Aanschaf Beta RR125CC 2Takt

Neefken

Rookie
11 jul 2018
2
0
Hallo, allen, ben nieuwe gebruiker op dit forum.
Mijn ervaring met offroad is een aantal jaren mx met een 250cc tweetakt (jaar of 9 geleden gestopt).

Het begint wat te kriebelen om nog wat offroad te rijden af en toe en gezien de weinige beschikbare tijd dacht ik eraan om me een enduro te kopen.
Ik ben niet in het bezit van een motorrijbewijs dus had hier eigenlijk nooit aan gedacht tot ik onlangs uit kwam op de Beta RR 125cc ('EURO4 compatibel').
Heb inmiddels een testrit gedaan & is een heel leuk ding waar ik me zeker wel mee zou kunnen amuseren.
Iedere Beta dealer waarmee ik contact had vertelt me dat deze motor perfect in regel is met mijn auto rijbewijs gezien deze op papier onder de 11 kw regel valt. Uitleveren volgens die regel doen ze de motor nooit maar dit zou niet gecontroleerd worden. Wordt altijd na verkoop uitgeleverd met de sportieve configuratie want als deze effectief volgens de regels uitgeleverd wordt dan gaat de motor niet meer vooruit. Blijkbaar doen alle 125cc enduro rijders het op deze manier & is een dergelijk type motor momenteel erg in trek omdat je het motorrijbewijs kan omzeilen op deze manier.

Wat is jullie mening hierover? Zijn er mensen die ervaring hebben met mijn situatie? Daarnaast, is het niet verplicht om richting aanwijzers te hebben wanneer je met zo'n motor op de openbare weg komt? Niemand zou deze blijkbaar monteren in de praktijk maar wordt je hier op aangesproken?
De 'sportieve' uitlaat daarnaast, is hier een reglementering rond? Produceert best wel wat geluid & gezien ik regelmatig gewoon op straat passeer met de motor ook geen risico om hierop 'gepakt' te worden? Iemand een idee rond reglementering hieromtrent?

Hopelijk wat positieve feedback, zijn zowat de enige bemerkingen die ik me maak & waarom ik nog even twijfel alvorens de motor te kopen.
 
Volgens mij ben je niet verzekerd als je met een meer dan 11 kw motor een ongeluk krijgt als je daarvoor geen motorrijbewijs hebt.

De pak kans is dan wel nihil..... de kans op een ongeluk waarschijnlijk ook... maar durf je het risico te nemen?
Zou er zelf niet aan moeten denken de rest van mijn leven te moeten moeten werken voor een ander omdat ik "zonder rijbewijs" een ongeluk veroorzaakt heb. Dan zou ik door sparen en een echt motorrijbewijs halen en een echte enduro kopen.

t.a.v de knipperlichten. De motor moet zoals deze goedgekeurd is (type goedkeuring) ook op de weg rijden. Je kan er dus een bekeuring voor krijgen als je ze niet hebt.
 
Hoi.

Als je graag met de motor wil rijden, waarom niet gewoon je rijbewijs halen?

Sportieve uitlaat vind ik op straat geen probleem, maar offroad een dikke no-no.
 
Ik kan me (heel) moeilijk voorstellen dat je voor een tweewieler geen motorrijbewijs nodig hebt. Die bontkraagjes op die piaggio driewielers hebben geen motorrijbewijs maar das omdat ze een gordeltje dragen en het ding een driewieler is. Maar voor een echte tweewieler kan ik niet geloven dat je daar op mag rijden met een B rijbewijs.

Verder is rijden zonder rijbewijs op een motor mij niet vreemd en ben er eerlijk gezegd nog steeds niet vies van. Altijd op crossbrommertjes rondgereden maar had op mn 17e een Honda cr500 crosser waar ik echt overal op naartoe ging en regelmatig mee de bossen in dook. Geen verzekering, kenteken, rijbewijs etc. Kom uit een dorp waar ik altijd de dans ontsprongen ben wat ellende en boetes betreft (klopt HEEEL hard af).

Ik had geen ongeluk moeten maken toen overigens want je bent voor je leven lang de lul als je iemand of jezelf nét niet zou doodrijden.....
 
In belgie mag je onder de 11kw rijden met je auto rijbewijs. Dit is de wet bij ons.
Een verzekering neem ik sowieso. De Beta waarover ik spreek is euro 4 en zit onder 11kw op papier
 
Ah hier in BE.
Kopen, niet domweg geld geven aan een uitlaat en gewoon raggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan