Hulp bij technische problemen

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.131
73.004
MeanBlueMan in "Klinkt als ?.."

Slotje op verzoek. Op verzoek van de TS schat ik en persoonlijk hoop ik dat die TS nog eens komt vertellen wat nou het probleem is geweest.

Er zijn hier technische mensen met een schat aan kennis, die met veel plezier die kennis gratis beschikbaar stellen aan degenen die dat nodig hebben. Dat is op zich een groot goed op een forum.

Maar helaas gebeurt het veel te vaak dat we er niets meer van horen, wat ik heel jammer vind want ik mag dan hoogbejaard zijn, ik leer nog graag van anderen en ik hhop dat het nooit zal overgaan.

De een zegt dat het de kleppen zijn, de ander denkt aan een kantelende zuiger, de derde verdenkt een bigend en het gaat er niet om wie er gelijk heeft, maar ik wil graag weten hoe zo'n probleem getackeld wordt en of al die adviezen tot een oplossing hebben geleid.

Ik zie het ook op andere forums, met name op autoforums. Zo sleutel ik al meer dan 40 jaar aan Jaguars en zo'n XK motor heeft voor mij geen enkel geheim meer.

Dan komt er iemand die aan zo'n motor heeft gesleuteld en hij wil niet meer lopen. Je begint dan bij het begin: wat heb je gedaan. Kop er af gehaald en weer gemonteerd. Okay, staan de beide nokkenassen op tijd? voorste nokken staan schuin omhoog als zuiger 1 en 6 in bdp staan? Okay, dan moet die cilinder een vonkje krijgen, dus de rotor van de verdeler wijst naar die bougiekabel?

Klopt dat? Okay, de ontstekingsvolgorde is 1-5-3-6-2-4, maar houd er wel rekening mee dat de rotor tegen de klok in draait.

Geen succes, hij wil niet lopen, heeft wel vonk? Heeft hij benzine? Geeft hij wel knallen of ploffen?

En zo probeer je dan als forum om samen die motor weer gezond lopend te krijgen. Maar dan reageert zo'n lid opeens niet meer en heb je het gevoel dat je pogingen voor jan l*l zijn geweest en dat geeft mij een k*tgevoel, want je wilt graag lezen dat hij weer loopt als een zonnetje.

En dat gebeurt hier dus ook. Ik vind het van grote waarde dat als mensen hun kennis beschikbaar stellen en hulp bieden, dat het dan ook wel heel leuk is als zo'n topic een happy end krijgt en dat gebeurt in mijn beleving niet vaak genoeg.

En dan heb ik het niet over de grappige wimpies en kareltjes die zo'n topic menen te moeten behangen met hun grappigheden, die soms ook best om te lachen zijn, maar vaak ook zo flauw als Paul de Leeuw.

Bedankt voor uw aandacht.
 
Het is alleen heel, heel jammer dat mensen zulke lange tenen hebben.

Ik begrijp best dat er veel mensen moeite doen om veel van hun beperkte kennis te spuien als de hele waarheid en ze worden gecorrigeerd dat dat pijn doet, maar ga niet als kindjes huilie doen en boos worden @#$%

kusjes


Ik ben het met je eens, dan geen mietje uithangen . :z (of zoals Peter R zegt ` if you can`t stand the heat, get out the ……….
 
Laatst bewerkt:
Op het Citroen forum zit een moderator die echt heel goed kan sleutelen en alles weet van ongeveer elk type van het merk.

Zijn onderschrift is: ik ben niet arrogant, ik ben de beste.

En dat is ook nog zo.

Alleen gaat het hier niet alleen om 1 merk maar om vele merken,het is onmogelijk om
van ieder merk alles te weten.Er zit dan ook vaak meer specifieke merk gerichte kennis
in de topics over die motor modellen.Het is dan ook niet onverstandig om je technische vraag
eerst eens in die topics te stellen,of in beide.
 
- Ontluchtingsboutjes zitten meestal bij de waterpomp (aftapboutjes in ieder geval :+ )
Niet dat ik de noodzaak voel me te verdedigen, maar leer je graag eens iets bij.
Dat heb je na al je hulp wel verdient.
Dit systeem wordt op meerdere modellen van o.a. Rotax, KTM, Suzuki gebruikt.
Heb het ook op andere gezien, maar geen idee welke merken/types wel of niet.

Uit de manual:
full

Open bleed screw (3).
Close bleed screw (3) when the escaping coolant is free of bubbles.

Wellicht was 'vaak' een betere verwoording dan 'meestal'. Maar slechts een kniesoor die daar op let :)
 
Laatst bewerkt:
Niet dat ik de noodzaak voel me te verdedigen, maar leer je graag eens iets bij.
Dat heb je na al je hulp wel verdient.

Als je het over arrogantie hebt _O-

Verder snap ik je punt niet zo. Het is niet enorm gebruikelijk dat een waterpomp een ontluchtingsboutje heeft. Nu een aantal voorbeelden posten die dat wel hebben, verandert daar niet zoveel aan.
Bovendien is het niet belangrijk voor een topicstarter om te weten hoe het bij de meeste motoren zit, maar wel hoe het bij zijn/haar specifieke model zit.
 
Als je het over arrogantie hebt _O-

Verder snap ik je punt niet zo. Het is niet enorm gebruikelijk dat een waterpomp een ontluchtingsboutje heeft. Nu een aantal voorbeelden posten die dat wel hebben, verandert daar niet zoveel aan.
Bovendien is het niet belangrijk voor een topicstarter om te weten hoe het bij de meeste motoren zit, maar wel hoe het bij zijn/haar specifieke model zit.

:^

Het ontluchtingsboutje op de pomp is ongeveer net zo gebruikelijk als een ontluchtingsboutje op een willekeurige andere plek. Aftapboutjes echter...
 
Laatst bewerkt:
Over lange teentjes gesproken...
Is vaak aanwezig, om cavitatie te verhelpen. Is daarom zelden omschreven in het handboek, want geen standaard procedure.
Het was goed bedoeld, maar zal me niet verder mengen - het koppeltje lijkt lichtgeraakt vandaag.
 
Over lange teentjes gesproken...
Is vaak aanwezig, om cavitatie te verhelpen. Is daarom zelden omschreven in het handboek, want geen standaard procedure.
Het was goed bedoeld, maar zal me niet verder mengen - het koppeltje lijkt lichtgeraakt vandaag.
Ik kom me even bij het koppeltje scharen. Zo nu en dan ontluchtingsboutjes tegen gekomen, maar nog nooit op pomp huis. Zal er, zoals eerder gezegd, mee te maken hebben dat die pomp vrij hoog gemonteerd is.

Als jij hen hierom arrogant vind, ben je zelf niet veel meer dan een betweter.

Beide partijen hebben gelijk maar veel, vaak, soms zijn relatieve termen....
 
Ik kom me even bij het koppeltje scharen. Zo nu en dan ontluchtingsboutjes tegen gekomen, maar nog nooit op pomp huis. Zal er, zoals eerder gezegd, mee te maken hebben dat die pomp vrij hoog gemonteerd is.

Als jij hen hierom arrogant vind, ben je zelf niet veel meer dan een betweter.

Beide partijen hebben gelijk maar veel, vaak, soms zijn relatieve termen....

Suzuki DL1000 heeft er zelfs 2 op het pomphuis. Voor- en zijkant. Verder radiateur en meer niet.

Das ook maar net toevallig omdat ik hem heb.


Verder mis ik een beetje de sticky topics met how to's.

Ipv 6000x per jaar schrijven hoe je led knipperlichten installeert, een motor voor langere tijd stalt of wat de basisstappen zijn voor niet starten, kan je dat ook 1x schrijven en als sticky bovenaan plaatsen.

Ja je hebt altijd verschillen en nee je kan nooit alles voorzien. Maar we hebben zo'n mooi topic over het meten en testen van laadspanning.

Kom je ergens ECHT niet uit dan kan je dat altijd vragen, ook ik probeer de zoekfunctie (in ieder geval google) voordat ik iets plaats maar ontkom dus niet aan sommige uitzonderingen of een stukje onzekerheid waarbij ik toch de mening van anderen waardeer.
 
Laatst bewerkt:
Suzuki DL1000 heeft er zelfs 2 op het pomphuis. Voor- en zijkant. Verder radiateur en meer niet.

Das ook maar net toevallig omdat ik hem heb.


Verder mis ik een beetje de sticky topics met how to's.

Ipv 6000x per jaar schrijven hoe je led knipperlichten installeert, een motor voor langere tijd stalt of wat de basisstappen zijn voor niet starten, kan je dat ook 1x schrijven en als sticky bovenaan plaatsen.

Ja je hebt altijd verschillen en nee je kan nooit alles voorzien. Maar we hebben zo'n mooi topic over het meten en testen van laadspanning.

Kom je ergens ECHT niet uit dan kan je dat altijd vragen, ook ik probeer de zoekfunctie (in ieder geval google) voordat ik iets plaats maar ontkom dus niet aan sommige uitzonderingen of een stukje onzekerheid waarbij ik toch de mening van anderen waardeer.

is leuk al die sticky topics, maar dan krijg je een eerst pagina met alleen maat ST..
maak daar dan een aparte afdeling voor aan, en geef vooral nieuwe aanmeldingen dan eerst een week waar ze alleen maar daar mogen kijken voor ze recht hebben op reageren in andere rubrieken...
Dan heb je kans dat ze eerst gaan zoeken en dan pas gaan vragen....
 
Daar jaag je een hoop mensen mee weg, mensen die zelf ook kennis hebben. Dan niet van motoren maar specifieke andere kennis, zoals geluid en microfoons om het even bij dit topic te houden.
 
Maar waar het eigenlijk mee begon was een aanleidig naar een gesloten topic dat was gesloten op verzoek van de TS omdat de antwoorden hem niet zo bevielen. Dat had ook eigenlijk wel iets met de vraag te maken, maar daar zullen we verder niet moeilijk over doen.

En waarschijnlijk zullen we nooit meer vernemen hoe het met die arme motor is gegaan en dat beval me niet.

Ik wil verdomme weten wie er gelijk had en wie niet.

Maar serieus: ik probeer ook altijd te helpen waar het kan en vind het dan kleute als zo'n topic eindigt met een open einde.
 
Maar waar het eigenlijk mee begon was een aanleidig naar een gesloten topic dat was gesloten op verzoek van de TS omdat de antwoorden hem niet zo bevielen. Dat had ook eigenlijk wel iets met de vraag te maken, maar daar zullen we verder niet moeilijk over doen.

En waarschijnlijk zullen we nooit meer vernemen hoe het met die arme motor is gegaan en dat beval me niet.

Ik wil verdomme weten wie er gelijk had en wie niet.

Maar serieus: ik probeer ook altijd te helpen waar het kan en vind het dan kleute als zo'n topic eindigt met een open einde.


Weet je wat pas frustrerend is?
Ik werd daar vorige week weer mee geconfronteerd :( ,het einde van "once upon a time in america"
Springt Max nu in de schroef van de vuilniswagen,wordt ie erin geduwd,verdwijnt hij ten tweede male of was alles slecht een droom :?
ik heb weer heel google afgezocht naar antwoorden kon er weer geen,bevredigende, vinden '( ;( ,en Sergio Leone moest zo nodig overlijden alvorens het antwoord te geven.............. -O-

Da's pas frustrerend B|

Sorry voor het offtopic gaan,ik moest het even kwijt :$
 
hulp bij technische problemen graag

CB two fifty uitleen hoer, nooit problemen, al lang in bezit.

Zot knalt ermee of ie op zijn crosser zit door een kuil en dat ding zegt direct beeeehhhhh. Loopt nog net kwart gas en op choke 2/3 gas.

Vlotterkamer vol en luchtfilter zit nog op zijn plek. Gas schuif lijkt goed. Moet ik nou echt die carburateur gaan bekijken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan