Hulp bij technische problemen

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.124
73.008
MeanBlueMan in "Klinkt als ?.."

Slotje op verzoek. Op verzoek van de TS schat ik en persoonlijk hoop ik dat die TS nog eens komt vertellen wat nou het probleem is geweest.

Er zijn hier technische mensen met een schat aan kennis, die met veel plezier die kennis gratis beschikbaar stellen aan degenen die dat nodig hebben. Dat is op zich een groot goed op een forum.

Maar helaas gebeurt het veel te vaak dat we er niets meer van horen, wat ik heel jammer vind want ik mag dan hoogbejaard zijn, ik leer nog graag van anderen en ik hhop dat het nooit zal overgaan.

De een zegt dat het de kleppen zijn, de ander denkt aan een kantelende zuiger, de derde verdenkt een bigend en het gaat er niet om wie er gelijk heeft, maar ik wil graag weten hoe zo'n probleem getackeld wordt en of al die adviezen tot een oplossing hebben geleid.

Ik zie het ook op andere forums, met name op autoforums. Zo sleutel ik al meer dan 40 jaar aan Jaguars en zo'n XK motor heeft voor mij geen enkel geheim meer.

Dan komt er iemand die aan zo'n motor heeft gesleuteld en hij wil niet meer lopen. Je begint dan bij het begin: wat heb je gedaan. Kop er af gehaald en weer gemonteerd. Okay, staan de beide nokkenassen op tijd? voorste nokken staan schuin omhoog als zuiger 1 en 6 in bdp staan? Okay, dan moet die cilinder een vonkje krijgen, dus de rotor van de verdeler wijst naar die bougiekabel?

Klopt dat? Okay, de ontstekingsvolgorde is 1-5-3-6-2-4, maar houd er wel rekening mee dat de rotor tegen de klok in draait.

Geen succes, hij wil niet lopen, heeft wel vonk? Heeft hij benzine? Geeft hij wel knallen of ploffen?

En zo probeer je dan als forum om samen die motor weer gezond lopend te krijgen. Maar dan reageert zo'n lid opeens niet meer en heb je het gevoel dat je pogingen voor jan l*l zijn geweest en dat geeft mij een k*tgevoel, want je wilt graag lezen dat hij weer loopt als een zonnetje.

En dat gebeurt hier dus ook. Ik vind het van grote waarde dat als mensen hun kennis beschikbaar stellen en hulp bieden, dat het dan ook wel heel leuk is als zo'n topic een happy end krijgt en dat gebeurt in mijn beleving niet vaak genoeg.

En dan heb ik het niet over de grappige wimpies en kareltjes die zo'n topic menen te moeten behangen met hun grappigheden, die soms ook best om te lachen zijn, maar vaak ook zo flauw als Paul de Leeuw.

Bedankt voor uw aandacht.
 
heeft niets met arrogantie te maken. het is meestal iets voor de zoveelste keer te moeten uitleggen waar ik dan toch geen zin in heb maar toch wil helpen. het blijft dan bij een zeer kort en gort-droog bericht.

Verder moet de sociale-media generatie maar eens leren dat niet alles op een presenteer-blaadje wordt aangeleverd als je een vraag op het WWW smijt. Iemand op het juiste spoor helpen houdt ook in dat hij zelf toch ook nog wat moeite moet doen. Een tip geven wil niet zeggen dat ik een hele service-manual ga overtypen, zelf wat opzoeken wat de tip juist inhoudt kan echt geen kwaad.

dat iemand dat dan arrogant vind, moet hijzelf maar weten, ik heb daar geen last van.

Precies dit....
als je nu kijkt naar techniek topic staat er weer een nieuwe vraag over motor stallen...
Gebruik je de zoekfunctie , krijg je talloze topics daar over?
Dan vraag je je af hoeveel moeite ze doen om uberhaupt zelf iets te onderzoeken...
En is niet alleen hierbij hoor, zo schint het ze tegenwoordig geleerd te worden...

Mijn kinderen hebben beide uni gedaan...
Was heel makkelijk om te roepen ..Pa ik heb die en die boeken nodig...
Kun je die niet gebruikt kopen...
Heb heel internet afgezocht niets gevonden...
Dan geef je zelf het isbn nummer op , en je krijgt tientalle hiets, die ze ook nog gratis komen brengen want ze hebben toch niets te doen en gratis OV...

het zal wel de tijd zijn dat dit met zich meebrengt
 
Als je Neumann gewend bent wil je geen MXL meer.

Als je Honda gewend bent............................

Dat was de vraag niet :) "onder de 100 dollar" zei je ;)

En als je het mij vraagt is neumann ook overrated :P (bijna geen kip die het hoort,en zeker niet op leeftijd O-) )
Tegenwoordig maakt men voor weinig heel goede en mooie dingen :t,voor een fractie van een neumann,die onder druk van het aanstormende,oosterse,techniek ook al flink in prijs zijn gezakt,en terrecht :Y
 
Als je een topic over microfoons wilt openen doe ik graag mee. Ik heb ze getest voor vakbladen en kan je daar wel het een en ander over vertellen, maar niet hier.
 
het zal toch niet zo moeilijk zijn om bij het openen van het topic niet gelijk iets te gaan roepen, maar eerst vragen om duidelijke info ?

er zijn altijd mensen die overal op antwoorden , hoe summier en onduidelijk de vraag ook is, maar daar hoeft de rest toch niet in mee te gaan.

het argument dat veel nieuwe gebruikers binnen komen via techniek is juist een manier om ze op dat moment te laten zien dat je heus wel nuttige info krijgt op het moment dat de vraagstelling goed is.
 
Als je een topic over microfoons wilt openen doe ik graag mee. Ik heb ze getest voor vakbladen en kan je daar wel het een en ander over vertellen, maar niet hier.

Nee dank je,ik ben al voorzien van allerlei mics ook,duurdere, akg,shure,sennheiser,rode etc en ben er tevreden mee :t
 
Laatst bewerkt:
Technische topiques alleen maar toegankelijk maken voor TS en de steeksleutels. Ik kan zomaar 5 redenen bedenken waarom je daarmee van een hoop geouwehoer afbent.

:W
 
Technische topiques alleen maar toegankelijk maken voor TS en de steeksleutels. Ik kan zomaar 5 redenen bedenken waarom je daarmee van een hoop geouwehoer afbent.

:W

Ik heb laatst nog iemand geholpen door kennis,inzicht van een bepaalde motor en goed lezen/de juiste vragen stellen,verschillende "steeksleutels" zagen het verband niet en gaven niet de juiste info.

koel systeem triumph daytona 675 2006 werkt niet

just my 2 cents O-)
 
Laatst bewerkt:
het niet geven van de juiste 'oplossing' is wat anders als onjuiste info geven.
en technische vragen alleen laten beantwoorden door een gekozen groep mensen klinkt een beetje als een zaak die word voorgelegd voor een comité.

die mensen zullen ook wel een keer op vakantie willen he, misschien wel allemaal tegelijk ;)

je hebt zeker gelijk dat "kennis en inzicht van een bepaalde motor " heel belangrijks is,

maar stel voor de grap eens een vraag over een R6 uit 1999 en kijken hoeveel er gelijk gaan bleren dat je cilinderwand is gescheurd ( of hoe ze het ook onthouden hebben).

dat gebeurt helaas vrij vaak en juist het stap voor stap nalopen wat er moet gebeuren is zo belangrijk, dan moet je dus ook weten wat er al gebeurt is.
 
Niet iedereen denkt altijd aan alles, we blijven mensen. Vind het weer lekker overtrokken.

Ja er worden soms scherpe woorden gewisseld, niet iedereen kan hier even goed mee overweg. Beetje wederzijds begrip en inlevingsvermogen kan nooit kwaad.

Waar kan ik dat steeksleutelje kopen trouwens.
 
Okay, moet jij weten, even goede vrienden. Maar heb je wel eens gewerkt met de U47, de M49, de C12/24 of een Ela M 251?


Nooit nodig gehad :)

Het is niet zo dat Mariah Carey of Kate Bush hier over de vloer komen :+

Ik werk meestal met onwelriekende,ongeschoren rockers die geen sprankelend hoog nodig hebben,maar vooral laag en hoog mid en eem micro die veel druk aankunnen.
Een klus die mijn MXL en Rode wel aankunnen :t

Soms zet ik ook een sennheiser blackfire 521 voor hun snufferd,ook prima :)

Ik ben ook niet puristisch en wars van iconen,nostalgisch en naamsbekendheid.(daarom rij ik ook motoren uit : italie,taiwan,japan en engeland :P )
Wat werkt,werkt :t
 
Laatst bewerkt:
Je wilt dus best wel een discussie over microfoons en hun toepassingen, maar dat moet dan wel in een ander topic in off topic. Ik ben er helemaal voor want het is razend interessant.

Als Andre Rieu langs komt met zijn Stradivari, dan red je het niet met je MXL of Rode, al zal je met een goedkope Beyer M160 nog heel aardige resultaten halen.

Maar niet hier, graag ergens anders.
 
Ik lees reacties van, stel de technische vragen dan gewoon niet want zo is MF..
Ik zou zeggen, sluit het techniekgedeelte dan gewoon als er niet normaal gereageerd kan worden door een aantal vaste personen, of ga handhaven.


quote:
Rob RD schreef op 10 juli 2018 @ 01:18:

[...]


Het is alleen heel, heel jammer dat kennis recht evenredig is aan arrogantie



Helemaal mee eens. Vooral hier.
 
Laatst bewerkt:
Het is alleen heel, heel jammer dat mensen zulke lange tenen hebben.

Ik begrijp best dat er veel mensen moeite doen om veel van hun beperkte kennis te spuien als de hele waarheid en ze worden gecorrigeerd dat dat pijn doet, maar ga niet als kindjes huilie doen en boos worden @#$%

kusjes
 
Het is alleen heel, heel jammer dat mensen zulke lange tenen hebben.

Ik begrijp best dat er veel mensen moeite doen om veel van hun beperkte kennis te spuien als de hele waarheid en ze worden gecorrigeerd dat dat pijn doet, maar ga niet als kindjes huilie doen en boos worden @#$%

kusjes

Voor sommige is het ook moeilijk om normaal te doen tegen een ander. Toch?
 
Ik heb laatst nog iemand geholpen door kennis,inzicht van een bepaalde motor en goed lezen/de juiste vragen stellen,verschillende "steeksleutels" zagen het verband niet en gaven niet de juiste info.

koel systeem triumph daytona 675 2006 werkt niet

just my 2 cents O-)

Kuch...

Dus niet per definitie een probleem met de fan of de aansturing daarvan.

Is het systeem vol en ontlucht? Lekvrij? Komt het op druk? Wat is de daadwerkelijke koelwatertemperatuur als het gaat koken?


Radiateur? Ok,uit de dop opening??

De daytona's uit die jaren hebben het euvel dat de radiateur dop,wel eens, vervuilt.
Waarschijnlijk door gietzand van het gieten.
Nu wil de radiator zitting en/of het rubber van de radiator vervuild waardoor het koelsysteem bij een te lage druk koelvloeistof doorlaat.(systeem mag op lichte overdruk staan)
Dit uit zich meestal dat het catch tankje over begint te lopen.
Goed schoonmaken van de dop en zitting (met scotshbride) verhelpen dit euvel.

Dus dit controleren en schoonmaken kan wel eens lonen :)
 
Laatst bewerkt:
Het is alleen heel, heel jammer dat mensen zulke lange tenen hebben.

Ik begrijp best dat er veel mensen moeite doen om veel van hun beperkte kennis te spuien als de hele waarheid en ze worden gecorrigeerd dat dat pijn doet, maar ga niet als kindjes huilie doen en boos worden @#$%

kusjes

Maar die beperkte kennis kan ook over een probleem gaan waar die mensen dus een uitstekende kijk op hebben en misschien nog wel meer/beter als de eerstvolgende monteur.

Lijkt me toch wel waardevolle info voor een TS met dat specifieke probleem ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan