op veel forums post je een link naar een filmpje en je komt automatisch op youtube bijvoorbeeld.
 
Het is alleen heel, heel jammer dat kennis recht evenredig is aan arrogantie

Dat is jouw perceptie Rob, ik beleef dat anders.

Ik had meer dan 25 jaar een opnamestudio en was actief op pro audio forums en heb veel geleerd van beroemde engineer/producers als bijvoorbeeld George Massenburg en Bruce Swedien (Michael Jackson).

Die kennis geef je graag door aan de rookies en newbies omdat jij het ook gratis hebt gekregen. Maar je wordt op een gegeven moment wel heel erg flauw van de honderdzoveelste vraag: wat is de beste microfoon voor onder de honderd dollar, of: hoe krijg ik het gitaargeluid van David Gilmoor.

Dat zal met de motormonteurs alhier niet zo gek veel verschillen en als dat arrogant is, so be it.
 
Dit forum werkt met verouderde software, daar mag wel eens een update komen. Op veel forums post je een link naar een filmpje en je komt automatisch op youtube bijvoorbeeld.

Nieuwe software is onderweg *D

Nu hoor ik dat al jaren en post dat dus ook al jaren -O- maar inmiddels hebben we er al voorproefjes van mogen zien/gebruiken.

Ergens tussen morgen en 2176 binnenkort komt ie dus echt !! *D





Het is alleen heel, heel jammer dat kennis recht evenredig is aan arrogantie


Voor zover dat zo is... bedoel je dit soort opmerkingen ?
 
Nee meer ditsoort achtige dingen

Ga nou geen stomme adviezen geven als je niet weet waar je het over hebt.
Koelfan gaat aan bij +- 103 graden, koelvloeistof zonder drukdop kookt bij +- 100 graden!

zonder Rambabbel in persoon wat te willen verwijten.

Een reactie had ook kunnen zijn:

"Misschien dat de toleranties van jouw motorfiets elkaar dusdanig overlappen maar in de regel kookt koelvloeistof eerder dan de fan aanslaat, de toleranties liggen met +/- 100 voor het kookpunt en +/- 103 voor het schakelpunt idd dicht bij elkaar."


Daarbuiten had ik al op kookpunt van koelvloeistof zitten googelen en daar kom je tegen dat het bijna altijd 100+ is. Eerder in dat topic geef ik al aan dat een gaatje niet in iedere thermostaat zit omdat je bij zo'n futiliteit weer in de grond getrapt wordt. In de race hadden we trouwens een serie thermostaten met een aangegeven schakelpunt, begon al bij 85 graden ofzo. De twee steeksleuteltjes reppen over enorme onzin in dat topic waar jij (zonder steeksleutel) verderop al mijn veronderstellingen nog eens licht bevestigd, ik zeg je dat er nauwelijks onzin in dat topic staat
 
Nee meer ditsoort achtige dingenzonder Rambabbel in persoon wat te willen verwijten.

Een reactie had ook kunnen zijn:

"Misschien dat de toleranties van jouw motorfiets elkaar dusdanig overlappen maar in de regel kookt koelvloeistof eerder dan de fan aanslaat, de toleranties liggen met +/- 100 voor het kookpunt en +/- 103 voor het schakelpunt idd dicht bij elkaar."


Daarbuiten had ik al op kookpunt van koelvloeistof zitten googelen en daar kom je tegen dat het bijna altijd 100+ is. Eerder in dat topic geef ik al aan dat een gaatje niet in iedere thermostaat zit omdat je bij zo'n futiliteit weer in de grond getrapt wordt. In de race hadden we trouwens een serie thermostaten met een aangegeven schakelpunt, begon al bij 85 graden ofzo. De twee steeksleuteltjes reppen over enorme onzin in dat topic waar jij (zonder steeksleutel) verderop al mijn veronderstellingen nog eens licht bevestigd, ik zeg je dat er nauwelijks onzin in dat topic staat

Er worden in dat topic dingen genoemd als:

- Koelvloeistof kookt bij 90ºC (tja)
- Ontluchtingsboutjes zitten meestal bij de waterpomp (aftapboutjes in ieder geval :+ )
- Om te ontluchten trek je gewoon een slang los bij de radiateur (...)
- Ontluchten met de dop eraf en motor warm (die wil ik zien)

En nog wat leuke dingen. Ook wat dingen die weer voer zijn voor mythes omdat er niet duidelijk mitsen en maren worden neergezet, zoals:

- Haal de thermostaat er even uit, dan koelt ie maximaal (tot je een motorfiets heb die juist niet meer koelt zonder thermostaat, die heb je ook zat)
- Ontluchten doet ie zelf als de waterpomp draait (bij dit model? genoeg fietsen met ontluchtingspunten die keihard warm lopen als je eigenwijs doet)

etcetera
 
Okee, en ik dacht, omdat het al bijna een één op één conversatie tussen georgette en mij was dat de onzin opmerking aan mij gericht was. daarbij werden de meeste misvattingen al meteen rechtgezet
 
Laatst bewerkt:
Er is al een lang topic geweest over wat beter kan in tech.

Edit: dit dus

Dan kunnen we beter toepassen wat daar in stond, dan opnieuw beginnen. Zoals eerst feedback geven op je vorige vraag voordat je weer een nieuwe stelt.
 
Laatst bewerkt:
Er is al een lang topic geweest over wat beter kan in tech.

Edit: dit dus

Dan kunnen we beter toepassen wat daar in stond, dan opnieuw beginnen. Zoals eerst feedback geven op je vorige vraag voordat je weer een nieuwe stelt.

De opmerking dat er 'verplichte' velden in de openingspost zouden moeten staan, merk, type, bouwjaar van de motor bv is er 1 die ik zeker onthouden heb.
Nieuwe software moet erin komen en dan hoop ik dat we de admins/developer zo ver krijgen dat zoiets inderdaad ingevoerd kan worden :)
 
de na druk geven dat we hier op het forum ook graag de afloop horen als wat is
gelukt en hoe hoe het is op gelost,
vaak blijft men wel komen als er iets niet is op gelost,
het stoort mij als mee lezer ook dat er na goede raad die gasten weg blijven,

wat is goede raad als je geen kennis hebt van techniek zoek dan dat maar eens uit,
water kookt bij 90 graden water kookt bij 100 graden,bij voorbeeld,
voor die gene die het weet is het gemakkelijk voor die gene die het niet weet,
wat moet hij/zij geloven ,wat is waar wie heeft er gelijk,

die mensen die wat meer vak Kennes hebben hebben toch een kleur bij hun forum naam?
dat mag dan ook wel wat meer bekent gemaakt worden, niet dat die gene ook altijd alles
weten ,maar die geven in algemeen wel goede info, maar dat is mijn mening als mee lezer,
 
Slotje er op??
Dit is al meer en eerder ter sprake gekomen, en ja er zijn oplossingen mogelijk, maar wil je dat hard doorzetten..
Zo zijn er fora, waar je b.v. maar drie of vijf openstaande vragen mag hebben, en je gewoonweg geen nieuwe problemen mag posten voordat je feedback op je andere hebt gegeven...

Daarnaast ben ik van mening dat we GVD geen (moderne) kinderen zijn , en als een ronaldo hier gaan lopen roepen om mama omdat een antwoord van een ander je niet bevalt..

Af en toe krommen de tenen mij in de schoenen van de arrogantie en reactie's die sommigen hier ten toon spreiden, en dan vooral als ze net hier komen kijken, en dan denken dat ze de paus zelf zijn, die mogen van mij af en toe best eens op hun nummer worden gezet, noem het maar een verlenging van het opvoeden, dat kan heel subtiel, maar af en toe is de harde hand een geweldige methode om mensen even te laten beseffen dat ze verkeerd bezig zijn...

Ik vind het prima zo, en ja af en toe vervallen we in een niet toe doende serie opmerkingen, maar dat maakt MF juist zo charmant...

Als ik toch EEN PUNTJE van kritiek mag geven, dan de reclame die MF momenteel heeft met die geluidsoproep daar bij, iets in de trend van "door en voor' motorrijders...
ben geeen fan van adblocker, maar op mijn werkPC heb ik hem aan moeten zetten
 
Dit forum werkt met verouderde software, daar mag wel eens een update komen. Op veel forums post je een link naar een filmpje en je komt automatisch op youtube bijvoorbeeld.

Weet ik, en dat is juist het punt. Het gaat er om hoe graag je als forum wil innoveren en zaken verbeteren.

Overigens snap ik de complexiteit om te migreren naar een ander of nieuw front- en backend, maar als men het echt graag wil kan het binnen een maand worden georganiseerd.


Verder een ander puntje: In het geval dat bij een tech-vraag een hoop offtopic gezeur of wellus/nietus post voorbij komen mag daar wat mij betreft best hard op worden gemodereerd. Om de kwaliteit van de vragen en antwoorden hoog te houden is het verstandig om alle niet-gerelateerde post op een of andere manier er uit te filteren.
 
Klopt en persoonlijk vind ik dat je in een subforum als deze gewoon on topic moet blijven en dat gebeurt ook in dit topic weer niet.

Het gaat er om dat mensen om raad vragen bij hun technische problemen, die raad ook krijgen van de mensen die er verstand van hebben, maar dan vaak weg blijven. Dat is frustrerend voor de mensen die proberen je probleem op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt en persoonlijk vind ik dat je in een subforum als deze gewoon on topic moet blijven en dat gebeurt ook in dit topic weer niet.

Het gaat er om dat mensen om raad vragen bij hun technische problemen, die raad ook krijgen van de mensen die er verstand van hebben, maar dan vaak weg blijven. Dat is frustrerend voor de mensen die proberen je probleem op te lossen.
Het is ook frustrerend als de gevestigde orde hier arrogant gedraagt en dat hun "aanhang" meedoet.
Moet je maar eens een vraag stellen over je remmen of banden. Het is omgekeerde russische roulette wat je dan speelt. 1 keer krijg je normale antwoorden, de 5 andere keren is het een zeiktopic geworden.

Soms worden vragen gesteld wat voor de een voor de hand liggend is en voor de andere weer niet.

Stel je bijvoorbeeld over je uitlaat dat je meer herrie wilt, krijg je tegenwoordig eerst 20 zeikreacties. Vervolgens komt dan de eerste nuttige reactie. Alles moet per se veroordeeld worden.
Men moet t ook leren het te laten gaan en door te scrollen.
 
Het is ook frustrerend als de gevestigde orde hier arrogant gedraagt

heeft niets met arrogantie te maken. het is meestal iets voor de zoveelste keer te moeten uitleggen waar ik dan toch geen zin in heb maar toch wil helpen. het blijft dan bij een zeer kort en gort-droog bericht.

Verder moet de sociale-media generatie maar eens leren dat niet alles op een presenteer-blaadje wordt aangeleverd als je een vraag op het WWW smijt. Iemand op het juiste spoor helpen houdt ook in dat hij zelf toch ook nog wat moeite moet doen. Een tip geven wil niet zeggen dat ik een hele service-manual ga overtypen, zelf wat opzoeken wat de tip juist inhoudt kan echt geen kwaad.

dat iemand dat dan arrogant vind, moet hijzelf maar weten, ik heb daar geen last van.
 
Op het Citroen forum zit een moderator die echt heel goed kan sleutelen en alles weet van ongeveer elk type van het merk.

Zijn onderschrift is: ik ben niet arrogant, ik ben de beste.

En dat is ook nog zo.
 
heeft niets met arrogantie te maken. het is meestal iets voor de zoveelste keer te moeten uitleggen waar ik dan toch geen zin in heb maar toch wil helpen. het blijft dan bij een zeer kort en gort-droog bericht.

Verder moet de sociale-media generatie maar eens leren dat niet alles op een presenteer-blaadje wordt aangeleverd als je een vraag op het WWW smijt. Iemand op het juiste spoor helpen houdt ook in dat hij zelf toch ook nog wat moeite moet doen. Een tip geven wil niet zeggen dat ik een hele service-manual ga overtypen, zelf wat opzoeken wat de tip juist inhoudt kan echt geen kwaad.

dat iemand dat dan arrogant vind, moet hijzelf maar weten, ik heb daar geen last van.


Helemaal mee eens.,
En als je bang voor (neg)reactie`s bent , dan zijn er nog Merk gerichte Fora of club`s . :t
 
Dat is jouw perceptie Rob, ik beleef dat anders.

Ik had meer dan 25 jaar een opnamestudio en was actief op pro audio forums en heb veel geleerd van beroemde engineer/producers als bijvoorbeeld George Massenburg en Bruce Swedien (Michael Jackson).

Die kennis geef je graag door aan de rookies en newbies omdat jij het ook gratis hebt gekregen. Maar je wordt op een gegeven moment wel heel erg flauw van de honderdzoveelste vraag: wat is de beste microfoon voor onder de honderd dollar, of: hoe krijg ik het gitaargeluid van David Gilmoor.

Dat zal met de motormonteurs alhier niet zo gek veel verschillen en als dat arrogant is, so be it.

Voor welke toepassing? :+ (grootmembraan MXL :t )

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan