Snelheid daalt snel na loslaten gas Yamaha mt125

Nick46

Rookie
11 jul 2018
11
0
Dag mensen,

Even kort uitleg over het probleem.
Ik heb een Yamaha mt 125 gekocht, nu ik ben pas begonnen met rijden en weet niet als dit normaal is.
Probleem: Als ik op snelheid ben en en ik laat de gas los, dan daalt de snelheid zeer snel! Precies of ik aan het remmen ben, zo daalt de snelheid. (Dit is trouwens ook op lagere snelheden, eigenlijk altijd aanwezig).

Ik ben nieuw bij motoren en ken er dus niet veel van, het voelt niet normaal. Normaal moet je toch even je snelheid kunnen aanhouden na het loslaten van de gas?

Ook is er rond de 50km/u een licht "schrapend" geluid.

Mijn vermoeden is dat de remmen misschien wat vast zitten? Kan dit en brand het remlicht dan ook?

Ik hoor graag van jullie wat nog het probleem kan zijn en hoe ik het kan oplossen?

Groeten,
Nick
 
Remmen op de motor kan best aardig zijn met een 1 cilinder. Of je remmen aanlopen is niet via internet te beoordelen, maar draai eens je wielen met de hand en je weet het. Als je per se wilt doorrollen, trek anders je koppeling in?
 
Dit met koppeling in vertraagt de motor nog zeer snel. Had erbij kunnen vermelden.
Klopt dat de beoordeling moeilijk is. Ik ga het eens proberen gewoon aan de wielen te draaien en te zien wat het doet!
 
Je voorwiel zou je even van de grond kunnen liften en er een zwengel aan geven. Kijk en luister. Je wiel zou een aantal keer moeten draaien. Als de rem aanloopt zou je dit moeten zien/horen. Dit zou je bij het achterwiel kunnen herhalen maar daar heb je weerstand van de ketting, met luisteren kom je waarschijnlijk al een hoop te weten.


Remmen die aanlopen of defecte wiellagers zouden een oorzaak kunnen zijn. Let op: als het niet gewoon afremmen op de motor is
 
Je voorwiel zou je even van de grond kunnen liften en er een zwengel aan geven. Kijk en luister. Je wiel zou een aantal keer moeten draaien. Als de rem aanloopt zou je dit moeten zien/horen. Dit zou je bij het achterwiel kunnen herhalen maar daar heb je weerstand van de ketting, met luisteren kom je waarschijnlijk al een hoop te weten.


Remmen die aanlopen of defecte wiellagers zouden een oorzaak kunnen zijn. Let op: als het niet gewoon afremmen op de motor is

Net even gedaan, het wiel draait amper een volledige omwenteling na een goede zwengel.
Er is een licht schrapend geluid te horen. Dit voor het voorwiel.
Achterwiel hetzelfde schrapend geluid (geen ketting geluid). En er is op een bepaalde plaats waar de schijf een sterk piepend geluid maakt bij het draaien aan het wiel. Misschien de remschijf lichtjes gebogen?


Is zeker niet afremmen op de motor, wel ik daar sterk van onder de indruk was dat deze zeer goed afremt op de motor, zoals er eerder hier is vermeld.
Net nog even een stukje gaan rijden, en het is merkbaar met de koppeling ingedrukt.
 
Ik ben geen motor gewend :) Ik moet zeggen dat ik ook zeer verrast ben van de remkracht toen ik er voor de eerste keer mee reed!

Je hebt wel een rijbewijs ? maar nog nooit op een motor gereden.

Net even gedaan, het wiel draait amper een volledige omwenteling na een goede zwengel.
Er is een licht schrapend geluid te horen. Dit voor het voorwiel.
Achterwiel hetzelfde schrapend geluid (geen ketting geluid). En er is op een bepaalde plaats waar de schijf een sterk piepend geluid maakt bij het draaien aan het wiel. Misschien de remschijf lichtjes gebogen?

Je zou misschien het zaakje eens goed (beter) kunnen bekijken , en dan vragen stellen op een forum achter een beeldscherm lost het zich niet op. ;(
 
Laatst bewerkt:
Lichtere motoren hebben sowieso een "sterkere" motorrem, heeft vooral te maken met de hogere toerentallen bij eenzelfde snelheid, en tegelijk een lager totaal gewicht.

Maar verder lijkt het er idd op dat je ook last hebt van slepende remmen.
Als dit idd zo is, moet dat zo snel mogelijk verholpen worden.
 
Mijn vermoeden is dat de remmen misschien wat vast zitten? Kan dit en brand het remlicht dan ook?
Slepende remmen gaan het remlicht niet aansturen, dat gebeurt enkel door je remhendel en rempedaal. Je drukt je rempedaal in, of trekt je remhendel in, waarbij je een schakelaartje bediend, die dan het remlicht aanstuurt. Je maakt druk op de remmen doordat de pistons in de klauwen uitgeduwd worden en de remblokken tegen de schijven drukken. Wanneer je je pedaal en hendel weer loslaat, schakelen de schakelaartjes het remlicht weer uit, de pistons worden normaal weer lichtjes ingetrokken. Doch na lange stilstand, of gebrekkig onderhoud aan de remmen, kan vuil en/of corrossie ervoor zorgen dat de pistons NIET terug trekken, waardoor de blokken blijven tegen de schijven blijven slepen.

Groot onderhoud aan de remklauwen, of zelfs revisie, lost dat probleem op.

remmen kunnen ook slepen door een blijven hangend remhendel of pedaal, die kans is echter veel kleiner, maar het kan wel.
Ik heb het 1 keer voorgehad dat mijn rempedaal bleef hangen, maar dat "voel" je normaal ook wel snel, maar misschien niet als je beginnend motorrijder bent.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Worden de remschijven warm zonder geremd te hebben? Zijn de remblokken aan beide zijden even dik? Geen speling op de wielen? Als je aan de wielen zwengelt stoppen ze opeens of komen ze heel rustig tot stilstand?

Geen idee hoe de MT-125 is, maar m'n NX250 vind ik (qua gevoel) ook vrij snel afremmen als je de gaskraan dicht draait.
 
Net even gedaan, het wiel draait amper een volledige omwenteling na een goede zwengel.
Er is een licht schrapend geluid te horen. Dit voor het voorwiel.

Wanneer heeft de motor voor het laatst onderhoudt gehad ?
Lang stilgestaan voor jij ermee ging rijden ?

De opmerking die je hierboven maakt is iig duidelijk, amper een omwenteling na een flinke zwaai is veel te weinig.
Er loopt dus iets aan. Je remmen is dan idd een goede optie, of beter het niet goed terugkomen van je remzuigers.
Op de lange duur kan het langdurig aanlopen ervoor zorgen dat er erg veel warmte ontstaat, zelfs zoveel dat je remvloeistof ( zeker als die wat ouder is ) aan de kook raakt, ontstaan er luchtbellen en dan doet je rem helemaal niets meer. Ook niet als je 100km/u rijdt. Als je remblokken aanlopen zal je remschijf waarschijnlijk ook erg warm worden. Let op, bij langdurig aanlopen kan de remschijf zo heet worden dat je vingers eraan vast blijven plakken !!

Het is dus echt wel zaak iemand er naar te laten kijken die van de hoed en de rand weet.
Op zich niet moeilijk maar als je zelf nooit sleutelt zou ik juist je remmen eerst eens door iemand die er verstand van heeft laten bekijken.
Vraag of je mee mag kijken en leer ervan :)
 
Als je eencilinders niet gewend bent kan de motorrem je verrassen.
Die remmen heel flink af op de motor. Veel meer dan een viercilinder.
(Ik heb die verrassing andersom gehad :P )

Da's relatief.
Draai een 4 cilinder maar eens richting zijn toeren begrenzer en laat dan het gas maar eens los. :P
Kijken hoe die op het blok afremt })
 
Da's relatief.
Draai een 4 cilinder maar eens richting zijn toeren begrenzer en laat dan het gas maar eens los. :P
Kijken hoe die op het blok afremt })
Dat klopt ook, maar MGG heeft wel gelijk, een 1 cilinder is meestal een stuk groter dan een cilinder in een 4 cil blok, het maakt meestal ook een grotere slag (grote omwenteling van de krukas, meer hefboomeffect), en draait bovenal ook meestal op redelijk wat hogere toeren bij eenzelfde snelheid dan een 4 cil blok, en vooral dat laatste doet veel aan de motorrem.

Een 600 tot 1000 cc blok met 4 of meer cilinders doet meestal tussen de 4000 en 7000 rpm bij 120, een 125 cc'tje haalt vlot 8000 rpm bij nog maar 90km/u, gegarandeerd een pak meer motorrem.

Mijn allereerste motor was een 125cc twee cilinder, ik had toen nog geen motorrijbewijs, en de eerste keren ging ik er mee op verlaten straatjes rijden, terugschakelen bij 75km/u, en koppeling lossen, en het achterwiel slipte een stukje :P
De rest van de 2,5 jaar dat ik er mee geredenheb liet ik de koppeling na terug schakelen geleidelijk los, en toen ben ik toch maar voor mijn rbw gegaan, en op een 750 4 cil overgestapt :9~
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klopt ook, maar MGG heeft wel gelijk, een 1 cilinder is meestal een stuk groter dan een cilinder in een 4 cil blok, het maakt meestal ook een grotere slag (grote omwenteling van de krukas, meer hefboomeffect), en draait bovenal ook meestal op redelijk wat hogere toeren bij eenzelfde snelheid dan een 4 cil blok, en vooral dat laatste doet veel aan de motorrem.

Een 600 tot 1000 cc blok met 4 of meer cilinders doet meestal tussen de 4000 en 7000 rpm bij 120, een 125 cc'tje haalt vlot 8000 rpm bij nog maar 90km/u, gegarandeerd een pak meer motorrem.

Mijn allereerste motor was een 125cc twee cilinder, ik had toen nog geen motorrijbewijs, en de eerste keren ging ik er mee op verlaten straatjes rijden, terugschakelen bij 75km/u, en koppeling lossen, en het achterwiel slipte een stukje :P
De rest van de 2,t jaar liet ik de koppeling na terug schakelen geleidelijk los, en toen ben ik toch maar voor mijn rbw gegaan, en op een 750 4 cil overgestapt :9~~

Dat zeg ik toch,zet een 750 ,4 cilinder eens op 12000 RPM en laat het gas los,motorrem is veel groter dan bij 6000 RPM.
Een 1 cilinder draait relatief al veel toeren,bij die snelheden,dusch krachtiger motorrem.

tja,ik ben redelijk wat gewend met mijn 1,2,3 en 4 cilnders
los van cilinderinhoud,transmissie en aantal cilinders remt de 2 cilinder 1200 cc toch het hardste op het blok.
110 mm zuigers,bij compressie ratio 1:12 :t
toch een extreem kort slag blok :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan